Gå til innhold

Dere som har klart å gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger råd fra andre som har slanket seg og skal vedlikeholde vekten. Jeg gikk ned 22 kg fra des-17 til sommeren i år. Men sliter med å holde meg på denne vekten. Jeg telte kalorier og gikk ned rundt 1-1,5 kg i måneden. Opplevde det som veldig forutsigbart og skjematisk, jeg gikk ned akkurat så mye som forventet, uten å gå sulten. 

Men hadde jo håpet å slippe å telle nå når jeg er i mål. Likevel er det vanskelig. Jeg har gått opp 4 kg siden i sommer uten at jeg vet hvorfor. Spiser det samme som da jeg slanket meg, men siden jeg ikke helt har oversikt lenger så kan jeg ha underestimert. Teller dere kcal ennå selv om dere er i mål?

Anonymkode: 1a9cf...b0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uavhengig av om du er overvektig eller normalvektig så vil forholdet mellom inntak og forbruk gjelde. Har du estimert hva du forbrenner i løpet av en dag basert på din nåværende form? 

Som du også selv er inne på så har du ikke helt oversikt på hva du får i deg i dag. Jeg ville først og fremst fått kontroll på det, før du konkluderer med at noe er «feil». 😊

Anonymkode: 767ce...7cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanking er en livsstilsendring. 

Du kan jo ikke gå tilbake til kostholdet du hadde da du var overvektig. "Ah, nå har jeg gått ned de 20kg'ene jeg skulle, så nå kan jeg begynne å spise normalt

Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det liksom? 

Du må tilpasse deg det nye kcal-inntaket den nye kroppen/vekten har. Når du var overvektig hadde du et høyere kcal-inntak hver dag for å opprettholde vekta. Nå er det selvfølgelig lavere, siden du er slankere. 

Anonymkode: 2283b...fde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 60 kg i etapper og har holdt vekten stabil underveis. Jeg har aldri telt kalorier fast, bare i perioder. Når jeg ikke har slanket meg, så har jeg bare prøvd å spise så normalt som mulig men i moderate mengder. Man må dessverre alltid passe på, men underveis endres jo matvanene dine slik at det blir lettere/skjer automatisk. Jeg går også opp og ned i vekt, men det er fordi jeg spiser litt mer usunt i 2-3 uker og så sunnere i noen uker. Jeg prøver å alltid ha i bakhodet at det er mye lettere å legge på seg 3 kg, enn å slanke av seg 3 kg. 

Har ikke trent særlig mye før nå i det siste. Men jeg har forsøkt å gå ganske mye siden jeg startet å gå ned i vekt og frem til nå, rundt 8.000-10.000 skritt om vinteren og 15-25.000 skritt om sommeren. Det har nok hjulpet mest for å vedlikeholde vekten (ved siden av kosthold med litt kontroll selvfølgelig), for jeg ser når jeg har vært mindre aktiv på vekta. Jeg har gått ned i en periode på 5 år til sammen, så matvanene endret seg ikke over natten altså, men det kommer seg etterhvert! 

Anonymkode: 0ac8d...5ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig urettferdig at man må passe vekten resten av livet når man ble overvektig som barn/ungdom!

Anonymkode: 72bfe...103

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig urettferdig at man må passe vekten resten av livet når man ble overvektig som barn/ungdom!

Anonymkode: 72bfe...103

De aller fleste må jo passe på. Man kan ikke unne seg både kaloririk mat, sukkerholdig drikke, sjokolade og snacks hver dag. Man må liksom velge av godene. 

Anonymkode: 0ac8d...5ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å kutte ut sukkeret (helt)?

Snakker ikke bare om søtsaker, men om alt som har sukker i seg

I matbutikken sjekker jeg alltid sukkerinnholdet og det er sukker i nesten alt som finnes! 😱 

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste må jo passe på. Man kan ikke unne seg både kaloririk mat, sukkerholdig drikke, sjokolade og snacks hver dag. Man må liksom velge av godene. 

Anonymkode: 0ac8d...5ee

Jeg teller kalorier 8-9 måneder i året. De resterende månedene følger jeg med, men uten å telle. Går alltid opp litt, til 60-62 kg, når jeg ikke teller. Hvis jeg vil veie 56-59 kg må jeg telle. Jeg er 166 cm og har aldri vært veldig overvektig, høyeste vekten utenom graviditeter er ca 70 kg. 

