Gå til innhold

Hvem måtte du ligge med?


Nevian

Anbefalte innlegg

"Det var en spøk" er tidenes dårligste unnskyldning. Den brukes for å unnskylde seksuell trakassering, barn og ungdom bruker den for å unnskylde mobbing (ja vi kledde av han buksa, det var jo bare en spøk!). Det er ikke slik at det er greit å si og gjøre hva man vil bare fordi man selv synes det er morsomt. En leder i Røde Kors vet selvfølgelig at dette ikke er en grei spøk. 

Om det kom en overreaksjon i etterkant skal jeg ikke diskutere, men fy søren så lei jeg er "det var bare en spøk, så hårsår du er!" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Søgni skrev:

Han har også fått en skriftlig advarsel, og det får man ikke fordi en varsler mangler humor, for å si det sånn.

Her tar du grundig feil! Menn blir anklaget for seksuell trakassering nettopp fordi "varsleren" mangler evnen til å se humor.

Hvorfor kunne hun ikke svare med samme mynt? "Hvor mange har DU ligget med, som har kommet deg så høyt opp ... ;)"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ti10 skrev:

En meget vanlig spøk? Ja, kanskje i noen miljøer. Jeg har også hørt uttrykket før, men det er ikke dagligdags i alle miljøer, og i hvert fall ikke i alle kontekster. Mener du at denne spøken passer i alle sammenhenger? Hadde du tenkt at det var greit f. eks. at en mannlig foreleser spurte om hvem du hadde ligget med for å bestå en eksamen du hadde jobbet mye for å klare? Eller i forbindelse med en jobb du hadde forberedt deg/utdannet deg til? 

Jeg kan innrømme at jeg kunne nok ha tatt den til en jeg kjente veldig, veldig godt privat, men kunne ikke drømt om å slenge ut av meg noe sånt i foreningssammenheng eller på jobb, og spesielt ikke i en situasjon der jeg var leder og kommuniserte med noen som hadde oppnådd en slags grad/forfremmelse. 

Nei, jeg mener ikke at spøken passer i alle sammenhenger, og det har jeg da også skrevet opp til mange ganger i tråden. Men jeg mener at man må kunne gi folk litt slækk, og ikke tolke alt i verste mening. Slik jeg forsto artikkelen kjente de to hverandre fra før, og hvis denne karen ikke har vist slike tendenser tidligere (noe det ikke ser ut til at han har gjort, i hvert fall slik det leses i Dagbladet), så legger man denne i bolken for tilgivelige tabber og går videre. 

Jeg er ganske sikker på at mannen ikke tør å dra en spøk noen gang igjen i framtiden etter denne reaksjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Horten Market skrev:

Her tar du grundig feil! Menn blir anklaget for seksuell trakassering nettopp fordi "varsleren" mangler evnen til å se humor.

Hvorfor kunne hun ikke svare med samme mynt? "Hvor mange har DU ligget med, som har kommet deg så høyt opp ... ;)"

Men hvorfor er det avsender som skal få bestemme hva som er tålelig humor? 

Hvis jeg, som sjef, syntes det er moro å kødde med at min kvinnelige nestleder sugde meg så jævlig dypt at jeg bare måtte  forfremme henne, 

så skal jeg bestemme at dette må hun bare akseptere, fordi det er min type humor?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget er ryddet for spekulasjon.

7 timer siden, AllahBallah skrev:

Men hvorfor er det avsender som skal få bestemme hva som er tålelig humor? 

Hvis jeg, som sjef, syntes det er moro å kødde med at min kvinnelige nestleder sugde meg så jævlig dypt at jeg bare måtte  forfremme henne, 

så skal jeg bestemme at dette må hun bare akseptere, fordi det er min type humor?

Jo, det skal jeg fortelle deg: Det er alltid den som sier noe, som bestemmer hva han mente å si. Uten dette premisset, er ingen kommunikasjon mulig.

Eksemplet ditt er i mitt hode vulgær og plump humor som ikke trigger lattermusklene mine. Men jeg kan likevel se om dette er humoristisk ment, eller ment som en fornærmelse. Og evnen til å skille dette er jo poenget her. Dårlig humor er ikke  trakassering!

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden går under pga ei slik melding, den er litt drøy. Her bruker vi å spøke med samme setning, så vil jo tro dette var en spøk. Og å dra inn media og lage et helvetes styr var i overkant mye.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Horten Market skrev:

Jo, det skal jeg fortelle deg: Det er alltid den som sier noe, som bestemmer hva han mente å si. Uten dette premisset, er ingen kommunikasjon mulig.

Denne kunne du fint spart deg for - jeg har da ikke ment eller uttalt at det er mottaker som bestemmer hva avsender mente å si,

jeg har uttalt at jeg mener det er feil, at avsender alltid skal ha definisjonsmakt for hva som er akseptabel humor og ikke. Hva den andre må tåle. Som enkelte tydeligvis mener.

I mine øyne er det ingen forskjell på «hvem har du ligget med», og «hvem har du latt deg halspule dypt av» for å få denne stillingen / posisjonen,

den siste er mer vulgær, ja. Men man sier jo praksis det samme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, herzeleid skrev:

Nå lurer jeg på om det er mye som ikke kommer frem i artikkelen, da saken slik den står fremstilt for meg fremstår ganske absurd. Om alt som har skjedd er at han har sendt en litt teit vits, etterfulgt av et "gratulerer" med smilefjes, virker det ganske absurd å prøve å ødelegge karriæren hans, kreve oppfølging og ringe gråtende talløse ganger. Særlig rart virker det å nekte å prate med ham det gjelder for å få renset luften, med mindre de har en vanskelig historie?

Ellers illustrerer jo saken hvor forskjellige vi er og hvor viktig det er for ledere å være ekstremt fintfølende. Gitt at det ikke åpenbart var onde hensikter bak tror jeg at jeg ville satt pris på en slik fleipete kommentar fra en ny sjef, det ville i mine øyne satt tonen og demonstrert hvor jovialt og lite formelt vi forholdt oss til hverandre på arbeidsplassen. For andre her virker det å være et overgrep. 

Kanskje bør vi slå et slag for takhøyde, og at ikke alt skal tolkes i verste mening. Jeg kjenner i alle fall selv at jeg vil være mer komfortabel i en verden der eventuelle klønete utspill ikke tolkes i verst tenkelige mening, og der de som reagerer tar dette opp ansikt til ansikt før de setter himmel og jord i bevegelse for rive ned (yrkes)liv. 

Jeg er ikke enig i at ledere må være ekstremt fintfølende for å unngå situasjoner som denne. Jeg tenker at man kommer seg langt med helt vanlig folkeskikk.

For å ta et lignende eksempel; hvis tenåringsdatteren din kommer hjem en dag og er strålende fornøyd med å ha fått en deltidsjobb. Kunne du da ha sagt "Hvem har du ligget med for å få den jobben?" Hadde det vært OK hvis det var spøk og du fulgte opp med "Gratulerer!"

Hvis det ikke er noe du ville ha sagt, skyldes det at du er ekstremt fintfølende? Eller at du har et minimum av anstendighet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Lama_Drama said:

Jeg jobber i staten, det er en helt vanlig vits. Der får man ingenting gratis, så spørsmålet er (nesten) legitimt. Men helt klart en vits.

Det er litt interessant, og litt skummelt, om dette er sant.

I Hollywood har mange ligget seg til suksess, det er (?) en kjennsgjerning. I vårt forholdsvis likestilte Norden, har ansettelser og forfremmelser tradisjonelt dreid seg om dyktighet.

Så hva ser vi egentlig her? En amerikanisert mistenkeliggjøring av noen som gjør det bra?

Jeg har forsåvidt hørt lignende i arbeidssammenheng selv, da mellom mannlige kolleger, som jobbet internasjonalt, og snakket om å måtte "bend over" (jeg tror det var en talemåte, og ikke reelt). Men dette er en uting, og noe jeg håper vi kan holde norsk arbeids- og organisasjonsliv fritt fra.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, NymeriaRhoynar skrev:

Det er ikke en utbredt spøk i alle miljøer.

Jo, det er det. Men det er ikke en fungerende unnskyldning.

Det er også en utbredt offensiv fornærmelse, så kontekst er viktig.

I denne konteksten er det totalt 100% tonedøvt og helt uakseptabelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

...

