Gå til innhold

Åtteåring som bryter sammen når hun har gjort noe galt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åtteåringen min bryter helt sammen om hun blir tatt i å gjøre noe hun vet er galt. Hun hylgråter og stormer ut på rommet sitt og det tar laaaang tid før hun er klar for å i det hele tatt si noe som helst. 

Tegn på at jenta er redd for kjeft eller straff? Veldig usannsynlig da hun veldig sjeldent får "straff", og da har det vært noe så ille som å sitte i trappa. Kjeft bryr hun seg egentlig ikke om, det hun sliter med er et rolig "hva var det du gjorde nå?" eller "det der er ikke helt greit". Slik reaksjon kommer som oftest når hun blir ferske i å gjøre noe hun vet hun ikke burde ha gjort. 

I dag lurte jeg på hva hun drev med i gangen så jeg spurte "hva gjør du på?" der svaret ble hylskrik og at hun stormet på rommet. Det viste seg at hun tegnet på veggen. Nådde ikke inn til henne for en time etterpå. 

Hva gjør man med slik oppførsel? Det blir så og si umulig å ha en samtale om ting hun gjør som hun ikke burde, konsekvenser osv. "Jeg vil ikke snakke om det" er ofte svaret når hun har roet seg ned og om vi ikke godtar det er det hyling og hun går helt i lås igjen. 

Tips til hvordan vi kan håndtere disse "anfallene"? 

Anonymkode: 583de...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir bare verre om dere ikke får tatt denne oppførselen nå. Å tegne på veggen i den alderen er forresten ikke normalt. Om hun venner seg til å hylegrine for å slippe konfrontasjon, hva tror dere hun gjør når hun blir eldre? 

Kan virke som hun er redd for å få straff, og dermed reagerer slik før hun får straff. Sier ikke dette for å være slem. Kjenner ei (18 nå), som oppfører seg som en skikkelig fjortis. Hver gang hun får råd og tilsnakk som hun egentlig vet er riktig, begynner hun å skrike som en liten unge, fordi hun ikke vil høre. Hun tåler ikke kritikk, og vil ikke gjøre noe kjedelig med mindre hun må. Hun vil ikke omgås om vi har med andre, og tar styring på alt som skal skje. Urolig slitsomt og irriterende.

Anonymkode: 22921...b92

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hun forsøker å få dere til å synes synd på henne?

Barnet til onkelen min er yngre (6 år) men har den samme oppførselen, det blir gråt med en gang en tallerken faller eller noe lignende 🙄 når hun innser at det ikke er noe fare for å få kjeft, slutter hun å gråte med en gang.

Barn er så smarte xP

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjortisen min var litt lik da han var yngre. 

Han overreagerer på alt mulig fra han var året, dersom det man sa antydet at han hadde gjort noe feil eller galt. 

Han hylgrein om en sa at han ikke måtte kjøre med lekebilen på stuebordet da han var et lite knøtt, så vokste han til og klikket i vinkel eller gråt om en sa at han tok feil, om en oppdaget noe « galt» som han hadde gjort ( han har egentlig ikke gjort så mye galt) osv.. og en hel rekke andre ting.

Nå er han helt fin og det har bedret seg gradvis fra 7 årsalderen. 

Anonymkode: 3d37e...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville ha hjulpet henne med å regulert følelsene sine. Det virker som at hun er redd for å bli straffet. La hun få sette ord på følelsene sine i ettertid, når hun er helt vanlig igjen. Hva er grunnen til at hun er redd for å bli straffet? Hva var det som trigget henne i denne situasjonen? Kunne hun eller du gjort noe annerledes? Tror det å reflektere over atferden, kan gjøre det nyttig i en ny situasjon, der hun blir «tatt» for å gjøre noe galt. Det må være slitsomt for å henne å få en slik reaksjon. Mulig hun klarer å stoppe sine anfall, før hun mister kontroll senere - når hun har lært seg å sette ord på det som er vanskelig. 

Anonymkode: 1f179...c48

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun fått straff før? Altså, skikkelig straff? Kan hun være redd for dette?

Hvis ikke, så kan det hende hun hylgriner for å slippe konfrontasjon. Du burde snakke med henne om det hun har gjort, uansett. Hvis det ikke funker 10 min etterpå, prøv igjen om en time. Funker ikke det, ta det dagen etterpå. Jeg vet ikke om dere lar det ligge om dere ikke når fram? Mulig hun utnytter dette i så fall

Anonymkode: 6f1be...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde alltid det da jeg var liten, for da visste jeg at jeg fikk mindre kjeft. For meg var det en taktikk for å slippe billigere unna. Det må ikke være noe dramatisk. Det kan være så enkelt

Anonymkode: 3457a...6e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om oppførsel, det handler om en reaksjon hun får. Helt tydelig her at hun får mye tilsnakk, kritikk eller kjeft. Hvis ikke hadde hun ikke reagert på den måten 

Anonymkode: aaea3...15f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som hun lenger opp at det er føleslesreguleringen som er skeiv her. Snakker dere om følelsene rundt hendelsen, hvorfor hun reagerer som hun gjør, eller fokuserer dere bare på det som ble gjort galt? Prøv å veiled følelsene hennes, spør om hun ble redd/trist/flau etc når dere så henne gjøre *putt inn hendelse*, ta selve hendelsen til sist.

