Gå til innhold

Utestengt fra boozt.com

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg en mail fra Boozt.com, der de skriver at jeg er blitt «inkludert i deres fair use-filter», og videre at det betyr at jeg ikke lenger får lov til å legge inn bestillinger hos boozt.com. De skriver at kunder havner på denne listen hvis de for eksempel legger inn én eller flere store ordre, ofte flere ganger i uka, for så å returnere alle eller mesteparten av varene. De skriver også at dette gjelder maks en halv prosent(!) av deres kunder.

Jeg synes dette er helt vilt!! Jeg bestiller fra Boozt.com maks 1-2 ganger pr måned, og ja, jeg returnerer en del, men jeg handler også mye derfra. Når jeg ser gjennom bestillingene mine fra det siste året så har jeg lagt inn 9 bestillinger. Jeg har returnert 40-50 % av det jeg har handlet- men alt jeg har beholdt beløper seg til en verdi av rundt 15.000 kr. Jeg er altså er relativt god kunde selv om jeg returnerer en del.

Jeg synes det er nesten umulig å unngå en del returer når jeg bestiller på nett, fordi varene ofte ser annerledes ut, har annen overflate, litt annen farge osv i virkeligheten enn hva de har på nett. Ofte stemmer heller ikke de oppgitte målene på størrelsene.

Nå kjenner jeg at jeg ble skikkelig sur på boozt.com, hva i alle er dette for slags kundebehandling??? Er det noen flere som har opplevd dette?

Anonymkode: eebd8...58c

• Liker 18
Skrevet

Oj, da er nok jeg i risikosonen og😳 Enig i at det blir returer, da merker varierer enormt i str.

• Liker 6
Skrevet

Ja, jeg synes faktisk det er ganske provoserende!! De sier jeg har «misbrukt tjenestene» deres- men jeg opplever meg selv bare som en helt alminnelig netthandlende kunde. Returer er faktisk ikke til å unngå når man handler på nett!! 

Her er mailen jeg fikk 

ts

C5D34D0A-F243-4BDE-AECA-45AD05B70888.png

• Liker 10
Skrevet

Ser at flere klager på FB, og at Boozt svarer at de vil gå manuelt gjennom salene til de som klager for å se om filteret har rammet feil. De ønsker jo å ramme dem som handler ukentlig (noe de mener er uetisk), og dine 9 ganger er ganske langt unna 52... Så ville klaget. Initiativet er jo egentlig bra men virker som det bommer. 

Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Jeg skjønner ikke at det er mulig å returnere ca 50% av varene man handler? Jeg returnerer stort sett aldri noe jeg handler på nett. Vet jo sånn ca hvilken størrelse som passer og man ser jo hvordan plagget ser ut? Sånn nogenlunde iallfall. Jeg kan faktisk godt forstå at nettbutikkene må sette en strek en plass. Tenk hvor mye ekstrajobb det er for dem når mange returnerer halvparten av alt de handler jevnlig! Da må det vel være bedre å handle fysisk i butikk? Ikke er det sikkert at de kan selge varene videre heller....

Dette er ikke ment vondt til dere altså, så ikke misforstå meg :) Jeg skjønner så klart at man kan gjøre skikkelig bomkjøp :)

Ofte har en veske en litt annen overflate i virkeligheten enn hva det ser ut som på bildet på nettet. Eller varer kan ha en litt annen farge, de kan være blanke selv om de ser matte ut på bildene, og ikke minst kan passformen være noe HELT annet enn hvordan det ser ut på bildene. Målene som er oppgitt for størrelser stemmer sjelden- og størrelser varierer enormt. Jeg er 180 cm høy og veier 70 kg. Jeg kan være alt fra str S til XL avhengig av merke. Og størrelsestabellen i nettbutikkene kan man ALDRI stole på.

• Liker 25
Skrevet
2 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg skjønner ikke at det er mulig å returnere ca 50% av varene man handler? Jeg returnerer stort sett aldri noe jeg handler på nett. Vet jo sånn ca hvilken størrelse som passer og man ser jo hvordan plagget ser ut? Sånn nogenlunde iallfall. Jeg kan faktisk godt forstå at nettbutikkene må sette en strek en plass. Tenk hvor mye ekstrajobb det er for dem når mange returnerer halvparten av alt de handler jevnlig! Da må det vel være bedre å handle fysisk i butikk? Ikke er det sikkert at de kan selge varene videre heller....