For å ta et lignende eksempel; hvis tenåringsdatteren din kommer hjem en dag og er strålende fornøyd med å ha fått en deltidsjobb. Kunne du da ha sagt "Hvem har du ligget med for å få den jobben?" Hadde det vært OK hvis det var spøk og du fulgte opp med "Gratulerer!"

...

Ingen hjemme hos oss ville reagert negativt, jeg er ganske sikker denne spøken faktisk har vært oppe hos oss. Det er en 100% trygg kontekst: både sender og alle mottakere forstår meningsinnholdet.

I den konteksten som dette var, totalt uakseptabelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Horten Market skrev:

...

Jo, det skal jeg fortelle deg: Det er alltid den som sier noe, som bestemmer hva han mente å si. Uten dette premisset, er ingen kommunikasjon mulig.

...

Dette er faktuelt feil.

Det er alltid mottaker som har rett fortolkning. Dette er grunnen til at kommunikasjon er vanskelig. Hva du TROR du sier er ALLTID underlagt hva Mottaker forstår. 
Dette gjelder all kommunikasjon og hvorfor dette er ett eget fag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan være enig i at "hvem har du ligget med" fleipen var upassende og han burde holdt seg for god for den, men når det er sagt mener jeg også at hun dama overreagerer til de grader... Altså, grine, grine, grine og ringe gjentatte ganger for å grine ennå litt mer og kreve samtalepartnere, samtidig som man blånekter samtaler for å renske luften, kontakte avisene... OMFG... Tror Røde Kors skal være lykkelig over at vi har ikke et amerikansk rettssystem her, da ville de nok allerede blitt stevnet for 857 millioner eller noe slikt 😳

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Druid skrev:

Dette er faktuelt feil.

Det er alltid mottaker som har rett fortolkning. Dette er grunnen til at kommunikasjon er vanskelig. Hva du TROR du sier er ALLTID underlagt hva Mottaker forstår. 
Dette gjelder all kommunikasjon og hvorfor dette er ett eget fag.

Både du og Horten Marked har litt rett og litt feil her. Jeg er personlig i utgangspunktet tilhenger av å lese akkurat det som står skrevet, og da har skriftlig humor som ikke er merket noe dårlige vilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Druid skrev:

Jo, det er det. Men det er ikke en fungerende unnskyldning.

Det er også en utbredt offensiv fornærmelse, så kontekst er viktig.

I denne konteksten er det totalt 100% tonedøvt og helt uakseptabelt.

Nei, det er ikke en utbredt spøk i alle miljøer.

Jeg har arbeidet på samme sted i årevis (eneste dame hvis det har noen betydning) ingen har noen gang sagt noe sånt til meg, til andre eller om andre. Så da er det opplagt ikke en utbredt spøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Storebror

Lurer på denne damen vil bli hyllet blant sine kolleger for å ha kjempet mot seksuelle trakassering eller om kollegene hadde foretrukket at hun sluttet og sjefen ble igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NymeriaRhoynar skrev:

Jeg er ikke enig i at ledere må være ekstremt fintfølende for å unngå situasjoner som denne. Jeg tenker at man kommer seg langt med helt vanlig folkeskikk.

For å ta et lignende eksempel; hvis tenåringsdatteren din kommer hjem en dag og er strålende fornøyd med å ha fått en deltidsjobb. Kunne du da ha sagt "Hvem har du ligget med for å få den jobben?" Hadde det vært OK hvis det var spøk og du fulgte opp med "Gratulerer!"

Hvis det ikke er noe du ville ha sagt, skyldes det at du er ekstremt fintfølende? Eller at du har et minimum av anstendighet?

Dette virker å være litt i ‘økseslaft-terreng’ gitt at de fleste vil ha et helt annet forhold til å tøyse med slikt med (sitt eget)barn. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, herzeleid skrev:

Dette virker å være litt i ‘økseslaft-terreng’ gitt at de fleste vil ha et helt annet forhold til å tøyse med slikt med (sitt eget)barn. 

 

Hvorfor ikke, når spøken er så uskyldig (og vanlig) som en del av dere hevder?

Er det noe man ville sagt til sin samboer/kone/kjæreste?

Endret av Alivamale
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...