Gå til innhold

Å nei. Ungen kastet opp og vi skal feire bursdagen i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke uvanlig å kaste opp bare én gang ved omgangssyke, men man er fortsatt smittefarlig. Det høres ut som om du prøver å overbevise oss om at du gjør det rette ved å ikke avlyse, men du får i hvert fall ikke min velsignelse. Omgangssyken er grusom, og ikke noe man bør utsette andre for med vilje!

Anonymkode: 5a9b0...1bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis noen lurer på hvorfor omgangssyke sprer seg, så har du svaret i denne tråden. TS kommer til å holde selskapet som planlagt, og halvparten av gjestene kommer til å bli smittet. 

Hurra for egoismen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig å kaste opp bare én gang ved omgangssyke, men man er fortsatt smittefarlig. Det høres ut som om du prøver å overbevise oss om at du gjør det rette ved å ikke avlyse, men du får i hvert fall ikke min velsignelse. Omgangssyken er grusom, og ikke noe man bør utsette andre for med vilje!

Anonymkode: 5a9b0...1bb

Ts driter i gjestene. Grunnen til at hun ikke vil avlyse selskapet er fordi hun har bestilt masse kaker som blir en ekstrakostnad hvis hun ikke holder festen i dag. Ts tenker på pengene sine, at gjestene får omgangssyken gir hun en lang marsj i.

Anonymkode: 3ecda...2dc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestene må jo ikke nødvendigvis bli syke?

Her har jeg googlet meg frem til hvordan unngå smitte, og jeg regner med 1-åring verken går på do eller skal lage mat til andre. Så del ut nye nyvaskede håndkle til gjestene, vask hendene på ettåring med såpe, og si ifra til gjestene at de ikke burde kysse og ta på ettåringen. Det siste er sikkert like greit uansett, så han slipper å få alt smitte fra 20 voksne! Hvis det er bare voksne i selskapet, tror det går bra. Det er verre hvis andre barn er invitert, For barn deler leker, putter de i munn, da er det veldig vanskelig å kontrollere smitte. 

Quote

Hvordan unngå å bli smittet av omgangssyke?

Virusene kan smitte via mat eller drikke som en person som er smittet har vært borte i, enten på en restaurant eller hjemme.

Hvis man er smittet og går på toalettet uten å vaske hendene grundig, kan viruset overleve på hendene og så smitte over på andre overflater eller i mat og drikke.

Hvis man er i direkte kontakt med en som er smittet og ikke vasker hendene før man tar seg til munnen kan man også bli smittet.

Det har også vært utbrudd fra rå østers, men hvis man koker dem dør viruset. I tillegg kan man bli smittet hvis drikkevann forurenses av kloakk.

I barnehager eller andre institusjoner kan norovirus smitte veldig fort. Alkoholbasert desinfisering er ikke effektivt mot norovirus, så det er viktig å vaske hendene grundig med såpe og vann. Overflater bør vaskes med Klorin.

Hvis man er smittet bør man ikke lage mat til andre, man må vaske hendene sine ofte, og minst hver gang man går på toalettet eller kaster opp.

Overflater må vaskes, klær og sengetøy bør også vaskes på minst 60 grader og tørkes i tørketrommel, og man bør holde seg unna andre og være hjemme fra jobb og skole frem til 48 timer etter at oppkast og diaré har stanset.

Det er også viktig å fortsette god håndhygiene den første uken etter at man blir frisk, fordi man fremdeles kan utskille virus. Den beste måten å forebygge norovirus på er å vaske hendene og overflater grundig fra tidlig på høsten, og ikke ta seg til ansiktet uten å vaske seg på hendene først.

Det finnes ingen vaksine enda for norovirus, men man er immun mot akkurat den versjonen av norovirus man hadde imellom 6 måneder og 2 år. Man kan få andre varianter av samme virus. 

