Gå til innhold

Hva bør skje med Stålsett?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det er meningen de skal leve på livsopphold, ha. Vi bør ikke ha folk som oppholder seg ulovlig i landet som sniker til seg jobber de som ikke er kriminelle skulle hatt.

Livsopphold, det er vel noe slags naving, er det ikke?  Vet dere hva det koster?  Jeg er skeptisk til at unge friske mennesker skal nave, og på den måten bidra til ett press som f.eks presser eldre til å ta senere pensjonering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Okapi said:

Det er jo nettopp det andre du snakker om som er tilfelle. Hun er vedtatt utsendt fra Norge, men får ikke innreisetillatelse til hjemlandet. Dermed har hun verken rett på pass eller arbeidstillatelse. Hun er i praksis statsløs og rettighetsløs.

Hun er eritreisk statsborger og kan returnere hvis hun vil. Grunnen til at hun ikke er returnert er at hun ikke vil reise frivillig og at Norge ikke har avtale med Eritrea om å ta imot personer som tvangsreturneres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, I Grosny said:

Jeg skjønte ikke fornuften i jobbeforbudet. Er det meningen at de skal jobbe svart, nave eller stjele i stedet?

Ikke at det er noen vits i å forklare deg noe som helst når du har bestemt deg, men "ureturnerbare" er et misvisende begrep. De er ofte ureturnerbare fordi de selv gjør det umulig å returnere. Det ville være irrasjonelt å gjøre det mer attraktivt for dem å fortsette med det ved å la dem tjene penger men de er her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Ikke at det er noen vits i å forklare deg noe som helst når du har bestemt deg, men "ureturnerbare" er et misvisende begrep. De er ofte ureturnerbare fordi de selv gjør det umulig å returnere. Det ville være irrasjonelt å gjøre det mer attraktivt for dem å fortsette med det ved å la dem tjene penger men de er her.

Har jeg sagt at jeg har bestemt meg? Jeg sier jo at det er noe jeg ikke forstår, og du kommer jo med litt innspill her. Tusen takk for innspill :)+1

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, I Grosny skrev:

Livsopphold, det er vel noe slags naving, er det ikke?  Vet dere hva det koster?  Jeg er skeptisk til at unge friske mennesker skal nave, og på den måten bidra til ett press som f.eks presser eldre til å ta senere pensjonering.

Det er ikke naving i denne sammenhengen, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det er ikke naving i denne sammenhengen, nei.

Men hvor får de penger fra da? 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, I Grosny skrev:

Men hvor får de penger fra da? 

Regner med NAV er den som utbetaler støtte til livsopphold for de som ikke kan forsørge seg selv. Hvis ikke må det være en etat med ansvar for asylsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Okapi skrev:

Det er jo nettopp det andre du snakker om som er tilfelle. Hun er vedtatt utsendt fra Norge, men får ikke innreisetillatelse til hjemlandet. Dermed har hun verken rett på pass eller arbeidstillatelse. Hun er i praksis statsløs og rettighetsløs.

Hva er det som gjør at hjemlandet ikke vil ta imot sin egen borger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, I Grosny skrev:

Jeg skjønte ikke fornuften i jobbeforbudet. Er det meningen at de skal jobbe svart, nave eller stjele i stedet? 

Angående det med bøter. Det er mange som gjerne vil ha ureturnerbare til å jobbe svart og  billig for seg. Med dyre bøter blir det ikke billig.

Fornuften med jobbeforbudet er at de skal reise ut av landet frivillig og ikke ta jobber som personer med lovlig opphold kunne fått. Dessuten så blir en jobb forbundet med skatt, fødsels- og personnummer, altså legalisering av oppholdet. Noe som er i strid med avslaget for lovlig opphold. Har man fått endelig avslag, plikter man å reise ut av landet frivillig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig enig med Anonymbruker3 over at i de aller aller fleste tilfellene så er det de ureturnerbare som selv saboterer utreise.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Drizzt skrev:

Fornuften med jobbeforbudet er at de skal reise ut av landet frivillig og ikke ta jobber som personer med lovlig opphold kunne fått. Dessuten så blir en jobb forbundet med skatt, fødsels- og personnummer, altså legalisering av oppholdet. Noe som er i strid med avslaget for lovlig opphold. Har man fått endelig avslag, plikter man å reise ut av landet frivillig. 

Fornuft eller ikke. Det kommer blant annet  an på om de reiser tilbake eller blir. Blir de her så er det helt klart uheldig om de henvises til kriminalitet og svart arbeid, men reiser flertallet tilbake så forstår jeg fornuften bak det. Hvor mange som blir  og hvor mange som reiser, statistikken gir kanskje svar? Men klarer statistikken å fange opp mørketallene? Finnes statistikken?  Vil arbeidsmuligheter for de ulovlige innvandrerene lokke mange flere ulovlige innvandrere til landet?   Jeg synes ikke problematikken er enkel, og har selv altfor lite kunnskap til å gi noe klart råd.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Drizzt skrev:

For øvrig enig med Anonymbruker3 over at i de aller aller fleste tilfellene så er det de ureturnerbare som selv saboterer utreise.

Hva med de andre tilfellene? de som ikke saboterer, men hvor det er forhold utenfor deres egen kontroll, som gjør de ureturnerbare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Apis skrev:

Hva med de andre tilfellene? de som ikke saboterer, men hvor det er forhold utenfor deres egen kontroll, som gjør de ureturnerbare.

De må også forlate landet frivillig og prøve lykken (søke asyl) et annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...