Gå til innhold

Hvem måtte du ligge med?


Nevian

Anbefalte innlegg

Just now, Guile said:

Hvis man nå velger å bli fornærmet heller enn å ta det som en (ræva) spøk.. Det man gjør med sånt er å få tak i avsender og si tydelig ifra at sånne meldinger er FAEN ikke greit og det skal ALDRI skje igjen. 

Men å ringe avisa, grine og bære seg, det blir for dumt. 

Dette ville ikke fungert for denne kvinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lama_Drama
4 minutter siden, T-Rex skrev:

Det kan selvsagt passere om dette er fleip mellom jevnbyrdige kolleger - selv om det helt sikkert også blir brukt som en herskerteknikk til å devaluere noen. Her snakker vi om en ung kvinne og en 30 år eldre leder i organisasjonen. Det er ikke et jevnbyrdig maktforhold, og da kan man ikke tillate seg den typen spøk (eller "spøk").

Spøken er like dårlig som krenkebuksa hun har dratt på seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Nevian skrev:

Må innrømme at jeg nesten mistenker mottakeren for å misforstå med vilje her. Hvordan kan dette tolkes som noe annet enn humor? Han kunne nok med fordel slengt inn et passende smilefjes for å streke under akkurat det, men likevel.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hvem-matte-du-ligge-med/71861839

Han gjorde jo det. Han slang på «Gratulerer forresten :)».

Hysterisk overreaksjon på fruntimmeret.

Endret av ElectricScum
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvor kommer ellers selvironien inn i bildet?

Det kan tenkes Petra75 mener noe i retning "for oss som ikke er selvhøytidelige", men det er ikke det som er skrevet.

Men du skjønte det tydeligvis likevel, så da kunne du ha spart deg det personangrepet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Petra75 said:

Fordi?

Hun ikke var i en maktposisjon. Hadde hun hatt muligheten til å sanksjonere, ville det vært en reell trussel. Som stoda var, ville hun risikert baksnakking, usynliggjøring, utfrysing og hele pakka dersom hun hadde tatt "gjør du det der en gang til...". Det desidert mest fornuftige var å gå videre med det "tjenestevei" med en gang, for det var alvorlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Hun ikke var i en maktposisjon. Hadde hun hatt muligheten til å sanksjonere, ville det vært en reell trussel. Som stoda var, ville hun risikert baksnakking, usynliggjøring, utfrysing og hele pakka dersom hun hadde tatt "gjør du det der en gang til...". Det desidert mest fornuftige var å gå videre med det "tjenestevei" med en gang, for det var alvorlig.

Nå overdriver du noe voldsomt og synser grovt.

Du kan jo selvfølgelig være en del av denne foreningen, men hvis dette er normal reaksjon på at noen sier ifra at noe ikke er greit, så har organisasjonen veldig mye større problemer enn en leder som var litt uheldig med en dårlig spøk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Petra75 said:

Nå overdriver du noe voldsomt og synser grovt.

Du kan jo selvfølgelig være en del av denne foreningen, men hvis dette er normal reaksjon på at noen sier ifra at noe ikke er greit, så har organisasjonen veldig mye større problemer enn en leder som var litt uheldig med en dårlig spøk.

Gamle gubber som blir satt på plass av unge kvinner, etter å ha prøvd seg, pleier å like det særdeles dårlig. Så jeg tror ikke jeg overdrev her.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvordan i all verden får du dette til å bli hersketeknikk?

'Det er bevisste eller ubevisste strategier som brukes for at brukeren enten skal ta og /eller være i full kontroll eller få igjennom sin vilje. Hersketeknikker brukes også for å styre hvordan en selv og andre framstår.

Med hersketeknikker kan man framheve seg selv, eller få den man er uenig med, til å virke dum og kunnskapsløs. Å gjøre narr av det du sier gjennom å antyde at du er kunnskapsløs, ikke har riktig bakgrunn, eller er ung og uvitende, vil få brukeren av hersketeknikker til å føle seg mer kunnskapsrik og få andre omkring til å betrakte ham/ henne som det.'

Selv om dette var en spøk og muligens(mest sannsynlig kanskje..) helt uskyldig.. Så kan det oppfattes som nedlatende. Det burde en leder være klar over, han er jo tross alt vant til å snakke med mennesker og er mest sannsynlig et menneske med evner til å forstå hva som er innafor å si i den rollen han har. 

Jeg hadde nok ikke reagert like kraftig selv. Hadde nok bare oversett det og tenkt for meg selv at det ikke var helt innafor og heller ikke morsomt. Unødvendig å si, men ikke noe jeg ville laget en sak ut av. Men støtter jeg kvinnen fult ut som tar det opp og vil bli tatt på alvor? Ja! Klart det!

Og lederen fikk ikke sparken; han sluttet selv!

