AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #1 Skrevet 25. november 2019 Jada, svaret er enkelt: bare slutt. Men det er ikke så enkelt, når man hele livet sitt har spist sjokolade og potetgull på nesten daglig basis. Jeg tror det lengste jeg har gått uten sjokolade og potetgull er bare noen uker. Ikke en måned, tror jeg. Jeg har et forferdelig usunt spisemønster. Det hender at jeg spiser potetgull i stedet for middag, og sjokolade når jeg ellers er sulten. Noen tenker kanskje at siden jeg erstatter vanlig mat med slik mat så går jeg ikke så mye opp i vekt, og at jeg enda til kanskje kan gå ned i vekt. Men nei, jeg går ikke fort opp i vekt, men i løpet av det siste året har vekten gått opp. Det går sakte, men jeg har gått opp 5 kg på ett år. Jeg er fra før sykelig overvektig, jeg er 170 cm høy og veier 95 kg. Grunnen til at jeg spiser som jeg gjør er jo fordi det er vane. Det er også fordi jeg sliter enormt mye med psyken, og tenker selv at jeg ikke fortjener å ha det godt. Jeg er selvdestruktiv og gjør meg selv vondt med vilje. Det er vanskelig å tenke at jeg må slutte å fylle kroppen med søppel, ettersom jeg allerede tenker at jeg er søppel. Jeg er egentlig veldig glad i sunn mat. Jeg er for eksempel kjempe glad i fisk, og kan lage mange forskjellige typer middager basert på fisk. Generelt sett er jeg glad i vanlig mat men vanlig mat, frukt og grønt blir ofte valgt bort til fordel for potetgull og sjokolade. Og sannheten er at sjokoladen og potetgullet smaker virkelig ikke så godt, men samtidig smaker det godt nok til at jeg velger det fremfor vanlig mat. Hva motiverer deg til å holde deg unna sjokolade og potetgull? Og ikke kom her å si at man kan spise litt men ikke alt, at jeg kan spise en liten bit sjokolade hver dag osv. Det går ikke. Har jeg sjokolade i hus så spiser jeg det opp. Det samme gjelder potetgull. Godteri og usunne ting blir ikke liggende over dagen. Jeg vil ha et normalt forhold til sjokolade og potetgull, og det er at jeg ikke spiser det ofte, bare en gang i blant (typ et par ganger i måneden kanskje), og da at jeg ikke spiser en 200 grams plate med sjokolade + en pose potetgull + enda mer sjokolade. Hvordan få et normalt forhold til godteri og snacks fremfor å spise det som om det var normal mat? Hvordan bli glad nok i meg selv til å ikke fylle på kroppen med dritt? Og vær så snill, ikke kom med rådet terapi/gå til psykolog, for der er jeg allerede. Jeg trenger hjelp og råd fra folk som har erfart dette og som har funnet en løsning eller som jobber med dette. Jeg prøver å ta baby steps, men det blir aldri til ett stort steg, det blir bare til at jeg gjør en liten forandring, men så faller jeg tilbake med en gang. Blæ.... Anonymkode: 56794...83e
Nymphadora Skrevet 25. november 2019 #2 Skrevet 25. november 2019 (endret) Jeg har brukt godterier og snacks mye som trøst og til dels av kjedsomhet/ensomhet. Min strategi er rett og slett å ikke kjøpe inn. Føler det er lettere å stå imot de 5 min jeg er i butikken enn de mange timene jeg er hjemme om de ligger i skuffen. Jeg har ingen butikk i umiddelbar nærhet, så å dra ut å kjøpe inn senere vil være et tiltak. Det hjelper jo på. For øvrig tror ikke jeg på å kutte noe helt ut fordi det fører til at man sprekker og da sprekker man skikkelig og. Tillater meg å spise noe godt i helgen, men igjen, begrenser jeg hva kjøper inn. Merker etter å ha holdt på slik siden september, så craver jeg faktisk mye mindre enn før. Endret 25. november 2019 av Ninsuss 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 Jeg har hatt det på omtrent samme måte som deg og jeg har omtrent samme BMI, faktisk enda litt