AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #1 Del Skrevet 25. november 2019 Hei! Jeg har fått oppkjøring om 2 uker og er sååå nervøs!! Kroppen min endrer seg helt når jeg blir nervøs. Kan ikke spise, kan ikke drikke, må på do HELE tiden. Og man mister jo litt konsentrasjon om å kjøre hvis man må tisse hele kjøreturen.. Jeg syns jeg kjører trygt og varsomt, dog noe forsiktig i blant hvis jeg blir usikker på om jeg har tid til å for eksempel ta en luke. Tenker det er bedre å vente 5 sekund mer enn å bryte vikeplikt, i verste fall kræsje. Jeg er flink med blinklys og å sjekke alle speilene. Jeg er veldig dårlig på å parkere med å rygge inn, det er noe jeg skal øve på ukene framover. Rygge til vanlig greier jeg fint, syns bare det er litt vanskelig å rygge inn når jeg skal rygge inn i mellom noe på begge sider. Det er også vinter her, og glatt på veiene for tiden. Jeg ligger som regel litt under fartsgrensa når jeg syns det kjennes glatt ut. Ofte opplever jeg at biler kjører forbi meg, og føler at jeg kjører for sakte til tross for føret. Ligger maks 10 under. Og lukeparkering? Jeg har jo for såvidt lukeparkert, men det har jo vært veldig enkle lukeparkeringer med god plass. Er tross alt en liten by jeg kjører opp i, og lukeparkering er vel ikke så vanlig her. Og kontrollspørsmålet? Hva skjer hvis jeg ikke greier kontrollspørsmålet? Jeg er ikke så god på det tekniske med biler.. Skal uansett ta en runde med pappa slik at han får vist meg litt.. Jeg har så mye tanker og tviler på meg selv, jeg tenker på hver eneste situasjon jeg har gjort noe feil!! Men alle sjåfører gjør vel feil iblant. Tenker også at det er en grunn for at kjørelæreren min har bestilt oppkjøring til meg, fordi jeg er god nok til å øve alene på å kjøre bil. Men det er alltid denne frykten for å gjøre en feil som plager meg, fordi hvor alvorlig må feilen være for at jeg stryker? Hvor mange feil og i hvilken grad kan jeg ha? Hva blir sett på som en feil? Jeg har heller ikke hørt om noen i min omgangskrets som har strøket, og vi har ikke noen "strykejern" her. Hvis jeg stryker så vet jeg i hvert fall for sikkert at jeg må øve mer. Jeg har kun fortalt et par venninner om oppkjøringen, men må vel fortelle pappa som betaler for det også.. hehe. Er litt en befrielse at ikke så mange vet, fordi da slipper jeg å stresse meg opp ved at jeg i verste fall må fortelle til mange at jeg strøk. Har dere noen erfaringer dere vil dele? Noen tips? Anonymkode: 81b48...b48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #2 Del Skrevet 26. november 2019 Kjør etter forholdene,pust med magen,å detskjer ingenting hvis man ikke klarer kontrollspørsmålene. De KAN redde deg inn,hvis du gjør en mindre feil ved selve kjøringen. Spørsmålene er ikke akkurat inviklet.. feks,sett opp varseltrekant,fjern dugg fra rutene eller lignende.. Lykke til. Anonymkode: 13b6a...934 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 26. november 2019 #3 Del Skrevet 26. november 2019 På 25.11.2019 den 18.56, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har fått oppkjøring om 2 uker og er sååå nervøs!! Kroppen min endrer seg helt når jeg blir nervøs. Kan ikke spise, kan ikke drikke, må på do HELE tiden. Og man mister jo litt konsentrasjon om å kjøre hvis man må tisse hele kjøreturen.. Jeg syns jeg kjører trygt og varsomt, dog noe forsiktig i blant hvis jeg blir usikker på om jeg har tid til å for eksempel ta en luke. Tenker det er bedre å vente 5 sekund mer enn å bryte vikeplikt, i verste fall kræsje. Jeg er flink med blinklys og å sjekke alle speilene. Jeg er veldig dårlig på å parkere med å rygge inn, det er noe jeg skal øve på ukene framover. Rygge til vanlig greier jeg fint, syns bare det er litt vanskelig å rygge inn når jeg skal rygge inn i mellom noe på begge sider. Det er også vinter her, og glatt på veiene for tiden. Jeg ligger som regel litt under fartsgrensa når jeg syns det kjennes glatt ut. Ofte opplever jeg at biler kjører forbi meg, og føler at jeg kjører for sakte til tross for føret. Ligger maks 10 under. Og lukeparkering? Jeg har jo for såvidt lukeparkert, men det har jo vært veldig enkle lukeparkeringer med god plass. Er tross alt en liten by jeg kjører opp i, og lukeparkering er vel ikke så vanlig her. Og kontrollspørsmålet? Hva skjer hvis jeg ikke greier kontrollspørsmålet? Jeg er ikke så god på det tekniske med biler.. Skal uansett ta en runde med pappa slik at han får vist meg litt.. Jeg har så mye tanker og tviler på meg selv, jeg tenker på hver eneste situasjon jeg har gjort noe feil!! Men alle sjåfører gjør vel feil iblant. Tenker også at det er en grunn for at kjørelæreren min har bestilt oppkjøring til meg, fordi jeg er god nok til å øve alene på å kjøre bil. Men det er alltid denne