Gå til innhold

BV, kan jeg nekte de å ta kontakt med skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan alltids nekte. Problemet kommer når de sender brev til skolen hvis de understreker at de IKKE har fått samtykke til å hente inn opplysninger. Virker litt rart at man velger å ikke samarbeide med bv hvis man ikke har noe å skjule.

BV skal så langt det lar seg gjøre samarbeide med foreldrene, men er de bekymret nok så kan de hente inn opplysninger fra over alt uten samtykke. 

 

Anonymkode: 44f7f...5a6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Er man negativt innstilt så er mitt inntrykk at det som oftest er en grunn til at man er bekymret og redd. Gjør man seg vanskelig til de, så vil de i alle fall ikke bli mere forståelsesfulle, det er helt sikkert.

Anonymkode: 363f0...722

Klart det! 

Men er det ikke diktaturet på det verste? 

Anonymkode: 3ef68...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan alltids nekte. Problemet kommer når de sender brev til skolen hvis de understreker at de IKKE har fått samtykke til å hente inn opplysninger. Virker litt rart at man velger å ikke samarbeide med bv hvis man ikke har noe å skjule.

BV skal så langt det lar seg gjøre samarbeide med foreldrene, men er de bekymret nok så kan de hente inn opplysninger fra over alt uten samtykke. 

 

Anonymkode: 44f7f...5a6

Jeg tar selvfølgelig en prat med skolen og forklarer hvorfor jeg ikke samtykket, og at jeg håper at jeg tar feil og at verken barnet eller oss voksne blir stigmatisert av dette. 

Anonymkode: 44110...408

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at hun ikke ønsker å blande inn skolen, jeg. Jeg ville virkelig følt meg uglesett fra skolens side, og vært redd for at de heretter kom til å lete etter bekymringsfulle ting hos barnet. Jeg ville ha gått med skuldrene oppunder øra og vært superstsresset for om barnet har riktige klær, oppfører seg ordentlig etc. Livredd for at skolen skulle ta meg på noe. Det er faktisk ikke uproblematisk at barnevernet kontakter skole/bhg. Det kan føre til langvarige konsekvenser for foreldrene selv om saken blir henlagt. 

Hva jeg hadde gjort selv i en slik situasjon vet jeg ikke. Men, jeg vet at jeg uansett hadde sett på det som stigmatiserende og en stor belastning om skole/bhg hadde blitt involvert. 

Anonymkode: 23a80...092

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har all rett til å nekte. Hvorvidt det er et smart valg er en annen sak. BV setter seg fort på bakbeina og går dypere enn nødvendig om man begynner å nekte de å kontakte skole, barnehage osv. Da oppfører du deg som om du har noe å skjule, og de blir bare enda mer på hugget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jadzia skrev:

Du har all rett til å nekte. Hvorvidt det er et smart valg er en annen sak. BV setter seg fort på bakbeina og går dypere enn nødvendig om man begynner å nekte de å kontakte skole, barnehage osv. Da oppfører du deg som om du har noe å skjule, og de blir bare enda mer på hugget. 

Akkurat det at bv har den makten burde noen reagere på.

Anonymkode: 27bcb...1d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Jadzia skrev:

Du har all rett til å nekte. Hvorvidt det er et smart valg er en annen sak. BV setter seg fort på bakbeina og går dypere enn nødvendig om man begynner å nekte de å kontakte skole, barnehage osv. Da oppfører du deg som om du har noe å skjule, og de blir bare enda mer på hugget. 

Uansett hvor på hugget de er, så kommer de ikke til å ta barnet fra oss. 
Blir det satt i gang tiltak, så blir det type oss voksne som må til rådgivning, sinnemestringskurs etc. 
Barnet blir ikke fjernet fra foreldrene sine fordi foreldrene krangler. 
Flaks for oss så er det et stort fokus på bv nå, så jeg stoler på at de faktisk gjør jobben sin riktig. 

Anonymkode: 44110...408

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvor på hugget de er, så kommer de ikke til å ta barnet fra oss. 
Blir det satt i gang tiltak, så blir det type oss voksne som må til rådgivning, sinnemestringskurs etc. 
Barnet blir ikke fjernet fra foreldrene sine fordi foreldrene krangler. 
Flaks for oss så er det et stort fokus på bv nå, så jeg stoler på at de faktisk gjør jobben sin riktig. 

Anonymkode: 44110...408

Det er ingen, bortsett fra deg, her i tråden som har nevnt noe om at barnet kanskje fjernes. Det virker som om du har en del du er redd for at skal komme til overflaten. Og hvis noen av dere foreldre trenger sinnemestringskurs, så tviler jeg på at barnet aldri har merket noe på dere. Barn ser og merker mye mer enn du tror. 