høyere. Mitt store problem er sjokolade og søtsaker. Jeg kunne fint finne på å spise en pakke sjokoladekjeks til middag, og deretter overspise på smågodt til kvelds. Vekten har økt jevnt og trutt de siste årene. Jeg har snudd trenden nå, har stanset oppgangen og er i ferd med å gå ned i vekt. Jeg skal ned omtrent 30 kg til sammen. På de siste tre månedene har jeg gått ned 8 kg. Jeg kan ikke ha godteri i hus. Hvis jeg har det, så spiser jeg det. Jeg kan heller ikke spise en liten sjokoladebit tre ganger i uka, og være fornøyd med det. Jeg har derfor valgt følgende virkemidler: 1. Én dag i uka kan jeg spise en større mengde godteri. Jeg handler godteriet samme dag som det skal spises. 2. Jeg planlegger middager for en uke av gangen og handler mat kun en dag i uka. Slik utsetter jeg meg selv for færre fristelser. Dessuten er det økonomisk smart 3. Jeg registrerer kaloriforbruket i appen Lifesum. Da holder jeg oversikt, og jeg har fått noen øyeåpnere når det gjelder hvilke ingredienser som gir tomme kalorier og hvilke som gir en god metthetsfølelse som varer. 4. Jeg spiser meg mett på mat, ikke på godteri. Da blir det mindre rom for overspising av søtsaker. 5. Jeg spiser kveldsmat for å unngå godtesuget på kveldstid. 6. Når det er kake på jobb tar jeg et bittelite stykke. Det inngår i kaloriregnskapet, men så lenge biten er veldig liten går det ikke ut over middagsporsjonen i særlig stor grad. 7. Jeg trenger av og til et mellommåltid. For meg funker det med enten en energibar eller en frukt. Er spesielt glad i Pink Lady-epler. De gir metthetsfølelse, har litt tyggemotstand, og er både syrlige og søte på en gang. Anonymkode: 46cd4...3f6 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #4 Skrevet 25. november 2019 Jeg kan heller ikke ha for mye i hus. Jeg har ikke mer enn jeg kan tåle og spise der og da. De litt mindre/sunnere chipsposene er derfor fine. Det er også en kiosk i nærheten som har noen chipsposer på 30g. Kjøper jeg en slik spiser jeg den også, men terskelen er høy for å dra ut igjen. For de av oss som er kveldsspisere eller som spiser mye primært på hjemmebasis, er løsningen ofte å redusere hjemmesiden noe - jeg legger planer etter jobb eller drar på trening, og prøver å ha dager som er slitsomme nok til at jeg vil legge meg tidlig. Jeg merker også at jeg "binger" mindre når jeg er med andre enn når jeg er alene. Så det er rett og slett kveldene, alene hjemme, med Netflix, jeg må redusere omfanget av. Det er lurt å komme frem til når det faktisk er problemene oppstår. Jeg velger også mat/drikke jeg kan kose meg med over litt tid, som jeg ikke sluker umiddelbart. Som sagt finnes det noen sunnere chipstyper, og jeg lager ofte dip av mager Kesam med dipmix (det er mye proteiner, og i tillegg til å være god metter den litt). Ellers kan jeg poppe popcorn. Jeg tar meg også heller et glass rødvin enn en sjokoladebit, da jeg sluker sjokoladen på 10 sek, men kan sippe til glasset lenger. Grønnsaker med dip er også fint å ha tilgjengelig. Anonymkode: bfd89...dca 1
C8H10N4O2 Skrevet 25. november 2019 #5 Skrevet 25. november 2019 For meg var cluet å bli bevisst på hvorfor jeg spiste som jeg gjorde. Da det gikk opp for meg at jeg spiste sjokolade, potetgull og ellers unødvendig "mat" for å håndtere stress, så var det som å skru av en bryter. Nå har jeg ikke spist godteri eller potetgull siden begynnelsen av januar. Spiste et par kakestykker i et bryllup i sommer, og en dessert på et hotell for noen uker siden, men ellers har jeg holdt meg unna. (jeg må kanskje nevne at omtrent samtidig som jeg kutta snop, ble sykemeldt dels på grunn av nevne stress, så det har sannsynligvis hatt en innvirkning på spisemønsteret, men neppe avgjørende. Jeg spiste for mye snop før dette stresset satt i gang og, dog ikke i like stor skala) Lykke til 🌹
