Gå til innhold

Løpe halvmaraton - din erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å melde meg opp til en halvmaraton neste år. Har trent mye spesielt det siste året, men føler nå at jeg trenger noe å trene imot for å holde det gående på samme nivå også i tiden fremover. Trener masse forskjellig som styrke og ulike typer kondisjon, så jeg må i så fall fokusere mer på løping dersom jeg skal satse på halvmaraton. Tror kanskje jeg kunne fullført på 2:15 på en god dag med formen jeg har nå. Med mer fokus på løping og 6-10 måneders videre trening tror jeg ikke det skal være noe problem å fullføre på en slik tid, eller kanskje sikte mot et mer hårete mål som for eksempel sub 2 timer?

Så da lurer jeg på, er det noen her som har deltatt i halvmaraton og som vil fortelle litt om sin opplevelse? Hvilken treningsbakgrunn hadde du, hva var målet ditt, hvordan gikk det? Var det en god opplevelse å delta i løp? Har du/skal du gjøre det igjen? Er det noen spesielle halvmaratoner som anbefales? Tipper det er mer inspirerende å kombinere halvmaraton med storbytur, og delta i et løp med veldig mange deltagere (i alle ulike nivåer) i stedet for et lite flerdistanseløp hvor man risikerer å løpe alene store deler av tiden/komme sist i mål osv.

Anonymkode: 83e92...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kvinne og løp halvmaraton i Oslo Maraton da jeg var 27. Begynte å trene til dette seks måneder før, omtrent tre ganger i uken. Lengste løp i forkant var 15 km, ca. 25-28 km per uke. Trente en dag i tillegg, men da enten svømming eller styrke. Jeg har allsidig treningsbakgrunn og var i god form, men hadde ikke løpt før jeg startet opptreningen. Målet kom egentlig som et veddemål med noen treningsvenner. Jeg kom i mål på 2:10. Dette er 5 år siden nå, og jeg har ikke løpt flere halvmaraton da jeg syns det var litt vel langt, men jeg fikk virkelig sansen for løping og løper jevnt over 30-40 km i uken nå. Dette er oppnåelig i hverdagen da jeg nå har fått barn. Konkurrerer i 10 km løp et par ganger i året og syns det er veldig gøy. Har nå pers på 47 minutter på mila.
Kjør på, dette klarer du. 

Anonymkode: 88e80...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å løpe for 2 år siden, og da langturene mine kom opp mot 15-16 km så slo det meg at jeg snart er på HM distanse og kan melde meg på et løp. Jeg valgte 3-Sjøersløpet i Stavanger fordi det går på grusstier langs vann, og jeg liker ikke å løpe på asfalt. 

Trente rundt 30 km i uken på forhånd, mest rolig og tempo. Ser i ettertid at jeg burde hatt mer intervalltrening for å få opp farten.

Visste jeg ville klare rundt 2 timer, og håpet på litt under, men det ble 2.02. Må melde meg på neste år for å slå tiden.

Kvinne 39 år.

Anonymkode: c5ece...b50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvmaraton er langt, men ikke forferdelig langt og helt overkommelig med passe mye trening 😊 Jeg løper på rett over to timer, men tenker at jeg skal klare å fullføre en flat løype på rett under to til neste år. 

Jeg trener relativt variert, nå vinterstid blir det mindre løping (mest intervaller inne) og mer styrketrening samt så mye skigåing/kjøring som jeg får til. Når været snur (og ikke minst kveldene blir lysere så det er hyggeligere i skogen igjen) blir det stort sett uteløping pluss styrke som gjelder. Har trent til mitt første helmaraton i år og har løpt ca 4 mil i uka.

For meg funker det helt gull å melde seg på løp for å ha et treningsmål, dessuten så er det jo stas å komme i mål og få både gratulasjoner og medalje 😉 

Meld deg på - det er kjempegøy å løpe med startnummer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...