Gå til innhold

Tilbud om å servere i stebarns konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ville du tenkt om du ble spurt om å servere i stebarns konfirmasjon? 🤔

Har vært sammen med faren siden gutten var tre år og han bor hos oss 50%. Er også mor til guttens søsken. Har en god tone med barnets mor og vi har blant annet invitert henne til å feire jul med oss flere ganger da hun er enslig og familien hennes bor et annet sted. Har hatt det veldig hyggelig sammen de gangene vi har vært sammen om andre feiringer som gjelder barnet og hun har også vært gjest i mine barns bursdagsselskaper. 

Jeg tok det på en måte for gitt at jeg skulle være gjest i konfirmasjonen, men ble så satt ut da hun spurte meg om hjelp til å servere at jeg bare sa ja. Trodde først at det var snakk om å hjelpe med noe på forhånd, bake kake, ordne lokalet etc. men så kommenterte hun plutselig at jeg «gjerne må være med å drikke kaffe etterpå hvis oppvasken er ferdig», så det høres ikke ut som om hun har tenkt at jeg skal være gjest under middagen. 

Kommer ikke til å lage noe bråk rundt barnets dag, men synes det er litt trist. Far er forbanna og mener at vi bør insistere, men jeg synes det blir feil å starte en konflikt. Samtidig så tror jeg virkelig at barnet ønsker å ha meg der og han snakker om feiringen som om jeg er gjest, så vet ikke hvordan vi skal fortelle han det uten å lage bråk.

Anonymkode: 084de...2f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan noen folk tenker vil aldri stoppe å forundre meg. Seriøs? Du er mor til hennes barns søsken og selv om det er mor og far til konfirmanten som er verter den dagen er det absolutt ikke ok å degradere deg til en tjener. Selvfølgelig skal du være gjest og jeg er enig med mannen din at dette skal tas opp. Mora må jo være helt blåst og trenger en realitetsorientering.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke snakke med mor om det. Si at du har tenkt deg litt om, og at du veldig gjerne vil være vanlig gjest. Stebarnet betyr mye for deg, og at du gjerne vil overvære konfirmasjonen sammen med han, ikke bare på vei inn og ut med kaffe eller mat. Selvom hun må finne ny servitør, så setter hun sikkert pris på at du er glad i barnet hennes, og ønsker å være der for barnet.

Anonymkode: fbf59...1bf

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst virker du som en veldig god stemor ❤

Jeg synes absolutt at dette er rart av mor. Du er å regne som guttens nærmeste familie (en av de to han har) og bør være gjest i selskapet. Far kan kanskje komme på banen og foreslå andre til å servere, best om han allerede har funnet noen som har sagt ja. 

Ellers ville jeg sagt ifra selv på en god og hyggelig måte. Si noe som at du har tenkt deg litt om og pratet med far, og at du er så glad i gutten at du vil være der på hans store dag. Du kan gjerne stille med kake og hjelpe med forberedelse eller rydding etterpå (om det er noe du kan og vil bidra med). 

Lykke til, fortell gjerne hvordan det går 😊

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør far ta seg av. Å si at min samboer skal være gjest, så vi må få tak i noen andre som kan hjelpe til med servering. I den samtalen med mor bør også far si til mor at stemor er for snill som sier ja til å servere, men det godtar ikke han som far til barnet og kjæreste til stemor

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du overlate til din mann. Selvsagt skal ikke du servere. Hyggelig om du hjelper til, på lik linje med mor og far hvis du er involvert i selskapet som mor og far, ellers så er du gjest. Serveringsjenter får de leie inn (noen venninner av konfirmanten eller noe). 

Anonymkode: 78d99...663

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er merkelig! Som En voksenperson i barnets nærmeste familie er det helt naturlig å ønske/forvente at du bidrar med organisering og oppgaver på lik linje med far og mor, altså er en vert i selskapet. Om mor styrer med å sette frem mat, og rydde av bordet kan du selvsagt gjøre det samme.  Men at du skal stå på bakrommet med oppvask igjennom hele selskapet mens mor og far sitter til bords?! Så absolutt ikke! 


Dere får bare ta en prat med henne og si at det kanskje er blitt en misforståelse, at du gjerne er vertskap på lik linje med dem, men at det ikke er snakk om å være en innleid servitør/vaskehjelp!

Anonymkode: a7abe...080

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil først og fremst reflektere dårlig på vertskapet om stemor, som har vært i konfirmantens liv så lenge han kan huske, er satt til å servere. Jeg tenker at du gjør mor og far en tjeneste ved å ta opp dette, kanskje du til og med kjenner noen som kan forespørres om de kan tenke seg å servere? 

Eventuelt er det jo nærmest en perfekt liten hevn å si ja. Så kan du på en hyggelig og høflig måte forklare alle som spør hvorfor stemor serverer, at du gjør det siden mor så gjerne ville at du skulle. På den annen side er det litt dumt for konfirmanten sin del, for det vil for alltid bli husket som den konfirmasjonen der stemor serverte. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært slutt på å invitere den kjerringa til jul. Det er hvertfall helt sikkert. 

Anonymkode: 7d739...0c9

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj! Selvfølgelig tar man det for gitt at du er gjest når du er gift med faren til konfirmanten! For en rar situasjon. Folk ass!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nå alle på kg skal si dette er helt greit fordi du er stemor, for biomødre kan gjøre som de vil, men stemødre skal bli brent på bålet

Anonymkode: a11ba...de7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel nå alle på kg skal si dette er helt greit fordi du er stemor, for biomødre kan gjøre som de vil, men stemødre skal bli brent på bålet

Anonymkode: a11ba...de7

Åh Gud bedre 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel nå alle på kg skal si dette er helt greit fordi du er stemor, for biomødre kan gjøre som de vil, men stemødre skal bli brent på bålet

Anonymkode: a11ba...de7

Nå er det faktisk ingen her som har sagt det så langt. 

Anonymkode: 66b62...c0a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...