Gå til innhold

Hva skjer med usolgte bakervarer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på Kiwi i kveld rett før stengetid og der ser jeg at store mengder blir pakket ned. Jeg spurte Hva som skjer med bakervarer som ikke er solgt og da svarte Den ansatte at de sender det tilbake til produsenten og han regnet med at de kastet det. Tidligere fikk Kiwi bestemme over de usolgte bakevarene selv, og da ble det levert til Kirkens Bymisjon og lignende organisasjoner eller så ga de bakervarer vekk gratis. Det får ikke lov å gjøre lenger. Jeg vet at Joker og Bunnpris selger brød og kaker til halv pris den siste timen. Jeg synes det er helt på trynet og sende usolgte bakervarer på kryss og tvers av Norge tilbake til produsenten, for at de skal kastes, istedenfor at vi sparer penger og miljøet og selger de billige/gis bort. Den kiwi-ansatte fortalte meg også at hvis de røde eplene ikke er røde nok, eller de får et bitte lite hakk så må de kastes. Det er ikke lov å selge frukt eller grønnsaker som har små skavanker... 🤨

Anonymkode: 44fda...a3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på Kiwi i kveld rett før stengetid og der ser jeg at store mengder blir pakket ned. Jeg spurte Hva som skjer med bakervarer som ikke er solgt og da svarte Den ansatte at de sender det tilbake til produsenten og han regnet med at de kastet det. Tidligere fikk Kiwi bestemme over de usolgte bakevarene selv, og da ble det levert til Kirkens Bymisjon og lignende organisasjoner eller så ga de bakervarer vekk gratis. Det får ikke lov å gjøre lenger. Jeg vet at Joker og Bunnpris selger brød og kaker til halv pris den siste timen. Jeg synes det er helt på trynet og sende usolgte bakervarer på kryss og tvers av Norge tilbake til produsenten, for at de skal kastes, istedenfor at vi sparer penger og miljøet og selger de billige/gis bort. Den kiwi-ansatte fortalte meg også at hvis de røde eplene ikke er røde nok, eller de får et bitte lite hakk så må de kastes. Det er ikke lov å selge frukt eller grønnsaker som har små skavanker... 🤨

Anonymkode: 44fda...a3a

Dette er helt opp til oss kunder. Butikkene er avhengig av inntekter, så de må selge varer kundene kjøper. Mange vil ha plettfri frukt og grønt og det skal bugne over for å virke mest mulig delikat.

Jeg kjøper mye "stygg" frukt, da jeg synes det er viktig å begrense matavfallet.

At man ikke kan gi bort overskuddsmat til Kirkens bymisjon er til å spy av!

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte bare kastet.  Hadde de gitt bort den siste timen hadde jo folk gått bananas.  Det rettferdiggjør det ikke men det hadde nok skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på Kiwi i kveld rett før stengetid og der ser jeg at store mengder blir pakket ned. Jeg spurte Hva som skjer med bakervarer som ikke er solgt og da svarte Den ansatte at de sender det tilbake til produsenten og han regnet med at de kastet det. Tidligere fikk Kiwi bestemme over de usolgte bakevarene selv, og da ble det levert til Kirkens Bymisjon og lignende organisasjoner eller så ga de bakervarer vekk gratis. Det får ikke lov å gjøre lenger. Jeg vet at Joker og Bunnpris selger brød og kaker til halv pris den siste timen. Jeg synes det er helt på trynet og sende usolgte bakervarer på kryss og tvers av Norge tilbake til produsenten, for at de skal kastes, istedenfor at vi sparer penger og miljøet og selger de billige/gis bort. Den kiwi-ansatte fortalte meg også at hvis de røde eplene ikke er røde nok, eller de får et bitte lite hakk så må de kastes. Det er ikke lov å selge frukt eller grønnsaker som har små skavanker... 🤨

Anonymkode: 44fda...a3a

Da jeg jobbet på Kiwi kastet vi kilovis med mat hver eneste dag. Det er mye svinn. Dette er mange år siden, men jeg husker jeg reagerte på dette fordi maten var fullt brukbar. De kunne fint ha satt ut mat for henting hver dag etter stenging. Kirkens Bymisjon ol. kunne hentet mat som de kjørte ut til folk de visste trengte det. Da kunne folk få brød, pålegg, grønnsaker, hermetikk, tørrvarer og diverse. 

