Gå til innhold

Hvem måtte du ligge med?


Nevian

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 minutter siden, Nevian skrev:

Må innrømme at jeg nesten mistenker mottakeren for å misforstå med vilje her. Hvordan kan dette tolkes som noe annet enn humor? Han kunne nok med fordel slengt inn et passende smilefjes for å streke under akkurat det, men likevel.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hvem-matte-du-ligge-med/71861839

Noen må ta seg et pose Espaboller  her, og det er ikke den stakkars lederen i Røde Kors! Det får da være grenser for hårsårhet og null sosiale antenner?!

Og Dagbladet som er med på å overdrive denne saken noe så inn i granskauen. Jeg blir så oppgitt!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit at han sendte den meldingen, man skal være ganske trygg på mottakeren for å sende sånne spøker, og hun sier jo at de aldri hatt den typen tone seg imellom. Hvis man er leder i en frivillig organisasjon og kommer med sånne kommentarer til de andre medlemmene, da er det snakk om  null sosiale antenner.

Når det er sagt, jeg er enig i at det var uproft av ham å komme med den kommentaren, men jeg må innrømme at jeg synes vel man er vel hårsår når noe sånt får folk til å ringe gråtende inn til Røde Kors flere ganger. Men det er vel derfor man bør tenke seg litt om før man slenger med kjeften, man kan ikke vite hvordan mottakeren oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ti10 skrev:

Jeg synes ikke det er greit at han sendte den meldingen, man skal være ganske trygg på mottakeren for å sende sånne spøker, og hun sier jo at de aldri hatt den typen tone seg imellom. Hvis man er leder i en frivillig organisasjon og kommer med sånne kommentarer til de andre medlemmene, da er det snakk om  null sosiale antenner.

Når det er sagt, jeg er enig i at det var uproft av ham å komme med den kommentaren, men jeg må innrømme at jeg synes vel man er vel hårsår når noe sånt får folk til å ringe gråtende inn til Røde Kors flere ganger. Men det er vel derfor man bør tenke seg litt om før man slenger med kjeften, man kan ikke vite hvordan mottakeren oppfatter det.

Men under hvilken stein har man vokst opp hvis man ikke har registrert at det der er en meget vanlig spøk hvis det for eksempel har tatt unødvendig lang tid å få en tilbakemelding?

Greit at hun ikke likte meldingen, men det får da være måte på overreaksjon. Og slik jeg tolket artikkelen kjente de to hverandre ganske godt. Det må være mulig å la tvilen komme folk til gode.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å vite konteksten for dette, særlig når det gjelder tonen dem imellom, og når det er skriftlig, så er det også vanskelig å forstå eventuell humor. Likevel vil jeg tro at organisasjonen har noen etiske retningslinjer, og formelle krav og forventninger til hvordan personer med lederverv forventes å oppføre seg, og man kan vel trygt si at han har trampet i klaveret her. Han har også fått en skriftlig advarsel, og det får man ikke fordi en varsler mangler humor, for å si det sånn. 

De fleste organisasjoner som er noenlunde seriøse vil ikke akseptere denne typen atferd. Uavhengig av motivasjonen hans. At det er uklart hva han mener, er grunn nok i seg selv, til å ikke drive sånn. Jeg syns ikke fokuset her bør være en mangel på humor fra varslerens side, vi er alle tjent med et organisasjonsliv hvor man ikke mottar denne typen meldinger. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uklart hva han mener? Virkelig? Dette er da en ytterst utbredt spøk i alle miljøer, og kan virkelig ikke misforstås. Misforstår man denne gjør man seg bare vanskelig og dramatisk.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Petra75 skrev:

Uklart hva han mener? Virkelig? Dette er da en ytterst utbredt spøk i alle miljøer, og kan virkelig ikke misforstås. Misforstår man denne gjør man seg bare vanskelig og dramatisk.

Det er ikke en utbredt spøk i alle miljøer.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Petra75 skrev:

Uklart hva han mener? Virkelig? Dette er da en ytterst utbredt spøk i alle miljøer, og kan virkelig ikke misforstås. Misforstår man denne gjør man seg bare vanskelig og dramatisk.

Hva slags lugubre miljøer henger du i hvor  det er helt vanlig og innafor at ledere sender sånne meldinger? 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Petra75 skrev:

 

Uklart hva han mener? Virkelig? Dette er da en ytterst utbredt spøk i alle miljøer, og kan virkelig ikke misforstås. Misforstår man denne gjør man seg bare vanskelig og dramatisk.

