Gå til innhold

Skoleelever får ikke lov å si julemat eller juleball....


Jævla fyllekalas !

Anbefalte innlegg

På 1.12.2019 den 11.00, BrukerErHeltAnonym skrev:

Skolen svarer for seg her.

https://www.rights.no/2019/11/ungdomskoleelever-far-ikke-lov-a-si-julemat-eller-juleball/

– Vi har bevisst kalt det for tradisjonsmat og ikke julemat for ikke å støte noen. Jeg har også gjort et bevisst valg ved å ikke kjøpe servietter som det står «Merry Christmas» på, det blir ikke rød duk og røde julekuler. Enkelte trosretninger er veldig sensitive og mange søker fritak når de hører at det er jul. Vi prøver å gjøre det mer nøytralt, sier Bjørge.

Dette er jo bare fryktelig trist. Hvem blir støtt av ordet ‘jul’? Det er jo bare et ord for de som ikke måtte ønske å feire det. Og for alle oss andre som feirer jul og har gjort det i alle år - hvorfor skal vi ikke få lov til det? 
Jeg er kristen, ikke muslim, men blir da ikke støtt fordi noen nevner f.eks  ‘Ramadan’ eller ‘Id’ selv om jeg ikke feirer det selv. Hadde heller ikke kreve at disse ordene skulle forsvinne fra vokabularet om jeg dro til et muslimsk land. Hvilken rett hadde jeg hatt til det? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså...innvandrere opplever jo Julestri i Norge i 2,5 måned hver jæ....jul.  Tror dere virkelig de hadde orket å bo her hvis de ble så fryktelig støtt av julestjerner, nisser, appelsin og ribbe?   Dette er et oppkonstruert problem!  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorilla skrev:

Dette er jo bare fryktelig trist. Hvem blir støtt av ordet ‘jul’? Det er jo bare et ord for de som ikke måtte ønske å feire det. Og for alle oss andre som feirer jul og har gjort det i alle år - hvorfor skal vi ikke få lov til det? 
Jeg er kristen, ikke muslim, men blir da ikke støtt fordi noen nevner f.eks  ‘Ramadan’ eller ‘Id’ selv om jeg ikke feirer det selv. Hadde heller ikke kreve at disse ordene skulle forsvinne fra vokabularet om jeg dro til et muslimsk land. Hvilken rett hadde jeg hatt til det? 

Jehovas Vitner feirer vel ikke jul, så for at en elev kanskje skal kunne delta på skoleball og andre ting, så kaller de det nettopp skoleball, og ikke juleball... Har aldri opplevd innvandrere som har noe i mot jul, og mange feirer selv.. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det læreren sier og det kommunen sier er noe motstridende, så velger jeg å stole på læreren, ikke på PR avdelingen i kommunen. 

Ja, hvem i Norge skal skjermes for jul? Og hvorfor skal noen i Norge skjermes for det norske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drizzt said:

Når det læreren sier og det kommunen sier er noe motstridende, så velger jeg å stole på læreren, ikke på PR avdelingen i kommunen. 

Ja, hvem i Norge skal skjermes for jul? Og hvorfor skal noen i Norge skjermes for det norske? 

Hva er det du ikke skjønner? saken dreier seg om at skoleelever ville inkludere de få elevene som er fra Jehovas Vitner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som leste linken til faktisk? Det med jv var for flere år siden, denne gang gjaldt det flere grupper men ville ikke si hvem grupper. Så..til syvende og sist, de, eller kun denne læreren, unnlater bevisst å bruke jul for å være inkluderende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at flere ikke forstår konsekvensene av å føye seg etter religiøse krav og skikker. Det begynner i det små, også blir kravene større og større for hver gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nastine said:

Noen som leste linken til faktisk? Det med jv var for flere år siden, denne gang gjaldt det flere grupper men ville ikke si hvem grupper. Så..til syvende og sist, de, eller kun denne læreren, unnlater bevisst å bruke jul for å være inkluderende.

Regner med at gruppene det er snakk om er JV og Humanetisk Forbund, syns det er en ikke-sak at de ikke bruker ordet "jul" de har jo tydligvis julefeiring uansett, og regner med at alle det gjelder skal feire en helt vanlig jul hjemme med familiene sine. Ser virkelig ikke hvordan dette truer julen. 
Syns det er flott at man prøver å inkludere så mange som mulig, har vært flere sakker om alvorlig mobbing i Telemark, glad denne skolen har elever som tydeligvis bryr seg om hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, badeball27 said:

Ser at flere ikke forstår konsekvensene av å føye seg etter religiøse krav og skikker. Det begynner i det små, også blir kravene større og større for hver gang.

virker som det bare er et problem for mange når man tror det er snakk om krav fra muslimer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tanuki said:

virker som det bare er et problem for mange når man tror det er snakk om krav fra muslimer. 

Kanskje, bare kanskje det kan ha noe med hvordan Islam er? Vi vil absolutt ikke ha et slikt system inn i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tanuki skrev:

Hva er det du ikke skjønner? saken dreier seg om at skoleelever ville inkludere de få elevene som er fra Jehovas Vitner. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror det er snakk om JV når ingen har sagt noe om hvilke elever det er snakk om. Altså skjønner du tydeligvis ikke at det er irrelevant hva elevene vil, det er skolen som bestemmer det. Her burde skolen bestemt annerledes nettopp for å inkludere alle i den norske juletradisjonen. 

