Gå til innhold

BV, kan jeg nekte de å ta kontakt med skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er meldt til bv. 
De må gjerne snakke med barnet, men jeg ønsker ikke at de skal kontakte skolen. Kan jeg nekte de det? Eller er det ikke noe jeg skulle ha sagt?

Anonymkode: 44110...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må samtykke til innhenting av opplysninger. De kan gå med på det, men de kan også ha et så sterkt ønske om opplysninger fra skole at de tar det videre.

Anonymkode: 4b984...fff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må samtykke til innhenting av opplysninger. De kan gå med på det, men de kan også ha et så sterkt ønske om opplysninger fra skole at de tar det videre.

Anonymkode: 4b984...fff

Vet du hva som skjer konkret hvis jeg nekter?

Eller har det egentlig ingrnting å si at jeg ikke gir samtykke? 
 

Grunnen til bekymringsmelding er stor konflikt mellom oss foreldrene, familievernkontoret har sendt bekymring. 

Anonymkode: 44110...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du nekte det? Hvis de vil støtte dere som foreldre, så vil det vel være en stor fordel om de snakker med dem. Og hvis du forsøker å forhindre det, så vil det tale veldig for at du ønsker å skjule noe. 

Anonymkode: 340cb...e19

Fordi det er veldig belastning og stigmatisering at bv blir involvert. 
 

De må gjerne snakke med barnet. 

Anonymkode: 44110...408

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du nekte det? Hvis de vil støtte dere som foreldre, så vil det vel være en stor fordel om de snakker med dem. Og hvis du forsøker å forhindre det, så vil det tale veldig for at du ønsker å skjule noe. 

Anonymkode: 340cb...e19

Vi krangler aldri foran barnet, så jeg forstår ikke på hvilken måte skolen kan være støttende?

Anonymkode: 44110...408

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er veldig belastning og stigmatisering at bv blir involvert. 
 

De må gjerne snakke med barnet. 

Anonymkode: 44110...408

Det holder ikke bare å snakke med barnet. Barn kan manipuleres. Skolen er veldig viktig å få info fra så tenker de vil innhente disse opplysningene selv om du nekter, men at du da i tillegg vil fremstå som en som har noe å skjule.n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, theTitanic skrev:

Det holder ikke bare å snakke med barnet. Barn kan manipuleres. Skolen er veldig viktig å få info fra så tenker de vil innhente disse opplysningene selv om du nekter, men at du da i tillegg vil fremstå som en som har noe å skjule.n

Da nekter jeg

Går de likevel til skolen, så vet jeg at mitt barn ikke er utsatt for noe og vi får kun positive tilbakemeldinger fra skolen. 
 

Anonymkode: 44110...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alt å tjene på å samarbeide her og utrolig mye å tape på å ikke samarbeide. Tenk på hvordan det ser ut fra BV sin side? Samarbeid med instansene, vær åpen om at her trenger dere hjelp til å løse en konflikt så ikke det går ut over barnet. 

Anonymkode: c99df...0a5

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor vil du nekte? Skolen har taushetsplikt og de andre foreldrene vil ikke få vite at barnevernet er involvert. Ved å innhente informasjon fra skolen kan saken avsluttes på et tidlig stadium. Det er vel det dere ønsker? Uten å hente inn informasjon må de kanskje istedenfor ha tiltak i hjemmet, og jeg vil tro det føles mer stigmatiserende enn hvis de prater med læreren til barnet. 

Anonymkode: 7d6d3...b6a

Kanskje, hun kan ikke stole på skolens taushetsplikt?

Kanskje, det er hennes venninner eller svigermor som jobber i denne skolen, og da blir det rykter, hvorfor barnevernet spør om barnet og hva slags konflikter de har hjemme.

Anonymkode: 3ef68...0ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er meldt til bv. 
De må gjerne snakke med barnet, men jeg ønsker ikke at de skal kontakte skolen. Kan jeg nekte de det? Eller er det ikke noe jeg skulle ha sagt?

Anonymkode: 44110...408

Selvfølgelig kan du ikke nekte det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva som skjer konkret hvis jeg nekter?

Eller har det egentlig ingrnting å si at jeg ikke gir samtykke? 
 

Grunnen til bekymringsmelding er stor konflikt mellom oss foreldrene, familievernkontoret har sendt bekymring. 

Anonymkode: 44110...408

SÅ bekymringen din, ts, etter at noen nær ditt barn har ment at din oppførsel er så belastende at det går utover barnets ve og vel er å være bekymret for at det er belastende for deg at skolen (som har meldt inn dette) vet at barnevernet gjør jobben sin? :klo:

Sånn på alvor? Du er ikke urolig over at din oppførsel er så ukurrant at ungen får senskader? Det er greit for deg? 

Folk, altså. 

Anonymkode: 1c01e...553

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter du så vil barnevernets mistanke om at barna ikke har det bra øke og du vil mest sannsynlig bli dypere involert med dem.

Hva er poenget med å nekte om du ikke har noe å skjule?

Endret av WhisperingWind
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SÅ bekymringen din, ts, etter at noen nær ditt barn har ment at din oppførsel er så belastende at det går utover barnets ve og vel er å være bekymret for at det er belastende for deg at skolen (som har meldt inn dette) vet at barnevernet gjør jobben sin? :klo:

Sånn på alvor? Du er ikke urolig over at din oppførsel er så ukurrant at ungen får senskader? Det er greit for deg? 

Folk, altså. 

Anonymkode: 1c01e...553

Det står at det er Familievernkontoret som har meldt det til bv. 

Anonymkode: 340cb...e19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke verre for deg da, om du nekter? Uten forklaring vil de kanskje tro det er andre grunner til at du sier nei, og om de da gjør det på "tvang" så vil jo hele saken se verre ut fra alle kanter. 

Jeg har ikke barn men kan forstå følelsen av skam sånn "generelt". Og kan forstå det føles skamfull å bli meldt. Men i dagens verden har de garantert hatt flere som har blitt meldt inn, så dere er nok ikke de eneste. Og hvis dere er av de foreldrene som ikke har så "stor sak" i mot dere, så er det jo mye bedre at dere sier ja til alt, på den måten blir det jo klart at det ikke er stort å sette fingeren på og det kan føre til at alt løser seg bedre og fortere enn det vil gjøre om du "stikker kjepper i hjulene". For om du nekter kan de bli mer mistenksomme enn nødvendig? 

Ville tatt et møte med familievernkontoret og lagt frem det du mener der før du tar en avgjørelse. 

Anonymkode: d489d...884

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ville tatt et møte med familievernkontoret og lagt frem det du mener der før du tar en avgjørelse. 

Anonymkode: d489d...884

Ja, for du tror hun har veldig stor tillit til de, etter at de meldte henne til bv?

Anonymkode: 340cb...e19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...