Gå til innhold

Å nei. Ungen kastet opp og vi skal feire bursdagen i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor vil du det skal være kumelk? 

Jeg har eksamen på mandag og hadde blitt forbanna hvis jeg ble smitta av omgangssjuke nå av en unge som er syk hvor foreldrene ikke har avlyst. 

Anonymkode: b29d1...333

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du avlyser. Eller i det minste informerer gjestene. Vi avlyste 1 årsdagen pga kraftig forskjølelse. Når barna kaster opp/Har feber skal de få slappe av og ikke plages med masse gjester.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Å? Det visste jeg ikke. Han har aldri kastet opp før, så håpet det var pga ku melk. 

Anonymkode: eaf09...d3c

Du ønsker at barnet skal reagere på melk?

Anonymkode: e9beb...61d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk noen som reagerer på risgrøt og kakao og oppvarmet melk, så er ikke sikkert det er omgangssyken. MEN - det går omgangssyken nå, så av den grunn hadde jeg ikke tatt noen sjangser. 

Anonymkode: 9999f...8c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han spiste risengrynsgrøt i går kveld, for første gang. Kan det være det? Er jo ikke vant til å få ku melk. Selskapet begynner ikke før 14.30 så hvis han ikke kaster opp mer før det, så er det vel ikke omgangssyke? Formen virker helt fin, han leker som vanlig. 

Anonymkode: eaf09...d3c

Kan være risengrynsgrøten som gjør det. Spesielt hvis han ikke er vant til å få kumelk. Det er en overgang for de små med ny mat osv. 

Om formen holder seg like fin frem til 12, så er det nok bare overgangen til ny mat osv som gjorde dette. Hvis han blir dårligere igjen, så har du god tid til å avlyse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ønsker at barnet skal reagere på melk?

Anonymkode: e9beb...61d

Håper ikke at han er allergisk da, men tenkte at det kan være fordi det var uvant med kumelk. 

Anonymkode: eaf09...d3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten barnet?

Anonymkode: eaf09...d3c

Ja selvfølgelig. Er det mat og kaker til flere tusen er det synd å miste. Regner med man ikke kan avbestille samme dag? 

Anonymkode: e121f...c13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungen kun har kastet opp en gang og har vært helt fin siden er det vel ikke omgangssyken? 
 

kjør feiring du! Unger kaster opp av og til. Ingenting uvanlig med det. 

Anonymkode: cc424...323

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det må jo ha gått 12+ siden han spiste grøten? Da er ikke maten i magesekken lengre. Han ville da ha vært dårlig i magen og ikke kastet opp nå...

Oppkast kan skyldes mye forskjellig. Hvis han er i Ok form hele dagen nå ville jeg sendt ut melding at han har kastet opp en gang tidlig i dag, men ikke virker syk. Så kan gjestene få bestemme.

Husker en gang vi var i bursdag hvor de ikke avlyste eller sa noe om det... Bursdagsbarnet hadde hatt omgangssyke men «han har jo ikke vært dårlig siden i går, var mye bedre i dag». Vi hadde med en 3 mnd gammel baby, og bursdagsbarnet var veldig interessert i henne - og vi kom så klart hjem med omgangssyke. Omgangssyke er ikke hyggelig for voksne, men skal hilse å si at babyer med omgangssyke er MYE verre! 

Anonymkode: f330e...043

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var grøten ville han nok kastet opp mye tidligere. Omgangssyke går mange steder nå. Og jo, selv med oppkast kun en gang kan det være omgangssyke. 

Anonymkode: b9119...c42

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan omgangssyke selv om man bare kaster opp en gang. Om dere ikke avlyser, er det eneste reale er å varsle gjestene og la dem vurdere risikoen selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest ville jeg gjerne visst om det så jeg selv kan velge om jeg vil utsette meg og barna for mulig omgangssyke

Du må ta en ringerunde til gjestene! 

Anonymkode: cefbe...aa0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at min datter kastet opp natt til sin egen 1-årsdag var forøvrig at ei på barselgruppa ikke sa noe om at hennes sønn hadde vært løs i magen og utilpass et døgn før vi møttes.... Han spøy ikke, men spiste heller ikke. Altså samme virus som artet seg ulikt.... 

HVIS du velger å holde selskapet må ihvertfall gjestene få beskjed!! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Det visste jeg ikke. Han har aldri kastet opp før, så håpet det var pga ku melk. 

