Gå til innhold

BV, kan jeg nekte de å ta kontakt med skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi krangler aldri foran barnet, så jeg forstår ikke på hvilken måte skolen kan være støttende?

Anonymkode: 44110...408

Det gjorde ikke mine foreldre heller. Men jeg hørte at de kranglet. På andre siden av huset.. Ødela store deler av oppveksten, da jeg følte jeg var i veien, følte på dårlig samvittighet og var lei meg. Og det som ofte skjer når det er så stor konflikt mellom foreldre er at de glemmer barna oppi det hele. 

Anonymkode: d70b1...688

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg er absolutt ikke redd for at bv skal ta barna fra oss. Jeg er bekymret for stigmatisering fra skolen sin side. 
Er det slik at bv går til skolen likevel, selv uten samtykke, så vil det faktisk føre til at saken blir avsluttet med en gang, da jeg vet at skolen ikke bil ha noe å utsette på mitt barn. 
jeg er derimot villig til p la denne saken ta lengre tid og føre til flere bekymringer hos oss foreldre, slik at barnet slipper denne stigmatiseringen. 
 

Bv nå gjerne ta kontakt med både lege og helsesykepleier. Vi har absolutt ingenting å frykte,  annet enn stigmatisering. 

Anonymkode: 44110...408

Dette er ganske trist lesning. I stedet for at du er samarbeidsvillig og kan få saken henlagt på kort tid, vil du dra ut tida og få barnevernet til å bruke ressurser på noe de (i utgangspunktet?) ikke trenger å bruke tid på. 

Stigmatisering skjer uansett, for barnevernet kan kontakte skolen selv om du sier nei. Det er mye verre hvis det kommer fram at du ikke har vært samarbeidsvillig! Altså, ser du ikke ironien? Du er redd for stigmatisering, men det vil skje uansett om du sier ja eller nei. Du har forutinntatte meninger om hva skolen kommer til å si. Kan du ikke ta kontakt med skolen selv, og forklare situasjonen? De har nok større forståelse enn du tror, og vil nok se på det som en veldig positiv ting at du faktisk bryr deg :)  Vær åpen om hva du føler. Skolen har vært borti MYE verre enn konflikter i hjemmet.

Anonymkode: af7e7...9df

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi ble meldt til BV, så la vi alle kortene på bordet. De fikk hente opplysninger fra barnehage, lege, tannlege, tidligere barnehage. Selvsagt skulle man ønske man slapp å involvere alle instanser når man vet man ikke har gjort noe galt, men det når det gjelder BV så er det nok lurt å samarbeide. Har hørt historier der foreldre fikk saksbehandlere som skulle vinne saken, ikke for barnas skyld, men for prinsippets del. Da sliter man. Det er et system som er skakkjørt og derfor må man trå varsomt å bare godta det meste for sin egen og barna sine sin skyld. 

 

Anonymkode: 7b921...136

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis BV finner en grunn til å mistenke dere, feks pga dere ikke legger alle kortene på bordet, så med litt uflaks og feil saksbehandlere så kan dere miste barna deres. Det har skjedd flere ganger før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er nok ikke første familien som skolen har blitt kontaktet av barnevernet om. De har nok mer erfaring med barnevernet enn du tror, og vet at alle saker er ulike. Jeg jobber som lærer, og jeg har hatt elever som har hatt med barnevernet å gjøre. I de fleste tilfeller er det ikke snakk om omsorgsovertakelse, men at familier trenger støtte og hjelp. Jeg syns det bare er kjempefint at de som trenger det, får hjelp, og vil gjerne bidra der jeg kan. 

 

Anonymkode: c9b2c...0a9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man kan merke etter at barnehage/skole er blitt kontaktet av BV, er at de går rundt å spør ofte barnet "Hvordan går det med deg?". Ofte kan de bli bekymret for om barnet virkelig har det bra hjemme. Dette er en naturlig reaksjon, men noen barn kan kanskje synes det er litt merkelig og slitsomt når alle lærerne spør om dette så ofte.

Anonymkode: 7b921...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Trolljeger skrev:

Selvfølgelig kan du ikke nekte det.

Det kan hun nekte. Foreldre har rettigheter til å nekte, og jeg vil anbefale det. Barnevernet er ikke en etat man skal stole på. 

Anonymkode: a1123...09c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva som skjer konkret hvis jeg nekter?

Eller har det egentlig ingrnting å si at jeg ikke gir samtykke? 
 

Grunnen til bekymringsmelding er stor konflikt mellom oss foreldrene, familievernkontoret har sendt bekymring. 

Anonymkode: 44110...408

At dere gidder?

Kaste bort tiden på konflikter og ødelegge for dere selv. Stakkars folk.. 