Anonymkode: f8298...b18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir kastet, noen blir eventuelt solgt i appen To Good To Go dagen etter, men du er hjertelig velkommen til å dumpsterdive 😄 Kanskje du får en god bolle eller to?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Kiwiansatte fortalte at de kaster  masse mat hver dag, fordi de har ikke lov til å gi det bort, og det er det produsentene av maten som bestemmer, sa han.Han mente at det bare var et tidsspørsmål før reglene ble forandret, siden forbrukerne hadde fått større fokus på å redusere matsvinn. Vi forbrukere bør vi legge press på produsentene av mat. 

Ts. 

Anonymkode: 44fda...a3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, snoren skrev:

De blir kastet, noen blir eventuelt solgt i appen To Good To Go dagen etter, men du er hjertelig velkommen til å dumpsterdive 😄 Kanskje du får en god bolle eller to?

Dumpster Diving er kult det, men de aller fleste butikkene låser søppeldunkene/ containere sine hver kveld🤨

Ts. 

Anonymkode: 44fda...a3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.11.2019 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Da jeg jobbet på Kiwi kastet vi kilovis med mat hver eneste dag. Det er mye svinn. Dette er mange år siden, men jeg husker jeg reagerte på dette fordi maten var fullt brukbar. De kunne fint ha satt ut mat for henting hver dag etter stenging. Kirkens Bymisjon ol. kunne hentet mat som de kjørte ut til folk de visste trengte det. Da kunne folk få brød, pålegg, grønnsaker, hermetikk, tørrvarer og diverse. 

Anonymkode: f8298...b18

Vil du ha forklaringen?

Ordningen ble utnyttet. Tidligere fikk Kiwi-ansatte ta med seg brødvarer som ble til overs, datovarer, frukt & grønt som hadde skader osv. hjem etter stengetid. Dette ble det slutt på fordi ansatte gjemte unna varer for å "lovlig" kunne ta det med seg hjem. I tillegg har det mange steder vært problemer med uærlige ansatte/frivillige i organisasjoner som Kirkens Bymisjon osv. som har blitt tatt i å selge varene de fikk gratis fra butikk eller ta dem selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da jeg jobbet på bensinstasjon (senest i 2019) kastet vi 100-200kg med fullt spisbar mat hver.eneste.dag. 
Pølsene kunne ikke ligge på grillen i mer enn én time, sandwich og annet som vi tilberedte på stasjonen kunne ikke ligge i disk mer enn fire timer før det ble kastet, og bakervarer kunne ligge i 12 timer. Dette hadde nesten vært greit hvis vi fikk justere produksjonsmengden etter hva vi visste at kom til å bli solgt. Men neida, selv om vi visste at vi kun solgte 12 baguetter om dagen så skulle det allikevel smøres fire ganger så mye, fordi det var det det var plass til i disken, og det var viktig at disken var full. (For halvtomme disker selger jo ikke).


Alt måtte kastes rett i kontaineren, dersom vi ansatte spiste av disse varene etter at de var kaste-registrert fikk vi skriftlig advarsel. Dersom vi solgte det til halv pris den siste timen fikk vi skriftlig advarsel. Forslaget om å gi maten til institusjonen som lå vegg i vegg ble bare ignorert. 

 

 

Anonymkode: ba454...0cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går i søppla, Vi har ikke lov å ta det selv eller gi det bort.

Hilsen Kiwiansatt.

Anonymkode: 540da...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ansatt i en type kjappmat/kiosk, så fikk vi ansatte med hjem om noe ikke ble hentet eller spist opp. 

Anonymkode: 22403...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvarer kastes, for å holde prisene kunstig høye. Ingen skal få noe. Møkkaindustri.

Anonymkode: 3b5b2...667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanvittig!

selv bor jeg i Sverige, og her setter de ned f.eks bakevarer mellom 30-50%. På Lidl har de nå begynt å fylle opp papirposer med grønnsaker og frukt, som ikke er så pene, og selger de for 20 kroner. Sist jeg kjøpte en pose var det en 3-pk med salat, tomater, pærer, clementiner, epler og vårløk. Alt i samme pose til 20 kroner.

Alle matvarer som nærmer seg utløpsdato, med ca 1 uke, blir satt ned med 50%. Er det varer som ikke blir solgt så mye av blir satt ned med 30%.

 


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...