Gå til innhold

Hvem måtte du ligge med?


Nevian

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Petra75 said:

Lugubre? Det er miljøer med grei takhøyde, men jeg er nok ikke fra Frogner eller bibelbeltet, nei, og har nok vært ute en vinterdag før.

Hvis man tolker det i verst mulig mening syns man sikkert at dette er grusomt. For oss med en snev av selvironi er det helt innafor. 

Du er av typen som ligger deg til forfremmelser? 😦

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Du er av typen som ligger deg til forfremmelser? 😦

Kan ikke se at vedkommende har skrevet det ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 said:

Kan ikke se at vedkommende har skrevet det ...

Hvor kommer ellers selvironien inn i bildet?

Det kan tenkes Petra75 mener noe i retning "for oss som ikke er selvhøytidelige", men det er ikke det som er skrevet.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, T-Rex skrev:

Du er av typen som ligger deg til forfremmelser? 😦

Egentlig fortjener ikke slike idiotkommentarer er seriøst svar, men nei.

Selvironien går i at man for eksempel tidligere har tullet med at kravet til å bli ambulansearbeider har vært høyt for meg, og kanskje man har hatt problemer med å forstå noe av stoffet. Da kan man spøke med at man måtte ligge med noen for å få jobben, selv om selvfølgelig alle vet at det ikke er slik.

Eller hvis man for eksempel har ventet lenge for å få et eller annet - en ny telefon, for eksempel. Hvis da en får den før den andre, så kan man tulle med "hvem måtte du ligge med for å få den så fort?".

En spøk.

Endret av Petra75
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Petra75 skrev:

Og hva hvis man tror man kjenner sitt publikum, men bommer, som i denne saken. Holder det ikke bare å svare at "du, den kommentaren var unødvendig.", og la det bli med det, i stedet for å hyle og sette himmel og jord i bevegelse?

Jeg mener at det riktige var å involvere Røde Kors, og det syns åpenbart de og, siden de tok tak i det (om enn på en måte som blir kritisert) og gav han en advarsel. Alle kan bomme, men dette var jo helt klart over grensa for hva som kan kalles en ærlig feil, tenker jeg.  

Man hyler ikke, og man setter ikke himmel og jord i bevegelse, når man varsler om klart kritikkverdige forhold. Tvert imot så er man modig, og risikerer ofte tap av anseelse, og det å møtes med sanksjoner, særlig sosiale. Det er et utbredt ønske, at flere skal tørre å varsle.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Petra75 said:

Egentlig fortjener ikke slike idiotkommentarer er seriøst svar, men nei.

Selvironien går i at man for eksempel tidligere har tullet med at kravet til å bli ambulansearbeider har vært høyt for meg, og kanskje man har hatt problemer med å forstå noe av stoffet. Da kan man spøke med at man måtte ligge med noen for å få jobben.

Eller hvis man for eksempel har ventet lenge for å få et eller annet - en ny telefon, for eksempel. Hvis da en får den før den andre, så kan man tulle med "hvem måtte du ligge med for å få den så fort?".

En spøk.

I en sånn setting ville selvsagt kommentaren vært innafor, men det er ikke en sånn setting i dette tilfellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Søgni skrev:

Jeg mener at det riktige var å involvere Røde Kors, og det syns åpenbart de og, siden de tok tak i det (om enn på en måte som blir kritisert) og gav han en advarsel. Alle kan bomme, men dette var jo helt klart over grensa for hva som kan kalles en ærlig feil, tenker jeg.  

Man hyler ikke, og man setter ikke himmel og jord i bevegelse, når man varsler om klart kritikkverdige forhold. Tvert imot så er man modig, og risikerer ofte tap av anseelse, og det å møtes med sanksjoner, særlig sosiale. Det er et utbredt ønske, at flere skal tørre å varsle.