frykten for å gjøre en feil som plager meg, fordi hvor alvorlig må feilen være for at jeg stryker? Hvor mange feil og i hvilken grad kan jeg ha? Hva blir sett på som en feil? Jeg har heller ikke hørt om noen i min omgangskrets som har strøket, og vi har ikke noen "strykejern" her. Hvis jeg stryker så vet jeg i hvert fall for sikkert at jeg må øve mer. Jeg har kun fortalt et par venninner om oppkjøringen, men må vel fortelle pappa som betaler for det også.. hehe. Er litt en befrielse at ikke så mange vet, fordi da slipper jeg å stresse meg opp ved at jeg i verste fall må fortelle til mange at jeg strøk. Har dere noen erfaringer dere vil dele? Noen tips? Anonymkode: 81b48...b48 Dette er det sensor ser etter: Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som: - er trafikksikker - gir god samhandling - fører til god trafikkavvikling - tar hensyn til helse, miljø og andres behov - er i samsvar med gjeldende regelverk Avhengig av hvor du kjører opp kan det å vente 5 sekunder ekstra gi problemer for "fører til god samhandling". Det er tilbakestående å ikke pugge sikkerhetskontrollene slik at du kan dem utenatt. Det er bare 40 par spørsmål. https://svein-svendsen.no/wp-content/uploads/2017/06/sikkerhetskontroll_klasse_b.pdf <- Dette er en god oversikt over dem. Det er bibelen din. Husk at du må klare å gjennomføre dem på skolebilen, alene (sensor trykker ikke inn bremsen for deg) i nærheten av trafikkstasjonen. På oppkjøring deles feil opp i tre kategeorier fra 1 til 3, der 3 er mest alvorlig. En treerfeil er type grove brudd på trafikkreglene (kjøre på rødt lys, 15 over fartsgrensen, prøve å kjøre over en fotgjenger, kjøre i førstegir i 45 over tid, lage laaaaang kø). En toerfeil er type mildt vikepliktsbrudd (ikke umiddelbar fare for sammenstøt, men du hindret eller forstyrret noen), dårlig plassering, klarer ikke å svare noe fornuftig på sikkerhetskontrollspørsmålet, ligger i 36 i 30 sonen (i en viss tid), plager tungtransport eller motorsykkel eller lette trafikanter, hopper over et par luker på vei inn i rundkjøring. Enerfeil er omtrent som toerfeil men mindre alvorlig, ingen stryker på enerfeil. Du kan ha 0 - treerfeil, 3 - enerfeil, og mange enerfeil. Husk at sensor i tillegg noterer ned positive ting du gjør, positive ting kan oppveie for negative. Sensor bruker nettbrettet til å notere irrelevante ting, til å sjekke hvor dere skal, til å notere positive ting og til å notere negative ting. Husk at sensor blir stille i vanskelige trafikale situasjoner, det er ikke for å uttrykke misnøye, det er for å gi deg og sensor arbeidsro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #4 Del Skrevet 3. desember 2019 På 26.11.2019 den 23.41, abrasiveRefraction skrev: Dette er det sensor ser etter: Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som: - er trafikksikker - gir god samhandling - fører til god trafikkavvikling - tar hensyn til helse, miljø og andres behov - er i samsvar med gjeldende regelverk Avhengig av hvor du kjører opp kan det å vente 5 sekunder ekstra gi problemer for "fører til god samhandling". Det er tilbakestående å ikke pugge sikkerhetskontrollene slik at du kan dem utenatt. Det er bare 40 par spørsmål. https://svein-svendsen.no/wp-content/uploads/2017/06/sikkerhetskontroll_klasse_b.pdf <- Dette er en god oversikt over dem. Det er bibelen din. Husk at du må klare å gjennomføre dem på skolebilen, alene (sensor trykker ikke inn bremsen for deg) i nærheten av trafikkstasjonen. På oppkjøring deles feil opp i tre kategeorier fra 1 til 3, der 3 er mest alvorlig. En treerfeil er type grove brudd på trafikkreglene (kjøre på rødt lys, 15 over fartsgrensen, prøve å kjøre over en fotgjenger, kjøre i førstegir i 45 over tid, lage laaaaang kø). En toerfeil er type mildt vikepliktsbrudd (ikke umiddelbar fare for sammenstøt, men du hindret eller forstyrret noen), dårlig plassering, klarer ikke å svare noe fornuftig på sikkerhetskontrollspørsmålet, ligger i 36 i 30 sonen (i en viss tid), plager tungtransport eller motorsykkel eller lette trafikanter, hopper over et par luker på vei inn i rundkjøring. Enerfeil er omtrent som toerfeil men mindre alvorlig, ingen stryker på enerfeil. Du kan ha 0 - treerfeil, 3 - enerfeil, og mange enerfeil. Husk at sensor i tillegg noterer ned positive ting du gjør, positive ting kan oppveie for negative. Sensor bruker nettbrettet til å notere irrelevante ting, til å sjekke hvor dere skal, til å notere positive ting og til å notere negative ting. Husk at sensor blir stille i vanskelige trafikale situasjoner, det er ikke for å uttrykke misnøye, det er for å gi deg og sensor arbeidsro. Denne kommentaren var til stor hjelp, tusen takk! 😊 Anonymkode: fded3...16d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå