Gå til innhold

Hvorfor tror folk det er greit å kommentere hva jeg spiser når jeg har gått ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått ned ca 18 kg (brukt 10 mnd på det) og det syns jo, og skal ned enda mer. Spiser helt normal mat, ikke noe spesiell diett.

men etter at jeg hadde gått ned såpass at det er synlig, har folk begynt å kommentere hva jeg spiser. Det gjorde de aldri før. Ofte er det en negativ undertone i det de sier. 
kommentarer som: Hvorfor er du så sunn alltid? Du må da spise mer enn knekkebrød? Det der kan da ikke være noe godt (ferdiglagd salat fra butikk). Osv

De kan og legge til å spørre, uten blygsel, hvor mye jeg har gått ned, hvilken diett jeg går på osv. Type spørsmål som: Har du slutta å spise brød? Springer du bare på fjellet? 

Hvorfor tror folk det er greit? Jeg går ikke på diett, spiser det andre spiser, er ikke hysterisk. Har ikke talt en eneste kalori. Spiser mer nå enn jeg gjorde før jeg begynte å gå ned. Andre har absolutt ikke noe med hvor mange kg jeg har gått ned. Er sånn nå at det er ikke koselig å spise sammen med andre, kvier meg for spørsmål og kommentarer. 

Flere som opplever det samme?

Anonymkode: c4659...7a4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert fordi de vil gå ned i vekt selv. 

Jeg er enig i at man ikke skal grave i andres vektnedgang uten at man vet at det er greit. Typisk vet man at det er greit ved at personen selv tar initiativ til å prate om det. Samtidig representerer ikke jeg folk flest, og folk synes det er langt mer akseptabelt å kommentere matinntaket til noen som har gått ned i vekt fremfor noen som har holdt seg overvektig over lang tid eller gått opp i vekt. 

Anonymkode: 9d763...48f

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplever det samme! Og nesten utelukkende fra kollegaer/bekjente som selv har litt for mye og vil ned i vekt, men ikke klarer/gidder. Legger jeg godviljen til så tenker jeg nok at mye av det skyldes oppriktig søken etter råd og tips til egen vektnedgang, men det har ofte en litt bisk undertone, og det kan oppleves som for mye mas. 

Det å avvike fra kosen kan være en trussel for enkelte. Og jeg må innrømme at jeg følte på mye av det samme selv før jeg la om kostholdet. Det var betryggende å sitte med venninner og spise kake på kaffe når alle spiste kake. Og når en eller flere plutselig ikke skulle ha kake så føltes det kakestykket mer "uakseptabelt" på en måte. 

Anonymkode: 1ef6b...d6b

• Liker 3
Skrevet

Sjalusi! Du har knukket koden. Jeg opplever det heeele tiden. Har gått ned i vekt, er slank nå, ikke for tynn. Får stadig kommentarer om at jeg har blitt så tynn, i litt sånn negativ tone. Vet at jeg ikke er for tynn, normal bmi. Da synes jeg det er så deilig å svare at nå føler jeg meg så sprek, lett i kroppen og masse energi. Kan anbefales. Da blir det tyst gitt 😂😂

Anonymkode: 210a7...83f

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever det samme! Og nesten utelukkende fra kollegaer/bekjente som selv har litt for mye og vil ned i vekt, men ikke klarer/gidder. Legger jeg godviljen til så tenker jeg nok at mye av det skyldes oppriktig søken etter råd og tips til egen vektnedgang, men det har ofte en litt bisk undertone, og det kan oppleves som for mye mas. 

Det å avvike fra kosen kan være en trussel for enkelte. Og jeg må innrømme at jeg følte på mye av det samme selv før jeg la om kostholdet. Det var betryggende å sitte med venninner og spise kake på kaffe når alle spiste kake. Og når en eller flere plutselig ikke skulle ha kake så føltes det kakestykket mer "uakseptabelt" på en måte. 

Har ikke kutta kosen heller. Spiser all mat. Bare gjort små endringer som er lette å leve med.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått ned ca 18 kg (brukt 10 mnd på det) og det syns jo, og skal ned enda mer. Spiser helt normal mat, ikke noe spesiell diett.

men etter at jeg hadde gått ned såpass at det er synlig, har folk begynt å kommentere hva jeg spiser. Det gjorde de aldri før. Ofte er det en negativ undertone i det de sier. 
kommentarer som: Hvorfor er du så sunn alltid? Du må da spise mer enn knekkebrød? Det der kan da ikke være noe godt (ferdiglagd salat fra butikk). Osv

De kan og legge til å spørre, uten blygsel, hvor mye jeg har gått ned, hvilken diett jeg går på osv. Type spørsmål som: Har du slutta å spise brød? Springer du bare på fjellet? 

Hvorfor tror folk det er greit? Jeg går ikke på diett, spiser det andre spiser, er ikke hysterisk. Har ikke talt en eneste kalori. Spiser mer nå enn jeg gjorde før jeg begynte å gå ned. Andre har absolutt ikke noe med hvor mange kg jeg har gått ned. Er sånn nå at det er ikke koselig å spise sammen med andre, kvier meg for spørsmål og kommentarer. 