Dette er ikke ment vondt til dere altså, så ikke misforstå meg :) Jeg skjønner så klart at man kan gjøre skikkelig bomkjøp :)

Hva slags størrelse er du da? Selv er jeg størrelse XS, altså den minste størrelsen, og størrelsene varierer i så stor grad mellom merker at jeg regelrett svømmer i mange av klærne. Jeg handler både fysisk i butikk og på nett fordi jeg ønsker variasjon. Eller drar du til England eller USA hver gang du skal kjøpe klær du ikke finner i Norge? 

Anonymkode: ebea0...a90

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, Sirah said:

Ikke alle som har en kropp som passer alt. Jeg vet hvilken passform jeg kler, men det skal sååå små avvik til før det blir en sekk på meg. Overdeler trenger jeg nesten aldri returnere, men bukser, skjørt og kjoler returneres ofte fordi det overhodet ikke passer min kropp selv om det ser bra ut online og i utgangspunktet har passformen jeg kler. Jeg må for eksempel ha innsving i livet på kjoler, men av og til havner midjen på helt feil plass, eller det blir for romslig oventil. Eller buksa er perfekt over rumpa men umulig å lukke. 

Nå bestiller jeg bare klær noen få ganger i året og bestemte meg for en stund siden å begrense det enda mer, men de få gangene jeg bestiller må minst halvparten returneres. 

Er jo sånn i fysisk butikk også, 90% av det jeg prøver passer ikke. Sånn er det å ha en "klumpete" kropp. 🤷‍♀️

Skrevet

Og en siste greie for min del, er forøvrig at jeg har to barn som jeg også handler til på boozt. De er enda mye mer picky enn meg på hvordan ting skal se ut- så ofte må det bli retur hvis varen ikke stemte 100 % med hvordan de trodde den var da de så bilde av den før jeg bestilte. Skostørrelser er også vanskelig til barn, og man må ofte bestille to ulike str for å prøve hjemme.

ts

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes faktisk det er ganske provoserende!! De sier jeg har «misbrukt tjenestene» deres- men jeg opplever meg selv bare som en helt alminnelig netthandlende kunde. Returer er faktisk ikke til å unngå når man handler på nett!! 

Her er mailen jeg fikk 

ts

C5D34D0A-F243-4BDE-AECA-45AD05B70888.png

Jeg forstår at du sitter igjen med det inntrykket, men samtidig må du huske på at det baserer seg på en algoritme. Det er ikke ansatte i Boozt som har vurdert akkurat dine kjøp. Siden det er mange som klager vil de nok forbedre den. I mellomtiden kan du sende inn en henvendelse til kundesenteret og etterspørre en tilbakemelding på dette slik at de manuelt kan vurdere det. 

Anonymkode: ebea0...a90

• Liker 7
Skrevet

Svarer bare alle dere som har tagget meg under ett :) @AlbaS er den eneste jeg får tagget.

Jeg har som sagt full forståelse for bomkjøp, jeg har en del av dem på samvittigheten selv :) Og å returnere ting innimellom har jeg heller ingen som helst problemer med å forstå. Det har jeg gjort selv. Nå mener jeg dere som handler MYE og OFTE og alltid returnerer store deler av forsendelsen. Sånn som jeg leser det gjelder altså ikke noen av dere som har tagget meg :)

Jeg har forståelse for at butikkene faktisk må sette noen begrensninger en plass. Å handle for store summer hver eneste uke for å så returnere mesteparten er jo ikke holdbart. Dette er ikke nødvendigvis varer butikken kan selge videre og de går derfor med store tap pga dette. Det skjønner vel alle?

• Liker 19
Skrevet
4 minutter siden, Sirah skrev:

Dette er ikke nødvendigvis varer butikken kan selge videre og de går derfor med store tap pga dette. Det skjønner vel alle?

Hvorfor skulle ikke Boozt kunne selge varen videre? Det er jo ikke lov å ta av lappen, og man har en kort frist på å returnere.

Anonymkode: 458d2...69b

• Liker 10
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og en siste greie for min del, er forøvrig at jeg har to barn som jeg også handler til på boozt. De er enda mye mer picky enn meg på hvordan ting skal se ut- så ofte må det bli retur hvis varen ikke stemte 100 % med hvordan de trodde den var da de så bilde av den før jeg bestilte. Skostørrelser er også vanskelig til barn, og man må ofte bestille to ulike str for å prøve hjemme.

ts

Kjøp klær og sko i butikken til barna dine da vel? Det er utrolig lite miljøvennlig å kjøpe og returnere varer hele tiden. 