Djækklåsst Skrevet 25. november 2019 #6 Skrevet 25. november 2019 Problemet mitt er at om jeg har sånt i hus, så spiser jeg det, uansett. Løsningen er å ikke kjøpe det ikke. Sikkert ikke så lett, det heller, men mye lettere enn å la være å spise om man har sånt i hus. Det er vanskeligst i starten, prøv å storhandle litt slik at du ikke trenger gå på butikken så ofte. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #7 Skrevet 25. november 2019 Jeg har ikke sånt i huset. Ingenting i det hele tatt, kjøper jeg inn er det for den enkelte anledningen. Anonymkode: ce131...3ae
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #8 Skrevet 25. november 2019 Jeg handler i butikken 2 ganger i uken på et tidspunkt jeg ikke er sulten. Da er det lett å ignorere den sleipe glorete godteriavdelingen. De gangene jeg er sliten etter jobb og dagdrømmer om godteri retter jeg fokuset på at middag er førsteprioritet, ellers er det penger ut av vinduet og energien blir verre utover kvelden. Sørger for å ha fylt vannflaske og frukt til enhver tid med meg, både hjemme, reise og på jobb, for hvis jeg først skal kjedespise så er det bedre at det er en frukt. Anonymkode: d9a67...e93
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #9 Skrevet 25. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg spiser som jeg gjør er jo fordi det er vane. Anonymkode: 56794...83e Nettopp. Og psyken vår er skapt slik at vi føler trygghet i vanene våre. Primalhjernen klarer ikke å skille mellom "gode" og "dårlige" vaner. Vi går litt på autopilot og gjør det vi alltid har gjort fordi det har blitt en normaltilstand. Den gode nyheten er at det går an å snu en vane med tid og vilje. I begynnelsen må du dessverre mobilisere alt du har av viljestyrke til å snu adferdsmønsteret, men etter en stund så vil de gode vanen også bli en normaltilstand. Jeg sluttet å spise godteri og junk for to år siden. Jeg kjøper det ikke inn, har det aldri i hus. Først måtte jeg akseptere for meg selv at dette er ikke noe jeg bare kan spise litt av. Jeg er ikke som venninnen min som tar et par biter og blir tilfredsstilt. Jeg må ha hele platen, hele posen. Og da går det ikke å bruke viljestyrke når jeg først har fått det i munn. Jeg bestemte meg for å kun spise slik mat når jeg har fått det servert. Og når jeg får det servert så er jeg høflig og selvbevisst nok til å ikke overspise store mengder. I dag, 2 år etter jeg bestemte meg å kutte det ut, så har dette blitt normalt for meg. Jeg savner det ikke overhodet. Anonymkode: cba00...224 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #10 Skrevet 25. november 2019 Hvis du har søtsug, så prøv å hold deg unna sukker en stund, for tro det eller ei, det gir seg! Det er en avhengihetsting. Et tips for å unngå søtsug kan være å drikke sitronvann (vann med fersk sitron) Jeg er veldig engasjert i hva jeg spiser så jeg lager maten fra bunnen selv. Veldig enkel mat, men sunn mat. Jeg føler at kroppen har det bra når den får i seg riktige næringsstoffer ikke masse sukker og drit. Har ikke spist sukker på 15 år, og trives med det. Dette er ikke endringer jeg gjorde på grunn av vekt, men på grunn av helse. Jeg tror at om alt er forbudet i vekt så blir det mye mer følsomt, så kanskje du kan finne en annen motivasjon. F.eks har jeg også begynt å trene, og i stedet for å gjøre dette til noe som handler om utseendet, så handler det for meg mye mer om prestasjoner og hvor bra jeg føler meg når jeg får litt mer styrke i kroppen, og da føler jeg meg fresh, uavhengig av vekt. Hvis du skal føle deg på topp og prestere bra både på jobb og privat så er helse viktig. Kanskje du kan fokusere på det, og fokusere på fremgangen du får. Start sakte f.eks med å kutte ut brus, så kutter du ut sukker, osv. Du må kanskje ta litt babysteps, ikke gjøre alt på en gang, men så lenge det går framover så går det riktig vei! 👍 Anonymkode: ce980...1cf 1
