Gå til innhold

BV, kan jeg nekte de å ta kontakt med skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BangersBeans&Mash

Dersom dere foreldre står i en såppas stor konflikt så burde jo skolen vite om dette uavhengig av bvtj. Ellers er det bare dumt å nekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville syntes at det er mistenkelig om en forelder ikke ville at bv skulle snakke med skolen. Barnet ditt tilbringer mange timer på skolen i løpet av uken, det er jo naturlig at de vil hente informasjon fra dem. Skolen har taushetsplikt. Jeg tror mange ville blitt overasket om de visste hvor mange elever på en skole som har kontakt med barnevernet. Jeg fikk litt bakoversveis når jeg skulle ut i praksis på en ungdomsskole og fikk vite om alle problemene familier hadde. 

Anonymkode: 0c15b...986

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ufaglærte i så og si alle pedagogiske yrker. Selv skolen har ufaglærte. Selvfølgelig vet de fleste om det... Det handler i størst grad om økonomi, som igjen styres av staten. Skal du skylde på noen, er det ofte politikere og lokalpolitkere som har skylda for hvordan systemet funker i dag.

Anonymkode: af7e7...9df

I så viktige yrker som bvtj der de spiller rulett med mennesker er det ikke rom for å ha ufaglærte.

Anonymkode: 27bcb...1d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I så viktige yrker som bvtj der de spiller rulett med mennesker er det ikke rom for å ha ufaglærte.

Anonymkode: 27bcb...1d6

Vet du, jeg er helt enig med deg (bortsett fra rulett delen). Det burde være større pedagogtetthet, men igjen - det er politikere som styrer det. 

Anonymkode: af7e7...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Vi krangler aldri foran barnet, så jeg forstår ikke på hvilken måte skolen kan være støttende?

Anonymkode: 44110...408

Dette og andre ting du har sagt i tråden om veltilpasset barn hadde sikkert mine foreldre kunne sagt også. Men jeg merket absolutt konflikten og det gikk veldig inn på meg. Men ingen voksne (foreldre eller skolen) visste nok hvor vondt jeg hadde det pga dette for jeg skjulte det godt. 

Anonymkode: f1708...13e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette og andre ting du har sagt i tråden om veltilpasset barn hadde sikkert mine foreldre kunne sagt også. Men jeg merket absolutt konflikten og det gikk veldig inn på meg. Men ingen voksne (foreldre eller skolen) visste nok hvor vondt jeg hadde det pga dette for jeg skjulte det godt. 

Anonymkode: f1708...13e

Burde du heller bli fratatt dine foreldre og vokst opp i et forsterhjem, hva tenker du, helt ærlig nå?! Hos noen som fikk betalt for å være dine foreldre, og som ikke elsket deg, fordi du ikke var deres barn?!

I en perfekt verden, hadde aldri foreldre kranglet osv..alt burde vært en ren idyll, sånn er ikke verden i er realistisk perspektiv, dessverre..

Anonymkode: c9155...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde du heller bli fratatt dine foreldre og vokst opp i et forsterhjem, hva tenker du, helt ærlig nå?! Hos noen som fikk betalt for å være dine foreldre, og som ikke elsket deg, fordi du ikke var deres barn?!

I en perfekt verden, hadde aldri foreldre kranglet osv..alt burde vært en ren idyll, sånn er ikke verden i er realistisk perspektiv, dessverre..

Anonymkode: c9155...bee

Å herregud da! Det er sånn at fordi BV kommer inn så blir foreldrene fratatt barnet! Det må MYE til før foreldre mister omsorgen.

Anonymkode: 6ce4f...317

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tøys.

Bvt sender ut et standardskriv med spm rundt faglig, sosial, emosjonell, motorisk fungering, oppmøte, fravær og samarbeid med hjemmet. De INNHENTER opplysninger, de DELER ikke. Det står bare at bvt jobber i undersøkelse og etter hvilket lovverk, ikke hva bekymringsmeldingen omhandler.

