Gå til innhold

BV, kan jeg nekte de å ta kontakt med skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da nekter jeg

Går de likevel til skolen, så vet jeg at mitt barn ikke er utsatt for noe og vi får kun positive tilbakemeldinger fra skolen. 
 

Anonymkode: 44110...408

Skjønner ikke hvorfor du vil nekte? Siden skolen kun har positive tilbakemeldinger, så har dere alt å vinne på at bv tar kontakt med skolen. Nekter du så vil det heller høres ut som dere har noe å skjule.

Skolen har taushetsplikt, og ikke noe nytt for dem å være involvert i slike saker.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, for du tror hun har veldig stor tillit til de, etter at de meldte henne til bv?

Anonymkode: 340cb...e19

Nja, nei. Kanskje det var et dumt forslag akkurat det. Jeg mente jo mer at det er smart å "legge alle kortene på bordet" og at det kunne være greit å si til familievernkontoret at "vi skjemmes over at vår krangling blant oss voksne skal gå mer utover barnet, er det nødvendig å dra inn skolen?" Men samtidig så er det jo ikke barnet som skjemmes mest i forhold til dette, det blir vel skjermet så godt det lar seg gjøre, det er foreldrene som skjemmes og da setter de skammen foran barnet. 

Får lyst til å være til støtte for med-voksne noen ganger. Men vil heller ikke støtte det at de ikke setter barnet først, så det var nok min people-pleaser side som kom frem i det forslaget, "gjøre det best for alle" liksom. 

 

Anonymkode: d489d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Carrot skrev:

på grunn av høyt konfliktnivå er dere som foreldre meldt til BV av familierådgivere og du vurderer å fremstå som konflikskapende ved å nekte BV i å gjøre en god utredning i saken? 

Selvinnsikt og sånt vett...😅

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på TS sin tankegang her.. så er det ikke rart det er stor konfliktnivå mellom foreldrene. Lykke til videre du...

Anonymkode: 4b85b...c5c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da nekter jeg

Går de likevel til skolen, så vet jeg at mitt barn ikke er utsatt for noe og vi får kun positive tilbakemeldinger fra skolen. 
 

Anonymkode: 44110...408

Du motsier deg selv. Du sier dere foreldre har stor konflikt men barnet er ikke utsatt for noe? Det tviler jeg på hvis dere har en stor konflikt. 

Anonymkode: b3fb3...5cf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det beste for barnet det som er viktigst for deg? Barn viser ofte forskjellige sider til forskjellige folk, og for å lage et helhetlig bilde av barnet så må flere involveres. 

Anonymkode: 9ad55...ddb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er så sikker på at skolen kun har positivt å komme med, så er det helt idiotisk å nekte bv og ta kontakt med de. 

Anonymkode: 340cb...e19

Hun er vel redd for at skolen da skal stigmatisere barnet, og deretter prøve å lete etter feil på noe annet også og det er forståelig.

Anonymkode: 27bcb...1d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si hvilken familiekontor har sendt bekymringmeldingen?

Og hvorfor gjorde de det? Ble dere uenig med deres vurdering eller deres hjelpetilbud? 

Anonymkode: 3ef68...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si hvilken familiekontor har sendt bekymringmeldingen?

Og hvorfor gjorde de det? Ble dere uenig med deres vurdering eller deres hjelpetilbud? 

Anonymkode: 3ef68...0ad

.. nok en svekket tillit til familievernskontoret. Det er slike saker som dette som gjør at folk til slutt ikke tørr å betro seg til noen i frykt for å bli angitt til bv. 

Anonymkode: 27bcb...1d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en undersøkelsessak vil skolen få et standard skjema med spørsmål om barnet av typen om det kommer tidsnok, har med niste, har venner... det er bare kontaktlærer og rektor som kommer til å vite om det. Det du kan nekte er videre samarbeid utover det som blir innhentet de tre månedene barnevernet har på å undersøke bekymringen. Det er ganske vanlig at barnevernet kommer på skolen og snakker med barnet der. 

