Gå til innhold

Hvem måtte du ligge med?


Nevian

Anbefalte innlegg

Gjest Lama_Drama
3 timer siden, T-Rex skrev:

Det er litt interessant, og litt skummelt, om dette er sant.

I Hollywood har mange ligget seg til suksess, det er (?) en kjennsgjerning. I vårt forholdsvis likestilte Norden, har ansettelser og forfremmelser tradisjonelt dreid seg om dyktighet.

Så hva ser vi egentlig her? En amerikanisert mistenkeliggjøring av noen som gjør det bra?

Jeg har forsåvidt hørt lignende i arbeidssammenheng selv, da mellom mannlige kolleger, som jobbet internasjonalt, og snakket om å måtte "bend over" (jeg tror det var en talemåte, og ikke reelt). Men dette er en uting, og noe jeg håper vi kan holde norsk arbeids- og organisasjonsliv fritt fra.

Det vi ser er humor. Noe som nesten er blitt farlig. Ingen tror seriøst noen ligger med noen, det er der humoren ligger. Prøv det engang. Det er gøy å le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Alivamale skrev:

Hvorfor ikke, når spøken er så uskyldig (og vanlig) som en del av dere hevder?

Er det noe man ville sagt til sin samboer/kone/kjæreste?

barn =/= voksne. Jeg kunne selvfølgelig kommet med en slik vits til samboeren min. 

 

Men det viktigste poenget her mener jeg er at det må finnes voksne måter å takle dette på. En voksen måte kunne være å spørre hva han mente med det og få oppklart alt sammen uten mer dramatikk. En mindre voksen måte vil være å nekte å prate med ham, kreve å få ødelegge karriæren hans og ringe gråtende mange ganger for å få noen å snakke med. 

Som sagt tenker jeg det enten må ligger mer under her, eller så er dette en person som sliter med mer enn bare denne hendelsen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg har forsåvidt hørt lignende i arbeidssammenheng selv, da mellom mannlige kolleger, som jobbet internasjonalt, og snakket om å måtte "bend over" (jeg tror det var en talemåte, og ikke reelt). Men dette er en uting, og noe jeg håper vi kan holde norsk arbeids- og organisasjonsliv fritt fra.

Dette er vi nok langt fra forskånet fra i Norge, men det illustrerer på mange måter hvor fintfølende en etterhvert kanskje må bli om selv dette er et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Det vi ser er humor. Noe som nesten er blitt farlig. Ingen tror seriøst noen ligger med noen, det er der humoren ligger. Prøv det engang. Det er gøy å le.

Det har skjedd mer enn én gang at kvinner har blitt beskyldt for å «ligge seg til» en lederstilling, for eksempel. Som oftest har dette blitt ytret av misunnelige, mindre kompetente kolleger av begge kjønn. Denne «vitsen» spiller i stor grad på at noen angivelig «ligger seg til» posisjoner, og er som vits utgått på dato for flere tiår siden. Den kan fint tolkes som et forsøk på hersketeknikk skjult som «humor».

Endret av Alivamale
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, herzeleid skrev:

barn =/= voksne. Jeg kunne selvfølgelig kommet med en slik vits til samboeren min. 

 

Men det viktigste poenget her mener jeg er at det må finnes voksne måter å takle dette på. En voksen måte kunne være å spørre hva han mente med det og få oppklart alt sammen uten mer dramatikk. En mindre voksen måte vil være å nekte å prate med ham, kreve å få ødelegge karriæren hans og ringe gråtende mange ganger for å få noen å snakke med. 

Som sagt tenker jeg det enten må ligger mer under her, eller så er dette en person som sliter med mer enn bare denne hendelsen. 

Jeg er enig i at det synes som en overreaksjon å gråte gjentatte ganger over telefon, dersom saken er slik som artikkelen fremstiller den.

Likevel er det en uting at mennesker uten vilje eller evner til å forstå sosiale koder, kan  tillate seg å si hva som helst under dekke av at det er humor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alivamale skrev:

Jeg er enig i at det synes som en overreaksjon å gråte gjentatte ganger over telefon, dersom saken er slik som artikkelen fremstiller den.

Likevel er det en uting at mennesker uten vilje eller evner til å forstå sosiale koder, kan  tillate seg å si hva som helst under dekke av at det er humor.

Ikke hva som helst, men relativt uskyldige vitser som kan tolkes feil tenker jeg ikke bør koste jobben. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, HarryDotter skrev:

Nei det var ikke alvorlig. Det var en håpløst keitete og teit spøk som gikk galt. Move the fuck on!

 

Helt riktig!

I 2020 ønsker jeg alle mennesker uten ryggrad skal flytte sammen til en øde øy. Så kan de krenke hverandre i selvstyrt tempo til følsene deres dreper dem sakte ;) Makan til hysteri!

