Gå til innhold

Hvem måtte du ligge med?


Nevian

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Nimbus2000 skrev:

Enig med dere som sier det var en upassende kommentar og en voldsom overreaksjon fra kvinnen. 

Skjønner ikke hvordan kvinnen skal klare seg som ambulansemedarbeider. Mange av de man møter på sliter psykisk eller er ruset. Om man blir ødelagt av en upassende vits, hvordan vil man da takle pasientene man kan møte på? 

Det handler kanskje om forventninger til ledelse- og maktpersoner? Og hvordan de skal opptre?

Forskjell på at en narkoman kaller deg «jævla fittekjærring» og sjefen, kanskje? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AllahBallah skrev:

Det handler kanskje om forventninger til ledelse- og maktpersoner? Og hvordan de skal opptre?

Forskjell på at en narkoman kaller deg «jævla fittekjærring» og sjefen, kanskje? 

I prinsippet er det ingen forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
4 minutter siden, AllahBallah skrev:

Det handler kanskje om forventninger til ledelse- og maktpersoner? Og hvordan de skal opptre?

Forskjell på at en narkoman kaller deg «jævla fittekjærring» og sjefen, kanskje? 

Selvsagt forventer man mer av en Røde Kors-sjef enn en narkoman når det kommer til oppførsel. 

Men om man tror det er lettere å takle trusler fra en ruset fremmed med stikkvåpen  enn å motta en dårlig vits når man melder seg inn i en Facebookgruppe så lurer man ikke andre enn seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
10 minutter siden, T-Rex skrev:

Hun ikke var i en maktposisjon. Hadde hun hatt muligheten til å sanksjonere, ville det vært en reell trussel. Som stoda var, ville hun risikert baksnakking, usynliggjøring, utfrysing og hele pakka dersom hun hadde tatt "gjør du det der en gang til...". Det desidert mest fornuftige var å gå videre med det "tjenestevei" med en gang, for det var alvorlig.

Nei det var ikke alvorlig. Det var en håpløst keitete og teit spøk som gikk galt. Move the fuck on!

 

2 timer siden, Petra75 skrev:

Noen må ta seg et pose Espaboller  her, og det er ikke den stakkars lederen i Røde Kors! Det får da være grenser for hårsårhet og null sosiale antenner?!

Og Dagbladet som er med på å overdrive denne saken noe så inn i granskauen. Jeg blir så oppgitt!

Helt riktig!

I 2020 ønsker jeg alle mennesker uten ryggrad skal flytte sammen til en øde øy. Så kan de krenke hverandre i selvstyrt tempo til følsene deres dreper dem sakte ;) Makan til hysteri!

 

52 minutter siden, Kågebruker skrev:

Dette er drøyt. Ikke greit å skrive en sånn melding. 

Hvor legger du lista når dette liksom skal være drøyt? Dette er ikke drøyt. Det er klønete og total mangel på sosial intelligens fra denne lederen.

 

34 minutter siden, T-Rex skrev:

Du er av typen som ligger deg til forfremmelser? 😦

Ufattelig teit kommentar! Så malplasert og idiotisk at jeg mangler ord.

 

28 minutter siden, Søgni skrev:

Jeg mener at det riktige var å involvere Røde Kors, og det syns åpenbart de og, siden de tok tak i det (om enn på en måte som blir kritisert) og gav han en advarsel. Alle kan bomme, men dette var jo helt klart over grensa for hva som kan kalles en ærlig feil, tenker jeg.  

Man hyler ikke, og man setter ikke himmel og jord i bevegelse, når man varsler om klart kritikkverdige forhold. Tvert imot så er man modig, og risikerer ofte tap av anseelse, og det å møtes med sanksjoner, særlig sosiale. Det er et utbredt ønske, at flere skal tørre å varsle.

For meg er det et ønske om at de som virkelig blir tafset på og som opplever sterk trakassering, skal gi beskjed. Selvfølgelig syntes røde kors det var "riktig". De er redd for omdømme sitt og var ivrige i at samfunnet skal se at de bryr seg. De bryr seg garantert ikke.

Du skriver det jo selv: "alle kan bomme". Hvorfor går man da etter å få folk sparket fra jobbene sine pga av et klønete sleivspark?? Man setter ikke himmel og jord i bevegelse om man sier ifra om overgrep, tafsing eller annen fysisk tilnærming fra en leder. Men man gjør det om man ikke klarer å tolke mennesker på om de drar en ugrei spøk eller om de virkelig trer over grenser.

At det er fysisk og psykisk mulig å få traumer og slite i måneder etter en SLIK tullemelding, forbløffer meg til beinmargen!!

 

20 minutter siden, Elida88 skrev:

Det at man skal gjemme all slags hersketeknikk og nedverdigende måter å snakke til andre på med 'det var bare en spøk, slapp av' er ikke greit. Mennesker er forskjellige og en leder skal faktisk opptre profesjonelt. 

