Gå til innhold

Hvorfor lytter ikke Gud til alle bønner?


Rottenikken1

Anbefalte innlegg

Det er noen bønner Gud ikke besvarer. Tenk over to faktorer som vil få Gud til å ignorere en persons bønn:

1. At bønnen er i strid med Guds vilje

Gud besvarer ikke bønner som er i strid med hans vilje, eller hans krav, som står i Bibelen. (1. Johannes 5:14) Bibelen krever for eksempel at vi ikke er griske, eller grådige. Pengespill fremmer grådighet. (1. Korinter 6:9, 10) Gud vil derfor ikke besvare din bønn hvis du ber om å vinne i lotteri. Gud er ikke en mystisk ånd du kan rope på for at den skal gjøre som du befaler. Og det kan du faktisk være takknemlig for. For hvis det ikke var slik, ville du kanskje måtte være redd for hva andre kunne be Gud om å gjøre. – Jakob 4:3.

2. At den som ber, er opprørsk

Gud lytter ikke til dem som med vitende og vilje krenker ham ved sine handlinger. Han sa for eksempel til noen som hevdet at de tjente ham, men som var opprørske: «Selv om dere ber mange bønner, lytter jeg ikke; deres hender er blitt fulle av blodsutgytelse.» (Jesaja 1:15) Men hvis de hadde endret holdning og ‘brakt orden i forholdet’ til Gud, ville han ha lyttet når de bad til ham. – Jesaja 1:18.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir du aldri ferdig med løsrevne vers tatt ut av sin sammenheng?

Anonymkode: a6192...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hvorfor lytter ikke Gud til alle bønner?

Vi kan ikke vite om Gud lytter. 

Anonymkode: 845e9...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett Bruce almighty? Mange bønner, bare én mann. 

Anonymkode: d26f4...f89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud finnes ikke.

Da jeg var et lite barn, så kunne jeg be til Gud i flere timer. Jeg ble aldri hørt. Og jeg ba om å slippe å bli voldtatt nesten daglig. Så eksisterer Gud, så er han ond. 

Anonymkode: 3c26f...3f7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.11.2019 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Gud finnes ikke.

Da jeg var et lite barn, så kunne jeg be til Gud i flere timer. Jeg ble aldri hørt. Og jeg ba om å slippe å bli voldtatt nesten daglig. Så eksisterer Gud, så er han ond. 

Anonymkode: 3c26f...3f7

Helt enig. Hvis gud hadde finees hadde han vært ufattelig ond. Djevelen ville ha vært snill i forhold. 

Anonymkode: 987ce...2d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hører på det som blir bedt om i Jesu navn. Og det gjør du ikke bare ved å nevne Jesu navn. Vet du hva det betyr å be i Jesu navn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På 29.11.2019 den 18.39, Rottenikken1 skrev:

Det er noen bønner Gud ikke besvarer. Tenk over to faktorer som vil få Gud til å ignorere en persons bønn:

1. At bønnen er i strid med Guds vilje

Gud besvarer ikke bønner som er i strid med hans vilje, eller hans krav, som står i Bibelen. (1. Johannes 5:14) Bibelen krever for eksempel at vi ikke er griske, eller grådige. Pengespill fremmer grådighet. (1. Korinter 6:9, 10) Gud vil derfor ikke besvare din bønn hvis du ber om å vinne i lotteri. Gud er ikke en mystisk ånd du kan rope på for at den skal gjøre som du befaler. Og det kan du faktisk være takknemlig for. For hvis det ikke var slik, ville du kanskje måtte være redd for hva andre kunne be Gud om å gjøre. – Jakob 4:3.

2. At den som ber, er opprørsk

Gud lytter ikke til dem som med vitende og vilje krenker ham ved sine handlinger. Han sa for eksempel til noen som hevdet at de tjente ham, men som var opprørske: «Selv om dere ber mange bønner, lytter jeg ikke; deres hender er blitt fulle av blodsutgytelse.» (Jesaja 1:15) Men hvis de hadde endret holdning og ‘brakt orden i forholdet’ til Gud, ville han ha lyttet når de bad til ham. – Jesaja 1:18.

Så Gud oppfører seg som et menneske og ikke som noe spirituelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte bønn er å prøve å bli et med Gud ved å stoppe sinnet og overgi seg helt. Det var sånn det var før i tiden før moderne religion korrupterte det for egoet dems. Gammel dags kristent og jødisk bønn var designet til å stoppe sinnet fra å tenke å få egoet til å bli et med virkeligheten. Det hadde ingenting med å spørre Gud om gode ting, lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Gud finnes ikke.