Anonymkode: f2d92...34c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen runder med BV selv (har en x som roter med ting som ikke er helt greit). Er altså x-en som det blir sendt bekymringsmeldinger på, men da jeg har hovedomsorgen for barna, så blir jeg innkalt til samtale etc. BV har fått tillatelse til å hente inn alt av info fra meg - og da også fra skolen. Har aldri følt meg stigmatisert fra skolen i ettertid. Er ikke noe som kommer opp i elevsamtale eller noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, badeball27 skrev:

Hvis BV finner en grunn til å mistenke dere, feks pga dere ikke legger alle kortene på bordet, så med litt uflaks og feil saksbehandlere så kan dere miste barna deres. Det har skjedd flere ganger før.

Det skal ikke være sånn, altså. Folk med dårlig bachelor bør ikke ha makt til å presse andre på den måten. Litt som bankranere, liksom: hvis du samarbeider går det bra, hvis ikke får du ta følgene selv..

Anonymkode: d7d60...291

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være sånn, altså. Folk med dårlig bachelor bør ikke ha makt til å presse andre på den måten. Litt som bankranere, liksom: hvis du samarbeider går det bra, hvis ikke får du ta følgene selv..

Anonymkode: d7d60...291

Barnevernet ansetter også folk uten utdannelse. 

Anonymkode: a1123...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, badeball27 skrev:

Hvis BV finner en grunn til å mistenke dere, feks pga dere ikke legger alle kortene på bordet, så med litt uflaks og feil saksbehandlere så kan dere miste barna deres. Det har skjedd flere ganger før.

 

Endret av elisa1819
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må samtykke til innhenting av opplysninger. De kan gå med på det, men de kan også ha et så sterkt ønske om opplysninger fra skole at de tar det videre.

Anonymkode: 4b984...fff

Hvorfor må foreldrene samtykke hvis det er kommet bekymringsmelding som BV er pliktige å undersøke? Må foreldre også gi sitt samtykke til at politiet sender informasjon til barnevernet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tenkt på barnet fremfor hva som hadde stigmatisert meg selv. Her er det ikke deg men ditt barn det er snakk om. Og om familievernkontoret har meldt til bv virker det ikke som om barnet er i sentrum akkurat- dere er den type foreldre som bruker barnet i en konflikt mot hverandre? Isåfall voks opp. 

Anonymkode: d70b1...688

Barnet blir også stigmatisert da, ergo; ts tenker på barnet sitt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet ansetter også folk uten utdannelse. 

Anonymkode: a1123...09c

Nemlig. Dette er allmennkjent, men noe barnvernsforkjemperne nekter for såklart.

Anonymkode: 27bcb...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, badeball27 skrev:

Hvis BV finner en grunn til å mistenke dere, feks pga dere ikke legger alle kortene på bordet, så med litt uflaks og feil saksbehandlere så kan dere miste barna deres. Det har skjedd flere ganger før.

Og det er derfor man må reformere søppelet av det barnevernet vi har i dag, det blir gjort for mange feil.

Anonymkode: 27bcb...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det at bv har den makten burde noen reagere på.

Anonymkode: 27bcb...1d6

Ja de bør jo absolutt ikke ha rett til å undersøke på skole eller barnehage om alt står bra til, får jo være måte på;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Tror dessverre stigmatiseringen blir verre når det kommer frem at du/dere nekter barnevernet å samarbeide med skolen dersom du/dere velger det. Det vil mest sannsynlig komme for en dag før eller siden. Bedre å samarbeide fra start 😉

Anonymkode: 9dfb6...e36

Ja når barnevernet, den øverste myndighet og egne domsstol blir involvert i ditt liv, så er det bare å legge seg langflat, utlevere og samtykke til ALT de måtte være interessert i, legejournaler, skole, bhg, helsesøster, hva venner og naboer måtte syns og mene om ditt foreldreskap, ellers sitter du der, plutselig alene uten barna dine, faktisk..

Anonymkode: c9155...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig. Dette er allmennkjent, men noe barnvernsforkjemperne nekter for såklart.

Anonymkode: 27bcb...1d6

Det finnes ufaglærte i så og si alle pedagogiske yrker. Selv skolen har ufaglærte. Selvfølgelig vet de fleste om det... Det handler i størst grad om økonomi, som igjen styres av staten. Skal du skylde på noen, er det ofte politikere og lokalpolitkere som har skylda for hvordan systemet funker i dag.

Anonymkode: af7e7...9df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, badeball27 said:

Hvis BV finner en grunn til å mistenke dere, feks pga dere ikke legger alle kortene på bordet, så med litt uflaks og feil saksbehandlere så kan dere miste barna deres. Det har skjedd flere ganger før.

Jepp,så det gjelder å informere dem om ALT, til og med sexlivet ditt ts, gi alle samtykker ddu kan gi dem, legg deg flat, vær ydmyk og krypende, innse feil du aldri har gjort, godta alt, det øker din sjanse betydelig til å få lov å være mor til ditt barn, også i fremtiden!

Anonymkode: c9155...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...