Gå til innhold

Tradisjoner rundt i Norge angående selskap.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Jeg leser så mye her inne om hva som skjer når man blir innbudt til selskap. Nå tar jeg med middager også. Det jeg har skjønt er vanlig, er vertinnegaver. Det er en hyggelig gest syns jeg! 

I min tradisjon har man med mat, vin eller annet spiselig eller drikkbart som går inn i måltidet, aldri blomster eller noe annet. Alt går til felleskapet. 

Men kommer aldri for sent, det er helt uhørt! Men man kan komme litt tidligere, og da er det som regel at voksne har barna i fokus. Vertskapet vil ikke ha hjelp til tilberedning, mm det er mor/datter/svigerdøtre en SJELDEN gang. Og nei, ikke heng meg, men menn er enten kokk eller helt fraværende som bidragsytere, men de er suverene med ungene. Og jeg syns det er greit. Ups 

Første gang jeg var på middag i Norge, så var det at alle hadde med noe hver. Veldig sjarmerende syns jeg, og lite høytidelig. Det var bare ikke så lenge ved matbordet, og det var uvant. Og alle hjalp til og rydde osv. For meg er det blitt mer og mer tydelig at gjester og vertskap er likestilt her. Det er greit det, men er det sånn over alt? 

Jeg tenker at vertskap skal ha regien på mat og underholdning. Og at gjester bidrar til at det blir vellykket. Altså gjør sitt som takk for innbydelse. Jeg har sett på programmet 4-stjerners middag ( håper det er riktig navn) og der syns jeg gjester er litt tafatte. Men det er et tv-program da.

Hvordan gjør dere det rundt om i landet her? Jeg har kun vært i sør-Norge og litt i Trøndelag. På sistnevnte sted så sto drikke i fokus  😄 men de serverte spekemat som jo er knallgodt. Men de hadde liksom ingen "regler" for noe. Det var uansett hyggelig, trøndere er veldig inkluderende som jeg opplevde det. 

Men vil gjerne vite hva som er vanlig og tradisjonelt elkers i Norge. Jeg skal til Nord-Norge til sommeren og hva kan man forvente der for eksempel? Hva slags gjest skal en være der om noen inviterer? 

Håper noen vil svare da dette er interessant for meg. Og kanskje for flere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dette varierer ganske mye fra familie til familie, og fra vennegjeng til vennegjeng. En liten vertinnegave er hyggelig, men ikke påkrevd. Jeg tror egentlig det beste rådet om du er invitert til noen du ikke kjenner så godt at du umiddelbart vet hva som er ventet av deg er å se på de andre gjestene, og hva de gjør. (Dette er et kjempepraktisk universalråd for sosiale sammenhenger, uansett om man er ung og uerfaren, fra en annen kultur eller rett og slett bare usikker.) Spør gjerne om det er noe du kan hjelpe til med, men sett deg med god samvittighet om du får et nei til svar. 

Anonymkode: e4405...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...