Eneri Skrevet 25. november 2019 #11 Skrevet 25. november 2019 Jeg kan ikke ha snop i hus. Må kjøpe det samme dag jeg får spise det. Det som har hjulpet meg noe mot søtsuget, er å spise jevne måltider for å holde blodsukkeret stabilt. Spise fettrik mat: altså fett som i frø (lager knekkebrød av bare egg og frø), avokado, nøtter, laks med rømme. Slike måltider 'holder' lengre i min kropp, mens en pastamiddag feks som er rik på karbohydrater gir meg et sug kort tid etter middag. Spiser kveldsmat. Handler fortrinnsvis når jeg er mett, og kun etpar dager i uka. Jeg har erfart at hvis jeg spiser søtsaker tidlig på dagen, higer kroppen min etter å nå en ny blodsukkertopp lik den som inntraff rett etter å ha spist godteri. Da blir det en kamp å stå imot resten av dagen. Jeg spiser godteri lørdager, prøver å vente til kvelden. Da slipper jeg jaget etter mer sukker hele dagen, siden jeg ligger og sover når suget ellers ville kommet. Jeg kjøper potetgullposer som er'sunnere' og mindre. Jeg setter en grense på antall biter smågodt jeg får plukke hvis det er det jeg skal kjøpe. Slik har jeg begrenset godterimengden det siste halvannet året. Nå har jeg aldri erstattet middag med sjokolade: jeg har barn så har et sunt grunnkosthold. Godteriet har jeg stappet innpå på toppen av ordinær mat... Det som også hjelper meg, er å passe på å ha god nattesøvn. Da er jeg mer opplagt og motstandsdyktig mot fristelser. Tror imidlertid aldri jeg kommer dithen at søtsaker er helt kuttet ut av livet mitt. Er sikker på at selv om jeg hadde klart å holde meg unna i ett år, så ville EN sjokoladebit fått meg på kjøret igjen 🤪
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #12 Skrevet 25. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva motiverer deg til å holde deg unna sjokolade og potetgull? Og ikke kom her å si at man kan spise litt men ikke alt, at jeg kan spise en liten bit sjokolade hver dag osv. Det går ikke. Har jeg sjokolade i hus så spiser jeg det opp. Det samme gjelder potetgull. Godteri og usunne ting blir ikke liggende over dagen. Jeg vil ha et normalt forhold til sjokolade og potetgull, og det er at jeg ikke spiser det ofte, bare en gang i blant (typ et par ganger i måneden kanskje), og da at jeg ikke spiser en 200 grams plate med sjokolade + en pose potetgull + enda mer sjokolade. Jeg hadde en periode i livet mitt det jeg spiste 3 plater med kokesjokolade om dagen. Dette var en periode jeg hadde mye angst og av en eller annet grunn trodde jeg at kroppen min trengte det, fordi jeg ble avslappa etterpå, og det var ofte sånn jeg sovna (og våkna opp og følte meg elendig, men enda mer angst) Fordi jeg for tiden var for syk til å handle selv, måtte moren min gjøre det. Hun tok etter hvert en intervention med meg, og spurte meg "se på deg, hva er det du gjør med deg selv?" Jeg ble provosert der og da, men setter virkelig stor pris på det i ettertid, for det fikk meg til å ta et oppgjør meg meg selv om hva jeg drev med, jeg skjønte da at det var galskap. Anonymkode: ce980...1cf 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #13 Skrevet 27. november 2019 Her handler det ikke hovedsakelig om mat, dette handler om psyke. Jeg har det på samme måte med snacks og sjokolade, men