Gå til innhold

Hvor er det fint å bo på østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor er det fint å bo på østlandet for barnefamilie?  🤔 Det er sikkert flere som lurer på dette, noen som kan dele erfaring? :)

Jeg er selv innflytter fra vestlandet til Oslo, men veldig lite kjent i andre områder på østlandet utenom korte besøk. Kjenner ikke så mange som bor utenfor Oslo by, men vil gjerne høre litt om hvordan det er der. Har mye familie og venner både i Oslo, på vestlandet og på Sørlandet, så bør være enkelt å komme på besøk enten ved gode veier, togforbindelse eller nær flyplass. 

Gjelder standard småbarnsfamilie med helt vanlige jobber som gjerne vil ha rekkehus/enebolig i rolig og trivelig strøk med nærhet til natur, men også nært tog/buss/butikker/skoler. 

Hvordan er det feks å bo i Nittedal, Skedsmo, Lørenskog og Oppegård,og hvilke boområder på disse stedene er hyggelige for barnefamilier?  

Asker/Bærum ser jeg fort blir utenfor vår prisklasse (og verdisyn, kanskje 🙈)

Hva med lenger ut, som Son, Moss, Drammen , Øvre Romerike - eller lenger som Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Hamar? 

Alt av erfaringer tas gledelig i mot :)

Anonymkode: 5fb74...c6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd flere steder den andre veien (Hadeland og Hønefoss), og trives veldig godt. Kollektivtransporten er ikke topp, men det går helt fint. Jevnaker er stedet vi har trives best. Har også bodd på Gran. Siden vi er så mye i Oslo og har mye besøk derfra, kommer de med buss til Hønefoss og vi henter der, eller tog til Lunner, så plukker vi opp der. Når de kommer med fly tar de flybussen fra Gardermoen. 
Har nærhet til Marka og fine friluftsområder året rundt, og om sommeren har vi båtliv. Prisene har gått en del opp i det siste, men er fortsatt rimelige. Har også fine plasser å vise fram, som Kistefos, Hadeland Glassverk, Hadeland Folkemuseum osv. Ti minutter til Hønefoss hvis man trenger å handle. 45 min til Gardermoen og 1 time til Sandvika. 

Anonymkode: b1f0f...c06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Ski. Det er kjempeålreit sted å bo. Storsenteret i sentrum, med alt du trenger av butikker etc.

Masse fine boligområder rundt i Ski. Alt fra blokkleiligheter til rekkehus og eneboliger. Bare å velge.

Toget fra Ski til Oslo S tar vel 10-15 minutter om man tar et direkte-tog. Tar man "melke-ruta" (lokaltog) som stopper på alle stasjoner innover til byen, tar det ca 35 minutter til Oslo S. Det går tog hele tiden fra Ski, da det er en hovedstasjon alle togene stopper ved.

 

Anonymkode: 86277...246

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Asker/Bærum ser jeg fort blir utenfor vår prisklasse (og verdisyn, kanskje 🙈)

Ta deg sammen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Drammen med mine 2 barn, og trives veldig godt. Jeg har bodd mesteparten av livet mitt i Oslo, så i en liten by 2 timer unna Oslo, hvor jeg aldri trivdes. Så flyttet jeg til Drammen, og har trivdes veldig godt. Barna trives og veldig godt, det er veldig mange fritidsaktiviteter for de å velge mellom. Vi er fornøyd med skolen. De har mange god venner. Og ikke noe tull blant barna. Eldste min er nå 18 år. Jeg flyttet hit uten å kjenne noen. Men har fått flere gode venner, da kollegaer, nabo og foreldre til barna. 

Her er det og mange flotte turmuligheter, mange vann og bade i på sommeren, stor svømmehall, slalåmbakke og mye mer. Jeg trodde vi kom til å reise mye til Oslo, for å finne på ting. Men ble overasket over hvor sjelden vi gjør det. Da det er mye å gjøre i Drammen og.

Anonymkode: 9b6e0...01b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, FrodeF said:

Ta deg sammen. 

Ta deg sammen selv og tål en spøk da 😂 Hvis du er derfra kan du jo heller fortelle litt som endrer min oppfatning  :)Jeg har vært en del i Bærum og helt vest i Oslo og trives overhodet ikke i miljøet der, men skjønner jo selvfølgelig det sikkert finnes veldig trivelige områder med  veldig hyggelige folk på vestkanten også. Men mtp prisnivået jeg har sett der er det ganske så uaktuelt uansett, vi vil ha råd til andre ting enn å bo. :)

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor i Drammen med mine 2 barn, og trives veldig godt. Jeg har bodd mesteparten av livet mitt i Oslo, så i en liten by 2 timer unna Oslo, hvor jeg aldri trivdes. Så flyttet jeg til Drammen, og har trivdes veldig godt. Barna trives og veldig godt, det er veldig mange fritidsaktiviteter for de å velge mellom. Vi er fornøyd med skolen. De har mange god venner. Og ikke noe tull blant barna. Eldste min er nå 18 år. Jeg flyttet hit uten å kjenne noen. Men har fått flere gode venner, da kollegaer, nabo og foreldre til barna. 

Her er det og mange flotte turmuligheter, mange vann og bade i på sommeren, stor svømmehall, slalåmbakke og mye mer. Jeg trodde vi kom til å reise mye til Oslo, for å finne på ting. Men ble overasket over hvor sjelden vi gjør det. Da det er mye å gjøre i Drammen og.

Anonymkode: 9b6e0...01b

Tusen takk for erfaringer :) Litt nysgjerrig på hvilken by du ikke trivdes i? :)

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg anbefaler Ski. Det er kjempeålreit sted å bo. Storsenteret i sentrum, med alt du trenger av butikker etc.

Masse fine boligområder rundt i Ski. Alt fra blokkleiligheter til rekkehus og eneboliger. Bare å velge.

Toget fra Ski til Oslo S tar vel 10-15 minutter om man tar et direkte-tog. Tar man "melke-ruta" (lokaltog) som stopper på alle stasjoner innover til byen, tar det ca 35 minutter til Oslo S. Det går tog hele tiden fra Ski, da det er en hovedstasjon alle togene stopper ved.

 

Anonymkode: 86277...246

 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bodd flere steder den andre veien (Hadeland og Hønefoss), og trives veldig godt. Kollektivtransporten er ikke topp, men det går helt fint. Jevnaker er stedet vi har trives best. Har også bodd på Gran. Siden vi er så mye i Oslo og har mye besøk derfra, kommer de med buss til Hønefoss og vi henter der, eller tog til Lunner, så plukker vi opp der. Når de kommer med fly tar de flybussen fra Gardermoen. 
Har nærhet til Marka og fine friluftsområder året rundt, og om sommeren har vi båtliv. Prisene har gått en del opp i det siste, men er fortsatt rimelige. Har også fine plasser å vise fram, som Kistefos, Hadeland Glassverk, Hadeland Folkemuseum osv. Ti minutter til Hønefoss hvis man trenger å handle. 45 min til Gardermoen og 1 time til Sandvika. 

Anonymkode: b1f0f...c06

Tusen takk for svar! Supert å høre litt erfaringer :)

 

 

Anonymkode: 5fb74...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de som bor i Asker og Bærum et spesielt verdisyn? Opplys meg!

Anonymkode: 4afff...56f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har de som bor i Asker og Bærum et spesielt verdisyn? Opplys meg!

