Gå til innhold

Om barnehage, tidsklemma, fulltidsjobb og lite tid sammen med barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette kommer til å bli ett rotete innlegg, men trenger en utblåsning og tips/råd/erfaringer.

Jeg er mamma til tvillinger på snart to år. Mannen min jobber offshore og så jeg er derfor mye alene med de. Vi har ingen nettverk eller hjelp/avlastning i nærheten (har mange venner og vennepar, men de er selv i småbarnsfasen). 

Poenget; jeg kjenner at jeg er dritt lei av å ha så lite tid sammen med barna mine. Jobber fra 08.30-16.00 hver dag, fri hver helg. Da ser jeg barna mine en time på morgenen og 2,5/3 timer på ettermiddagen i ukene. Noe av dette er kvalitetstid, men mesteparten er jo tid hvor jeg må lage middag, vaske opp, lage frokost etc.

Jeg ønsker å selv oppdra mine barn, ikke at barnehagen skal gjøre det. Jeg ønsker mer kvalitetstid sammen med de men også «kvantitetstid» dvs at jeg kan ta meg tid til å ta de med på husarbeid, middagslaging og andre nødvendige gjøremål som de kan lære noe av. 

Jeg ønsker å jobbe redusert vertfall i barnehageårene, men det er ikke så lett å få til på min arbeidplass. Jeg vet jeg har rett til det, men sjefen var ikke særlig fornøyd da jeg luftet det. Sånn ca 80 prosent stilling er det vi har råd til uten å måtte ta drastiske grep økonomisk.

Er det noen som sitter med de samme følelsene? Flere som får dårlig samvittighet pga lite tid med barna?

Og til dere som jobber/jobbet redusert i småbarnsfasen for å få mer tid med barna, hvordan løste dere det? Med fri en dag i uken eller kortere dager hver dag?

Hilsen fortvilet mamma som legger seg med dårlig samvittighet

Anonymkode: 097c6...fc8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber 80%. Fra 08-14 hver dag. Det løser krisen for vår del. Sjefen min er heller ikke glad for det, og jeg har blitt spurt flere ganger om å øke stillingsprosenten. Det er nemlig for dårlig bemanning.

Men det er ikke mitt problem at bedriften ikke ansetter nok folk, og jeg ga beskjed fra jeg startet for 5 år siden om at jeg ikke ønsker å jobbe mer enn 80%. 

Bare stå på ditt hvis du kjenner at det er riktig for deg. Men la bedriften få litt tid til å omstille seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må han jobbe off-shore disse årene? Må du jobbe der du jobber? 

Anonymkode: 03d9e...c33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel arbeidsplassen som må vurdere om du kan ha korter dager, eller om du kan ta fri en dag i uken. Hva som er best praktisk. Jobbet selv i barnehage da barna var små og hadde fri en dag i uken  fordi kortere dager ikke var praktisk mulig i den jobben.
Hadde det vært mulig å jobbet kortere uke de ukene mannen din er offshore, og fullt de ukene han er hjemme og kan ta husarbeid og matlaging? 

Å nekte deg å gå ned i stilling er vel ingen tjent med. Si at du tenker du yter bedre de timene du er på jobb dersom du har en ekstra dag hjemme sammen med barna

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rom for litt fleksibilitet på arbeidsplassen? At du jobber litt mindre når mannen er borte, men fullt når han er hjemme? 

Om det er vanskelig med kortere dager om du går i redusert stilling, kan du vurdere å jobbe en dag mindre i uka.

Vurdere å bytte jobb? Eller at mannen bytter jobb?

 

Anonymkode: 7962a...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har løst det på den måten at jeg er hjemmeværende. Fullt klar over at ikke alle kan det, men det er bare for noen år.. :)

Anonymkode: 950e3...865

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at jobben streker, men de har ikke lov å nekte deg så lenge det er gjennomførbart. Kunne det vært mulig at du gikk ned til en 80% stilling, men der du jobber fullt de ukene din mann er hjemme og tar all «fri» når han ikke er det? Med mindre jeg ikke kan regne, kan du da ha én time kortere arbeidsdag fire dager i uken og fri hver onsdag. Onsdager kan da brukes til klar- og husvask, ukeshandling og lage noen middager som kan fryses? Kanskje kan dere også unne dere en ekstra lang morgen på onsdager før barnehagen? Regner med du hverken leverer eller henter de ukene mannen er hjemme og at full arbeidsuke da er mye lettere 😊

Anonymkode: f757b...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 75%. Jobber turnus med arbeid hver 3 helg. Har da litt over en dag i uken til å gjøre alt av husarbeid, baker og lager middag til å ha i frys osv. Fridagene henter jeg tidlig i barnehagen og gjør gøye ting med barna på ettermiddagen. Dersom jeg har ting «på stell» hjemme kan jeg ha barna hjemme fra barnehagen dagene jeg har fri. Mannen min jobber ikke borte, men har ofte veldig lange dager på jobb og kommer ikke hjem før barna er lagt. Jeg er helt avhengig av å jobbe redusert stilling en periode nå når barna er små. Hadde ikke hatt overskudd dersom jeg hadde jobbet 100%. 