Følser er subjektivt. Vi føler ikke samme om alle ting. Et eksempel: Jeg kan stille opp på mitt lokale kjøpesenter og fortelle en grov vits uten å vite hvor mange som liker den. Kanskje 70 av de 110 personene der likte vitsen? Er det min feil at noen av dem tar vitsen ille opp? Hvordan skal jeg vite det?

Hos meg og mange andre dog, fungerer sosial intelligens slik at man tenker over potensielle negative konsekvenser før man lirer av seg en blaut dårlig vits. Så jeg lar være med slike kommentarer. Men ikke alle fungerer slik. Noen bommer. Slik denne lederen gjorde. Og bommerter i den skalaen kan enkelt ordnes opp i uten å lage et hælvete.

Dette er noe man gir beskjed om at ikke er greit direkte med personen det gjelder og ferdig snakka! For noen hønsekre enkelte folk har blitt i dette samfunnet!! Lar seg hysterisk krenke av bagateller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter said:

Ufattelig teit kommentar! Så malplasert og idiotisk at jeg mangler ord.

Slik det er skrevet, kan det ikke oppfattes annerledes. Selvironi impliserer at det er noe å ironisere over. Når bagrunnen for ironien er "kvinnen har ligget seg til en godkjenning, fordi hun var faglig svak", vel da betyr selvironi i den sammenhengen at hun faktisk har gjort akkurat det (eller burde ha gjort det).

Kvinnen det gjelder har vært frivillig i Røde Kors siden hun var seks år gammel. Foreldrene hennes er aktive i Røde Kors. Hun er sannsynligvis svært dyktig i det hun gjør for Røde Kors. Da er det virkelig utidig med en kommentar som gubben sendte henne.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
16 minutter siden, sjwslayer skrev:

 

Ambulansefolk må jo tåle ganske mye for å kunne jobben sin så denne damen er overhodet ikke kvalifisert om hun får en psykisk knekk av en slik kommentar

Nettopp. Å være ambulansemedarbeider er en svært krevende jobb. Det er ikke en jobb for alle og jeg har vanskelig med å forstå hvordan vedkommende kan være egnet.  Det er jo også en jobb hvor det naturlig nok kan får fatale konsekvenser om jobben ikke blir gjort. Skal man til liv har gått tapt før man ber henne finne seg en annen jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nimbus2000 skrev:

Nettopp. Å være ambulansemedarbeider er en svært krevende jobb. Det er ikke en jobb for alle og jeg har vanskelig med å forstå hvordan vedkommende kan være egnet.  Det er jo også en jobb hvor det naturlig nok kan får fatale konsekvenser om jobben ikke blir gjort. Skal man til liv har gått tapt før man ber henne finne seg en annen jobb?

Er du en sånn keyboard-warrior? Som våkner i de sene nattetimer og tror du har greie på verden? Hvor mange ambulansearbeidere kjenner du egentlig? De jeg kjenner er utrolig profesjonelle i jobben sin, folk man kan stole 100% på når det gjelder, de opplever og ser ting vi vanlige sannsynligvis ikke klarer se for oss engang. Kvestede familier, mødre som skriker desperate av synet av deres barn bokstavlig talt er most i passasjersetet, trusler, vold osv osv. Samtidig kan de være følelsesmenneske til tusen på privaten. Har ikke noe problem med å forstå eller akseptere at ei som får en knekk av en slik upassende kommentar godt kan være den du vil skal redde deg når livet ditt står på spill. Tipper hun er profesjonell til tusen.

Men det er jo herlig å sitte bak PC-skjermen og mene hva andre er egnet til og ei. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Akkurat nå, AllahBallah skrev:

Er du en sånn keyboard-warrior? Som våkner i de sene nattetimer og tror du har greie på verden? Hvor mange ambulansearbeidere kjenner du egentlig? De jeg kjenner er utrolig profesjonelle i jobben sin, folk man kan stole 100% på når det gjelder, de opplever og ser ting vi vanlige sannsynligvis ikke klarer se for oss engang. Kvestede familier, mødre som skriker desperate av synet av deres barn bokstavlig talt er most i passasjersetet, trusler, vold osv osv. Samtidig kan de være følelsesmenneske til tusen på privaten. Har ikke noe problem med å forstå eller akseptere at ei som får en knekk av en slik upassende kommentar godt kan være den du vil skal redde deg når livet ditt står på spill. Tipper hun er profesjonell til tusen.

Men det er jo herlig å sitte bak PC-skjermen og mene hva andre er egnet til og ei. 

