Gå til innhold

Kaller Norge inn på teppet etter koranbrenning


Gjest Bukkenbruse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da ble de informert om at norske myndigheter tar skarp avstand til brenningen. Det var bra. Er utrolig dumt da, at SIAN får oppmerksomhet rundt dette. Det skulle de ikke fått. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Da ble de informert om at norske myndigheter tar skarp avstand til brenningen. Det var bra. Er utrolig dumt da, at SIAN får oppmerksomhet rundt dette. Det skulle de ikke fått. 

Sikkert penger. Å være anti noe er litt profit i det. Jeg lurer på om folk hele tatt leser om ting de misliker. Jeg gjorde selv den feilen mange år siden. Religion i regjering er dumt... men ja det å bare hate ting man ikke forstår er så tullete. Med mindre det er spesifikt en sak som rettigheter osv så er det ikke flaut å ikke vite om man kjemper for en sak. Men føler om man skal kritisere helheten så bør det være mer krav om å faktisk lese kilde stoffet som de religiøse følger osv. "Perm til perm mener jeg" Og ikke et sitat tatt ut av kontekst uten å vite helheten av alt kildestoffet etc

Bare min mening. Unngår generelt tabber med å vite litt om det man kritiserer :)

Endret av Kallis92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir det bråk. Og det vet SIAN, og de vil nok provosere fram denne reaksjonen som de så får bekreftelse på. Men bare drit i å brenne bøker da! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, parmanoia skrev:

Selvfølgelig blir det bråk. Og det vet SIAN, og de vil nok provosere fram denne reaksjonen som de så får bekreftelse på. Men bare drit i å brenne bøker da! 

Altså jeg synes folk som har religiøse regimer er litt trist på en måte også. Er liksom ikke slikt at noe slikt har vært bra før i tiden eller nåtiden som eksempel. Men generelt folk er folk, det å åpenbart diskriminere mot noen som har orientasjon, religion eller slikt er galt og ulovlig, det å kritisere ideer og slikt er derimot helt greit. Jeg bare synes det er litt kjipt at over religiøse folk syter og også de som syter på religion ikke engang "tror jeg" gidder å gå perm til perm i lesestoffene før de kritiserer. Er bare så latterlig.

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kallis92 skrev:

Sikkert penger. Å være anti noe er litt profit i det. Jeg lurer på om folk hele tatt leser om ting de misliker. Jeg gjorde selv den feilen mange år siden. Religion i regjering er dumt... men ja det å bare hate ting man ikke forstår er så tullete. Med mindre det er spesifikt en sak som rettigheter osv så er det ikke flaut å ikke vite om man kjemper for en sak. Men føler om man skal kritisere helheten så bør det være mer krav om å faktisk lese kilde stoffet som de religiøse følger osv. "Perm til perm mener jeg" Og ikke et sitat tatt ut av kontekst uten å vite helheten av alt kildestoffet etc

Bare min mening. Unngår generelt tabber med å vite litt om det man kritiserer :)

Jeg er veldig enig med deg. Folk vet alt for lite om ting de kritiserer ofte. Det lille som fremstår negativt får alt fokus, og så er de helt blanke på resten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jeg er veldig enig med deg. Folk vet alt for lite om ting de kritiserer ofte. Det lille som fremstår negativt får alt fokus, og så er de helt blanke på resten. 

Helt enig. Kritikk er jeg ikke imot. Men det blir nesten som å rope brann.. uten om man vet noe mer om det. Litt som svartedauden. Bare finn noen å skylde på uten å vite mer om det. Er nesten litt trist og tragiskt. Det finnes ting å kritisere, og man må være åpen og ta feil om man faktisk har feil. Men er bare så lettere å finne noe å skylde på enn å faktisk sette seg inn i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kallis92 skrev:

Helt enig. Kritikk er jeg ikke imot. Men det blir nesten som å rope brann.. uten om man vet noe mer om det. Litt som svartedauden. Bare finn noen å skylde på uten å vite mer om det. Er nesten litt trist og tragiskt. Det finnes ting å kritisere, og man må være åpen og ta feil om man faktisk har feil. Men er bare så lettere å finne noe å skylde på enn å faktisk sette seg inn i det.

Vet du med sikkerhet at disse koranbrennerne ikke har lest seg opp på disse skriftene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Klossmajor skrev:

Vet du med sikkerhet at disse koranbrennerne ikke har lest seg opp på disse skriftene?

Hvis de har kun lest koranen har de kastet bort en god del tid :P 

Problemet er "sunni muslimer er ifølge wikipedia kanskje over 80% av muslimer" den største minoriteten av de er shia som er generelt i Iran. Så om du har møtt en muslim er det mest sannsynlig en sunni.

Å lese koranen for Islams grunnregler er litt bortkastet på lik linje som å lese "Salmenes bok" i bibelen lærer deg om kristendommen når det står i det nye testamentet. Generelt vil du ikke lære om islams sine regler av å lese koranen fordi mye er bare tvetydig.

Generelt er hadithene der de kommer ifra "sunnah.com" har de. Men tok meg et år å lese de. Så det tar nokså en ganske god tid om du hele tatt gidder. Andre delen er koran kommentatorer "Tafsirs" som de heter der du får tolkning av koranen som sier reglene i islamsk lov som baserer disse fra hadither som blir puttet i en kontekst av det personen leser i koranen.

Så det er der du må gå for å se hva slags regler sunni islam har og hva de følger. Eksempel. Jeg tror ikke 100 piskeslag av å ha sex utenfor ekteskap(i kontekst om man er singel) står i koranen "innenfor at det i bestefall er veldig mystisk beskrevet at du seriøst trenger hadither for å forstå det iallfall".. Generelt er det hadither mye av lovene og praksis er tydelig på ting osv. Så innenfor tradisjon følger sunnier slikt iallfall

Endret av Kallis92
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at det skjer et terrorangrep i Norge i nærmeste framtid? 

Endret av Ti.09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ti.09 skrev:

Tror dere at det skjer et terrorangrep i Norge i nærmeste framtid? 

Oppmuntre folk til å ikke tro alt. Men les mer, vær åpen for å ta feil å se om man har rett eller ikke. Men jeg håper ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Kallis92 said:

Hvis de har kun lest koranen har de kastet bort en god del tid :P 

Problemet er "sunni muslimer er ifølge wikipedia kanskje over 80% av muslimer" den største minoriteten av de er shia som er generelt i Iran. Så om du har møtt en muslim er det mest sannsynlig en sunni.

Å lese koranen for Islams grunnregler er litt bortkastet på lik linje som å lese "Salmenes bok" i bibelen lærer deg om kristendommen når det står i det nye testamentet. Generelt vil du ikke lære om islams sine regler av å lese koranen fordi mye er bare ambisiøst.

Generelt er hadithene der de kommer ifra "sunnah.com" har de. Men tok meg et år å lese de. Så det tar nokså en ganske god tid om du hele tatt gidder. Andre delen er koran kommentatorer "Tafsirs" som de heter der du får tolkning av koranen som sier reglene i islamsk lov som baserer disse fra hadither som blir puttet i en kontekst av det personen leser i koranen.

Så det er der du må gå for å se hva slags regler sunni islam har og hva de føler. Eksempel. Jeg tror ikke 100 piskeslag av å ha sex utenfor ekteskap står i koranen.. Det tror jeg er kun en ting i hadither. Så innenfor tradisjon følger sunnier slikt iallfall

Å diskutere islam er umulig. det finnes alltid argumenter fra muslimer for å bortforklare. du er islamofob, du drar det ut av kontekst, det står ikke i koranen men i hjelpetekstene utenfor koraenen som vi ikke vektlegger, det er ikke slik man skal tolke dette og på et annet tidligere vers står det motsatte, om du ikke leser på arabisk kan du ikke tolke tekstene, om du lærer deg arabisk har du ikke nok utdanning til å mene noe, om du har utdanning, leser arabisk og tolker tekstene problematisk er du vantro mot profeten og man lager en fatwa for å spre et blasfemisk budskap. 

Er så lei av hele islam at jeg snart spyr. Er så lei av religioner der gud skal elskes mer enn alt på jorden. Du skal ha store mengder tålmodighet for å gidde å bruke tid på å vandre rundt i den labyrinten som er islam. 

 

Endret av megda
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ti.09 said:

Tror dere at det skjer et terrorangrep i Norge nå, som et reaksjon på dette? 

Sikkert da disse landene og religiøse psykopater klarer ikke å skille enkelte personer fra et hele land. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, megda skrev:

Å diskutere islam er umulig. det finnes alltid argumenter fra muslimer for å bortforklare. du er islamofob, du drar det ut av kontekst, det står ikke i koranen men i hjelpetekstene utenfor koraenen som vi ikke vektlegger, det er ikke slik man skal tolke dette og på et annet tidligere vers står det motsatte, om du ikke leser på arabisk kan du ikke tolke tekstene, om du lærer deg arabisk har du ikke nok utdanning til å mene noe, om du har utdanning, leser arabisk og tolker tekstene problematisk er du vantro mot profeten og man lager en fatwa for å spre et blasfemisk budskap. 

