Gå til innhold

BV, kan jeg nekte de å ta kontakt med skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Iht barnevernloven 6-4 skal bvt så langt som mulig samarbeide med foresatte når de gjør undersøkelser. Men selvsagt sender de uansett en henvendelse til skolen og ber om opplysninger, det er jo et sted barna våre tilbringer mye tid. 

Bvt er ikke ute etter å ta ungene dine, og skolen tenker ikke automatisk dårligere om deg etter en anmodning om opplysninger etter barnevernloven 6-4, sånne får skolene mye oftere enn du tror.

Anonymkode: 749d9...6a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Bukkenbruse skrev:

Hvorfor nekte? Og trodde det var vanlig at skolen ble innblandet siden barnet tilbringer mye av tiden på skolen og kan komme med viktig informasjon til barnevernet. Hva er grunnen til at dere er meldt inn til barnevernet? Barnevernet er først og fremst ute etter å hjelpe

Jeg var borti det

Bv klarte å manipulere skolen til å lage en rapport som var full av falske ting, noe kontakt lærer og rektor senere har beklaget.

Vi risikerte å miste barna (de snakket om 4-12), flyttet til annen kommune og slapp unna pga det. Barna er i dag voksne.

Anonymkode: dc4d3...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skolene og barnehagene kan lett bryte sin taushetsplikt. Det gjorde de i vår sak, og plutselig visste hele barnehagen og hele nabolaget om barnevernssaken vår, de falske påstandene osv. Vi hadde ikke annet valg enn å flytte til slutt. Dette kan lett ødelegge familiens liv helt totalt. 

Anonymkode: 1cb0f...b2d

Da politianmelder du skoleledelsen for brudd på taushetsplikten, Det er straffbart, ikke bare en moralsk plikt. Man kan ikke flytte hver gang livet butter imot heller. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen skal ikke involvere flere i en slik sak enn nødvendig. Det betyr at det kun er et par personer, som er de som skal svare på spørsmålene, som skal vite om det. I tillegg har disse taushetsplikt. 
vi ble meldt av skolen, løgn og bedrag fra lærers side fordi vi hadde vært uenig om en sak. Synes også det var veldig stigmatiserende, men vi valgte å la både skole, barnehage, lege og PPT uttale seg på barnevernets forespørsel. Det morsomme var at skolen hadde ingen bekymring i sitt svar, og da ble det veldig tydelig at den første bare var løgn.

Anonymkode: 2431c...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kaisada skrev:

Da politianmelder du skoleledelsen for brudd på taushetsplikten, Det er straffbart, ikke bare en moralsk plikt. Man kan ikke flytte hver gang livet butter imot heller. 

Politiet gjør dessverre ingenting med saker som disse. Og hvordan hadde det hjulpet vår familie? Livet vårt var jo allerede ødelagt. Jo, man må flytte hvis hele barnehagen og nabolaget, og etter hvert hele byen tenker at foreldrene er voldelige eller pedofile, og barna er blitt utsatt for dette. Tenk på det du. 

Anonymkode: 1cb0f...b2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Politiet gjør dessverre ingenting med saker som disse. Og hvordan hadde det hjulpet vår familie? Livet vårt var jo allerede ødelagt. Jo, man må flytte hvis hele barnehagen og nabolaget, og etter hvert hele byen tenker at foreldrene er voldelige eller pedofile, og barna er blitt utsatt for dette. Tenk på det du. 

Anonymkode: 1cb0f...b2d

+ det er veldig vanskelig å bevise

Anonymkode: 3ef68...0ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

+ det er veldig vanskelig å bevise

Anonymkode: 3ef68...0ad

Nettopp. Men selv om man har bevis så gjør politiet ofte ingenting, anmeldelsen blir bare henlagt. 