Du får ta en prat med vennene dine som jobber på ambulanse, vise dem denne artikkelen og spørre om de ville reagert lignende. For det er helt klart at du ikke kjenner vennene dine godt nok til å vite hvordan de kunne reagert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette hadde vært en kommentar mellom likeverdige parter som kjente hverandre så hadde kommentaren vært greit. Imidlertid er det her en kommentar fra nest høyeste leder nasjonalt i avdelingenog til et medlem, og da er det ikke greit. I tillegg kjente de ikke hverandre så godt etter hva som står, ingen av oss hadde syns det var greit at en sånn kommentar kom fra leders høyre hånd på jobb når man som ansatt hadde fullført et kurs, så hvorfor skal det være greit her? Jeg syns det er bra at hun meldte fra, men jeg må si reaksjonen med å ringe hovedkontoret daglig over lengre tid og gråte i telefonen høres veldig overdrevet ut. Men det viser igjen at man ikke skal dra en sånn "spøk" uten å kjenne mottakeren. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt det samme om vedkommende ble spurt «hvem måtte du ligge med» eller «hvem måtte du bestikke». Når man ikke kjenner avsender svært godt, kan begge spørsmål kunne antas å ha en implikasjon om at vedkommende ikke var god nok til å kvalifisere til jobben på selvstendig grunnlag.

Jeg er nysgjerrig på om denne mannen ville sendt samme SMS om det var en mann. Jeg har heller aldri hørt menn bli omtalt som at de har «ligget seg til» stillinger, hverken på spøk eller alvor.

 

Endret av Alivamale
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg på om det er mye som ikke kommer frem i artikkelen, da saken slik den står fremstilt for meg fremstår ganske absurd. Om alt som har skjedd er at han har sendt en litt teit vits, etterfulgt av et "gratulerer" med smilefjes, virker det ganske absurd å prøve å ødelegge karriæren hans, kreve oppfølging og ringe gråtende talløse ganger. Særlig rart virker det å nekte å prate med ham det gjelder for å få renset luften, med mindre de har en vanskelig historie?

Ellers illustrerer jo saken hvor forskjellige vi er og hvor viktig det er for ledere å være ekstremt fintfølende. Gitt at det ikke åpenbart var onde hensikter bak tror jeg at jeg ville satt pris på en slik fleipete kommentar fra en ny sjef, det ville i mine øyne satt tonen og demonstrert hvor jovialt og lite formelt vi forholdt oss til hverandre på arbeidsplassen. For andre her virker det å være et overgrep. 

Kanskje bør vi slå et slag for takhøyde, og at ikke alt skal tolkes i verste mening. Jeg kjenner i alle fall selv at jeg vil være mer komfortabel i en verden der eventuelle klønete utspill ikke tolkes i verst tenkelige mening, og der de som reagerer tar dette opp ansikt til ansikt før de setter himmel og jord i bevegelse for rive ned (yrkes)liv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være ganske blottet for humoristisk sans for å ta den der bokstavelig. Jeg har vondt for å tro at noen faktisk kan misforstå den, men det er klart at han både burde visst bedre og har brutt etikkreglene for Røde Kors. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
11 timer siden, Nevian skrev:

Må innrømme at jeg nesten mistenker mottakeren for å misforstå med vilje her. Hvordan kan dette tolkes som noe annet enn humor? Han kunne nok med fordel slengt inn et passende smilefjes for å streke under akkurat det, men likevel.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hvem-matte-du-ligge-med/71861839

Sikkert en kul spøk der hvor den passer. Men ikke fra en mannlig leder i Røde Kors i denne settingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idiotisk å kalle noe sånt humor. Det er lett å gjemme seg bak den unnskyldningen når noen har driti seg ut. Hadde noen sagt det til meg hadde jeg blitt lyn forbanna. Og jeg er ikke hårsår. Det får da være grenser. Har ikke menn annen humor enn det som går på sex. Herregud.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, theTitanic skrev:

Litt humor må man ha😂

Og litt må man tåle. Vi må ikke bli så hårsåre at humoren fjernes fra samfunnet. Det ville blitt trist. 

Det er stor forskjell på god og dårlig humor. Dette var helt klart dårlig humor. Er lett å gjemme seg bak den unnskyldningen når man har dummet seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også reagert hvis noen hadde skrevet det til meg, spesielt fordi jeg hadde følt det som en form for hersketeknikk. At jeg var liten og ubetydelig og måtte ligge meg til ting, fordi vedkommende ikke anså meg som smart nok. 
 

I denne saken tror jeg det ble ekstra ille for damen pga håndteringen fra røde kors. Man forventer jo at de reagerer og ivaretar kvinnen (trenger bare være å vise forståelse), men de valgte i stedet å gjøre vondt verre. Derfor har hun nok grått, antagelig ikke pga den første meldingen «hvem har du ligget med». Det var nok bare en snøball som begynte å rulle. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Petra75 skrev:

Men under hvilken stein har man vokst opp hvis man ikke har registrert at det der er en meget vanlig spøk hvis det for eksempel har tatt unødvendig lang tid å få en tilbakemelding?