Anonymkode: fcc6c...394

• Liker 28
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Og å kjøpe to forskjellige størrelser på samme ordre bare for å sjekke størrelsen er jo å legge opp til returer! Forstå godt at nettsiden blir lei av det hvis det er en gjentagende ting. De vanligste er jo å bestille den størrelsen man tror passer basert på målene på nettsiden og deretter returnere den ene størrelsen man bestiller dersom den mot formodning ikke passer. 

Anonymkode: fcc6c...394

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I dag fikk jeg en mail fra Boozt.com, der de skriver at jeg er blitt «inkludert i deres fair use-filter», og videre at det betyr at jeg ikke lenger får lov til å legge inn bestillinger hos boozt.com. De skriver at kunder havner på denne listen hvis de for eksempel legger inn én eller flere store ordre, ofte flere ganger i uka, for så å returnere alle eller mesteparten av varene. De skriver også at dette gjelder maks en halv prosent(!) av deres kunder.

Jeg synes dette er helt vilt!! Jeg bestiller fra Boozt.com maks 1-2 ganger pr måned, og ja, jeg returnerer en del, men jeg handler også mye derfra. Når jeg ser gjennom bestillingene mine fra det siste året så har jeg lagt inn 9 bestillinger. Jeg har returnert 40-50 % av det jeg har handlet- men alt jeg har beholdt beløper seg til en verdi av rundt 15.000 kr. Jeg er altså er relativt god kunde selv om jeg returnerer en del.

Jeg synes det er nesten umulig å unngå en del returer når jeg bestiller på nett, fordi varene ofte ser annerledes ut, har annen overflate, litt annen farge osv i virkeligheten enn hva de har på nett. Ofte stemmer heller ikke de oppgitte målene på størrelsene.

Nå kjenner jeg at jeg ble skikkelig sur på boozt.com, hva i alle er dette for slags kundebehandling??? Er det noen flere som har opplevd dette?

Det er litt sent å bli sur på firmaet når du har blitt bannlyst som kunde.

Anonymkode: c51e5...459

• Liker 9
Skrevet

Så dårlig! Tenk deg hva de sparer på å ikke ha en fysisk butikk man kan gå og se varene i. At det blir mange returer er en bitteliten kostnad de bør svelge! 

• Liker 5
Skrevet

Kjøpe nye klær 9! Ganger i året? Det er jo egentlig helt sykt mye da. Er det rart Norge ligger på toppen på forsøpling og bruk og kast, om vi må ha nye plagg oftere enn annenhver måned, ja, nesten hver eneste måned faktisk. 

Du burde sette deg inn i hva klesproduksjon gjør med mennesker i utviklingsland. Du kommer ikke til å synes det er et vakkert syn. Voksne lider og spedbarn dør fordi vann forurense i store områder. Helt utrolig at noen vil støtte slikt mer enn absolutt nødvendig. 

Anonymkode: c6f4a...3a4

• Liker 21
Skrevet
1 hour ago, Sirah said:

Jeg har forståelse for at butikkene faktisk må sette noen begrensninger en plass. Å handle for store summer hver eneste uke for å så returnere mesteparten er jo ikke holdbart. Dette er ikke nødvendigvis varer butikken kan selge videre og de går derfor med store tap pga dette. Det skjønner vel alle?

De kan da selges videre på akkurat samme måte som klær prøvd i butikk kan selges videre. 

Men jeg er enig i at det er lurt at butikkene prøver å bremse dette litt. Det er ikke miljøvennlig at klær skal sendes frem og tilbake i ørten forsendelser hver måned. Jeg har av den grunn selv kommet frem til at jeg heller prioriterer å handle i fysiske butikker i stedetfor å sende pengene rett ut av landet og til masse postgang. Er man avhengig av netthandel pga spesielle behov kan man jo prøve å begrense seg til å handle mer to ganger i året enn å spre det utover. Det er bedre for alle parter med 15 plagg som returneres to ganger i året, enn at to plagg returneres hver måned. 

Skrevet

Mulig de algoritmene ikke fungerer helt som de skal, men jeg synes det er veldig bra at nettbutikkene gjør tiltak mot de som returnerer veldig mye!

Det er veldig dårlig for miljøet hvis folk skal kjøpe masse og sende tilbake mye av det hele tiden!

Anonymkode: aa18d...08f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
40 minutter siden, Puny said:

Så dårlig! Tenk deg hva de sparer på å ikke ha en fysisk butikk man kan gå og se varene i. At det blir mange returer er en bitteliten kostnad de bør svelge! 

At det blir en del returer på kjøp av klær og sko, er ikke merkelig. Så når TS sitt kjøpe- og returmønster har blitt plukket opp av et analysefilter, er det nok noe litt uvanlig der.

Anonymkode: c51e5...459

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...