I Norge er det veldig lett å ødelegge en familie. En skole eller barnehage kan gjøre dette for å bli kvitt av et barn som de misliker på grunn av at barnet blir f. eks. mobbet eller har spesielle behov som de ikke har kompetanse til å jobbe med eller om de er redd for at foreldrene kan lage trøbbel for dem på grunn av dette. I verste fall blir barnet tatt fra familien, og i mange tilfeller må familien flytte til annen by eller til og med annet land på grunn av spredning av falske rykter. 

Anonymkode: 1cb0f...b2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge tapte i EMD i dag

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-emd-smell-for-norsk-barnevern/71832279

Anonymkode: 3ef68...0ad

Den aktuelle saken du siterer så frikjennes omsorgsovertakelsen. Dvs. det var helt riktig å foreta en omsorgsovertakelse i det tilfellet. Det barnevernet gjorde galt, var å innvilge samvær med for langt mellomrom. Foreldrene burde fått samvær med barnet sitt oftere, og det er jeg helt enig i. I dette tilfellet gikk det måneder mellom hver gang. 

Anonymkode: 7d6d3...b6a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du nekte det? Hvis de vil støtte dere som foreldre, så vil det vel være en stor fordel om de snakker med dem. Og hvis du forsøker å forhindre det, så vil det tale veldig for at du ønsker å skjule noe. 

Anonymkode: 340cb...e19

Jeg må si at jeg skjønner TS. En bretter ut for vgs, skoler, leger,  ppt, og sikkert fler. Dette er for mange ett inngrep i familielivet.

Også advokater går ut med at en skal og bør ikke samtykke i alt.

Jeg tror at bv  har rett til å kontakte skolen, men dette vet jeg ikke.

Anbefaler at TS tar en adv fra start.

Anonymkode: 29689...455

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis konfliktnivået mellom dere er så stort syntes jeg du uansett burde informere kontaktlærer. 

Jeg syntes alltid det er litt merkelig når det skjer store ting i elevenes liv uten at jeg som lærer får beskjed. En liten beskjed fra foreldre gjør at vi voksne på skolen kan passe litt ekstra på eleven og ha litt ekstra tid hvis eleven trenger noen å prate med. 
 

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for stigmatisering. Det skjer ofte at bv anmoder informasjon fra skolen. Det er ikke så «spesielt». Jeg ville sagt ja til informasjonshentingen. Og jeg ville kommer  BV i forkant og informert skolen selv om saken. 

Anonymkode: ff96c...6a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Da nekter jeg

Går de likevel til skolen, så vet jeg at mitt barn ikke er utsatt for noe og vi får kun positive tilbakemeldinger fra skolen. 
 

Anonymkode: 44110...408

Det vil kun tale til din fordel, om det stemmer det du sier. Hvis skolen kan beskrive et velfungerende, trygt barn, vil det styrke din sak ifht det du sier om at barnet aldri er vitne til at dere krangler. 

Det vil derimot tale mot din fordel om du nekter å la dem kontakte skolen, man tenker automatisk at dere skjuler noe om du ikke tillater dem å få innsikt i barnets hverdag.

Bare husk at barn er sensitive for stemninger..er det dårlig stemning mellom dere voksne vil barnet merke det - uavhengig av om dere krangler foran barnet. 

Endret av Vera
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Men selv om man har bevis så gjør politiet ofte ingenting, anmeldelsen blir bare henlagt. 

I Norge er det veldig lett å ødelegge en familie. En skole eller barnehage kan gjøre dette for å bli kvitt av et barn som de misliker på grunn av at barnet blir f. eks. mobbet eller har spesielle behov som de ikke har kompetanse til å jobbe med eller om de er redd for at foreldrene kan lage trøbbel for dem på grunn av dette. I verste fall blir barnet tatt fra familien, og i mange tilfeller må familien flytte til annen by eller til og med annet land på grunn av spredning av falske rykter. 