Flere som opplever det samme?

Det er merkelig det der. Veier du mye så er det helt supert om du vil ned i vekt. Klapp på skulderen for innsatsen, men hvorfor vil du ikke ha mer kake?? Og missmøye ved å spise lite av hva som blir servert. Og selvsagt må du unne deg... ++++

Fortsetter du som før, noe det virker til at omverdenen vil, så går du heller ikke ned i vekt. Og kan få kommentarer om å være litt lubben. 

Moralen er : slank deg gjerne, men ikke så vi ser det. Og det går jo ikke å bli slank kun når en er alene. 

Jeg blir ikke klok på folk. 

Anonymkode: 91615...6a2

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjalusi! Du har knukket koden. Jeg opplever det heeele tiden. Har gått ned i vekt, er slank nå, ikke for tynn. Får stadig kommentarer om at jeg har blitt så tynn, i litt sånn negativ tone. Vet at jeg ikke er for tynn, normal bmi. Da synes jeg det er så deilig å svare at nå føler jeg meg så sprek, lett i kroppen og masse energi. Kan anbefales. Da blir det tyst gitt 😂😂

Anonymkode: 210a7...83f

Det var et godt svar til de som spør. Mannen har sagt at når de spør hva jeg har gjort eller hvilken diett jeg har fulgt, skal jeg bare svare at jeg har hatt masse deilig sex🙈

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke kutta kosen heller. Spiser all mat. Bare gjort små endringer som er lette å leve med.

Vil du dele hvilke små endringer du har gjort? 

Jeg trenger sårt å gå ned noen kilo. BMI sier overvekt. 

Anonymkode: 67c44...e6f

Skrevet

Du er likevel en slags trussel. Du har klart det som de ikke klarer. Tenk at disse kommentarene sier mer om de enn om deg. Du trenger ikke å ta det til deg, bare ignorer og fortsett med de gode vanene. 

• Liker 3
Skrevet

Vil du dele hvilke små endringer du har gjort? 

Jeg trenger sårt å gå ned noen kilo. BMI sier overvekt. 

Anonymkode: 67c44...e6f

Spiser 6 måltider om dag. Spiser meg ikke stappmett. Bytta frukt med grønnsaker. Spiser mindre sukker og mer fett. Spiser havregrøt til frokost. Middager lagd fra bunnen. Jeg unner meg en fløteskvett i ettermiddagskaffen og kan fint finne på å ha peanøttsmør på knekkebrødet.  Honning i teen på kvelden har jeg og. Spiser snop, mindre enn før, på fredager. Med andre ord så holder jeg blodsukkeret noenlunde stabilt og spiser mat som holder meg mett. Og tror at det at snop, fløteskvett, Peanøttsmør, honning etc er med på å gjøre at jeg ikke føler at jeg må ofre noe. Ingenting er fymat. Jeg har og økt hverdagsaktiviteten.

• Liker 7
Skrevet

Gratulerer til deg!

Og fuck jantenorge

• Liker 5
Skrevet

Det er et så utrolig komisk fenomen, har sett det i alle former - og det gjelder ikke bare for jenter som slanker seg selvom det er utrolig vanlig. Det gjelder i alle situasjoner der du får til noe andre ikke får til fordi du åpenbart gjør en vellykket innsats, også i arbeidslivet.

Gratulerer til deg som får til det du gjør! Det høres ut som du har funnet oppskriften som passer deg perfekt - nemlig spise sånn du anser normalt men passer på mengden. Det er sånn man gjør det til en varig endring. Så enkelt, men likevel så vanskelig for noen! :) 

• Liker 5
Gjest Plannergirl
Skrevet

Det er en så typisk ting når man begynner å spise litt sunnere. Tror det er en forsvarsmekanisme hos de som ikke klarer å snu om kostholdet selv. 

Skrevet

Enig i svar sdu har fått. Men ville smilt og ikke brydd meg om det. Si bare jo og ja og nei tja 😄 Si du er glad for å ha gått ned. 

Skrevet

Dette er veldig merkelig ja...

Jeg har også gått ned mye i vekt. Jeg spiser ikke så mye mindre eller annerledes på dagtid, det jeg da gjør er å ikke spise en potetgullpose, en cola, en 200 grams sjokolade, smågodt og is på kveldene...

Når jeg var veldig overvektig spiste jeg kun knekkebrød på jobb, det er enkelt og du har alltid mat og ikke avhengig av at du må følge med om det er gått ut på dato. Noe enkelt pålegg i kjøleskapet som pålegg så du kunne bare lage mat kjapt før du måtte videre når det er ekstra travelt. Jobbet samme sted i fem år, med få unntak har jeg spist knekkebrød hver dag. 

MEN når jeg går ned i vekt så kommenterer alle "skal du bare spise knekkebrød??". Altså, ja... Som jeg har gjort de siste fem åra 🙄

Anonymkode: 3eb3c...75e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...