Anonymkode: 340cb...e19

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da nekter jeg

Går de likevel til skolen, så vet jeg at mitt barn ikke er utsatt for noe og vi får kun positive tilbakemeldinger fra skolen. 
 

Anonymkode: 44110...408

Den innstillingen din kan bli et problem for deg når de begynner å behandle saken. Med bv lønner det seg nok med litt ydmykhet fremfor å ri kjepphester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, theTitanic said:

Den innstillingen din kan bli et problem for deg når de begynner å behandle saken. Med bv lønner det seg nok med litt ydmykhet fremfor å ri kjepphester. 

Man må ha lov til å gjøre det som er lovlig å si ifra hvis han er uenig uten å få dramatiske konsekvenser for sin familie.

Anonymkode: 3ef68...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen, bortsett fra deg, her i tråden som har nevnt noe om at barnet kanskje fjernes. Det virker som om du har en del du er redd for at skal komme til overflaten. Og hvis noen av dere foreldre trenger sinnemestringskurs, så tviler jeg på at barnet aldri har merket noe på dere. Barn ser og merker mye mer enn du tror. 

Anonymkode: 340cb...e19

Hvorfor skriver du noe som ikke er riktig? Jeg skriver flere ganger at jeg ikke frykter skolen, at de skal lyve etc. Jeg stoler på at skolen forteller sannheten. Men, frykter stigmatisering pga dette

Anonymkode: 44110...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen, bortsett fra deg, her i tråden som har nevnt noe om at barnet kanskje fjernes. Det virker som om du har en del du er redd for at skal komme til overflaten. Og hvis noen av dere foreldre trenger sinnemestringskurs, så tviler jeg på at barnet aldri har merket noe på dere. Barn ser og merker mye mer enn du tror. 

Anonymkode: 340cb...e19

Dette er spekulasjoner du kommer med. Selv om man skriver noe som helst om «at barnet kan fjernes» betyr det ikke at man er redd for det.

Anonymkode: 27bcb...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bukkenbruse

Hvorfor nekte? Og trodde det var vanlig at skolen ble innblandet siden barnet tilbringer mye av tiden på skolen og kan komme med viktig informasjon til barnevernet. Hva er grunnen til at dere er meldt inn til barnevernet? Barnevernet er først og fremst ute etter å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Bukkenbruse skrev:

Hvorfor nekte? Og trodde det var vanlig at skolen ble innblandet siden barnet tilbringer mye av tiden på skolen og kan komme med viktig informasjon til barnevernet. Hva er grunnen til at dere er meldt inn til barnevernet? Barnevernet er først og fremst ute etter å hjelpe

Les det jeg har skrevet, så får du svar

Anonymkode: 44110...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada du helt fint nekte på det,men ikke kom her å sutre etterpå å lure på hvorfor BV tok over omsorgen. 

Det beste du kan gjøre er å samarbeide med BV å være posetiv i møte med dem. Vær posetiv til forslag de kommer med selv om du kanskje ikke selv ser helt behovet. 

Anonymkode: 6ce4f...317

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil du nekte? Skolen har taushetsplikt og de andre foreldrene vil ikke få vite at barnevernet er involvert. Ved å innhente informasjon fra skolen kan saken avsluttes på et tidlig stadium. Det er vel det dere ønsker? Uten å hente inn informasjon må de kanskje istedenfor ha tiltak i hjemmet, og jeg vil tro det føles mer stigmatiserende enn hvis de prater med læreren til barnet. 

Anonymkode: 7d6d3...b6a

Alle foreldre finner ut av at bv er innvolvert hvis det er ett lite sted. D kan jeg skrive under på hvis det trekker ut i tid. Det som skjer da at alle andre foreldre vil ha veldig lav terskel for å sende anonym bekymringsmeldinger. Da er d om å gjøre å få flest spiker i kista di istede heller å stille opp og være ett støttende medmenneske.

 

Anonymkode: 74913...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha lov til å gjøre det som er lovlig å si ifra hvis han er uenig uten å få dramatiske konsekvenser for sin familie.

Anonymkode: 3ef68...0ad

I teorien ja. Men i praksis så kommer det ofte uheldig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du har så lite tiltro til profesjonaliteten til lærere som yrkesgruppe. 

Anonymkode: bda32...11d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er veldig belastning og stigmatisering at bv blir involvert. 
 

De må gjerne snakke med barnet. 

Anonymkode: 44110...408

Jeg hadde tenkt på barnet fremfor hva som hadde stigmatisert meg selv. Her er det ikke deg men ditt barn det er snakk om. Og om familievernkontoret har meldt til bv virker det ikke som om barnet er i sentrum akkurat- dere er den type foreldre som bruker barnet i en konflikt mot hverandre? Isåfall voks opp. 

Anonymkode: d70b1...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...