Anonymkode: 1cb0f...b2d

Eh..tror du seriøst på dette selv..?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den aktuelle saken du siterer så frikjennes omsorgsovertakelsen. Dvs. det var helt riktig å foreta en omsorgsovertakelse i det tilfellet. Det barnevernet gjorde galt, var å innvilge samvær med for langt mellomrom. Foreldrene burde fått samvær med barnet sitt oftere, og det er jeg helt enig i. I dette tilfellet gikk det måneder mellom hver gang. 

Anonymkode: 7d6d3...b6a

Rolig nå. Det er ingen som har nevnt noe som helst om omsorgsovertakelse selvom du tydeligvis jubler hver gang det blir gjort en.

Anonymkode: 27bcb...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vera skrev:

Eh..tror du seriøst på dette selv..?

Ikke lenge siden det var en sak i media.

Anonymkode: 29689...455

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lenge siden det var en sak i media.

Anonymkode: 29689...455

Vil gjerne ha link til den saken ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Vera skrev:

Det vil kun tale til din fordel, om det stemmer det du sier. Hvis skolen kan beskrive et velfungerende, trygt barn, vil det styrke din sak ifht det du sier om at barnet aldri er vitne til at dere krangler. 

Det vil derimot tale mot din fordel om du nekter å la dem kontakte skolen, man tenker automatisk at dere skjuler noe om du ikke tillater dem å få innsikt i barnets hverdag.

Bare husk at barn er sensitive for stemninger..er det dårlig stemning mellom dere voksne vil barnet merke det - uavhengig av om dere krangler foran barnet. 

Ts her

Selv om bv tenker «automatisk» at jeg skjuler noe, vil den «mistanken» bli tilbakevist når de snakker med skolen. Da vil bv forstå at jeg faktisk kun tenkte barnets beste og ønsket å unngå at barnet risikerte å bli stigmatisert 

Jeg er ikke redd for at min nekt vil kunne øke mistanken mot oss, da vi har er trygt barn. Jeg ønsket kun å vite om jeg har mulighet og lov til å nekte samtykke. 

Anonymkode: 44110...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Selv om bv tenker «automatisk» at jeg skjuler noe, vil den «mistanken» bli tilbakevist når de snakker med skolen. Da vil bv forstå at jeg faktisk kun tenkte barnets beste og ønsket å unngå at barnet risikerte å bli stigmatisert 

Jeg er ikke redd for at min nekt vil kunne øke mistanken mot oss, da vi har er trygt barn. Jeg ønsket kun å vite om jeg har mulighet og lov til å nekte samtykke. 

Anonymkode: 44110...408

Og jeg sier igjen: kontakt advokat.

Anonymkode: 29689...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vera skrev:

Vil gjerne ha link til den saken ☺️

Husker du ikke hun som rømte til Polen?

Anonymkode: 29689...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Selv om bv tenker «automatisk» at jeg skjuler noe, vil den «mistanken» bli tilbakevist når de snakker med skolen. Da vil bv forstå at jeg faktisk kun tenkte barnets beste og ønsket å unngå at barnet risikerte å bli stigmatisert 

Jeg er ikke redd for at min nekt vil kunne øke mistanken mot oss, da vi har er trygt barn. Jeg ønsket kun å vite om jeg har mulighet og lov til å nekte samtykke. 

Anonymkode: 44110...408

Jeg skjønner hva du er redd for, og jeg skjønner at du er redd for å lage kaos for barnet ditt helt unødvendig. Allikevel kommer man best ut av det med å spille med åpne kort. De aller fleste skoler er profesjonelle nok til å ikke bryte taushetsplikten sin. Mest sannsynlig vil bare være en tlfsamtale til skolen, og hvis de bekrefter det du sier om et trygt og veltilpasset barn trenger de ikke å inkludere dem mer. Men det er vanskelig for barnevernet å vite om foreldre snakker «sant». Foreldre har sin versjon, andre som ser barnet daglig, har en mer nøytral versjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...