Gå til innhold

Barnet mitt trekker seg unna lek i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en datter som går siste året i barnehagen. Faglig sett er hun der hun skal være. Men - vi får ofte tilbakemelding på at hun trekker seg unna andre barn i leken, og søker seg mot de mindre barna (særlig til avdelingen der de aller minste går), eller rusler rundt alene. Barnet vårt er enebarn (av medisinsk årsak får vi dessverre ikke flere) og hun sa i dag at hun søker seg til småbarns avdelingen fordi hun ønsker seg en lillesøster eller lillebror. 

 

Pedagogisk leder sier hun er litt bekymret for at barnet vår ikke skal klare seg så godt i sosialt samspill på skolen, og det river litt i mammahjertet mitt av slike tilbakemeldinger. Jenta vår har venner å henge med, og vi opplever hun er godt likt. Og hvis en av venninnene er med hjem etter barnehagen er det stor stas og god stemning. Men i barnebursdager på lekeland o.l, trekker hun seg unna samlingen av barn og vil heller leke med meg. Og i barnehagen faser hun seg selv ut. 

 

Har noen av dere opplevd det samme med deres barn? Og hvordan gikk overgangen til skole?

 

 

Anonymkode: 88d04...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Soul skrev:

Har dere sjekket hørselen? 

Ikke siden vi var på kontroll på Helsestasjonen, og det begynner jo å bli en stund siden. Men ingenting tyder på at det er noe i veien med hørselen. Hva var det du tenkte på, da?

Endret av chi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenkte på det fordi barn som hører dårlig kan trekke seg unna lek. Særlig når det er flere barn/grupper, da er det vanskeligere å få med seg det som blir sagt. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er introvert og dermed trivest best i en-til-en samspill eller i samspill i mindre grupper. Kanskje hun er høysensitiv og skjermer seg selv. Har pedagogen sakt noe om hvordan de jobber for å få henne i lek med gjevnaldrede? Legger de til rette for mindre grupper, eller kanskje de kan ta utgangspunkt i hennes interesser og sette sammen lekegrupper?

Jeg er selv pedagog og syns det er trist å høre at du får slike tilbakemeldinger dersom de ikke sier noe om hvordan de jobber med «problemet». 

Alle er forskjellige og det skal det være rom for, samtidig som de burde legge til rette for at hun leker mer med andre barn på grunn av den sosiale treningen.

Min erfaring er også at enebarn kanskje er vandt med å ha det veldig rolig rundt seg hjemme og dermed reagerer mer på støy enn andre barn (uten at det er negativt eller gjelder alle selvsagt)

Anonymkode: 9183c...1cc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun er introvert og dermed trivest best i en-til-en samspill eller i samspill i mindre grupper. Kanskje hun er høysensitiv og skjermer seg selv. Har pedagogen sakt noe om hvordan de jobber for å få henne i lek med gjevnaldrede? Legger de til rette for mindre grupper, eller kanskje de kan ta utgangspunkt i hennes interesser og sette sammen lekegrupper?

Jeg er selv pedagog og syns det er trist å høre at du får slike tilbakemeldinger dersom de ikke sier noe om hvordan de jobber med «problemet». 

Alle er forskjellige og det skal det være rom for, samtidig som de burde legge til rette for at hun leker mer med andre barn på grunn av den sosiale treningen.

Min erfaring er også at enebarn kanskje er vandt med å ha det veldig rolig rundt seg hjemme og dermed reagerer mer på støy enn andre barn (uten at det er negativt eller gjelder alle selvsagt)

Anonymkode: 9183c...1cc

Jeg heller også mot introvert og høysensitiv. Har lest om temaet, og mye stemmer, synes jeg.  Noen av de som jobber på avdelingen har vært i kurs innen dette, og jeg har opplever at de prøver å tilrettelegge litt, men at det oftest blir til at alle barna skal være sammen. Kan høre med ped.leder om de kan sette sammen lekegrupper. Setter veldig pris på svaret ditt - tusen takk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min var/er lik din datter. Trakk seg unna lek og nektet å delta på fellesaktiviteter. Barnehagen var bekymret for ham, og PPT ble koblet inn. Det var snakk om diagnose i autismespekteret. Han begynte også å prate sent. 
Det ble konkludert med at han er normalt utrustet, og det var vel heller de i barnehagen som fikk passet påskrevet for ikje å være flinke nok til å finne aktiviteter og tilnærmingsmåter som passet ham. Til forskjell fra sønnen din leker min typisk sammen med eldre barn, både i bursdag og på skolen. Han er ikke enebarn, men søsken er 10 år eldre. 
 