Anonymkode: 4afff...56f

 Ikke heng deg opp liten tullekommentar da 😘 Jeg har null interesse av å krangle ✌️ Det er da ingen hemmelighet at områdene vest for Oslo er sett på som typisk "pent" og jeg fikk dessverre en del av mine fordommer bekrefta da jeg jobbet i Bærum. Men det var sagt som en spøk og jeg skjønner at det er mange ulike mennesker der også. :)

Om du bor i Bærum/Asker kan du gjerne fortelle om hvordan det er å bo der og tipse om hyggelige områder der med ok priser  :)Kanskje kjenner du til Heggedal/Spikkestad/Røyken som er langt nok ute til å være aktuelt.   Det jeg har fulgt med på finn.no i området nærmere Oslo har vært temmelig langt unna vår prisklasse (under 5mill).

Ts

Anonymkode: 5fb74...c6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til Lier og Røyken. Mange koselige områder og fint for barnefamilier. Drammen er nær og har bra butikker og tilbud ellers. Tog fra Drammen sørover og til Gardermoen, og Oslo selvsagt. Ikke skremmende langt til Sørlandet heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Muskath said:

Kjenner til Lier og Røyken. Mange koselige områder og fint for barnefamilier. Drammen er nær og har bra butikker og tilbud ellers. Tog fra Drammen sørover og til Gardermoen, og Oslo selvsagt. Ikke skremmende langt til Sørlandet heller. 

Takk for svar! Hvordan er det med kollektivtilbud til Lier, Lier togstasjon er jo et stykke fra mange av boområdene på andre siden av E18

Og hvordan er det med "fasiliteter" i Røyken, har man alt man trenger i nærområdet og hvis ikke hva blir liksom nærmeste sted man føler tilhørighet til? Drammen?  

Anonymkode: 5fb74...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje kjenner du til Heggedal/Spikkestad/Røyken som er langt nok ute til å være aktuelt.   Det jeg har fulgt med på finn.no i området nærmere Oslo har vært temmelig langt unna vår prisklasse (under 5mill).

Ts

Anonymkode: 5fb74...c6c

Charter-Svein bor i Heggedal, vet ikke om det er greit for verdisynet ditt?

Anonymkode: 4afff...56f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! Hvordan er det med kollektivtilbud til Lier, Lier togstasjon er jo et stykke fra mange av boområdene på andre siden av E18

Og hvordan er det med "fasiliteter" i Røyken, har man alt man trenger i nærområdet og hvis ikke hva blir liksom nærmeste sted man føler tilhørighet til? Drammen?  

Anonymkode: 5fb74...c6c

Det går jo buss der det er langt til togstasjon, både i Lier og Røyken. Drammen blir det nærmeste stedet med diverse tilbud ja. Men enkelte steder i Lier, som Tranby, Lierbyen har mange tilbud.  Røyken har jo tettstedet Slemmestad og det er ikke langt fra Asker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Eidsvoll og stortrives. Er to/tre små tettsteder her hvor man får tak i det man trenger. Er flere togavganger i timen. 30 min til Oslo S, 5 min til Gardermoen. 

Ypperlige turmuligheter, båtmuligheter (Mjøsa og Hurdalsjøen), kulturmuligheter, vintersport, lag og foreninger osv. 

Anonymkode: 76f24...54f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Charter-Svein bor i Heggedal, vet ikke om det er greit for verdisynet ditt?

Anonymkode: 4afff...56f

Det er topp 😘

43 minutter siden, Muskath said:

Det går jo buss der det er langt til togstasjon, både i Lier og Røyken. Drammen blir det nærmeste stedet med diverse tilbud ja. Men enkelte steder i Lier, som Tranby, Lierbyen har mange tilbud.  Røyken har jo tettstedet Slemmestad og det er ikke langt fra Asker. 

Takk for svar :) Aner du noe om bussene går sånn at det funker om man skulle ønske å pendle til Oslo feks? 

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor i Eidsvoll og stortrives. Er to/tre små tettsteder her hvor man får tak i det man trenger. Er flere togavganger i timen. 30 min til Oslo S, 5 min til Gardermoen. 

Ypperlige turmuligheter, båtmuligheter (Mjøsa og Hurdalsjøen), kulturmuligheter, vintersport, lag og foreninger osv. 