Skolene er profesjonelle folk, og er godt kjent med dette her. Mange foreldre opplever dette, også der bekymringen er grunnløs og også dette vet skolene.

Og hvorfor er det så spesielt hvis barnet ditt sliter med deres konflikt? Ønsker du ikke hjelp med konflikten, ønsker du ikke at barnet slipper konflikt og evt kan få hjelp? Kanskje barnet hadde hatt godt av noen samtaler med helsesykepleier(helsesøster) en periode, parallelt med at dere får hjelp. Hvorfor melder FVK? Er det ikke progresjon der?

Du trenger ikke å være så bekymret. Senk skuldrene. Ikke ri prinsipper basert på grunnløs frykt. Det er bare slitsomt for deg, ettersom det er så unødvendig. Forsøk i stedet å være løsningsorientert. Dere vil ikke bli stigmatisert

Anonymkode: d9dba...ef5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde du heller bli fratatt dine foreldre og vokst opp i et forsterhjem, hva tenker du, helt ærlig nå?! Hos noen som fikk betalt for å være dine foreldre, og som ikke elsket deg, fordi du ikke var deres barn?!

I en perfekt verden, hadde aldri foreldre kranglet osv..alt burde vært en ren idyll, sånn er ikke verden i er realistisk perspektiv, dessverre..

Anonymkode: c9155...bee

Nei, men kanskje foreldrene mine hadde skjerpet seg og løst konfliktene sine på en bedre måte eller utenfor hjemmet om de visste hvor mye det påvirket meg. Poenget mitt er at TS sin holdning om at barnet overhode ikke påvirkes av eller merker dette er ingen god start for en løsning. Det er på ingen måte det samme som å si at noen skal flytte til fosterhjem.

Anonymkode: f1708...13e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, men kanskje foreldrene mine hadde skjerpet seg og løst konfliktene sine på en bedre måte eller utenfor hjemmet om de visste hvor mye det påvirket meg. Poenget mitt er at TS sin holdning om at barnet overhode ikke påvirkes av eller merker dette er ingen god start for en løsning. Det er på ingen måte det samme som å si at noen skal flytte til fosterhjem.

Anonymkode: f1708...13e

Takk for svar!❤️

Anonymkode: c9155...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Her var det mye tøys.

Bvt sender ut et standardskriv med spm rundt faglig, sosial, emosjonell, motorisk fungering, oppmøte, fravær og samarbeid med hjemmet. De INNHENTER opplysninger, de DELER ikke. Det står bare at bvt jobber i undersøkelse og etter hvilket lovverk, ikke hva bekymringsmeldingen omhandler.

Skolene er profesjonelle folk, og er godt kjent med dette her. Mange foreldre opplever dette, også der bekymringen er grunnløs og også dette vet skolene.

Og hvorfor er det så spesielt hvis barnet ditt sliter med deres konflikt? Ønsker du ikke hjelp med konflikten, ønsker du ikke at barnet slipper konflikt og evt kan få hjelp? Kanskje barnet hadde hatt godt av noen samtaler med helsesykepleier(helsesøster) en periode, parallelt med at dere får hjelp. Hvorfor melder FVK? Er det ikke progresjon der?

Du trenger ikke å være så bekymret. Senk skuldrene. Ikke ri prinsipper basert på grunnløs frykt. Det er bare slitsomt for deg, ettersom det er så unødvendig. Forsøk i stedet å være løsningsorientert. Dere vil ikke bli stigmatisert

Anonymkode: d9dba...ef5

Hva legger du i manglende foreldre foreldreferdigheter?!?

Som er hovedgrunnen i de fleste tilfeller til at BV henter ut barn fra sine hjem i dag..

I motsetning til vold, rusproblemer osv, som man skulle tro var en god grunn..