Det er veldig overdrevent å løpe til avisa, ringe ledelsen og gråte flere ganger og kreve at han som har driti litt på draget må fjernes fra stillingen sin. Virkelig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

I en sånn setting ville selvsagt kommentaren vært innafor, men det er ikke en sånn setting i dette tilfellet.

Det var tydeligvis det mannen trodde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Søgni skrev:

Jeg mener at det riktige var å involvere Røde Kors, og det syns åpenbart de og, siden de tok tak i det (om enn på en måte som blir kritisert) og gav han en advarsel. Alle kan bomme, men dette var jo helt klart over grensa for hva som kan kalles en ærlig feil, tenker jeg.  

Man hyler ikke, og man setter ikke himmel og jord i bevegelse, når man varsler om klart kritikkverdige forhold. Tvert imot så er man modig, og risikerer ofte tap av anseelse, og det å møtes med sanksjoner, særlig sosiale. Det er et utbredt ønske, at flere skal tørre å varsle.

Hvorfor skal man ønske at det varsles om manglende sans for humor? For det er jo det dom er realiteten her ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Petra75 said:

Det er veldig overdrevent å løpe til avisa, ringe ledelsen og gråte flere ganger og kreve at han som har driti litt på draget må fjernes fra stillingen sin. Virkelig.

Det synes du, det synes ikke jeg. Når du legger ned så mange timer av fritiden din på å gjøre en viktig innsats for samfunnet, da skal du ikke bli møtt med gufne slibrigheter.

Endret av T-Rex
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Petra75 said:

Det var tydeligvis det mannen trodde.

Eh, nei, da hadde jo denne kvinnen sagt noe sånt som du skisserte. Og det har hun ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Det synes du, det synes ikke jeg. Når du legger ned så mange timer av fritiden din i å gjøre en viktig innsats for samfunnet, da skal du ikke bli møtt med gufne slibrigheter.

Men ingen her har jo bliitt møtt med noen gufne slibrigheter ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Jeg jobber i staten, det er en helt vanlig vits. Der får man ingenting gratis, så spørsmålet er (nesten) legitimt. Men helt klart en vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man skal gjemme all slags hersketeknikk og nedverdigende måter å snakke til andre på med 'det var bare en spøk, slapp av' er ikke greit. Mennesker er forskjellige og en leder skal faktisk opptre profesjonelt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Teit, uprofesjonell og upasende spøk, men en helt hinsides reaksjon. Hun har ringt ledelsen og grått "utallige ganger", og ber om en samtalepartner hun kan bearbeide dette med? Ærlig talt. 

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elida88 skrev:

Det at man skal gjemme all slags hersketeknikk og nedverdigende måter å snakke til andre på med 'det var bare en spøk, slapp av' er ikke greit. Mennesker er forskjellige og en leder skal faktisk opptre profesjonelt. 

Hvordan i all verden får du dette til å bli hersketeknikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Lama_Drama said:

Jeg jobber i staten, det er en helt vanlig vits. Der får man ingenting gratis, så spørsmålet er (nesten) legitimt. Men helt klart en vits.

Det kan selvsagt passere om dette er fleip mellom jevnbyrdige kolleger - selv om det helt sikkert også blir brukt som en hersketeknikk til å devaluere noen. Her snakker vi om en ung kvinne og en 30 år eldre leder i organisasjonen. Det er ikke et jevnbyrdig maktforhold, og da kan man ikke tillate seg den typen spøk (eller "spøk").

Endret av T-Rex
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Petra75 skrev:

Det er veldig overdrevent å løpe til avisa, ringe ledelsen og gråte flere ganger og kreve at han som har driti litt på draget må fjernes fra stillingen sin. Virkelig.

Hvis man nå velger å bli fornærmet heller enn å ta det som en (ræva) spøk.. Det man gjør med sånt er å få tak i avsender og si tydelig ifra at sånne meldinger er FAEN ikke greit og det skal ALDRI skje igjen. 

Men å ringe avisa, grine og bære seg, det blir for dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...