 

Hvor legger du lista når dette liksom skal være drøyt? Dette er ikke drøyt. Det er klønete og total mangel på sosial intelligens fra denne lederen.

 

Ufattelig teit kommentar! Så malplasert og idiotisk at jeg mangler ord.

 

For meg er det et ønske om at de som virkelig blir tafset på og som opplever sterk trakassering, skal gi beskjed. Selvfølgelig syntes røde kors det var "riktig". De er redd for omdømme sitt og var ivrige i at samfunnet skal se at de bryr seg. De bryr seg garantert ikke.

Du skriver det jo selv: "alle kan bomme". Hvorfor går man da etter å få folk sparket fra jobbene sine pga av et klønete sleivspark?? Man setter ikke himmel og jord i bevegelse om man sier ifra om overgrep, tafsing eller annen fysisk tilnærming fra en leder. Men man gjør det om man ikke klarer å tolke mennesker på om de drar en ugrei spøk eller om de virkelig trer over grenser.

At det er fysisk og psykisk mulig å få traumer og slite i måneder etter en SLIK tullemelding, forbløffer meg til beinmargen!!

 

Følser er subjektivt. Vi føler ikke samme om alle ting. Et eksempel: Jeg kan stille opp på mitt lokale kjøpesenter og fortelle en grov vits uten å vite hvor mange som liker den. Kanskje 70 av de 110 personene der likte vitsen? Er det min feil at noen av dem tar vitsen ille opp? Hvordan skal jeg vite det?

Hos meg og mange andre dog, fungerer sosial intelligens slik at man tenker over potensielle negative konsekvenser før man lirer av seg en blaut dårlig vits. Så jeg lar være med slike kommentarer. Men ikke alle fungerer slik. Noen bommer. Slik denne lederen gjorde. Og bommerter i den skalaen kan enkelt ordnes opp i uten å lage et hælvete.

Dette er noe man gir beskjed om at ikke er greit direkte med personen det gjelder og ferdig snakka! For noen hønsekre enkelte folk har blitt i dette samfunnet!! Lar seg hysterisk krenke av bagateller!

👏🏻👏🏻👏🏻
Helt enig i alt du skriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, OPIgirl skrev:

Idiotisk å kalle noe sånt humor. Det er lett å gjemme seg bak den unnskyldningen når noen har driti seg ut. Hadde noen sagt det til meg hadde jeg blitt lyn forbanna. Og jeg er ikke hårsår. Det får da være grenser. Har ikke menn annen humor enn det som går på sex. Herregud.

:fnise: (syntes denne var litt artig)

Endret av herzeleid
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 29.11.2019 den 0.04, T-Rex skrev:

Slik det er skrevet, kan det ikke oppfattes annerledes. Selvironi impliserer at det er noe å ironisere over. Når bagrunnen for ironien er "kvinnen har ligget seg til en godkjenning, fordi hun var faglig svak", vel da betyr selvironi i den sammenhengen at hun faktisk har gjort akkurat det (eller burde ha gjort det).

Kvinnen det gjelder har vært frivillig i Røde Kors siden hun var seks år gammel. Foreldrene hennes er aktive i Røde Kors. Hun er sannsynligvis svært dyktig i det hun gjør for Røde Kors. Da er det virkelig utidig med en kommentar som gubben sendte henne.

Alle er jo enige i at den kommentaren fra den dusten var pinlig, teit og direkte idiotisk. Men reaksjonen hennes er totalt malplassert! Direkte barnslig. Skyt spurv med kanon! Om man blir såret så man kjefter og gråter etter en slik melding, bør man ikke jobbe med det hun gjør. Man er ikke kvalifisert til å jobbe eller sosialisere ute blandt folk. Man bør bo alene og ikke lese medier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter said:

Alle er jo enige i at den kommentaren fra den dusten var pinlig, teit og direkte idiotisk. Men reaksjonen hennes er totalt malplassert! Direkte barnslig. Skyt spurv med kanon! Om man blir såret så man kjefter og gråter etter en slik melding, bør man ikke jobbe med det hun gjør. Man er ikke kvalifisert til å jobbe eller sosialisere ute blandt folk. Man bør bo alene og ikke lese medier.

Du har ikke vært kvinne i mannsdominerte miljøer. Det har jeg.

Nå er ikke Røde Kors veldig mannsdominert, men om jeg kombinerer det jeg har opplevd med det som har kommet fram i denne saken, så er ikke sluttsummen helt pen, altså. Dessverre er jeg ikke så god i matte, så jeg kan selvsagt ta feil.

Det må sies at de mennene som er verstinger, er de som har lite å fare med faglig. Det kan også være tilfellet her, uten at jeg kjenner til saken eller personene utover det som er nevnt i mediene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
23 minutter siden, T-Rex skrev:

Du har ikke vært kvinne i mannsdominerte miljøer. Det har jeg.

