Gå til innhold

Hva sier bibelen om vold i ekteskapet, og om muligheten for skilsmisse ved dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser at hovedårsak som bibelen åpner opp for, for å kunne skilles, er utroskap. Hva med vold? Åpner bibelen opp for skilsmisse dersom man lever i et voldelig ekteskap? Mange ser ut til å tro at de må bli værende i slike ekteskap. Noen som vet hva som er legitime skilsmissegrunner (jmfr Bibelen)? 

Anonymkode: 1d269...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kun utroskap som er skilsmissegrunn alt annet er ulovlig. Det sier nok om den jævla boka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt spørsmål. Jeg tror vi må faktisk lese alt som står om ekteskapet, for å finne svar på det. Vet det blant annet står at mannen plikter å elske sin kone. Så da kan jo ikke vold være akseptert tenker jeg. Det er en ting, men jeg har virkelig ikke noen gode svar. Godt mulig at samfunnet straffet voldelige menn.

Anonymkode: 828d7...e58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Det er kun utroskap som er skilsmissegrunn alt annet er ulovlig. Det sier nok om den jævla boka.

Det står også at hvis man er gift med en prostituert er det lov å skille seg. Akkurat vold vet jeg ikke.

Anonymkode: dcc75...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står også at hvis man er gift med en prostituert er det lov å skille seg. Akkurat vold vet jeg ikke.

Anonymkode: dcc75...e72

Bibelen er sinnsyk, utroskap/prostituert er ikke noe iforhold til vold og drap. Har aldri hørt at det er lov å skille seg om ektefellen har drept noen, men har ektefellen ligget og hatt det hyggelig med en person da er det skilsmissegrunn, latterlig

At noen leser og tror på en slik latterlig bok og religion er langt over min fatteevne.. 

Endret av Jævla fyllekalas !
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en urgammel eventyrbok. Det viktigste er at folk sørger for egen trygghet. Bibelen er ikke anslagsgivende for noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jævla fyllekalas ! said:

Bibelen er sinnsyk, utroskap/vold er ikke noe iforhold til vold og drap. Har aldri hørt at det er lov å skille seg om ektefellen har drept noen, men har ektefellen ligget og hatt det hyggelig med en person da er det skilsmissegrunn, latterlig

At noen leser og tror på en slik latterlig bok og religion er langt over min fatteevne.. 

Du uttaler deg ganske så skråsikkert om bibelen. Hva er din kompetanse?

Anonymkode: 344d3...6d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Bibelen er sinnsyk, utroskap/prostituert er ikke noe iforhold til vold og drap. Har aldri hørt at det er lov å skille seg om ektefellen har drept noen, men har ektefellen ligget og hatt det hyggelig med en person da er det skilsmissegrunn, latterlig

At noen leser og tror på en slik latterlig bok og religion er langt over min fatteevne.. 

Blir man alvorlig mishandlet i ett ekteskap, synes jeg det må være lov å skilles. Folk skiller seg av alle mulige grunner.

Anonymkode: dcc75...e72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du uttaler deg ganske så skråsikkert om bibelen. Hva er din kompetanse?

Anonymkode: 344d3...6d4

Min kompetanse er stor nok til å vite hvordan denne sinnssyke boken er, lærte nok om det pisset på skolen. Har ikke tatt på en jævla bibel i voksen alder og ikke faen at en jævla bibel skal innenfor mitt hus. 

Bibelen er kun krig, vold drap og elendighet, det er det eneste som er i den boken og burde hatt 18 års grense

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir man alvorlig mishandlet i ett ekteskap, synes jeg det må være lov å skilles. Folk skiller seg av alle mulige grunner.

Anonymkode: dcc75...e72

Skilles burde vært lov uansett grunn egentlig, hva godt kommer ut av at man må være gift om forholdet går til helvete? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden er vel ikke det rette stedet å spørre om dette. Om du ønsker å få svar som faktisk har litt vekt, så finnes for eksempel disse nettsidene:

www.christianityboard.com/forums

www.bibleforums.org/forum

 

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ana0603 skrev:

Kvinneguiden er vel ikke det rette stedet å spørre om dette. Om du ønsker å få svar som faktisk har litt vekt, så finnes for eksempel disse nettsidene:

www.christianityboard.com/forum

www.bibleforums.org/forum

 

Tusen takk.ut fra det jeg har sett hittil her så stikker jeg heller dit du foreslår. Takk for tips.🌷

Anonymkode: 1d269...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vold gjentatte ganger, så kan man skille seg i bibelsk forstand. Mener å ha lest det.

Anonymkode: dcc75...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 1.26, Jævla fyllekalas ! skrev:

Min kompetanse er stor nok til å vite hvordan denne sinnssyke boken er, lærte nok om det pisset på skolen. Har ikke tatt på en jævla bibel i voksen alder og ikke faen at en jævla bibel skal innenfor mitt hus. 

Bibelen er kun krig, vold drap og elendighet, det er det eneste som er i den boken og burde hatt 18 års grense

Nei, Bibelen viser Guds kjærlighet for menneskeheten ved at den forklarer hvordan vi kan få evig liv gjennom tro alene

Anonymkode: f5769...da3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 30.11.2019 den 1.00, AnonymBruker skrev:

Jeg leser at hovedårsak som bibelen åpner opp for, for å kunne skilles, er utroskap. Hva med vold? Åpner bibelen opp for skilsmisse dersom man lever i et voldelig ekteskap? Mange ser ut til å tro at de må bli værende i slike ekteskap. Noen som vet hva som er legitime skilsmissegrunner (jmfr Bibelen)? 

Anonymkode: 1d269...14f

Den man elsker tukter man, står det. Så ifølge bibelen er vold dessverre akseptabelt og overhode ikke grunn for skilsmisse. Beste er å bare ikke følge bibelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Den man elsker tukter man, står det. Så ifølge bibelen er vold dessverre akseptabelt og overhode ikke grunn for skilsmisse. Beste er å bare ikke følge bibelen. 

https://www.restoredrelationships.org/news/2016/01/11/domestic-abuse-divorce/

Du tar altså feil.

Anonymkode: f5769...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Den man elsker tukter man, står det. Så ifølge bibelen er vold dessverre akseptabelt og overhode ikke grunn for skilsmisse. Beste er å bare ikke følge bibelen. 

Du tar helt feil.

Anonymkode: dcc75...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, Bibelen viser Guds kjærlighet for menneskeheten ved at den forklarer hvordan vi kan få evig liv gjennom tro alene

Anonymkode: f5769...da3

Med krig, drap og elendighet og attpåtil true med helvete for de som ikke vil ta imot Jesus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...