Anonymkode: c9155...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar selvfølgelig en prat med skolen og forklarer hvorfor jeg ikke samtykket, og at jeg håper at jeg tar feil og at verken barnet eller oss voksne blir stigmatisert av dette. 

Anonymkode: 44110...408

Jeg jobbet tidligere som lærer, og jeg må si jeg hadde fulgt ekstra nøye med dersom barnevernet hadde ønsket opplysninger, men det viste seg at foreldrene ikke hadde samtykket til det. Da hadde mine bjeller ringt, og jeg hadde som sagt fulgt enda mer nøye med på eleven.

Det er derimot ingenting «mistenkelig» med at barnevernet ønsker opplysninger. Er ikke slik at man får vite grunnen til at de ønsker opplysninger heller. Så der ville ingen bjeller ringt kun pga. at de ønsket informasjon.

Og ikke minst vil det virke veldig mistenkelig overfor barnevernet om dere nekter. Jeg tenker det beste er å samarbeide med dem, da vil nok saken bli henlagt ganske fort - eller dere vil få tilbud om veiledning og hjelp mtp konfliktnivået (med mindre situasjonen er ille, da må vel andre tiltak til).

Men jeg vil tro du ikke kommer unna at barnevernet kontakter skolen, spørsmålet er bare hvordan du vil gå fram. Du lager jo en voldsomt vanskelig situasjon om du nekter, og barnevernet kommer nok til å få tillatelse til å innhente opplysninger uansett. Så jeg tenker du/dere skyter dere selv i foten om du nekter.

Anonymkode: 7b45d...bbc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, det er ikke helt normalt og oppegående å ha masse kommunalt ansatte vasende rundt med frie tøyler i privatlivet sitt, så jeg skjønner veldig godt at folk er skeptiske.

Det ser jo litt rart ut, da, i tillegg til at vanlig voksne skjønner at de kommunalt ansatte ikke har allverdens å bidra med, blant annet på grunn av utdanningsnivå, men også fordi de politikerne ikke holder dem nok i øra.

Anonymkode: d7d60...291

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Burde du heller bli fratatt dine foreldre og vokst opp i et forsterhjem, hva tenker du, helt ærlig nå?! Hos noen som fikk betalt for å være dine foreldre, og som ikke elsket deg, fordi du ikke var deres barn?!

I en perfekt verden, hadde aldri foreldre kranglet osv..alt burde vært en ren idyll, sånn er ikke verden i er realistisk perspektiv, dessverre..

Anonymkode: c9155...bee

Beste svaret!👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 27bcb...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man som voksen ikke er i stand til å forstå at et høyt konfliktnivå mellom foreldrene selvfølgelig gjør noe med ungene, og at skolen er en veldig viktig informasjonskanal i forhold til å vurdere dette barnet, eller rett og slett bare driter i det fordi fasade er så jævla mye viktigere, ja da bør jammen meg barnevernet gripe inn!!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i manglende foreldre foreldreferdigheter?!?

Som er hovedgrunnen i de fleste tilfeller til at BV henter ut barn fra sine hjem i dag..

I motsetning til vold, rusproblemer osv, som man skulle tro var en god grunn..

Anonymkode: c9155...bee

Hva legger du selv i det? Snu på spørsmålet: hva innebærer foreldreoppgaven? 

Å være foreldre innebærer først og fremst å klare å dekke barnets individuelle grunnleggende fysiske, emosjonelle, psykiske og medisinske behov, samt behov for tilsyn/at sikkerheten ivaretas. 

Ofte vil årsakene til ikke tilstrekkelig god ivaretakelse her, være sammensatte. Hvis foreldrene over tid ikke evner å nyttiggjøre seg av hjelp her, kan det gi alvorlige følger for barnets helse og utvikling.

Å bli foreldrene innebærer et visst minimum av omsorgsevner ift daglig oppfølging som skal være på plass, med eller uten hjelp. 

