Gå til innhold

Tilbehør til torsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er godt å ha ved siden av torsk?🙂 jeg er ikke så glad i poteter, men vet ikke hva annet som passer til. Hva spiser dere sammen med det?😊

Anonymkode: bc8b7...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Tusen takk for tips😊 jeg vil gjerne ha noe med litt mat i så tenker kanskje bare gulrøtter blir litt lite?

Anonymkode: bc8b7...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bixity skrev:

Søtpotetmos, brokkoli og bacon! 

Åå er det godt med søtpotet til?😊 klarer ikke helt å forestille meg hvordan det blir med den kombinasjonen😃

Anonymkode: bc8b7...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ertepurè eller gulrotpurè, og saltbakte poteter. 

Ovnsbakt fennikel med kapers og smørsaus. Gjerne met en potetgrateng. 

Risotto med løk og fennikelfrø. 

Potetmos og chorizo, med litt persille eller gressløk. 

Ovnsbakte cherrytomater og asparges, og en paprikasaus. 

Ellers er jo torsk fantastisk i ulike retter. Vi lager ofte ceviche (torsk marinert i lime) til fredagstakoen. Bruker torsk i indiske gryter. Bacalao, selvfølgelig. Og mye mer. 

Anonymkode: 2b861...f9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå er det godt med søtpotet til?😊 klarer ikke helt å forestille meg hvordan det blir med den kombinasjonen😃

Anonymkode: bc8b7...8ae

Det er helt nydelig med søtpotet til. 
 

jeg kjøper torsk naturell, smører inn i salt og lar det trekke i 20 min. Så skyller jeg torsken for å få av resten av saltet, steker den på høy varme på den ene siden i noen få minutter (til den er hvit i kjøttet ca halvveis inn), slår av plata og steker den andre siden på restvarmen. Vil ikke oversteke torsken! 
 

server med søtpotetmos, bacon og brokkoli og andre grønnsaker. Nydelig mat!! Burde absolutt prøve 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå er det godt med søtpotet til?😊 klarer ikke helt å forestille meg hvordan det blir med den kombinasjonen😃

Anonymkode: bc8b7...8ae

Prøv med brunet smør med salvie eller rosmarin i tillegg, og sitronbåt (viktig uansett). Man varmer smør til det begynner å skumme, bli gyllent og lukte nøtteaktig, har salvie eller rosmarin i, og heller opp i en bolle. Litt sitron og/eller sherryeddik i er også bra. Også godt til torsk (eller annen hvit fisk) og gresskarpuré.

Ellers er det godt med rødbet til torsk synes jeg, enten puré eller ovnsstekt, gjerne sammen med andre rotgrønnsaker (gulrøtter, selleri, pastinakk... ). Passer med brunet smør da også, gjerne med kapers, sjalottløk og persille i stedet for rosmarin/salvie.

Eller: Ertepuré, og gjerne også ovnsbakte potetbåter (som jo er noe helt annet enn kokte poteter) Prøv å skinnsteke torskefilet til, helst bare ryggfilet (spør i fiskebutikk/fiskedisk så får du den biten du vil).

Og: Linser er godt til torsk, helst Puy-linser eller Berry-linser, med vinaigrette med dijonsennep, og kanskje litt spinat.

Anonymkode: 03f79...14b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtigmat de lux, som også tenåringene spiser, som egentlig ikke liker hvit fisk.

Ferdig på 15 min.

Trekk denne https://www.findus.no/var-mat/fisk/hvit-fisk/torsk-gourmet i ca 10 min i lettsaltet vann.

Samtidig surrer du denne https://www.findus.no/var-mat/wok/creamy-coconut-wok i ca 9 min i en kjele.

Serveres sammen. Godt.

Anonymkode: 2e5fc...69e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På Friday, November 22, 2019 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Hva er godt å ha ved siden av torsk?🙂 jeg er ikke så glad i poteter, men vet ikke hva annet som passer til. Hva spiser dere sammen med det?😊

Anonymkode: bc8b7...8ae

Ketchup! 

Alt mulig smaker veldig mye bedre med ketchup, og selvfølgelig masse sennep. :spise:

Anonymkode: b90a0...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ratatouille og poteter. Potetene kan druknes i ratatouille, da smaker du dem ikke. Eventuelt kan potetene byttes ut med baguetter.

Anonymkode: 0db9d...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er godt er bedre med bacon. Eller Chorizo. Jeg er også skikkelig glad i ertestuing, kunne spist det som hovedrett. Og rotmos er alltid en vinner. Hollandaise eller Bearnaise er godt til fisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare fantasien setter grenser :) 
Torsk med potet og gulrot er kanskje litt mer vanlig som norsk husmannskost. 

Noen av måtene jeg lager torsk på er: 
Torsk i tomatsaus med pasta, bruker de grønnsakene som er i skapet da. 
Ovnsbakt torsk med potet og rosenkål, og rødvinssaus. 
Torsk med pasta, fetaost og soltørket tomat. 
Ovnbakt torsk med ris, og stekte grønnsaker (gulrot, paprika, løk, minimais, eller hva annet som er i skapet). 
Kremet suppe med torsk og annet jeg har i skapet (både grønnsaker og eventuelt annen fisk), serveres med brød/hvitløksbrød. 

Torsk kan altså serveres med potet av alle slag, pasta, ris, couscous, bulgur, brød, grønnsaker eller bønner/linser, alt etter hva man selv foretrekker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...