Nå er han begynt på skolen, og bekymringen om at han ville falle gjennom sosialt har vist seg grunnløse. Tvert imot trives han kjempegodt med strukturen på skolen. Min teori er at enkelte barn er grundig lei barnehagehverdagen når de går mot skolestart. 

Tror du kan senke skuldrene.
 

Anonymkode: 52fae...f73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min var/er lik din datter. Trakk seg unna lek og nektet å delta på fellesaktiviteter. Barnehagen var bekymret for ham, og PPT ble koblet inn. Det var snakk om diagnose i autismespekteret. Han begynte også å prate sent. 
Det ble konkludert med at han er normalt utrustet, og det var vel heller de i barnehagen som fikk passet påskrevet for ikje å være flinke nok til å finne aktiviteter og tilnærmingsmåter som passet ham. Til forskjell fra sønnen din leker min typisk sammen med eldre barn, både i bursdag og på skolen. Han er ikke enebarn, men søsken er 10 år eldre. 
 

Nå er han begynt på skolen, og bekymringen om at han ville falle gjennom sosialt har vist seg grunnløse. Tvert imot trives han kjempegodt med strukturen på skolen. Min teori er at enkelte barn er grundig lei barnehagehverdagen når de går mot skolestart. 

Tror du kan senke skuldrene.
 

Anonymkode: 52fae...f73

Takk for at du svarte :) Veldig fint å lese andre foreldre sine opplevelser rundt dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, din datter virker som en omsorgsfull jente som trives med å ta vare på de som er mindre og det er en uhyre viktig egenskap å ha i livet❤️Det kommer til å gå bra. Hun er sikkert klar for skole og større utfordringer. 
ikke vær bekymret, hun kommer sikkert til å få det gøy når hun møter andre barn i et større aldersspenn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kaisada skrev:

Kjære deg, din datter virker som en omsorgsfull jente som trives med å ta vare på de som er mindre og det er en uhyre viktig egenskap å ha i livet❤️Det kommer til å gå bra. Hun er sikkert klar for skole og større utfordringer. 
ikke vær bekymret, hun kommer sikkert til å få det gøy når hun møter andre barn i et større aldersspenn. 

Takk ❤❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎11‎.‎2019 den 17.06, chi skrev:

Ikke siden vi var på kontroll på Helsestasjonen, og det begynner jo å bli en stund siden. Men ingenting tyder på at det er noe i veien med hørselen. Hva var det du tenkte på, da?

Jeg lurer på en ting, hvorfor skrev du som anonym da du startet denne tråden, men skriver med ditt brukernavn når du svarer på andre svar du får her? Regner med at det er du som er ts, chi, har jeg rett?

Anonymkode: f4d04...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn som fungerer dårlig i grupper / med flere barn. De fungerer best i lek 1 til 1 eller maks med 3 stk. For mine barn bunner det i konsentrasjonsproblewmatikk (de klarer ikke fokusere på mer enn 1-2 pers) og språkvansker. Men det kan være mange grunner til at man ikke liker seg i grupper. Jeg selv fungerer ikke, hverken som barn eller voksen, i grupper. Sitter jeg sammen med 1 til 2 personer kan jeg godt "være meg selv", men i større grupper blir jeg helt stille. Vært sånn hele livet, men har ikke noen grunn for det. 

Poenget med dette er å fortelle at jeg hadde mange venner som barn. Jeg var mer selektiv på vennskap og knyttet meg til noen få venner i stede for å leke med alle. Men det gikk likevel bra sosialt sett, både i barnehagen, på skolen, videregående, osv. Det går også veldig fint med mine to barn. De har støtte rundt seg bl.a pga den problematikken som allerede er nevnt, og dette gjelder jo også ekstra støtte og veiledning sosialt. Men helt ærlig er mitt eldste barn en merkelig skrue, spesielt i lek med andre barn (selvfølgelig er han et herlig barn, men jeg ser jo utenfra at han er noe for seg selv). Jeg var helt ekstremt bekymret før skolestart pga han ikke kjente noen i klassen. Men han har venner han! Både eldre, yngre og i klassen. Han foretrekker definitivt lek med bare et barn, men han har blitt flinkere med årene. Men fremdeles sliter han med å leke med andre f.eks i sin egen bursdag. Det blir for mange rett og slett. 

Uansett, så er det bare fint hvis barnehagen ser dette og kan veilede og hjelpe barnet ditt. Det handler ikke om å "presse" henne til å leke med andre, men kanskje det finnes grunner til at hun trekker seg unna? Kanskje er det litt veiledning og støtte som skal til? Det er mange barn som kan slite med det sosiale samspillet i perioder i barndommen, men hjelp og støtte fra de voksne kan hindre barna fra å falle fra. 

Anonymkode: dd114...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår datter var ganske lik dette i barnehagen og vi hadde noen ekstra samtaler med personalet pga dette. Det var ikke sånn at de måtte sette inn ekstra tiltak, men det var et tema flere ganger i barnehagetiden at hun trakk seg unna de jevnaldrende. Kjenner også igjen den atferden du beskriver i bursdager etc. Overgangen til skolen gikk allikevel fint og hun fungerer i dag veldig fint sosialt (barneskolen). Jeg vil allikevel helt klart si at hun fungerer best sammen med venner hun kjenner godt, og hun sier tydelig selv at hun liker seg best når det ikke er så mange rundt henne. Hun har mange venner og er ifølge skolen ei populær jente som alltid er sammen med noen. Som foreldre ser vi imidlertid at hun trenger tid for å bli trygg med andre og hun er ikke typen som bare begynner å snakke med andre barn på lekeland etc. 

Anonymkode: c5c7e...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 20.03, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting, hvorfor skrev du som anonym da du startet denne tråden, men skriver med ditt brukernavn når du svarer på andre svar du får her? Regner med at det er du som er ts, chi, har jeg rett?

Anonymkode: f4d04...66d

Hei. Ja, det er jeg som er ts. Hadde egentlig lyst å ta denne saken anonym, men glemte meg underveis. Setter utrolig pris på alle svar og tilbakemeldinger jeg har fått her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir voldsomt å foreslå høysensitiv o.l., men at datteren din er litt introvert høres ganske sannsynlig ut. Jeg er enig med pedagogen over at det virker veldig tafatt av pedleder i barnehagen å ta opp en slik bekymring med deg uten å fortelle om tiltakene de setter inn. Datteren din trives tydeligvis best en-til-en eller i en liten gruppe, og det kan barnehagen legge opp til. Da vil hun få tilstrekkelig sosial trening, men i mindre doser.

Det skal være rom for alle typer personlighet.

Anonymkode: 0757b...704

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På ‎25‎.‎11‎.‎2019 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Vi har en datter som går siste året i barnehagen. Faglig sett er hun der hun skal være. Men - vi får ofte tilbakemelding på at hun trekker seg unna andre barn i leken, og søker seg mot de mindre barna (særlig til avdelingen der de aller minste går), eller rusler rundt alene. Barnet vårt er enebarn (av medisinsk årsak får vi dessverre ikke flere) og hun sa i dag at hun søker seg til småbarns avdelingen fordi hun ønsker seg en lillesøster eller lillebror. 

 

Pedagogisk leder sier hun er litt bekymret for at barnet vår ikke skal klare seg så godt i sosialt samspill på skolen, og det river litt i mammahjertet mitt av slike tilbakemeldinger. Jenta vår har venner å henge med, og vi opplever hun er godt likt. Og hvis en av venninnene er med hjem etter barnehagen er det stor stas og god stemning. Men i barnebursdager på lekeland o.l, trekker hun seg unna samlingen av barn og vil heller leke med meg. Og i barnehagen faser hun seg selv ut. 

 

Har noen av dere opplevd det samme med deres barn? Og hvordan gikk overgangen til skole?

 

 

Anonymkode: 88d04...a8d

Har dere sjekket datteren deres for autisme? Jeg har hørt at forskning har funnet ut av at hele 85 % av alle enebarn i Norge er autister.

Anonymkode: f4d04...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...