Anonymkode: 6bc61...8c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt barn og jobbet 100 %, da ser man jo knapt barna. Enten latt være å få barn eller gått ned i stillingsprosent for å ha tid til dem.

Mener ikke at alle må gjøre samme valg, men det er irriterende med folk som velger å jobbe 100 %, velger å få barn, og så klager på det.

Ene venninnen min er så misunnelig på at jeg har mer tid enn henne. Jeg sa at hun kan jo jobbe redusert hun også? Åh nei, DET hadde hun ikke råd til! Men mannen hennes tjener mer enn min, og hun tjener myyye mer enn meg, så det er jo prioriteringer. De driver og bygger et svindyrt hus, men det er jo også en prioritering - vi har valgt vekk dyrt hus, dyre klær, ny fin bil etc, for heller å ha tid og overskudd til barn.

Anonymkode: f5add...c74

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å jobbe 100% med alenemor til et barn, ble utbrent først å fremst pga konflikter...ble langvarig syk. Jobber nå fast 40% tilrettelagt et annet sted, helsa er noe bedre og jeg føler at jeg får tid til å prioritere sønnen min og meg selv.

Men selv jeg da jeg ikke var syk i førsten  var det tungt å jobbe fullt i turnus så jeg har full forståelse for at mange kvinner spesielt ønsker å jobbe redusert, for å være der mer med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi løst det med at jeg jobber 50%. I mitt yrke er det mulig å jobbe turnus og jeg jobber da ca 10 vakter fordelt på en 6-ukers ordning. Vi har ikke en stram økonomi, men har heller ikke alt for mye. Er veldig bevist på hva vi handler, passer på å kjøpe vinterklær for neste sesong mens det er på salg osv. Funker kjempefint! Før jeg fikk barn hadde jeg nok sagt at det viktigste for meg er å jobbe fulltid og ha en jobb som inspirerer meg og som gir meg bøttevis med utfordringer. Etter jeg fikk barn så må jeg si at denne holdningen, for min del, er satt på vent i noen år. Nå er det ikke stress en eneste morgen for å komme seg i barnehagen. De hentes før kl 15 hver dag og rett som det er skipper vi barnehagen, smører matpakke og tar med termos på tur i skogen i stede. Jeg er iallfall ekstreme takknemlig for at jeg kan bruke så my tid sammen med barna nå mens de er små, uten så mye kjas og mas. 

Anonymkode: 2b901...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus så jobber aldri dagvakter hele uka. Jobber helger som gjør at jeg har fridager både før og etter helg. Samtidig så jobber jeg ofte kvelder (da har jeg barna hjemme eller leverer sent). Jeg har barna hjemme minst en dag i uka. Når jeg jobber dagvakter slutter jeg stort sett rundt 14-14.30 og får hentet relativt tidelig. 

Det høres kanskje fint ut med turnus, men det er det ikke. Helgene syns jeg er mer verdt, nettopp fordi hverdag er hverdag og det er så mye "må" oppgaver. Jeg jobber 80% i tillegg som gjør det mer levelig. Drømmen er dagjobb som deg, med en fridag i uka. Hadde heller valgt det, enn kortere dager. Og jeg hadde valgt onsdager, og ikke fredager :)

Anonymkode: f5b6a...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 80% når barnet begynte i barnehage. Hadde en fridag i uka hvor hun var hjemme med meg. Beste avgjørelsen vi tok! Gjorde gjerne husarbeid mens hun sov eller lekte for seg selv. 

Anonymkode: 32081...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange fine svar og refleksjoner.

Mannen kan bytte jobb men da vil han tjene en del dårligere og jeg vil ikke kunne jobbe redusert, ergo like lite tid med barna for meg. 

Jeg har tenkt meg grundig om etter jeg publiserte denne tråden. Det bunner egentlig, som jeg skrev, mest i dette med at jeg vil ha mer tid sammen med barna. Husarbeid og andre plikter er jo det jo mer en nok av på meg de ukene jeg er alene, så jeg har ingen egentid på kvelden etc. Med det går fint, så lenge jeg får være mer med barna.

Jeg har ikke mulighet til å bytte jobb, det er i grunnen vanskelig å få fast jobb i mitt yrke. Så da måtte jeg omskolert meg.

Jeg lander nok på å gå ned i stilling til 80 prosent så snart som mulig. Det er ikke mulig å jobbe kun redusert de ukene jeg er alene og fullt de ukene far er hjemme, selv om det var ett godt forslag. Dette er fordi de må ha inn en vikar/noen til å dekke den tiden jeg er borte. Dersom jeg får det gjennom hos arbeidsgiver så blir det mest sansynelig en fridag hver uke. Da kan jeg vertfall ha barna hjemme den dagen og evt en veldig kort bhg dag noen ganger. Barna har mye tid med pappaen sin, de ukene han ikke er offshore så leverer han rundt 09.30 og henter rundt 14.00 samt at de får som regel en fridag i uken. 