Nå er ikke Røde Kors veldig mannsdominert, men om jeg kombinerer det jeg har opplevd med det som har kommet fram i denne saken, så er ikke sluttsummen helt pen, altså. Dessverre er jeg ikke så god i matte, så jeg kan selvsagt ta feil.

Det må sies at de mennene som er verstinger, er de som har lite å fare med faglig. Det kan også være tilfellet her, uten at jeg kjenner til saken eller personene utover det som er nevnt i mediene.

Men jeg har blitt seksuellt trakassert som mann. Å påstå at jeg ikke har peiling fordi jeg er mann, er en hørvelig dårlig hersketeknikk.

Jeg forstår svært godt at det å bli tafset på, klypi i skrittet og bli truet til seksuelle handlinger kan være traumatiserende og en stor påkjenning. Å få en flåsete tekstmelding med seksuelle undertoner? NOT SO MUCH! 

Beklager. Jeg har ingen forståelse for reaksjonen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske kvinneundertrykkende å sende slik likevel. Det viser at vi fremdeles har rollen som den som blir nedlagt. 
Jeg hadde ikke giddet å gjøre en så stor sak av det tror jeg, men jeg hadde ikke syntes det var særlig hyggelig. Som om vi kvinner ligger oss til jobber..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BiancaWhite skrev:

Det er faktisk ganske kvinneundertrykkende å sende slik likevel. Det viser at vi fremdeles har rollen som den som blir nedlagt. 
Jeg hadde ikke giddet å gjøre en så stor sak av det tror jeg, men jeg hadde ikke syntes det var særlig hyggelig. Som om vi kvinner ligger oss til jobber..

Også når en sier det til menn? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min omgangskrets brukes dette uttrykket som et kompliment. Typisk når noen oppnår / får noe bra (eller ironisk andre veien). Typisk:

- kameraten min fikk doktorgraden sin godkjent.

- venneparet som fikk ny Tesla

- firmaet til venninnen som sikret seg en god kontrakt.

- arbeidskollegaen som kjøpte seg en 5000,- bil (fordi han nekter å ta verditap og heller vil bruke 2l på milen).

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen skal være så sart at man ikke tåler dette. Men skjønner jo ut ifra tråden at det er en del av dere.. :) 

Uansett burde man løst dette langt mer smidig. Hadde jeg fått en slik gjennomgang i media hadde jeg bare gitt meg som leder, så kunne noen andre jobbet seg halvt ihjel gratis.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 23.40, Husholdning1 skrev:

Nei,det er absolutt ikke å antyde det, med mindre man faktisk antyder det. Her er det nok de som slapp vedkommende over kneika det spøkes om, ikke vedkommende selv.

Men da er det jo nettopp en antydning til at det var overraskende at hun fikk det til, hvis det i det hele tatt skal være noe vits i å dra inn at noen slapp henne inn.

Hvis noen dyktige mennesker kommer seg fremover i en organisasjon, så tenker man jo ikke "hvem lot deg komme inn her da?" Ikke engang som spøk. Man tenker jo umiddelbart "bra jobba, du er flink!" håper jeg.

Når det er det første noen tenker ville jeg vært helt sikker på at denne personen ikke syntes jeg var noe flink, selv om jeg ville skjønt at det var en spøk.

Er man nære venner som visste at dette snart ville skje er det noe annet. Men her tar hun kontakt med leder fordi hun enda ikke er blitt sluppet inn i en gruppe hun skulle ha blitt sluppet inn i (som allerede føles som mangel på anerkjennelse), og så blir hun møtt med denne. Tror dere hun føler seg velkommen?

Å slenge på et "gratulerer forresten :)" blir like dumt som om jeg skulle skrevet til noen kollegaer jeg ikke kjente så godt som hadde klippet seg "Var det det du hadde gjort, jeg trodde du hadde vært i en ulykke med en gressklipper." For så å sende "Fin sveis forresten :)" . Helt vanlig spøk mellom nærere venner/kollegaer med et glimt i øyet, veldig unødvendig skriftlig til noen man ikke kjenner så godt. Jeg kan love deg at personen ikke ville følt seg fin, selv om de skjønner at jeg ikke mener det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snowbrigade skrev:

Men da er det jo nettopp en antydning til at det var overraskende at hun fikk det til, hvis det i det hele tatt skal være noe vits i å dra inn at noen slapp henne inn.

Hvis noen dyktige mennesker kommer seg fremover i en organisasjon, så tenker man jo ikke "hvem lot deg komme inn her da?" Ikke engang som spøk. Man tenker jo umiddelbart "bra jobba, du er flink!" håper jeg.

Når det er det første noen tenker ville jeg vært helt sikker på at denne personen ikke syntes jeg var noe flink, selv om jeg ville skjønt at det var en spøk.

Er man nære venner som visste at dette snart ville skje er det noe annet. Men her tar hun kontakt med leder fordi hun enda ikke er blitt sluppet inn i en gruppe hun skulle ha blitt sluppet inn i (som allerede føles som mangel på anerkjennelse), og så blir hun møtt med denne. Tror dere hun føler seg velkommen?

Å slenge på et "gratulerer forresten :)" blir like dumt som om jeg skulle skrevet til noen kollegaer jeg ikke kjente så godt som hadde klippet seg "Var det det du hadde gjort, jeg trodde du hadde vært i en ulykke med en gressklipper." For så å sende "Fin sveis forresten :)" . Helt vanlig spøk mellom nærere venner/kollegaer med et glimt i øyet, veldig unødvendig skriftlig til noen man ikke kjenner så godt. Jeg kan love deg at personen ikke ville følt seg fin, selv om de skjønner at jeg ikke mener det.

Nei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sitronmelisse

Det skal en viss type stupiditet  til for å bare se humor i dette. Folk som ikke ville kjent igjen en hersketeknikk om den så slo dem i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Nei. 

Men hvordan mener du at man spøker med "de som slapp henne over kneika" uten at det skal antyde eller si noe om henne? 

Grunnen til at jeg uthevet det er at de eneste gangene jeg synes den spøken kan være morsom er tvert imot når man bare retter den mot den som fikk til noe, fordi man kjenner de så godt at de vet at du vet hvor fortjent det er. Typisk til eller fra mine aller beste venner, eller en av de nærmeste kollegaene som jeg spøker mye med, men som også er flinke til å skryte mye av hverandre.

Det handler ikke om å bli krenket for lett. Ingen har snakket om å straffe den mannen for krenkelser. Men det er snakk om å få folk til å tenke seg om før de sender dårlige vitser som antyder kjipe ting til folk de ikke kjenner så godt.

Man sier det bare er en vits, men vitser oppstår ikke i er vakuum. Enten vitser man fordi det er så åpenbart at personen ikke har gjort dette, eller fordi man tenker at personen kunne ha gjort det, eller fordi man ser muligheten til en vits uten at personen har noe med dette å gjøre. Kun nr 1 er ok, fordi de to andre tar fokuset bort fra hva personen har oppnådd, og hvorfor skal man gjøre det bare for å dra en billig spøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, om de har kjent hverandre en stund men ikke har denne type humor seg i mellom, bør man som leder gå noen runder med seg selv før man sender en sånn melding. Også bør valget lande på å ikke sende den.

Men det er helt klart en spøk. Det ville de fleste skjønne. Mottakeren har riktignok ikke skjønt at det er en spøk, og har valgt å tolke meldingen i aller verste mening. I tillegg har hun valgt å gå til media og sutre over at hun ikke føler seg godt nok ivaretatt av røde kors. Og det er her jeg syns hele opplegget blir for dumt. Hva mer er det hun forventes skal gjøres med saken? Det var en veldig feilslått spøk, røde kors tok tak i det og snakket med mannen, mannen valgte å si opp sin stilling. Og da er det på tide for denne damen å komme over det. Hvorfor lage så mye styr over egentlig ingenting? Men hun virker veldig overdramatisk ut i fra hvordan hun fremstiller sin opplevelse av hendelsen. Selvsagt dumt av mannen å sende den meldingen, men det burde holdt mer enn nok med en advarsel. 

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor lettkrenkelig vi har blitt. Ingenting skal tåles lengre.
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
35 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Det skal en viss type stupiditet  til for å bare se humor i dette. Folk som ikke ville kjent igjen en hersketeknikk om den så slo dem i hodet.

Nå er ikke verden slik at folk bare ser sort/hvitt.

De fleste er jo enige i at det denne lederen liret av seg var skammelig! Men flere påpeker at det trolig ikke var ment ondskapsfullt. Flere argumenterer godt for hvordan slik språkbruk ofte brukes som humor og ikke for å undertrykke. Og mange av oss mener derfor at hennes reaksjon var i overkant hysterisk i etterkant. Noe den helt soleklart er.

Har selv vært utsatt for dialoger og handlinger fra kollegaer og venner som er 10x kraftigere enn dette eksemplet, uten at det har ødelagt for meg på arbeidsplassen. Man gir klar beskjed til vedkomne også tilgir man og går videre. Det respekteres også av den som kløner det til og tråkker over grensene.

Det må ikke lages drama hver gang en kvinne får en patetisk eller klønete beskrivelse eller kommentar etter seg i arbeidslivet? Ufattelig mange menn som opplever det samme som denne kvinnen hver eneste dag uten at noen løfter et øyebryn!

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...