Er så lei av hele islam at jeg snart spyr. Er så lei av religioner der gud skal elskes mer enn alt på jorden. Du skal ha store mengder tålmodighet for å gidde å bruke tid på å vandre rundt i den labyrinten som er islam. 

 

Derfor jeg laget en egen religion. gud av åpenbar godhet og ondskap, fordi tror abrahamsreligioner ble laget utifra "Engelsk: spite" og ikke sannhet. Problem løst :)

Men de tror generelt at Islam er en gjenopprettet religion og at jøder og kristne har bare korruptert det. Og at man er født muslim men at "Vi såkalte urene, og vantroe korrupterer dem"

Det er en veldig sosio politisk religiøs religion egentlig. Mye av de lesestoffene leses som en lang ranting eller huskelapper av tortur og pine om man ikke følger den rette veien. "Det tror jeg nesten er påminnet hele tiden. Er veldig mye repetisjoner i de. Men tafsir er litt mindre værre enn hadither iallfall siden hadither er mye mer "Tedious" lesestoff.

Lesestoff liker jeg. Men psykisk tror jeg bare folk er litt, hva skal man si. Litt irritert når noen påstår noe annet enn det en religiøskultur sier osv.

Mitt ståsted er bare at jeg er bare ikke enig i verdiene i abrahamsreligioner bare. Og religion i regjering tror jeg heller ikke på. Utenom det vil jeg generelt bare anbefale å lese de "ikke på arabisk" men engelsk engang. Og bare nyt livet. Men forstår at det ikke er for alle siden det tar en litt tid å gå gjennom det :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Outlander skrev:

Sikkert da disse landene og religiøse psykopater klarer ikke å skille enkelte personer fra et hele land. 

Jeg leser nå kommentarfeltet til en video av brenningen. Det er en del kommentarer om Norge, blant annet denne som er skrevet av en bruker ved navn Kuakara Bisha: How dare you do this... Brutal people.... I hate you now norway i hate you.... So emotionless you are.... look at the emotionless people staring and laughing as if a joke is going on .... You are always doin'things like this. Jeg syntes det er urettferdig at de hater hele Norge på grunn av en handling noen få personer har gjort. Ordet "hate" er også i tillegg et sterkt ord.

 

Endret av Ti.09
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
10 minutter siden, Outlander skrev:

Sikkert da disse landene og religiøse psykopater klarer ikke å skille enkelte personer fra et hele land. 

Godt mulig noen av dem fikk vann på mølla ja. Får håpe det ikke skjer noe. Når skjedde egentlig dette? Dette har jeg ikke fått med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ti.09 skrev:

Tror dere at det skjer et terrorangrep i Norge nå? 

Jeg tror sjansen er større for at norske statsborgere kan bli skadet som følge av demonstrasjoner mot norske ambassader i utlandet som utarter til voldsutøvelse. Det er nok en risiko nå for en hendelse av typen da den norske ambassaden i Damaskus ble nedbrent i 2006.

Endret av Klossmajor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kallis92 said:

Lesestoff liker jeg. Men psykisk tror jeg bare folk er litt, hva skal man si. Litt irritert når noen påstår noe annet enn det en religiøskultur sier osv.

Mitt ståsted er bare at jeg er bare ikke enig i verdiene i abrahamsreligioner bare. Og religion i regjering tror jeg heller ikke på. Utenom det vil jeg generelt bare anbefale å lese de "ikke på arabisk" men engelsk engang. Og bare nyt livet. Men forstår at det ikke er for alle siden det tar en litt tid å gå gjennom det :P

problemet er den åpenbare kognitive dissonansen til troende. Noen er totalt hjernevasket der troen er har viklet seg så dypt inn i et individ at de ikke lenger klarer å skille hvor grensen for individet stopper og starten på islam begynner. alt er blitt et.

Gud må fjernes fra religion om hodet til disse menneskene kan returnere til jorden og virkeligheten. Om vi ser bort fra gud som forkynner sannheten gjennom tekster, så blir plutselig disse religionene ufarlige. For all del så må du gjerne være spirituell eller åndelig, men ikke dra gud inn i det.

Endret av megda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...