Gå til innhold

Noen som har en god løsning på familiejulekabalen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp/ forslag på hvordan vi kan løse familiejulekabalen de neste årene...

Jeg traff for noen år siden en flott mann, fraskilt med 3 barn. 2 av barna bor hos moren og et av barna bor hos ham (100%) pga avstand og valg. Alle 3 barna feirer jul hos min samboer annethvert år, men samboer og jeg har ikke barna samme jul.

Vi har nå flyttet sammen og har det veldig bra😊

Jeg har to voksne barn, som begge har flyttet ut. De feirer jul annethvert år hos meg og sin far.

Jeg er enebarn, kommer fra en liten familie, og har flotte foreldre jeg til nå har feiret jul med hvert år.

Min samboer har to søsken, det ene fraskilt med barn og ny mann med barn, det andre søskenet er gift med 3 barn. Samboer og sine barn har til nå feiret jul annethvert år hos hans foreldre sammen med et av søskenene og deres familier. 

Vi ønsker nå å feire jul sammen, men uansett hvordan vi vrir og vender på det, får vi ikke kabalen til å gå opp.

Jeg har sagt at vi fint kan feire hjemme hos oss og invitere alle hit, men problemet er at vi har utfordring med å få plass til alle, da vi bor i et lite hus.

Er det noen som har gode løsninger på dette i familier med mange søsken, mine-dine-og våre barn, og skilte med ulike familieutfordringer som tviholder på sine tradisjoner? Hvordan feirer dere jul, og hvor mange er dere?

🎄🎅

(PS. Å reise til syden på julaften har ingen av oss lyst til)

Anonymkode: cd0ec...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har sagt at vi fint kan feire hjemme hos oss og invitere alle hit, men problemet er at vi har utfordring med å få plass til alle, da vi bor i et lite hus.

 

Anonymkode: cd0ec...f96

 

Hvorfor foreslå noe som er umulig i utgangspunktet?

Anonymkode: dd22c...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hele storfamilien stappes inn i et lite hus sa? Det går fint an å feire jul med bare noen få mennesker, for så å besøke andre senere i romjula. 

Anonymkode: bd61e...305

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer og jeg har bestemt at julaften for oss og barn (våre+hans) blir fast hos oss fra i år. Våre foreldre er hjertelig velkommen om/når det passer, ellers får andre ordne seg selv/møtes senere i jula. Vi ønsker å skape faste tradisjoner for barna, samt har et barn som trenger ro og stabilitet - derfor gjør vi det sånn.

Anonymkode: 266ae...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Problemet» her er vel dine foreldre og at du er redd for at de skal sitte alene? Ellers synes jeg kabalen er ganske enkel (tar forbehold om at det er noe jeg ikke har skjønt):

Jul A: dine barn og dine foreldre hos dere

Jul B: hans barn og hans foreldre + søsken hos hans foreldre.

Er det et alternativ at dine foreldre blir med til svigers?

Anonymkode: d1ee7...f18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to søsken med egne familier, og mannen har tre søsken med egne familier. Vi feirer annenhver jul hos min familie, og annnehver hos hans. Dette innebærer at både mine og hans foreldre er alene annethvert år fordi vi ønsker å samle hele familien annethvert år slik at alle søsken får tilbringe tid sammen og alle fettere/kusiner får denne tiden sammen. Dette er helt uproblematisk for våre foreldre, de reiser vekk eller er på hytta, så har vi en liten «mini-jul» med dem noen helger før jul. Vi kan ikke dele jula opp i enkeltdager da alle bor på hver sin kant av landet.

Anonymkode: 3984e...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får dere plass til alle i stuen om dere har ekstra bord+stoler da? Vi har også stor familie og annenhver jul er huset fullt. Vi må ha konferanse bord som forlenger spisebordet, pluss ekstra stoler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De årene din samboer har alle barna sine, kan dere feire jul med hans foreldre og den av hans søsken som er hos dem. De årene du har barna dine, feirer dere med dine foreldre. Er mitt forslag.
 

Jeg tenker det ikke er opp til dere å arrangere at din samboer feiret med begge sine søsken etter tur; det kan eventuelt de som inviterer legge til rette for. Jeg vet ikke hvordan dine foreldre stiller seg til å feire annenhver jul uten deg, men de er i alle fall ikke alene om å måtte forholde seg til at barnet får partner og dermed må fordele høytidene mellom to slekter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...