Anonymkode: d9dba...ef5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Teatrica skrev:

Hvis man som voksen ikke er i stand til å forstå at et høyt konfliktnivå mellom foreldrene selvfølgelig gjør noe med ungene, og at skolen er en veldig viktig informasjonskanal i forhold til å vurdere dette barnet, eller rett og slett bare driter i det fordi fasade er så jævla mye viktigere, ja da bør jammen meg barnevernet gripe inn!!

Dette var et så unødvendig og fordømmende svar.

Anonymkode: 27bcb...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stigmatisert av lærere pga barnevernet

Jeg forstår ts godt. For dette ødela faktisk hele barneskolen for meg, og jeg ble nødt til å bytte skole på ungdomsskolen. Holdningene lårene har leser nemlig barna godt, noe ikke mine lærere forsto eller hadde nok informasjon om. Fordi jeg ble forskjellsbehandlet trakk alle de andre elevene seg unna meg. Jeg ble til slutt mobbet for å være lærerenes yndling. Da ga lærerne meg bare mer oppmerksomhet grunnet mobbingen, som førte til at det aldri stoppet. Det ble en ond sirkel hvor lærere ga meg ekstra omsorg og hjelp, og elevene mobbet mer og mer. Når jeg da begynte å utagere å være frekk mot lærerne for at de skulle slutte å være så snille og omsorgsfulle mot meg, ble det jo enda verre. Da trodde de jeg hadde det ille hjemme og pøste på med enda mer forskjellsbehandling. 

BV var inne i vårt hjem i kun 4 måneder pga skilsmisse, og det var faktisk mamma som tok kontakt med dem for rådgivning. Da gikk jeg i 2 klasse. 

I 7 klasse byttet jeg skole og det var virkelig et helt nytt liv. Mobbingen stoppet og jeg ble endelig behandlet som en vanlig dødelig og ikke en sjør posjelensdukke. 

Jeg tror mange lærere ikke tenker over hvordan de lar egne følelser avgjøre hvordan de behandler elevene. 

Anonymkode: 74e2c...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste man kan merke etter at barnehage/skole er blitt kontaktet av BV, er at de går rundt å spør ofte barnet "Hvordan går det med deg?". Ofte kan de bli bekymret for om barnet virkelig har det bra hjemme. Dette er en naturlig reaksjon, men noen barn kan kanskje synes det er litt merkelig og slitsomt når alle lærerne spør om dette så ofte.

Anonymkode: 7b921...136

 Det stemmer ikke! Jeg er lærer og får jevnlig skjema fra barnevernet vedr elever.  Dette er faktisk ganske vanlig.  Jeg besvarer da et standardskjema som går ut på om barnet har riktig klær,  har med matpakke,  hvordan skole-hjem samarbeidet er,  om jeg er bekymret for rus i hjemmet osv. Jeg besvarer da dette skjemaet,  og er deretter ferdig med saken.  Jeg går aldri til barnet og spør hvordan det har det pga denne henvendelsen.  Ser ikke med andre øyne hverken på barnet eller foreldrene.  Som sagt er dette ganske standard rutine i lærerjobben.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil du nekte? Skolen har taushetsplikt og de andre foreldrene vil ikke få vite at barnevernet er involvert. Ved å innhente informasjon fra skolen kan saken avsluttes på et tidlig stadium. Det er vel det dere ønsker? Uten å hente inn informasjon må de kanskje istedenfor ha tiltak i hjemmet, og jeg vil tro det føles mer stigmatiserende enn hvis de prater med læreren til barnet. 

Anonymkode: 7d6d3...b6a

Skolene og barnehagene kan lett bryte sin taushetsplikt. Det gjorde de i vår sak, og plutselig visste hele barnehagen og hele nabolaget om barnevernssaken vår, de falske påstandene osv. Vi hadde ikke annet valg enn å flytte til slutt. Dette kan lett ødelegge familiens liv helt totalt. 

Anonymkode: 1cb0f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...