Anonymkode: 18b7d...798

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, fantastisk av deg! Jeg datt av lasset i april. Jeg gikk selv ned, fra januar til april, rundt 9 kg. Har siden April lagt på meg rund 2kg, og er totalt ned 7kg. Jeg har vært stabil nå de siste 2 mnd. 

Problemet med å gå ned i vekt er at kroppen ikke er med på det. Kroppen liker fett, og vil at du skal ha alt tilbake på kroppen. Det er dessverre derfor de sier at den virkelige kampen er å holde vekta etter nedgang. Du må fortsette å være streng, telle kalorier og ligge på det dagsbehovet du trenger for å holde vekta. Jeg har hatt en litt annerledes måte selg, der jeg har vært i underskudd i ukedagene og i overskuddd i helga, og da totalt sett ligget på akkurat riktig menge kcal pr uke for å opprettholde vekta.

Du må bare stå på videre, ikke mist motet. Kroppen din trenger bare å nullstille seg og innse at dette her er det nye nullpunktet den skal ønske å ha :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en vekker etter denne artikkelen. Må bare fortsette å være strikt! Er ikke helt i mål enda men har begynt å tenke på hvordan det skal bli etter. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/WbX5qr/ny-studie-slanking-mot-fedme-virker-ikke-paa-lang-sikt

 

Anonymkode: 82eb5...167

Dette er skummelt, og sant. Men jeg har lest at det kan svitsjes- hvis man lever med stabil vekt i x-antall år kan kroppen vendes til ny vekt.

Anonymkode: 23444...8c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gått ned eller opp noe drastisk. Men har alltid vært oppmerksom på å gå ned/spise mindre med en gang jeg føler jeg har gått litt opp. Og det er ofte flere ganger i med at jeg passer godt på. Teller ca kalorier, og spiser ikke mer enn en porsjon, kutter ut alt (når jeg skal ned) av usunt, og spiser ingen mellommåltider. Så merker jeg etter å ha holdt på sånn en stund, at jeg går litt ned. Da slapper jeg mer av, og tillater meg å spise litt mer. Men prøver å holde vekten noen lunde i sjakk, og ikke spise mye, og heller si nei takk til flere porsjoner og utenfor godterier. Sier somftest ja takk til å smake litt, en så sier jeg nei.

Dersom jeg føler jeg har sagt litt for mye ja til mat, så skjerper jeg meg.

Sånn er det. 

Når man har gått ned til der man vil være, er det mye bedre og lettere å holde vekten hvis man tar fatt med det samme man har gått litt opp. Da er det lettere å komme ned igjen i vekten man vil ha. I stedet for å legge på seg altfor mye før man griper fat. Da er det mye vanskeligere.

Men det vil aldri bli en lett måte å holde vekten på. Det må man bare godta. Akkurat som ting ellers i livet. Ingenting er bare lett. 

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, exictence skrev:

Har aldri gått ned eller opp noe drastisk. Men har alltid vært oppmerksom på å gå ned/spise mindre med en gang jeg føler jeg har gått litt opp. Og det er ofte flere ganger i med at jeg passer godt på. Teller ca kalorier, og spiser ikke mer enn en porsjon, kutter ut alt (når jeg skal ned) av usunt, og spiser ingen mellommåltider. Så merker jeg etter å ha holdt på sånn en stund, at jeg går litt ned. Da slapper jeg mer av, og tillater meg å spise litt mer. Men prøver å holde vekten noen lunde i sjakk, og ikke spise mye, og heller si nei takk til flere porsjoner og utenfor godterier. Sier somftest ja takk til å smake litt, en så sier jeg nei.

Dersom jeg føler jeg har sagt litt for mye ja til mat, så skjerper jeg meg.

Sånn er det. 

Når man har gått ned til der man vil være, er det mye bedre og lettere å holde vekten hvis man tar fatt med det samme man har gått litt opp. Da er det lettere å komme ned igjen i vekten man vil ha. I stedet for å legge på seg altfor mye før man griper fat. Da er det mye vanskeligere.

Men det vil aldri bli en lett måte å holde vekten på. Det må man bare godta. Akkurat som ting ellers i livet. Ingenting er bare lett. 