Anonymkode: eaf09...d3c

Maten er ikke i magesekken etter 11-12 timer.... Reagerer magen med oppkast pga noe han ikke tåler reagerer magen fortere (har man spist bedervet mat kan det ta litt lenger tid). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn kastet opp bare en gang. Jeg trodde det var matforgiftning, for han hadde fått i seg veldig mye middag. 

Noen dager senere har hele familien fått omgangssyke.... jeg ville anbefalt deg å avlyse.

Skulle møte ei venninne her om dagen, og sa at det har vært omgangssyke, men at det har gått tre dager siden siste ble frisk. Likevel ønsket hun å avvente besøk, i tilfelle.

Ingen ønsker å ha dette 

Anonymkode: e0aee...42f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ungen kun har kastet opp en gang og har vært helt fin siden er det vel ikke omgangssyken? 
 

kjør feiring du! Unger kaster opp av og til. Ingenting uvanlig med det. 

Anonymkode: cc424...323

Jo, det kan det faktisk være. Min eldste var sånn, en oppkast. Ikke lenge etter lå far og jeg med hver vår bøtte. Min yngste kastet opp i natt, har ikke kommet noe mer enda. Men vi avlyser planer vi hadde i dag for sikkerhets skyld. Ikke rart smitte sprer seg om alle skal tenke at "det er sikkert ikke noe" 

Anonymkode: d26e0...ce0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du ønsker at barnet skal reagere på melk?

Anonymkode: e9beb...61d

Du forstår hva hun mener?!!? Hun håper at han ikke har omgangssyke..... Hun HÅPER  ikke at han er allergisk mot melk... 

Anonymkode: 94088...a8a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som gjest hadde likt å få beskjed om dette, og jeg hadde da takket nei til å komme. Hadde IKKE villet risikere å få omgangssyken. 

Jeg er så irritert på alle foreldre der ute som tar så lett på sånt som dette! Jeg har blitt smittet av barn utallige ganger. Foreldre som tar med sykt barn på besøk, og foreldre som ikke sier fra at de har sykt barn når man er invitert på besøk, er rett og slett ikke greit. Husker jeg ble skikkelig syk av influensa rett før jeg skulle på en spennende reise en gang, og en annen gang skjedde det uken før jul, så jeg måtte avlyse et par konserter hvor billetter allerede var kjøpt, avlyse andre hyggelige førjulsplaner, i tillegg ble hele julaften og romjulen ødelagt av den langvarige influensaen. Omgangssyke er enda verre å bli smittet av!

Si fra til gjestene, så kan de velge selv. Tenk litt på hvilke ringvirkninger dette kan gi dersom noen av gjestene blir smittet!

Anonymkode: 92300...234

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sikre seg mot smitte uansett. Mange er jo smittsomme før sykdom bryter ut. Og man er på kollektivtransport, spiser lunsj sammen, er hjemme hos hverandre. Selv dørhandtakene på jobb er en diger smittekilde. 

Som gjest drar jeg helt fint til hjem der det er sykdom. Jeg stoler på at vertskapet har vært ekstra nøye med hygiene. Hvis maten for eksempel er kjøpt inn, eller varmebehandlet, er det ingen smittefare her. Så unngår man for mye kos med pasienten. Og passer ellers godt på handhygienen. 

Ikke uvanlig at jeg møter venninner eller kollegaer som har passet spysykt barn hele natten. Har likevel selv aldri hatt omgangssyke som voksen. 

Anonymkode: f4ff7...579

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke sikre seg mot smitte uansett. Mange er jo smittsomme før sykdom bryter ut. Og man er på kollektivtransport, spiser lunsj sammen, er hjemme hos hverandre. Selv dørhandtakene på jobb er en diger smittekilde. 

Som gjest drar jeg helt fint til hjem der det er sykdom. Jeg stoler på at vertskapet har vært ekstra nøye med hygiene. Hvis maten for eksempel er kjøpt inn, eller varmebehandlet, er det ingen smittefare her. Så unngår man for mye kos med pasienten. Og passer ellers godt på handhygienen. 

Ikke uvanlig at jeg møter venninner eller kollegaer som har passet spysykt barn hele natten. Har likevel selv aldri hatt omgangssyke som voksen. 

Anonymkode: f4ff7...579

Da er du en av de heldige som ikke blir så lett smittet. 
 

Vær så snill, Ts, ikke gamble med andres liv. La folk få velge om de vil komme eller ei selv.

Anonymkode: 92300...234

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...