 

Anonymkode: f94ce...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har vært i en sånn bursdag. Beskjeden kom etter at min søte niese hadde delt av vaffelen sin med meg. Ungen virket helt fin! "Hun har forresten kastet opp i dag". Jo... Takk. Jeg ble så syk at jeg trodde/håpet at jeg skulle dø. Jeg lå i sengeklær med egen avføring på uten at jeg klarte å gjøre noe med det. Jeg har dårlig immunforsvar og kroppen min takler sånt særdeles dårlig.

Du kjenner sikkert gjestene deres, men du vet ikke hva folk sliter med. Jeg snakker aldri om sykdom, men mine nærmeste vet nå å informere så jeg kan ta mine forholdsregler. Ikke risiker å utsett noen for dette, kanskje barnet nå har begynt i barnehagen og det de kan komme med hjem av smitte da kan ta knekken på voksne mennesker selv om de små bare er litt dårlige.

Jeg hadde blitt temmelig grinete i etterkant når det kom fram at du visste ungen kunne være syk, men bare håpet at han/hun ikke var det og tok i mot gjester.

Anonymkode: 66ce9...bc3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det omgangssyke når han bare har kastet opp en gang?

Har bestilt masse mat og flere kaker.

Anonymkode: eaf09...d3c

Ja. Vi hadde det nettopp, spydde bare en gang hver. Ungen virket stort sett i fin form men fikk feber og diaré døgnet etter. 

Anonymkode: 9cf5e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjestene må jo ikke nødvendigvis bli syke?

Her har jeg googlet meg frem til hvordan unngå smitte, og jeg regner med 1-åring verken går på do eller skal lage mat til andre. Så del ut nye nyvaskede håndkle til gjestene, vask hendene på ettåring med såpe, og si ifra til gjestene at de ikke burde kysse og ta på ettåringen. Det siste er sikkert like greit uansett, så han slipper å få alt smitte fra 20 voksne! Hvis det er bare voksne i selskapet, tror det går bra. Det er verre hvis andre barn er invitert, For barn deler leker, putter de i munn, da er det veldig vanskelig å kontrollere smitte. 

 

Anonymkode: f94ce...04e

Så du ville gamblet på at babyens foreldre ikke er smittet og dermed smittebærere? Du vet, de samme folka som skal tilberede og servere maten? 

Anonymkode: 1f98e...b91

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig mange her er ganske hysteriske. At ungen kaster opp én gang om morgenen før selskapet, betyr ikke at 20 gjester kommer til å ligge med kaldsvette og feberfantasier og kjempe for sitt liv den neste uka. Snakk om å krisemaksimere. Dere har antagelig sittet tett ved siden av folk med både det ene og andre viruset på trikken eller venterommet de siste dagene. Man kan ikke avlyse alt og barrikadere seg inne ved det minste, mulige symptom. 

Om ungen kaster opp igjen og blir mer syk utover dagen så avlyser man så klart, ikke minst for barnets egen del som trenger ro og hvile. Men om ungen virker helt pigg og det ikke kommer mer spy, kjør på med selskap. Mine unger har spydd mange ganger for ymse grunner, det har sjelden vært omgangssyke. 

Anonymkode: ba6d6...84c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min elskede bror unnlot å fortelle meg om at sønnen hadde kastet opp. Det kostet meg halve julen, to juleselskap og jeg var så forbanna at jeg kunne spydd i trynet på ham. 

Noen ganger blir man smittet, andre ganger ikke. Uansett, ts, varsle gjestene og la dem få avgjøre selv. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes helt ærlig mange her er ganske hysteriske. At ungen kaster opp én gang om morgenen før selskapet, betyr ikke at 20 gjester kommer til å ligge med kaldsvette og feberfantasier og kjempe for sitt liv den neste uka. Snakk om å krisemaksimere. Dere har antagelig sittet tett ved siden av folk med både det ene og andre viruset på trikken eller venterommet de siste dagene. Man kan ikke avlyse alt og barrikadere seg inne ved det minste, mulige symptom. 