klarer nå å begrense meg i de aller fleste tilfeller. Du må starte å jobbe med psyke, kjenne på følelser uten å gjøre noe annet for å døyve de. Akseptere de følelsene som kommer frem og trøste deg selv med ord og ikke mat/ godteri (evt andre rusmidler/ skader) Kanskje mindfullness hvis det er noe for deg, kanskje dagbok, du må nesten prøve deg litt frem. I verste fall psykolog Når du jobber med dette vil det automatisk hjelpe på kostholdet. Det nytter ikke å starte med bare kostholdet for hodet vil alltid ta deg tilbake. Allier deg også gjerne med andre da det sosiale aspektet ofte gjør at vi opprettholder nye vaner lengre. Anonymkode: 69b7d...fe2 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #14 Skrevet 27. november 2019 Du må rett og slett bare holde deg unna når det er meningen at du skal holde deg unna. Ikke kjøp inn for å ha i hus. Dager du har planlagt at du skal kose deg med godt så kjøper du kun inn nok til det slik at du ikke har godt liggende igjen. Anonymkode: d4b68...bf6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #15 Skrevet 27. november 2019 Jeg kunne ikke spise "bare litt". Eller hver lørdag. Aldri for litt kos, nå og da. Da sprakk det fullstendig, og suget var konstant. Så jeg innså at jeg måtte gi helt slipp. Jeg sluttet tvert. Fylte dagene med trening og jobb, drakk mye te, mye vann, gulrotstaver. Etter en uke var det greit. Etter en måned var suget borte. Etter noen år kan jeg nå helt fint ta en sjokoladebit eller en neve chips, men det gir meg egentlig ingenting, og jeg kan fint la resten stå foran meg resten av kvelden (på besøk). Det er kjøpt inn litt sjokolade til julebesøk for en stund tilbake. Det ligger i skapet. Jeg har ikke hatt lyst på dette et eneste sekund. Og det er en vanvittig god følelse å kjenne på. Anonymkode: 83e40...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #16 Skrevet 27. november 2019 Mysimba! Sluttet tvert. Anonymkode: 519e1...6b6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #17 Skrevet 27. november 2019 Ikke kjøp det. Ikke ha det i huset. OK, du kommer sikkert til å sprekke når du er borte på besøk en dag her og en dag der, men det er hvertfall bedre det enn å gå i kjøkkenskapet hjemme hver dag. Anonymkode: 06731...bc9 1
PURE/HONEY Skrevet 27. november 2019 #18 Skrevet 27. november 2019 (endret) Mitt beste tips er å akseptere at for å bryte uvanen av å spise mye usunt, så må man akseptere at prosessen kommer til å være ubehagelig. Det finnes en myriade med tips der ute om hva man kan spise istedenfor godteri eller hvordan man kan dempe søtsuget, fordi det vil gjøre opplevelsen mindre ubehagelig. Men sannheten er - å stoppe å tilføre kroppen noe den har blitt avhengig av, kommer alltid til å være ubehagelig. Man må bare stå i ubehaget og takle det, fordi det finnes kun et begrenset antall metoder man kan benytte for å gjøre det simplere. Man må til syvende og sist bruke viljestyrken sin og overstyre søtsuget sitt på egenhånd. Endret 27. november 2019 av simsmachop 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #19 Skrevet 27. november 2019 Og så må du få bukt med de vonde følelsene som ligger bak. Anonymkode: a230c...4fa
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #20 Skrevet 27. november 2019 Jeg har det på samme måte men nå har jeg gått 1 mnd uten. Det jeg passer på er å spise nok mat, samt at jeg "har lov" til å spise potetgull 1 dag i uken, men holder meg helt unna sukkerholdig godis. Det er sukkeret som gjør at jeg får suget, nå når jeg har holdt ut uten så har jeg heller ikke lyst på lenger. Anonymkode: ea59a...5a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå