Gå til innhold

- Politiet aksepterte at SIAN satte fyr på Koranen, derfor måtte vi gripe inn


BrukerErHeltAnonym

Anbefalte innlegg

SIAN-leder Lars Thorsen klarer å ta noen skritt frem med Koranen i hånda. Og med totalt 30-40 uniformerte og sivile politifolk som vitner, brenner Koranen i 7 sekunder før den første motdemonstranten rekker fram. Først 9 sekunder etter at han setter fyr på Koranen griper politiet inn. Det betyr at politiet aksepterte at SIAN satte fyr på Koranen. De aksepterte at den fikk brenne i flere sekunder. Men de aksepterte ikke at vi reagerte. Jeg står helt og holdent for det jeg har gjort, fordi hjertet mitt forteller meg at det var det riktige å gjøre.

Dette skriver Omar Dabaa i et leserinnlegg i den flerkulturelle avisen Utrop.

Lurer litt på hvorfor han mener Politiet skal akseptere at det brukes vold, uansett hvor krenket man måtte være.

https://www.utrop.no/plenum/ytringer/197752/

Endret av BrukerErHeltAnonym
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke fått med deg at å såre noens religiøse følelser er noe av det verste man kan gjøre? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da lov å brenne bøker i Norge, så lenge man gjør det på en forsvarlig måte mht brannfare osv.

Selv har jeg brent eksemplarer av det nye testamentet ettersom jeg trengte plass i bokhylla til noen scifi bøker.

Nå har jeg blitt mer miljøvennlig, så hadde jeg hatt en koran eller noen andre religiøse skrifter hadde nok den gått til resirkulering og blitt til nytt toalettpapir sammen med sagaen om isfolket og gamle aviser.

Hvis man er veldig religiøs så er det nok lurt å holde seg unna resirkulert toalettpapir..

 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fri meg fra å mistenke at det finnes en manglende kulturell forståelse her: Hadde vi akseptert kirkebrenning som politisk markering? Det er i allefall reelt sett en mer fornuftig sammenligning enn brenning av koran imot brenning av bibel.

Vi som kultur tillegger ikke skriften i seg selv en guddommelig verdi, det gjør muslimer.

Det er ikke vanskelig å forstå at det er grunnlag for reaksjoner; de som ikke gjør det, er generelt litt korte i hodet.

Det ER ekstremt vanskelig å forstå den rasjonelle beslutningen for reaksjonene som blir valgt. Man ville trodd at muslimer i Norge ville skjønne nok av Norsk samfunnsliv til å nøye seg med en kritikk i en kronikk i avisene.

(Dette er hvordan man driver crowdcontrol, og det gjelder i samfunnet også, bare at her har vi alle samme rolle https://youtu.be/bR6T-QjgGcE?t=88)

 

Endret av Druid
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Druid skrev:

Hadde vi akseptert kirkebrenning som politisk markering? Det er i allefall reelt sett en mer fornuftig sammenligning enn brenning av koran imot brenning av bibel.

Sammenligningen er så idiotisk at jeg er sikker på at du ikke mener det. ;)

Selvsagt er Bibelen en hellig bok for kristne. Forskjellen er hvordan kristne og muslimer reagerer på krenkelser.

50 minutter siden, Ulveedderkopp skrev:

Har du ikke fått med deg at å såre noens religiøse følelser er noe av det verste man kan gjøre? 

Har du ikke fått med deg at det er en menneskerett å krenke andre? Ja, det er det, fordi det ligger implisitt i ytringsfriheten, som er en menneskerett nedfelt i Den europeiske menneskerettskonvensjon såvel som i FNs verdenserklæring om menneskerettigheter.

Hvis du tenker deg litt om, så er det nødt til å være slik. For hvis din ytring skal begrenses av andres krenkbarhet eller følelser over det du sier, så kan du i ytterste konsekvens ikke si noe som helst. Vet du hvordan andre kommer til å reagere på det du skal til å si? Nei. Så da må du bare holde kjeft hvis du vil unngå å såre noen. Legg til tendensen i dag om at det er andre som skal bestemme tolkningen av det du har sagt, dermed har du mistet retten til å gi ordene dine mening idet du har uttalt dem.

Noe av det viktigste vi lærer som barn, er å akseptere at andre kan såre oss. Fredelig sameksistens er umulig uten. Ulik tilnærming til krenkelser er en hovedårsak til fredelige vestlige kulturer og ufred i muslimske kulturer.

Endret av Horten Market
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
49 minutter siden, Ulveedderkopp skrev:

Har du ikke fått med deg at å såre noens religiøse følelser er noe av det verste man kan gjøre? 

Jeg har fått med meg at muslimer kun bryr seg når deres egne følelser blir krenket. Muslimer har ingenting i mot å krenke andres religiøse følelser.  Pakistan som klaget på koranbrenningen diskriminerer og forfølger kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe norsk lovforbud mot å brenne koranen. Derimot forteller det ganske mye om medlemmene i SIAN at de valgte å brenne koranen, uten å være i så stor nød at de trengte varmen fra bålet. Og det det sier, er ikke særlig positivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nimbus2000 skrev:

Jeg har fått med meg at muslimer kun bryr seg når deres egne følelser blir krenket. Muslimer har ingenting i mot å krenke andres religiøse følelser.  Pakistan som klaget på koranbrenningen diskriminerer og forfølger kristne.

Godt observert. Likhet for loven er så innarbeidet i vestlige kulturer at vi har vanskelig for å skjønne at dette er noe unikt for oss. I andre kulturer er ulikhet for loven like så innarbeidet, at de har vansker med å forholde seg til at loven i vestlige land gjelder likt for alle.

Dessverre ser det ut til at de fleste ikke skjønner hva vi mister ved å akseptere muslimsk kultur, før det er for sent.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nimbus2000 said:

Jeg har fått med meg at muslimer kun bryr seg når deres egne følelser blir krenket. Muslimer har ingenting i mot å krenke andres religiøse følelser.  Pakistan som klaget på koranbrenningen diskriminerer og forfølger kristne.

Men tror du samfunnet blir noe bedre med og svare tilbake med hat? Selvom noen "forfølger kristene" i pakistan så betyr ikke det at nordmenn skal forfølge muslimer. Og det er ikke bare kristene som blir forfølget. Jeg er muslim og jeg går ikke ut uten forsvarsspray når jeg går ut for og si det sånn. Jeg har venninder som er blit angripet paga at de er muslimer både her i norge og andre skandinaviske land! I den sisste tiden her i norge har det vært mye mer hatkriminalitet rettet mot oss muslimer en kristene så og skjære alle muslimer under en kam funker dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Horten Market said:

Godt observert. Likhet for loven er så innarbeidet i vestlige kulturer at vi har vanskelig for å skjønne at dette er noe unikt for oss. I andre kulturer er ulikhet for loven like så innarbeidet, at de har vansker med å forholde seg til at loven i vestlige land gjelder likt for alle.

Dessverre ser det ut til at de fleste ikke skjønner hva vi mister ved å akseptere muslimsk kultur, før det er for sent.

Hvordan tror du folk hadde reagert om det var bibelen som ble brent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, T-Rex said:

Det finnes ikke noe norsk lovforbud mot å brenne koranen. Derimot forteller det ganske mye om medlemmene i SIAN at de valgte å brenne koranen, uten å være i så stor nød at de trengte varmen fra bålet. Og det det sier, er ikke særlig positivt.

Men siden du mener det er greit og brenne vpr hellige bok så Er det vel lov til og brenne bibelen også da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Malikaangel skrev:

Hvordan tror du folk hadde reagert om det var bibelen som ble brent?

Folk flest hadde trukket på skuldrene. En representant for kirken hadde kanskje skrevet en opprørt artikkel i avisen. Så ville det blitt glemt.

Det var i alle fall det som skjedde da Bibelen ble brent i beste sendetid på TV2 for 13 år siden . ;)

Endret av Horten Market
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Jolene said:

Ser ingen problemer med at noen brenner en bok, uavhengig innhold.

Ok. La oss se om du har samme tanke når dere hører at fks muslimer lager demonstrasjon og brenner bibel. Det eneste som betyr noe for enkelte er og hyle og rope når muslimer gjør noe men når kristene eller høyere ekstremiste rassister angriper muslimer så er det liksom helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Malikaangel said:

Men siden du mener det er greit og brenne vpr hellige bok så Er det vel lov til og brenne bibelen også da? 

Ja, absolutt. Det har det vært i veldig mange år.

Du bør se filmen Life of Brian. Den er blasfemisk så det holder, og ble noen steder forbudt vist, til å begynne med. Etterhvert har man fått et mer avslappet forhold til blasfemi i kristendommen, i alle fall de fleste.

Jeg er forøvrig ateist, men foreldrene mine regner seg vel som kristne. Besteforeldrene mine var ganske så kristne, i alle fall på den ene siden av familien.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
4 minutter siden, Malikaangel skrev:

Men tror du samfunnet blir noe bedre med og svare tilbake med hat? Selvom noen "forfølger kristene" i pakistan så betyr ikke det at nordmenn skal forfølge muslimer. Og det er ikke bare kristene som blir forfølget. Jeg er muslim og jeg går ikke ut uten forsvarsspray når jeg går ut for og si det sånn. Jeg har venninder som er blit angripet paga at de er muslimer både her i norge og andre skandinaviske land! I den sisste tiden her i norge har det vært mye mer hatkriminalitet rettet mot oss muslimer en kristene så og skjære alle muslimer under en kam funker dårlig.

SIAN svarer ikke tilbake med hat. Å svare tilbake betyr at man gjør noe tilsvarende tilbake. Å brenne en koran kan selvsagt ikke sidestilles med å forfølge kristne. Å brenne en bok er helt legitimt, å hate en religion er helt legitimt. Å fengsle, drepe og å gå til fysisk angrep fordi noen er kristne er derimot ikke legitimt. 

Utrolig synd at dine venninner har blitt angrepet fordi de er muslimer. Det er INGEN som forsvarer det. Selvsagt helt uakseptabelt med hatkriminalitet. Men å brenne en koran er helt greit. Det er like greit å hate Islam som det er å hate andre religioner og ideologier. 

At noen muslimer blir såret over at folk brenner koranen får de bare finne seg i. Ønsker de å bo i et land hvor man ikke har lov til å hate islam så får de flytte ut av landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

SIAN-leder Lars Thorsen klarer å ta noen skritt frem med Koranen i hånda. Og med totalt 30-40 uniformerte og sivile politifolk som vitner, brenner Koranen i 7 sekunder før den første motdemonstranten rekker fram. Først 9 sekunder etter at han setter fyr på Koranen griper politiet inn. Det betyr at politiet aksepterte at SIAN satte fyr på Koranen. De aksepterte at den fikk brenne i flere sekunder. Men de aksepterte ikke at vi reagerte. Jeg står helt og holdent for det jeg har gjort, fordi hjertet mitt forteller meg at det var det riktige å gjøre.

Dette skriver Omar Dabaa i et leserinnlegg i den flerkulturelle avisen Utrop.

Lurer litt på hvorfor han mener Politiet skal akseptere at det brukes vold, uansett hvor krenket man måtte være.

https://www.utrop.no/plenum/ytringer/197752/

Så flott at de lot den få brenne, det kalles ytringsfrihet

Vold er aldri bra, og vold er for primitive mennesker som ikke klarer å argumentere for sin sak

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ulveedderkopp skrev:

Har du ikke fått med deg at å såre noens religiøse følelser er noe av det verste man kan gjøre? 

Hmm hva med kritikken av kristendommen og jødedommen f.eks 

Ja det kan være sårende men det gir en ikke rett til å være voldelig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det denne gamle mannen gjorde gjorde han for og skape hat og sinne mot samfunnet og den norske grunnlov. I norge er det 100%religionsfrihet og religionsfriheten er en stor del av den norske grunnlov. Jeg vet at vi også har yteingsfrihet men jeg synes at og fks brenne noe som er verdifullt for religiøse som blandt annet er den hellige quranen/bibelen er uakseptabelt samme når det kommer til flagg også. Gayflagg eller norskt flagg eller ett annet nasionalt flagg. Det er uakseptabelt og brenne det fordi det er en del av tilhørigheten til disse forskjellige gruppene. Han skaper hat og jeg ser ikke bort i fra at enkelte muslimer kommer til og ta igjen. 

Jeg som også er muslim hever meg over det. Tilogmed siv-jensen i frb er uenig i det som skjedde. Og det er blandt annet politikere i frb som er blitt kastet ut av politikken paga av og støtte sian. Det sier seg selv. Islam ee for og bli samme hvor mye ytringsfrihet vi har i dette landet. Muslimer og Kristene mennesker og andre religiøse skal få lov til og praktisere det de tror på. 

Ryddet for personangrep.

Endret av Søgni
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nimbus2000 said:

SIAN svarer ikke tilbake med hat. Å svare tilbake betyr at man gjør noe tilsvarende tilbake. Å brenne en koran kan selvsagt ikke sidestilles med å forfølge kristne. Å brenne en bok er helt legitimt, å hate en religion er helt legitimt. Å fengsle, drepe og å gå til fysisk angrep fordi noen er kristne er derimot ikke legitimt. 

Utrolig synd at dine venninner har blitt angrepet fordi de er muslimer. Det er INGEN som forsvarer det. Selvsagt helt uakseptabelt med hatkriminalitet. Men å brenne en koran er helt greit. Det er like greit å hate Islam som det er å hate andre religioner og ideologier. 

At noen muslimer blir såret over at folk brenner koranen får de bare finne seg i. Ønsker de å bo i et land hvor man ikke har lov til å hate islam så får de flytte ut av landet. 

Vel, det er legitimt, som i lovlig. Det er også lovlig å spille høy discomusikk på dagtid i en boligblokk, selv om du vet at naboen jobber skift, og sover når du setter på anlegget. Men er det noe særlig ok?

Troende muslimer opplever det sårende når deres hellige symboler krenkes. Jeg synes det går an å ta hensyn, selv om man ikke er enig i noe som helst av islam.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...