Anonymkode: c39e5...78c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, de aller fleste foreldre som krangler mye tenker stort sett aldri over at barn faktisk er utrolig observante. De kan lese kroppsspråk, som vi for øvrig bruker over 70 % i en kommunikasjonsprosess, og de er vare for endringer. Barn kan fint skjønne at det er konflikter selv om dere er stille, eller det er andre sider ved konflikten som dere "tror" barna ikke får med seg. Ikke undervurder barna dine, TS. De får nok med seg at det er noe som ikke stemmer hos mamma og pappa.

Hvis dere virkelig ønsker hjelp, så tillater du barnevernet å snakke med skolen. Dette handler ikke om dere som voksne, men at barns rettsikkerhet og trygghet må ivaretas. Du mister ikke barna dine fordi det er krangling hjemme, men kan få mulighet til veiledning og oppfølging fra fagpersoner slik at dere kan få et fint familieliv :) 

Anonymkode: af7e7...9df

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er vel redd for at skolen da skal stigmatisere barnet, og deretter prøve å lete etter feil på noe annet også og det er forståelig.

Anonymkode: 27bcb...1d6

Det kan hun ikke være redd for, da hadde hun ikke tenkt på å nekte, for da skjer det garantert. 

Anonymkode: 9ad55...ddb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

..., men kan få mulighet til veiledning og oppfølging ...

Anonymkode: af7e7...9df

...og feilvurdering, og synsing, og arrogant behandling osv.

Nei, takk. 

Anonymkode: 3ef68...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som nekter, har som regel noe å skjule, har jeg erfart.

 

Anonymkode: 45c5a...095

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er veldig belastning og stigmatisering at bv blir involvert. 
 

De må gjerne snakke med barnet. 

Anonymkode: 44110...408

Tror dessverre stigmatiseringen blir verre når det kommer frem at du/dere nekter barnevernet å samarbeide med skolen dersom du/dere velger det. Det vil mest sannsynlig komme for en dag før eller siden. Bedre å samarbeide fra start 😉

Anonymkode: 9dfb6...e36

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

...og feilvurdering, og synsing, og arrogant behandling osv.

Nei, takk. 

Anonymkode: 3ef68...0ad

Er man negativt innstilt så er mitt inntrykk at det som oftest er en grunn til at man er bekymret og redd. Gjør man seg vanskelig til de, så vil de i alle fall ikke bli mere forståelsesfulle, det er helt sikkert.

Anonymkode: 363f0...722

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, Trolljeger skrev:

Selvinnsikt og sånt vett...😅

Ja potensielt men, om jeg virkelig prøver legge godviljen til: å tenke at det ikke er TS som er en medvirkende årsak til konflikten mellom foreldrene, og jeg prøver tenke at TS har litt selvinnsikt, så skjønner jeg uansett ikke hvorfor man skal nekte BV å innhente all den informasjonen de ser for seg som relevant for at TS sine barn skal ha det best mulig? - bortsett fra om det er TS som er den direkte årsaken til at foreldrene ikke klarer ha en fornuftig dialog og samarbeide om barna. Og i så fall er det jo greit kanskje å ta en fot i bakken TS og tenke over hvorfor du ønsker motarbeide noen som ønsker det beste for de du burde ønske det beste for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hun ikke være redd for, da hadde hun ikke tenkt på å nekte, for da skjer det garantert. 

Anonymkode: 9ad55...ddb

Hun/ungen blir jo ikke stigmatisert av skolen, hvis ikke skolen er innblandet.

Anonymkode: 27bcb...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Jeg er absolutt ikke redd for at bv skal ta barna fra oss. Jeg er bekymret for stigmatisering fra skolen sin side. 
Er det slik at bv går til skolen likevel, selv uten samtykke, så vil det faktisk føre til at saken blir avsluttet med en gang, da jeg vet at skolen ikke bil ha noe å utsette på mitt barn. 
jeg er derimot villig til p la denne saken ta lengre tid og føre til flere bekymringer hos oss foreldre, slik at barnet slipper denne stigmatiseringen. 
 

Bv nå gjerne ta kontakt med både lege og helsesykepleier. Vi har absolutt ingenting å frykte,  annet enn stigmatisering. 

Anonymkode: 44110...408

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...