Så ett siste spørsmål som jeg håper noen kan svare på: på hvilket grunnlag kan arbeidsgiver evt nekte meg å jobbe redusert når jeg har små barn?

ts

Anonymkode: 097c6...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres slitsomt ut.. Dersom du ikke får gjort noe med stillingsprosent / offshore-situasjonen så kan det kanskje være mulig å tenke på noen praktiske løsninger for å få hverdagen til å gå mer opp? Ala matkasse hvis det er tilgjengelig der du bor (gjerne med ferdigkuttede grønnsaker), vaskehjelp eller robotstøvsuger. Har du muligheten for hjemmekontor for å spare pendletid?

Anonymkode: ca1fd...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har løst det på den måten at jeg er hjemmeværende. Fullt klar over at ikke alle kan det, men det er bare for noen år.. :)

Anonymkode: 950e3...865

Samme her. Eller nesten. 

Jeg jobber 20%

Anonymkode: b621d...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har løst det på den måten at jeg er hjemmeværende. Fullt klar over at ikke alle kan det, men det er bare for noen år.. :)

Anonymkode: 950e3...865

Sånn gjør vi det og. Trenger ikke dyreste huset og bilene. Har så vi klarer oss og mer til. Nyter livet med små barn.Tiden går altfor fort!

 

Anonymkode: da021...f7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Dette kommer til å bli ett rotete innlegg, men trenger en utblåsning og tips/råd/erfaringer.

Jeg er mamma til tvillinger på snart to år. Mannen min jobber offshore og så jeg er derfor mye alene med de. Vi har ingen nettverk eller hjelp/avlastning i nærheten (har mange venner og vennepar, men de er selv i småbarnsfasen). 

Poenget; jeg kjenner at jeg er dritt lei av å ha så lite tid sammen med barna mine. Jobber fra 08.30-16.00 hver dag, fri hver helg. Da ser jeg barna mine en time på morgenen og 2,5/3 timer på ettermiddagen i ukene. Noe av dette er kvalitetstid, men mesteparten er jo tid hvor jeg må lage middag, vaske opp, lage frokost etc.

Jeg ønsker å selv oppdra mine barn, ikke at barnehagen skal gjøre det. Jeg ønsker mer kvalitetstid sammen med de men også «kvantitetstid» dvs at jeg kan ta meg tid til å ta de med på husarbeid, middagslaging og andre nødvendige gjøremål som de kan lære noe av. 

Jeg ønsker å jobbe redusert vertfall i barnehageårene, men det er ikke så lett å få til på min arbeidplass. Jeg vet jeg har rett til det, men sjefen var ikke særlig fornøyd da jeg luftet det. Sånn ca 80 prosent stilling er det vi har råd til uten å måtte ta drastiske grep økonomisk.

Er det noen som sitter med de samme følelsene? Flere som får dårlig samvittighet pga lite tid med barna?

Og til dere som jobber/jobbet redusert i småbarnsfasen for å få mer tid med barna, hvordan løste dere det? Med fri en dag i uken eller kortere dager hver dag?

Hilsen fortvilet mamma som legger seg med dårlig samvittighet

Anonymkode: 097c6...fc8

Du har det IKKE dårlig i forhold til andre. Husk at du KUN jobber dagvaktene og har fri HVER helg.

Det er verre for de som må jobbe turnus og kanskje annenhver helg.....DA snakker vi om dårlig samvittighet!!

Anonymkode: 8b9f1...801

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offshore? Dårlig råd? 

Kanskje dere burde selge unna dyre biler,hytte og hus? Kjøp rimeligere og ett sted det er mindre stress med levering og jobb? Nærmere familie?..... Barna er to år, dere har 4 år til skolestart! Gjør noe med situasjonen før dere blir helt låst!

Jeg har to skolebarn alene, én inntekt og to jobber. Én fulltidsjobb og en ekstra.. billig bil og bor på "landet" som byfolk kaller det. Jeg jobber meg i hjel, men må for å ha nok inn så vi slipper snu på hver krone.. Vi har ett lavt forbruk uten kjøp av unyttig dill og klær, sko og interiør osv. Kredittkort eier jeg ikke heller. Men det er dyrt å bo i kommunen jeg bor i, kan ikke flytte.

Gå igjennom forbruket deres og ta bedre valg. Dere har potensiale til å kunne leve ett roligere liv med hans inntekt...

 

 

Anonymkode: 00410...d2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde også oljearbeidere tjente nær millionen. Hva går pengene til? Hus til 7 mill? Jeg er alene med to. Kun 1 inntekt. Går 85% turnus. Både kveld og helg. Vi klarer oss utrolig nok. Skjønner ikke dere som må ha to hele inntekter for å få det til å gå rundt. Jeg har både hus og bil, dog verken hytte eller båt.

Anonymkode: 67fcf...de4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...