Tenk deg du er i et muslimsk land og skal feire Id på skolen. Så for å inkludere deg, endrer de på navnet og kaller det for fest. Du føler deg skikkelig inkludert og integrert når du ikke får feire Id i et muslimsk land, ikke sant? For ordens skyld har jeg feiret Id med muslimer i andre land i oppveksten, kolleger av min far som inviterte familien vår hjemme hos seg for å feire Id med dem. Gjett om det ble gjort ''inkluderende'' tilpasninger for oss ikke-muslimer. I et ikke-muslimsk land.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror det er snakk om JV når ingen har sagt noe om hvilke elever det er snakk om.

"Alle trur at dette har med muslimar å gjere (fremmedfrykt), men eg veit at dette var eit initiativ frå elevane sjølve for å få med klassekamerater som var frå Jehovas Vitne." Dette kommenterte en av lærerne ved Seljord barne- og ungdomsskole.

https://www.faktisk.no/artikler/PXv/slik-oppsto-julebraket-i-seljord?fbclid=IwAR1Z_XbfsODcVGcZRkGBpDQGIczzaz21ssHfsxni-r6WkAivR3NS1oLd96o

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/1/2019 at 7:11 PM, Drizzt said:

Her må noen få sparken på dagen. Noen tror det er inkluderende, men det hjelper ikke innvandrerbarna å bli ekskludert fra det norske. Det skulle bare mangle at julematen kalles for julemat. Jul er jul og den som har problem med å si ordet, får finne seg et annet sted å bo.

Hvorfor snakker du om innvandrerbarn? Har det kommet frem at dette har noe med innvandring å gjøre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Drizzt said:

Når det læreren sier og det kommunen sier er noe motstridende, så velger jeg å stole på læreren, ikke på PR avdelingen i kommunen. 

Ja, hvem i Norge skal skjermes for jul? Og hvorfor skal noen i Norge skjermes for det norske? 

Det er vel Humanetisk Forbund som er den største motstanderen mot den tradisjonelle julefeiringen i Norge. Tradisjonelt har skoleavslutning i kirken, julegudstjeneste juleaften og mange steder også første juledag hatt en sentral rolle i mange familier og lokalsamfunn. Man opplever også i større grad at jesusbarnet, krybben, Josef og Maria forsvinner ut av juleutstillinger og i stedet får vi den kommersielle CocaCola nissen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, badeball27 said:

Kanskje, bare kanskje det kan ha noe med hvordan Islam er? Vi vil absolutt ikke ha et slikt system inn i Norge.

Men hvorfor snakke om islam hvis det er Humanetisk forbund og Jehovas Vitner det dreier seg om? Er ikke det en avsporing? Noen mener det er typisk islam men jeg kan ikke huske at en eneste av sakene som har vært oppe om julefeiring de siste år har skyldtes muslimer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
På 1.12.2019 den 14.56, Ella-2 skrev:

Humanetisk forbund er svært ivrige på å kjempe i mot  slikt. De påstår at de er nøytrale, men det stemner ikke. De ønsker å få «støvsugt» for alt som har med religion å gjøre. Nå et de i full gang med å prøve å få vekk årets skolegudstjenester. Gi ikke innvandrerne skylden for alt!

Men har du spurt deg hvorfor ikke dette kvalmende forbundet går like mye i strupen på islam sim kristendommen?  Hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor kommer det ikke kritikk mot niqab,  barne hijab og hvorfor blir det ikke like mye fokuset på den forferdelige religionen, islam? Det er kristendommen som skal tas. Det er de kristne verdiene som skal latteliggjøres. Norge har vært et kristen land , og mange har sin tro enda.. Jeg ser på det som et angrep på norske verdier og en hel nasjon. Denne JULA skal jeg feire som aldri før med alle symboler og trær og ting jeg ellers ikke gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.12.2019 den 20.40, BrukerErHeltAnonym skrev:

Hva er forskjellen?

I Norge feirer vi jul eller vintersolverv , på samme måte som st hans eller sommersolverv, begge førkristne markeringsdager som kristendommen lånte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jon Are skrev:

Men har du spurt deg hvorfor ikke dette kvalmende forbundet går like mye i strupen på islam sim kristendommen?  Hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor kommer det ikke kritikk mot niqab,  barne hijab og hvorfor blir det ikke like mye fokuset på den forferdelige religionen, islam? Det er kristendommen som skal tas. Det er de kristne verdiene som skal latteliggjøres. Norge har vært et kristen land , og mange har sin tro enda.. Jeg ser på det som et angrep på norske verdier og en hel nasjon. Denne JULA skal jeg feire som aldri før med alle symboler og trær og ting jeg ellers ikke gjorde. 

De aller færreste tradisjonene vi har ifht jul kan knyttes opp mot kristendommen..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, badeball27 said:

https://www.nrk.no/telemark/skolen-ville-kalle-julematen-_tradisjonsmat_-_-sa-kom-truslene-1.14803464

 

Det har jo gått altfor altfor altfor langt når man må begynne å forandre på helt vanlige tradisjonelle ord man sier for å ikke "støte" noen. Ser ikke folk galskapen?!

Folk har blitt så vant til krenkemafians krav at de ikke reagerer lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...