Greit at hun ikke likte meldingen, men det får da være måte på overreaksjon. Og slik jeg tolket artikkelen kjente de to hverandre ganske godt. Det må være mulig å la tvilen komme folk til gode.

En meget vanlig spøk? Ja, kanskje i noen miljøer. Jeg har også hørt uttrykket før, men det er ikke dagligdags i alle miljøer, og i hvert fall ikke i alle kontekster. Mener du at denne spøken passer i alle sammenhenger? Hadde du tenkt at det var greit f. eks. at en mannlig foreleser spurte om hvem du hadde ligget med for å bestå en eksamen du hadde jobbet mye for å klare? Eller i forbindelse med en jobb du hadde forberedt deg/utdannet deg til? 

Jeg kan innrømme at jeg kunne nok ha tatt den til en jeg kjente veldig, veldig godt privat, men kunne ikke drømt om å slenge ut av meg noe sånt i foreningssammenheng eller på jobb, og spesielt ikke i en situasjon der jeg var leder og kommuniserte med noen som hadde oppnådd en slags grad/forfremmelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nimbus2000 skrev:

Enig med dere som sier det var en upassende kommentar og en voldsom overreaksjon fra kvinnen. 

Skjønner ikke hvordan kvinnen skal klare seg som ambulansemedarbeider. Mange av de man møter på sliter psykisk eller er ruset. Om man blir ødelagt av en upassende vits, hvordan vil man da takle pasientene man kan møte på? 

For det første tviler jeg på at kvinnen ble ødelagt av en upassende vits. Her var det nok røde kors sin håntering (haha, håndtering skulle det stå, men synes skrivefeilen passet...😉) av saken som gjorde vondt mye verre. 

Man kan utmerket fint utføre omsorgsyrker selvom man er følsom som person, det er jo ikke ensbetydende med å være et nervevrak. Man kan klare å holde hodet kaldt og være både samvittighetsfull, pliktoppfyllende og ivareta pasientens fysiske såvel som emosjonelle behov. 

Jeg vil mye heller møte på empatisk helsepersonell enn et kynisk. 

Endret av Lady T
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
8 timer siden, AllahBallah skrev:

«Hvem har du ligget med?»

»Hvem har du sugd»?

Nei, hva er forskjellen? 

"Hvem har du ligget med" er sagt i preteritum. En avsluttende handling i fortid. Det er opp til mottaker å tolke den som humor eller en antagelse om at dette har skjedd. Uansett er det fortid og tilbakelagt, og heller ikke truende.  De fleste med språkforståelse vil lett forstå at dette var humor. Hadde det vært sagt muntlig ville tonefallet i stemmen gjort det helt tydelig. Man mister altså en liten bit av forståelsen skriftlig kontra muntlig. 

Han sa ikke " hvem har du sugd". Han sa "OM du suger pikken min så får du være med i gruppa." Hvilket er en setning i futurum; en handling som ikke har skjedd ennå, men som vil bli avsluttet i fremtiden før en annen starter. Hun vil bli med i gruppa og han setter en betingelse om noe han ber om at skal skje. En betingelse både han og hun vet at hun ikke vil gjøre. Den har ikke skjedd ennå og det kan lett oppfattes som at han ønsker at dette skal skje. Det vil være truende og ubehagelig, og denne følelse av at han forventer dette vil ødelegge relasjonen dem i mellom. En veldig ufin ting å si i tillegg til at det vil føles truende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, theTitanic skrev:

"Hvem har du ligget med" er sagt i preteritum. En avsluttende handling i fortid. Det er opp til mottaker å tolke den som humor eller en antagelse om at dette har skjedd. Uansett er det fortid og tilbakelagt, og heller ikke truende.  De fleste med språkforståelse vil lett forstå at dette var humor. Hadde det vært sagt muntlig ville tonefallet i stemmen gjort det helt tydelig. Man mister altså en liten bit av forståelsen skriftlig kontra muntlig. 

Han sa ikke " hvem har du sugd". Han sa "OM du suger pikken min så får du være med i gruppa." Hvilket er en setning i futurum; en handling som ikke har skjedd ennå, men som vil bli avsluttet i fremtiden før en annen starter. Hun vil bli med i gruppa og han setter en betingelse om noe han ber om at skal skje. En betingelse både han og hun vet at hun ikke vil gjøre. Den har ikke skjedd ennå og det kan lett oppfattes som at han ønsker at dette skal skje. Det vil være truende og ubehagelig, og denne følelse av at han forventer dette vil ødelegge relasjonen dem i mellom. En veldig ufin ting å si i tillegg til at det vil føles truende. 

Du har rett i at det ikke er truende, men like fullt en hersketeknikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...