Da jeg var et lite barn, så kunne jeg be til Gud i flere timer. Jeg ble aldri hørt. Og jeg ba om å slippe å bli voldtatt nesten daglig. Så eksisterer Gud, så er han ond. 

Anonymkode: 3c26f...3f7

Hvorfor skal Gud høre bønnene til en som ikke trur på Han? 

Anonymkode: cfe0a...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Hvis gud hadde finees hadde han vært ufattelig ond. Djevelen ville ha vært snill i forhold. 

Anonymkode: 987ce...2d3

Gud er så god at Han gir alle mulighet til evig liv ved å tro. 

Anonymkode: cfe0a...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal Gud høre bønnene til en som ikke trur på Han? 

Anonymkode: cfe0a...1f2

Det lille barnet hun en gang var trodde tydeligvis på Gud.

Hadde Gud vært god, ville han for øvrig hørt et voldtatt barns bønner uansett barnets tro. Nei, vent - han ville ikke latt et barn bli voldtatt i utgangspunktet, tenker jeg vi sier.

Anonymkode: 6e94d...c7e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lille barnet hun en gang var trodde tydeligvis på Gud.

Hadde Gud vært god, ville han for øvrig hørt et voldtatt barns bønner uansett barnets tro. Nei, vent - han ville ikke latt et barn bli voldtatt i utgangspunktet, tenker jeg vi sier.

Anonymkode: 6e94d...c7e

Tydeligvis ikke ettersom Gud ikke ville høre. 

Anonymkode: cfe0a...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal Gud høre bønnene til en som ikke trur på Han? 

Anonymkode: cfe0a...1f2

Jeg var 4 år gammel da jeg startet å be. Og jeg var opplært i den kristne tro. Barnebibelen ble lest for meg daglig, til jeg var 6 år, og kunne lese den selv. Så jo jeg trodde virkelig på Gud. Det var først da jeg var rundt 10-11 år, at jeg sluttet å tro på han. Før dette så ba jeg mye til han, og med stor tro på at han skulle høre meg.

Anonymkode: 3c26f...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke ettersom Gud ikke ville høre. 

Anonymkode: cfe0a...1f2

Det å tråkke på andre mennesker, og betvile små barns tro. Det er en flott kristen ting?

Anonymkode: 3c26f...3f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi det ikke finnes noen Gud? Har lurt litt på dette.. Hvor travelt han måtte hatt det om han hadde vært reell. Det henger jo ikke på greip. Fysisk umulig. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal Gud høre bønnene til en som ikke trur på Han? 

Anonymkode: cfe0a...1f2

Det høres ikke ut som en uendelig god gud.

"Denne personen blir voldtatt hver dag, men hun tror ikke fullt og fast på meg, så jeg lar henne fortsatt bli boldtatr hver dag."

Siden det skjer så mye fælt som kunne vært avverget av en gud som brydde seg lager religiøse seg forklaringer som "God works in mysterious ways", i stedet for å innse at det ikke fins noen gud. Skal noe bli bedre må vi fikse det selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Wiggins skrev:

Det høres ikke ut som en uendelig god gud.

"Denne personen blir voldtatt hver dag, men hun tror ikke fullt og fast på meg, så jeg lar henne fortsatt bli boldtatr hver dag."

Siden det skjer så mye fælt som kunne vært avverget av en gud som brydde seg lager religiøse seg forklaringer som "God works in mysterious ways", i stedet for å innse at det ikke fins noen gud. Skal noe bli bedre må vi fikse det selv.

Det er ikke Gud som lar henne bli voldtatt, det er en konsevens av menenskers frie vilje som noen bruker til å gjøre onde handlinger. Gud kunne gitt henne styrke og håpe til å holde ut til ting ble bedre.

Anonymkode: cfe0a...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 4 år gammel da jeg startet å be. Og jeg var opplært i den kristne tro. Barnebibelen ble lest for meg daglig, til jeg var 6 år, og kunne lese den selv. Så jo jeg trodde virkelig på Gud. Det var først da jeg var rundt 10-11 år, at jeg sluttet å tro på han. Før dette så ba jeg mye til han, og med stor tro på at han skulle høre meg.

Anonymkode: 3c26f...3f7

Hva forventet du at skulle skje? Gud styrer ikke mennesker, vi har fri vilje, som noen tydeligvis har brukt til å gjøre onde handlinger mot deg, likevel kan det å be og ha noen som vil lytte uansett være en god styrke i tunge tider.

Anonymkode: cfe0a...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...