Gå til innhold

Noen som har erfaring med å sende åpen søknad for å bli tilkallingsvikar (sykepleier)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv har jeg aldri søkt jobb på den måten før, så vil gjerne høre andres erfaringer med det. Bør man ringe den aktuelle avdelingen der man ønsker å søke for å spørre først om de tar imot åpne søknader? Har de fleste avdelinger behov for tilkallingssykepleiere? Jeg kunne tenke meg å jobbe på sykehus først og fremst, men er åpen for jobb på sykehjem/ hjemmesykepleie. Trenger å få en fot innafor et sted. 

Anonymkode: c58e9...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er det å søke jobb i bemanningspool, er det bare faste stillinger der, eller vikariater også? Vet lite om disse bemanningspoolene ved sykehusene. 

Anonymkode: c58e9...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillinger offentlig MÅ lyses ut, uansett. Så det kan du nok bare glemme. Men bemanningsbyråer går det an å sende søknad til

Anonymkode: b72df...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stillinger offentlig MÅ lyses ut, uansett. Så det kan du nok bare glemme. Men bemanningsbyråer går det an å sende søknad til

Anonymkode: b72df...9ca

Tull. Faste stillinger må lyses ut, å være tilkallingsvikar er ikke en stilling det lyses ut til.

Personlig syns jeg det er bedre om du ringer og spør om det i det hele tatt et aktuelt der du ønsker å være. Noen steder krever så mye opplæring at det ikke er vits i å ta inn folk som bare vil ha en vakt her og der, andre tar alle de får tak i. Men dette har du da lagt en tråd om før, hvorfor er du ikke kommet i gang enda?

Anonymkode: 10373...98d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Faste stillinger må lyses ut, å være tilkallingsvikar er ikke en stilling det lyses ut til.

Personlig syns jeg det er bedre om du ringer og spør om det i det hele tatt et aktuelt der du ønsker å være. Noen steder krever så mye opplæring at det ikke er vits i å ta inn folk som bare vil ha en vakt her og der, andre tar alle de får tak i. Men dette har du da lagt en tråd om før, hvorfor er du ikke kommet i gang enda?

Anonymkode: 10373...98d

Tror ikke jeg skrev om det å jobbe som tilkallingsvikar spesifikt, men jeg laget tråder om det å komme tilbake i yrket etter nesten tre år i en annen type jobb. Grunnen til at jeg kun har søkt to vikariater i høst er rett og slett at planen var å søke innenfor et sykepleiefaglig felt jeg har erfaring fra. Det har ikke blitt utlyst ved de to sykehusene i nærheten utenom de to første jeg søkte på, og der hørte jeg ingenting. Jeg var vel feig som ikke ringte og fulgte opp søknadene, men det skal jeg neste gang. 
Har også bestilt meg karriereveiledning der jeg fikk time første uka i desember, der får jeg råd i forhold til søknad og CV. Jeg vurderer jo selvsagt sykehjem også. Jeg må også vurdere nøye hvilke arbeidssteder jeg søker på med tanke på at planen er å flytte til Oslo om 1,5 år. Det er viktig for meg å være stabil på en arbeidsplass når jeg får nytt vikariat/ blir tilkallingsvikar i starten. 
 

Ts

Anonymkode: c58e9...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tull. Faste stillinger må lyses ut, å være tilkallingsvikar er ikke en stilling det lyses ut til.

Personlig syns jeg det er bedre om du ringer og spør om det i det hele tatt et aktuelt der du ønsker å være. Noen steder krever så mye opplæring at det ikke er vits i å ta inn folk som bare vil ha en vakt her og der, andre tar alle de får tak i. Men dette har du da lagt en tråd om før, hvorfor er du ikke kommet i gang enda?

Anonymkode: 10373...98d

Nei, som sjef aner jeg vel ikke hva jeg snakker om....

Anonymkode: b72df...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som sjef aner jeg vel ikke hva jeg snakker om....

Anonymkode: b72df...9ca

Nei det gjør du ikke, så skremmende om du er sjef. En tilkallingsvikar har ingen stilling, dermed er det heller ikke noe å lyse ut. Men du er jo et bevis på at enhver udugelig gjøk kan ansettes som sjef i helsevesenet, de vil jo som regel ha jobben for å slippe turnus, ikke for å faktisk gjøre en god jobb. 

Anonymkode: 10373...98d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som sjef aner jeg vel ikke hva jeg snakker om....

Anonymkode: b72df...9ca

Hvis du er «sjef» er du nesten 100% sikkert en dårlig leder. 🙄

Hilsen leder, som forstår sitt mandat. 

 

TS: De fleste helseforetak ønsker sykepleiere på tilkalling, spesielt i kommunehelsesektoren, hvor heltidskultur er et uttrykt mål. Når alle som ønsker det får fulltidsstilling blir det ikke mange å ta av ved uforutsett fravær uten at det medfører overtid, så dersom du faktisk har mulighet til å stille opp på kort varsel er mulighetene lysegrønne. 

Jeg ville sendt skriftlig søknad til ledere ved de avdelingene du ønsker og jobbe. 

Anonymkode: 7c0ec...e33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til de stedene jeg ville jobbe, fikk tilkallingsvikar jobb med en gang. Så anbefaler deg å ringe rundt. Lykke til 😊

Anonymkode: 4d713...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for svar! Jeg skal følge rådene til dere to over her. 
 

Ts 

Anonymkode: c58e9...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk skal dere ha for svar! Jeg skal følge rådene til dere to over her. 
 

Ts 

Anonymkode: c58e9...415

Jeg må bare legge til Ts, at etter 1 år fikk jeg fast stilling på samme sted 😊

Anonymkode: 4d713...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender bare en mail til avdelingssykepleier og pleier å få komme på intervju dersom jeg ønsker å jobbe ekstra. Dette er kommunehelsetjenesten, og de har stort sett alltid behov for Spl, så det er veldig greit å få jobb. 

(Søker jeg fast stilling sender jeg søknad via de rette kanalene som f.eks hjemmesiden til kommunen)

Anonymkode: 72ac0...463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i fylket er det svært lett å få jobb som sykepleier. Det er mange jobber og få som søker, ihvertfall i kommunehelsetjenesten. Sykehuset har bemanningspool, med bla 100% stilling. Men, da må man være på 3 forskjellige avd. og da bør man være relativt rutinert. 

Det skader aldri å sende en åpen søknad eller å ta kontakt med stedet du ønsker å jobbe hos.

Anonymkode: 4824b...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

On 11/19/2019 at 8:52 PM, AnonymBruker said:

Takk skal dere ha for svar! Jeg skal følge rådene til dere to over her. 
 

Ts 

En god søknad er en med gode eksempler på hva du kan og hva du har bidratt med. Del den opp i 5 deler:

1. introduksjon

2. bakgrunn

3. motivasjon for stilling

4.personlige egenskaper

5. avslutning.

 

Jeg fant her en mal til søknad som du kan bruke.

Anonymkode: 84e70...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...