Enig med deg! Jeg gjør det samme 😊 Man må rett og slett passe på hele tiden, og justere ned igjen når det har vært litt løst en liten periode. Om jeg til enhver tid skulle spist intuitivt ville jeg sakte men sikkert godt opp i vekt. Når man starter å telle kalorier ser man hvor lite man faktisk trenger for å holde stabil vekt, og man får ganske mange øyeåpnere iht hvor lett det er å legge på seg. Veldig lite som skal til. Selv med kun «sunn mat». 

Anonymkode: 767ce...7cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.11.2019 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Trenger råd fra andre som har slanket seg og skal vedlikeholde vekten. Jeg gikk ned 22 kg fra des-17 til sommeren i år. Men sliter med å holde meg på denne vekten. Jeg telte kalorier og gikk ned rundt 1-1,5 kg i måneden. Opplevde det som veldig forutsigbart og skjematisk, jeg gikk ned akkurat så mye som forventet, uten å gå sulten. 

Men hadde jo håpet å slippe å telle nå når jeg er i mål. Likevel er det vanskelig. Jeg har gått opp 4 kg siden i sommer uten at jeg vet hvorfor. Spiser det samme som da jeg slanket meg, men siden jeg ikke helt har oversikt lenger så kan jeg ha underestimert. Teller dere kcal ennå selv om dere er i mål?

Anonymkode: 1a9cf...b0a

selvfølgelig går du opp igjen når du begynner å spise normalt etter å ha levd på slankekur. er dette virkelig rart?

Anonymkode: 378c2...b34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig misunnelig på de som sliter med å legge på seg!

Anonymkode: 72bfe...103

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Utrolig urettferdig at man må passe vekten resten av livet når man ble overvektig som barn/ungdom!

Anonymkode: 72bfe...103

Det kan nok føles psykologisk verre ja, siden matavhengighet kan være en voldsom kraft. Men jeg er tynn, har vært det hele livet, og det er av én grunn alene: Jeg passer veldig på hva jeg spiser. Jeg er ekstremt glad i mat, og for å være ærlig frarøver jeg meg selv mye nytelse, men jeg vet at i lengden er det bedre å være lett og frisk enn å nære den uvanen det er å spise mer enn man trenger. Det er faktisk ganske fornærmende når folk mener at jeg har fått kroppen min gratis, når jeg jobber for den hver bidige dag.

Anonymkode: 53c1b...7d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.11.2019 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Slanking er en livsstilsendring. 

Du kan jo ikke gå tilbake til kostholdet du hadde da du var overvektig. "Ah, nå har jeg gått ned de 20kg'ene jeg skulle, så nå kan jeg begynne å spise normalt

Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det liksom? 

Du må tilpasse deg det nye kcal-inntaket den nye kroppen/vekten har. Når du var overvektig hadde du et høyere kcal-inntak hver dag for å opprettholde vekta. Nå er det selvfølgelig lavere, siden du er slankere. 

Anonymkode: 2283b...fde

 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

selvfølgelig går du opp igjen når du begynner å spise normalt etter å ha levd på slankekur. er dette virkelig rart?

Anonymkode: 378c2...b34

Kan dere lese????? Hun skriver «spiser det samme som da jeg slanket meg»

herlighet. 

Anonymkode: 983aa...599

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Kan dere lese????? Hun skriver «spiser det samme som da jeg slanket meg»

herlighet. 

Anonymkode: 983aa...599

Hun spiser det samme, men ikke i de samme mengdene. Hun sier jo selv at hun ikke teller og holder like nøye oversikt mer.

Anonymkode: 53c1b...7d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innfunnet meg med at jeg vil nok for alltid være nødt til å telle kalorier. Men jeg lever godt med det, for jeg elsker system, statistikker og slike ting. Det gjør at jeg har kontroll - og har rom til å kose meg mye med mat. :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 29.11.2019 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en vekker etter denne artikkelen. Må bare fortsette å være strikt! Er ikke helt i mål enda men har begynt å tenke på hvordan det skal bli etter. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/WbX5qr/ny-studie-slanking-mot-fedme-virker-ikke-paa-lang-sikt

 

Anonymkode: 82eb5...167

Dette er så deprimerende. Har bare lyst til å grine! 😭

Anonymkode: b97bf...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...