Anonymkode: 210f9...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun "tar kontroll" av situasjonen for å unngå tilsnakk. Har et barn i min familie som er likedan, umulig å ta tak i dårlig oppførsel fordi saken "drukner" i at ungen blir fullstendig hysterisk. 

Anonymkode: 2ec20...f5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 10 år er også slik, men ikke så ekstrem. Når han får tilsnakk, bryter han ofte helt sammen og plutselig er han liksom "offeret" selv om det er han som har gjort noe galt. Her tar det heldigvis bare et par minutter før han roer seg igjen, da. Tror det er en ganske vanlig reaksjon når man vet man har gjort noe galt. Vi voksne kan vel også kjenne på slike følelser, selv om vi ikke uttrykker dem.

Anonymkode: dada8...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt på 10 år er også slik, men ikke så ekstrem. Når han får tilsnakk, bryter han ofte helt sammen og plutselig er han liksom "offeret" selv om det er han som har gjort noe galt. Her tar det heldigvis bare et par minutter før han roer seg igjen, da. Tror det er en ganske vanlig reaksjon når man vet man har gjort noe galt. Vi voksne kan vel også kjenne på slike følelser, selv om vi ikke uttrykker dem.

Anonymkode: dada8...a3b

Ville bare kommentere dette. Det er ikke sikkert barnet prøver å gjøre seg til offer. Det kan godt være at barnet er redd, evt blir veldig lei seg hvis det gjør noe galt fordi det overhodet ikke var meningen. Barn som strever for å gjøre alt riktig og som blir konfrontert med noe de gjør galt kan føle på sterk følelse av mislykkethet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegne på veggen som 8 år? Oj, da hadde jeg faktisk blitt sint. 

Er du sikker på at hun får nok korreksjoner? Hvis tegne på veggen blir til "hvordan roe ned Anne" så går hun glipp av mye læring

Anonymkode: 86c25...3f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gorilla said:

Ville bare kommentere dette. Det er ikke sikkert barnet prøver å gjøre seg til offer. Det kan godt være at barnet er redd, evt blir veldig lei seg hvis det gjør noe galt fordi det overhodet ikke var meningen. Barn som strever for å gjøre alt riktig og som blir konfrontert med noe de gjør galt kan føle på sterk følelse av mislykkethet. 

Men hun vet vel at man ikke tegner på veggen...? Høres ikke ut som perfeksjonisme er greia her

Anonymkode: 86c25...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres mer ut som hun har funnet den perfekte måten å få oppmerksomheten bort fra det hun har gjort galt. 

Anonymkode: 5f661...eaf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være flere grunner til dette:

Manipulering:  vet hun slipper unna med ting

Frykt: tror hun kommer til å bli hardt straffet, kanskje husker hun en eller flere opplevelser der noen har vært veldig stygg med henne som straff for at hun gjorde noe galt

Psykisk: personlighetsfortyrrelse, asperger eller annet

Sykdom: for eks problemer i hjernen som påvirker adferd. Lite sannsynlig

Og sikkert et par andre jeg ikke kommer på i farten

 

Anonymkode: 50e5f...6f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det er noen følelser i sving her som hun ikke takler eller klarer å håndtere. Skamfølelse er for mange ganske fælt å kjenne på, husker selv at det føltes som verdens undergang i den alderen. Det kan være dårlig selvtillit, selvmedlidenhet, såret stolthet, eller mange andre følelser som trigger slike reaksjoner. 

Anonymkode: 03fd4...217

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mistenkelig kjent ut. Både unger og voksne kan benytte seg av den taktikken, for å slippe og bli "arrestert" når de har gjort noe galt. 

Samme opplegg som eks-mannen min drev med hvis han hadde gjort noe galt eller feil. Mye roping, banning og sinne, for å avlede meg fra sakens kjerne og få distrahert oppmerksomheten min over på noe annet. Brøling og veiving, for å slippe og få kjeft eller "straff" for det han faktisk hadde gjort galt.

Akkurat som en liten unge, taktikken fungerte en stund før jeg gjennomskuet knepet og sluttet å la meg distrahere og holdt på mitt i saken.  

Anonymkode: c7854...615

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...