Om ungen kaster opp igjen og blir mer syk utover dagen så avlyser man så klart, ikke minst for barnets egen del som trenger ro og hvile. Men om ungen virker helt pigg og det ikke kommer mer spy, kjør på med selskap. Mine unger har spydd mange ganger for ymse grunner, det har sjelden vært omgangssyke. 

Anonymkode: ba6d6...84c

Hva er problemet med å si ifra til gjestene å la de velge selv. Så kan de "hysteriske" få bli hjemme om de ønsker. De som ikke er redd for smitte kommer. Burde ikke være et problem å kommunisere 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Min elskede bror unnlot å fortelle meg om at sønnen hadde kastet opp. Det kostet meg halve julen, to juleselskap og jeg var så forbanna at jeg kunne spydd i trynet på ham. 

Noen ganger blir man smittet, andre ganger ikke. Uansett, ts, varsle gjestene og la dem få avgjøre selv. 

Ja man måå si fra til gjestene på forhånd, så kan gjestene selv avgjøre. Skjønner godt du ble forbanna.
 

Og til deg som mener mange av oss er hysteriske. Hvis du syns det er helt ok om du blir smittet i en sånn situasjon, så gjerne for meg. Kanskje blir ikke 20 stk smittet. Men kanskje noen blir smittet, kanskje mange. Som igjen vil smitte flere videre. Og noen av disse vil bli skikkelig skikkelig syke. For en forferdelig måte å starte adventsmåneden på. 

Anonymkode: 92300...234

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som blir veldig dårlig av omgangssyke. Noen kaster kanskje opp en gang mens andre kaster opp i to dager. Gi folk et valg. Her informerer og spør vi om alt relatert til smittsomme sykdommer i forkant av selskap eller sammenkomster. 

Anonymkode: b9119...c42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke ønsket å være gjest, i et hus der noen nylig hadde kastet opp. 

Anonymkode: 20543...d0f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min kasta opp en gang i bilen, vi tenkte det var bilsyke  (1 år),heldigvis holdt vi han hjemme fra barnehagen dagen etter, for seinere ble alle som hadde vært i nærheten av han de siste døgna smitta av omgangssyke. Han var helt fin i formen før og etter.

Og juletider er den værste tiden med oppkastsyke. 

Anonymkode: d7006...caf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette må du vurdere selv.

Hvor gammelt er barnet?

Fra han var 3 år har sønnen min kastet opp før alle spesielle dager fordi han var så spent.

Det er ikke få bursdager, julaftener, nyttårsaftener, og 17.maier jeg har startet dagen før fuglene har våknet med å tørke oppkast.

Anonymkode: 549d4...be1

Det skjer ikke med 1-åringer. Det er ikke sikkert at det er ordentlig omgangssyke, men det bør behandles som det med 48 timers karantene.  

Anonymkode: be8d7...6cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Det skjer ikke med 1-åringer. Det er ikke sikkert at det er ordentlig omgangssyke, men det bør behandles som det med 48 timers karantene.  

Anonymkode: be8d7...6cf

Jeg mente da selvsagt å utheve det som var i forrige avsnitt til den jeg siterte, og ikke det som ble uthevet. 

En 1-åring kaster ikke opp på grunn av nervøsitet!!

Anonymkode: be8d7...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rasende om jeg ikke ble varslet så jeg kunne unngå smitte. Jeg blir skikkelig sjuk av omgangsyken og havner ofte på sykehus og er dårlig i ukesvis pga en kronisk sykdom som ligger under. Det er rett og slett respektløst å ikke si fra

Anonymkode: 2dd4c...90c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble smittet i et slik selskap en gang. Vedkommende som laget maten hadde barn som hadde kastet opp dagen før. Tror noroen lå i rekesmørbrødene..

fyfaeeen så sur jeg ble, lå og spøy ett døgn etterpå!!

Anonymkode: 3bea1...1b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde seriøst klikka hvis ingen sa fra om oppkast,og vi hadde blitt smitta. Jeg er alene med baby og tenåring,og det hadde vært full krise om vi alle ble omgangssyke samtidig..

Anonymkode: a129a...63b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...