Gå til innhold

Ødelegger hunder møbler like mye som katter gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har hatt katt før, og den ødela sofane våre samt diverse stoler. Fra den var liten av klorte den opp møblene og tisset i dem gjentatte ganger. Tissingen fikk vi stoppet, men møbelkloringen var det verre med. Vi sprayet litt vann på katten hver gang den klorte, men så fort den ikke trodde vi såg den, klorte den igjen. Og katten nektet å bruke kloremøbel. De årene vi hadde katten såg huset helt herpet ut.

Vi vurderer nå å skaffe oss hund, og jeg lurer på hva vi må regne med av ødeleggelser og slitasje på møbler osv? Hva kan vi gjøre for å unngå dette? Er noen hunderaser verre/bedre enn andre?

Anonymkode: 50b2f...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katta vår verken klorer eller tisser på møblene. Det er nok oppdragelsen og stimuli som var mangelvare. 

Anonymkode: 65608...846

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder vil ofte opp i sofaen, De har også klør, og i motsetning til katter, er de alltid ute og sliter på alt de trør på. Laminat gulv er ofte førstevalg av gulv når man har hund, da det tåler mer klør mot gulvet. Så møbler vil også pådra seg slitasje ved hund. Like mye som med en katt? Problemet er at ingen dyr er like. Mine 2 katter har et sted de klorer på sofaen. Ja den blir ødelagt der, men utenom klorer de på møblene sine. Noen katter klorer aldri på møbler, mens andre alltid. Hunder kan føre til mer men også mindre slitasje. Det vil du ikke vite sikkert før du har prøvd.

Tissing forekommer hos alle dyr, valper spesielt kan finne på å tisse overalt. 

Anonymkode: 54870...9be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hund og katt, og alle møbler er hele! Alder dyr fra 6 mnd til 2,5 år

Anonymkode: d8d22...f71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden min har aldri ødelagt noe annet enn sine egne leker og prøver ikke å hoppe opp i sofaen heller. 12 år gammel.

Anonymkode: 37f7b...e43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere hunder opp igjennom, og har min 5. nå. Kan ikke si at jeg husker noe annet har blitt ødelagt enn ett teppe en gang. Så alt går vel på oppdragelse, og nok stimuli tenker jeg :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har aldri ødelagt noe. Ikke en gang lekene sine. Hun er fem år nå. Ingen erfaring med katter, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Anonymkode: 47e79...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene våre har aldri ødelagt noe mer en et par garnnøster, selv ikke som valp. De legger seg heller ikke i møbler som de ikke får lov til å bruke. Så min erfaring er at hunder ikke gir slitasje på møbler, ei heller gulv. Har heltre gulv, det er ikke noe problem å lære hunden at den ikke får spinne rundt inne. Det er som å lære barn å bruke innestemme innendørs. 

Velg rett rase og sørg for nok fysisk og mental stimuli, så vil ikke hunden bli noen utfordring. 

Anonymkode: fa880...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hunden. Og katten. Samt oppdragelse og trivsel. 

Jeg har 2 katter. Den ene skjønner det han ikke får lov til. Den andre bryr seg kun om han får en vannsprut i fleisen. 

 

Anonymkode: f3405...c0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en katt på 17 år og har vært mye hundevakt. Opplevde aldri ødelagte møbler før for 2-3 år siden da vi måtte få dokasse til katten. Nå klorer hun litt på en kommode ved siden av kassen når hun prøver å grave ned etter seg (skjønner ikke helt logikken hennes der).

Oppførsel varierer mer mellom individ enn mellom raser og typer dyr, det er min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt an på type hund også. En stor hund vil lage mye mer slitasje og slikt enn en liten hund. 

Anonymkode: bb4f5...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden her har kun gnagd litt på noen lister, da har hun gnagd feil i forhold til tuggebeinet sitt. (Uhell) Golden retriever, 8,5mnd

kattene har kun herja under sofaen og klora litt der, syntes ikke. Hun ene har også klatret litt bak på sofaen, men siden det er skinnsofa syntes det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere egentlig vist at dere ikke er god på dyreoppdragelse og tyr til gammeldagse metoder som ikke fungerer som vannspraying. Det blir ikke bedre med hund når dere holder på sånn. 

Anonymkode: 2ab3d...fbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begge hundene mine har rasert både møbler og dører som valper, samt sko osv. Skrapet på dører og tygget på stolben. De har ikke gjort det etter de fylte 1 år da, så det er en fase som går over. Men vi måtte bytte både dører og karmer i huset, i tillegg til å kjøpe en del nye sko, ulltepper osv som de gikk løs på. Valpetiden er stress, men er man flink blir de helt super som voksen.

Anonymkode: e7a5a...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre sjans for at hunder tisser/driter der. Det er i hvert fall min erfaring. Kattene elsker også å klore på møblene. Det har aldri hunden gjort. Den ligger bare og logrer og er søt. Hun får ikke lov å være i sofaen, men hun får lov når bare jeg er der :lur:

Anonymkode: d60fa...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper klør i tenna og kan bite istykker møbler den første tiden. Se om dere kan overta en voksen hund? De ødelegger sjelden møbler.

Unngå aktive raser, spesielt jakthunder/gårdshund/brukshund (setter, border collie, beagle, osv). De kan bli frustrerte hvis de ikke får jobbe, og gnage på inventar.

Få en liten hund eller en familiehund (golden retriever, puddel, pug) og vær forberedt på å gå mye tur! Hvis dere får ut all energien blir de mye roligere inne. Og ikke la de være for lenge alene i starten, da kan de bli frustrerte og ensomme, og la det gå ut over møbler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...