Er det meg du svarer? Nei, dette er ikke en utbredt spøk i alle miljøer, i 2019. Derimot så er denne tonen noe som frarådes å bruke i alle sammenhenger hvor det er snakk om f.eks. arbeidsmiljø, med mindre man er totalt brennsikker på hvor takhøyden ligger. Hadde dette skjedd i arbeidslivet, så kunne man risikert personalsak og påstander om utilbørlig opptreden og brudd på AML som hadde måttet bli undersøkt formelt. I verste fall.  

Humor, og gjerne drøy humor, intern og svart av mest galgenaktige og drøye sort, er jeg tilhenger av. Men da må man kjenne sitt publikum, og grensa går ikke ved spøken i seg sjøl, men er avhengig av relasjon (blant annet hierarki, dette er en leder), kontekst, og hvordan det oppfattes. 

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker at jeg blir oppgitt. Er det så vanskelig å forstå at en slik melding er ubehagelig. Jeg hadde blitt rasende

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke humor, og det hadde ikke vært mer humor med et smilefjes eller tre heller. Selv en temmelig forherdet, middelaldrende kjerring som meg får hakeslepp av dette.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kågebruker skrev:

Merker at jeg blir oppgitt. Er det så vanskelig å forstå at en slik melding er ubehagelig. Jeg hadde blitt rasende

Ja, det er vanskelig å forstå, for det finnes jo egentlig ingen grunn til ikke å ta slikt med godt humør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Krampus skrev:

Hva slags lugubre miljøer henger du i hvor  det er helt vanlig og innafor at ledere sender sånne meldinger? 😬

Lugubre? Det er miljøer med grei takhøyde, men jeg er nok ikke fra Frogner eller bibelbeltet, nei, og har nok vært ute en vinterdag før.

Hvis man tolker det i verst mulig mening syns man sikkert at dette er grusomt. For oss med en snev av selvironi er det helt innafor. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etikk og taushetserklæring for frivillige og ansatte i Røde Kors

Viser til punkt.. vel, de fleste punktene. Her er det jeg vil dra fram: Man skal ikke oppføre seg slik at det kan skade Røde Kors sitt omdømme. Man skal ha respekt for medmennesker - inkludert å ikke oppføre seg på måter som kan anses trakasserende og man skal som leder ha et særlig ansvar for at dette blir etterlevd. 

Slik jeg tolker denne erklæringen, så skal lederen være veldig godt kjent med hvorfor dette er feil å skrive. 

En ting er å gjøre denne feilen, det er antenneløst som bare det. Men uavhengig av vår personlige oppfatning, så ser vi at han klart har brutt reglene for vervet han har påtatt seg, og det er ikke synsing, men fakta. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Søgni skrev:

Er det meg du svarer? Nei, dette er ikke en utbredt spøk i alle miljøer, i 2019. Derimot så er denne tonen noe som frarådes å bruke i alle sammenhenger hvor det er snakk om f.eks. arbeidsmiljø, med mindre man er totalt brennsikker på hvor takhøyden ligger. Hadde dette skjedd i arbeidslivet, så kunne man risikert personalsak og påstander om utilbørlig opptreden og brudd på AML som hadde måttet bli undersøkt formelt. I verste fall.  

Humor, og gjerne drøy humor, intern og svart av mest galgenaktige og drøye sort, er jeg tilhenger av. Men da må man kjenne sitt publikum, og grensa går ikke ved spøken i seg sjøl, men er avhengig av relasjon (blant annet hierarki, dette er en leder), kontekst, og hvordan det oppfattes. 

 

Og hva hvis man tror man kjenner sitt publikum, men bommer, som i denne saken. Holder det ikke bare å svare at "du, den kommentaren var unødvendig.", og la det bli med det, i stedet for å hyle og sette himmel og jord i bevegelse?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Søgni skrev:

Etikk og taushetserklæring for frivillige og ansatte i Røde Kors

Viser til punkt.. vel, de fleste punktene. Her er det jeg vil dra fram: Man skal ikke oppføre seg slik at det kan skade Røde Kors sitt omdømme. Man skal ha respekt for medmennesker - inkludert å ikke oppføre seg på måter som kan anses trakasserende og man skal som leder ha et særlig ansvar for at dette blir etterlevd. 

Slik jeg tolker denne erklæringen, så skal lederen være veldig godt kjent med hvorfor dette er feil å skrive. 

En ting er å gjøre denne feilen, det er antenneløst som bare det. Men uavhengig av vår personlige oppfatning, så ser vi at han klart har brutt reglene for vervet han har påtatt seg, og det er ikke synsing, men fakta. 

Humor og trakassering er to forskjellige ting, altså er din teori synsing, ikke nødvendigvis fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...