Anonymkode: 76f24...54f

Takk for svar :) Hvilke områder syntes du er fint til barnfamilier? Øst eller vest for Vorma, evnt Eidsvoll verk/Råholt/Dal? Eidsvoll-området er veldig greit i forhold til jobb og Gardermoen, men jeg er bare så utrolig lite glad i snø og vinter, så prøver egentlig klore meg mest mulig sørover😂 

Anonymkode: 5fb74...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 19.58, AnonymBruker skrev:

 Ikke heng deg opp liten tullekommentar da 😘 Jeg har null interesse av å krangle ✌️ Det er da ingen hemmelighet at områdene vest for Oslo er sett på som typisk "pent" og jeg fikk dessverre en del av mine fordommer bekrefta da jeg jobbet i Bærum. Men det var sagt som en spøk og jeg skjønner at det er mange ulike mennesker der også. :)

Om du bor i Bærum/Asker kan du gjerne fortelle om hvordan det er å bo der og tipse om hyggelige områder der med ok priser  :)Kanskje kjenner du til Heggedal/Spikkestad/Røyken som er langt nok ute til å være aktuelt.   Det jeg har fulgt med på finn.no i området nærmere Oslo har vært temmelig langt unna vår prisklasse (under 5mill).

Ts

Anonymkode: 5fb74...c6c

Er fra Asker men bor i Oslo nå. Har tenkt på de stedene der som «ingenmannsland». Mulig det har bedret seg nå, men du må ha bil der og kjøre til alt. Kan virke som du for mye for pengene, men det er det en grunn til. 
Disclaimer: ting kan jo ha endret seg siden jeg bodde der ;)

Anonymkode: 3ec03...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Røyken har blitt veldig bra etter utbyggingen. Super ny barneskole og fantastisk svømmehall bla. Du har kort vei til både Oslo og Drammen, men du har ellers alt du trenger i Røyken også av butikker som mat, blomsterbutikk og polet bla. Nye Rortunet i Slemmestad er under utbygging (kjøpesenter), og Røyken blir dessuten en del av Asker snart, uten at boligprisene er berørt av det. Du kan fint få deg en enebolig til 5 milloner der. Jeg bor ellers selv i Vollen i Asker, koselig sted for både barn og voksne, men her er boligprisene stivere.

Anonymkode: 6508a...1ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal dere jobbe? Hvor gamle er barna? Hva er dere glad i? By? Marka? Gå på ski? Mye tilbud som sport, dans, musikk, speider? Nærhet til Gardermoen? Tog? Buss? Klare seg med kun en bil? Nær havet? Nær Oslo? Skal barna kunne gå til alle skoletrinn inkl. VGS? Det kan også være veldig stor klimaforskjell på Kongsberg og Moss feks. 

Generelt er det ganske fint å bo de fleste steder på Østlandet, tenker jeg. 

Anonymkode: 5dfee...b96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i Fet kommune og det er et veldig fint sted som fortsatt har nogenlunde vettuge priser, men som fortsatt ligger nærme Lillestrøm og Oslo. Fine friluftsområder, bra miljø, gode skoler, alt man trenger i kort avstand. 

Nå har jeg bosatt meg i Eidsvoll kommune og her trives jeg faktisk ennå bedre. Men prisene er litt stivere pga nærheten til Gardermoen. Men igjen, du har absolutt alt du trenger i umiddelbar nærhet og det er veldig godt kollektiv-tilbud.

Du må gjerne komme med spørsmål om disse to kommunene, så skal jeg svare så godt jeg kan utifra mine erfaringer. :) 

Anonymkode: c674d...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillestrøm. Kort vei til det meste. 10 min med tog til Oslo. Skogen er 10 min unna med bil. Rolig og stille her vi bor, mange småbarnsfamilier som møtes i gata og leker ❤️

Anonymkode: 1a34b...cae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...