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Petra75 said:

Uklart hva han mener? Virkelig? Dette er da en ytterst utbredt spøk i alle miljøer, og kan virkelig ikke misforstås. Misforstår man denne gjør man seg bare vanskelig og dramatisk.

Det er en utbredt spøk ja, men spøk i skriftlig form bør man være forsiktig med i enkelte settinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Gamle gubber som blir satt på plass av unge kvinner, etter å ha prøvd seg, pleier å like det særdeles dårlig. Så jeg tror ikke jeg overdrev her.

"Gamle gubber" på 50 tåler som regel helt fint å bli fortalt at en kommentar ikke var innafor.

Du overdriver, og spekulerer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sin plass at dette blir reagert på, har ei noe imot at det blir «blåst opp» i avisen på denne måten.

Vi har alle vår terskel for hva det er OK å bli køddet med og ikke. Og jeg er dritt lei av at det er AVSENDER som skal få bestemme hva som er innafor og ei. Seriøst, hvordan kan man forsvare denne «lederen»? For alt vi vet kan denne kvinnen ha jobbet som bare det, full av stolthet for å endelig å ha oppnådd denne posisjonen, for å så bli latterliggjort med «hvem har du ligget med»? 

Så er det ANDRE som skal bestemme, at denne såre spøken, det må en tåle. Dette ble sendt PERSONLIG til denne kvinnen - ikke noe som ble ytret generelt i det offentlige rom (det hadde vært noe annet). 

Hva om han hadde skrevet «hvem sin pikk måtte du suge for å bli godkjent?» er DET ok? Hvis ikke - hvorfor ikke? Pikk suge = NEI, ligge med = ok?

Hva med hvor mange kåte mannfolk lot du knulle deg i ræva for å bli godkjent? Gjelder det samme for det? «Dårlig spøk - men litt må man tåle»?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 timer siden, Nevian skrev:

Må innrømme at jeg nesten mistenker mottakeren for å misforstå med vilje her. Hvordan kan dette tolkes som noe annet enn humor? Han kunne nok med fordel slengt inn et passende smilefjes for å streke under akkurat det, men likevel.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hvem-matte-du-ligge-med/71861839

Litt humor må man ha😂

Og litt må man tåle. Vi må ikke bli så hårsåre at humoren fjernes fra samfunnet. Det ville blitt trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Miklo Velka skrev:

Det er en utbredt spøk ja, men spøk i skriftlig form bør man være forsiktig med i enkelte settinger. 

Joda, helt sikkert, men det går jo an å la tvilen komme tiltalte til gode. Så vidt vi vet er dette eneste blemma mannen har gjort. Da sier man ifra at dette ikke var greit og så går man videre. Ferdig med det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, theTitanic skrev:

Litt humor må man ha😂

Og litt må man tåle. Vi må ikke bli så hårsåre at humoren fjernes fra samfunnet. Det ville blitt trist. 

Praised be, sier jeg bare 🙄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elida88 skrev:

'Det er bevisste eller ubevisste strategier som brukes for at brukeren enten skal ta og /eller være i full kontroll eller få igjennom sin vilje. Hersketeknikker brukes også for å styre hvordan en selv og andre framstår.

Med hersketeknikker kan man framheve seg selv, eller få den man er uenig med, til å virke dum og kunnskapsløs. Å gjøre narr av det du sier gjennom å antyde at du er kunnskapsløs, ikke har riktig bakgrunn, eller er ung og uvitende, vil få brukeren av hersketeknikker til å føle seg mer kunnskapsrik og få andre omkring til å betrakte ham/ henne som det.'

Selv om dette var en spøk og muligens(mest sannsynlig kanskje..) helt uskyldig.. Så kan det oppfattes som nedlatende. Det burde en leder være klar over, han er jo tross alt vant til å snakke med mennesker og er mest sannsynlig et menneske med evner til å forstå hva som er innafor å si i den rollen han har. 

Jeg hadde nok ikke reagert like kraftig selv. Hadde nok bare oversett det og tenkt for meg selv at det ikke var helt innafor og heller ikke morsomt. Unødvendig å si, men ikke noe jeg ville laget en sak ut av. Men støtter jeg kvinnen fult ut som tar det opp og vil bli tatt på alvor? Ja! Klart det!

Og lederen fikk ikke sparken; han sluttet selv!

 

Så det var altså ikke en hersketeknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Petra75 skrev:

Joda, helt sikkert, men det går jo an å la tvilen komme tiltalte til gode. Så vidt vi vet er dette eneste blemma mannen har gjort. Da sier man ifra at dette ikke var greit og så går man videre. Ferdig med det.

«Du må suge pikken min før jeg godkjenner deg i gruppen, alle jenter må det ;)»

«Uff.. dårlig spøk. Men man må jo tåle litt»

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...