Gå til innhold

Dyr er like mye verdt som mennesker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, når det er slektninger dreier det seg om biologi. Vi lever for å føre genene våre videre, og det gjør vi ved å ta vare på slektninger.

Anonymkode: 960c4...6db

Jeg hadde reddet naboen min før onkelen min ass. 

Onkelen min er en stor dust, naboen er en hyggelig kar. 

Relasjoner er da minst like viktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Rucula said:

Så for meg er hunden familie og vil reddes i lik prioritet som øvrig familie. Jeg hadde risikert livet for den hunden, det hadde jeg ikke gjort for et fremmed menneske 

Det er flere som deg:

https://www.snopes.com/fact-check/hope-springs-eternal/

Anonymkode: 960c4...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hund kan du få som du kan lære opp til de samme tingene osv. J At du likestiller hunden med ditt eget barn,( du hadde altså kunnet valgt hunden framfor ditt eget barn?), sier meg at du ikke kan være helt frisk. 

Og ja det hadde hjulpet litt. Men ikke helt og fullt med mindre mennesket ville dø selv. Da kunne du rettferdiggjort å redde hunden. 

Anonymkode: 89f26...d69

For det første har jeg aldri sagt at jeg hadde valgt hunden min forran mitt eget barn. Ingen går forran mitt barn, ikke engang mitt eget liv. Men etter barnet mitt er hunden meget høyt oppe på lista.  

Nr 2.... hallo? Jeg kan lære opp bikkja til å gjøre de samme tingene, så derfor er det ikke så farlig om "den" må byttes ut???

Jeg tror kansskje denne diskusjonen blir helt bortkastet siden du og jeg har et grunnleggende forskjellig syn på egen verdien av en hund.

Min hund er ikke en ting som kan erstattes, han er et unikt individ,  med en unik personlighet. Han er akkurat like unik som alle andre individer på denne jorden, om det er mennesker eller aper. Han er ikke en ting! Han er et høyt elsket individ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere som deg:

https://www.snopes.com/fact-check/hope-springs-eternal/

Anonymkode: 960c4...6db

Det er mange som meg, det er gjort flere anonyme undersøkelser på dette.

Men de fleste holder kjeft om det, fordi det er tabu i vårt samfunn. 

Men jeg bryr meg ikke så mye om tabuer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr er like mye verdt som mennesker. Selv foretrekker jeg dyr fremfor de aller fleste mennesker, men uavhengig av det er ikke mennesket en enestående art som kan eie alle andre arter kun fordi vi har selvbevissthet (noe enkelte unintelligente mennesker får seg til å tro)

Endret av Bufffy
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rucula skrev:

For det første har jeg aldri sagt at jeg hadde valgt hunden min forran mitt eget barn. Ingen går forran mitt barn, ikke engang mitt eget liv. Men etter barnet mitt er hunden meget høyt oppe på lista.  

Nr 2.... hallo? Jeg kan lære opp bikkja til å gjøre de samme tingene, så derfor er det ikke så farlig om "den" må byttes ut???

Jeg tror kansskje denne diskusjonen blir helt bortkastet siden du og jeg har et grunnleggende forskjellig syn på egen verdien av en hund.

Min hund er ikke en ting som kan erstattes, han er et unikt individ,  med en unik personlighet. Han er akkurat like unik som alle andre individer på denne jorden, om det er mennesker eller aper. Han er ikke en ting! Han er et høyt elsket individ! 

Du skriver jo at du elsker hunden din som et barn. 

Dyret mitt er også et unikt individ med personlighet jeg ikke ville fått igjen. Ikke like unikt som et menneske. 

Syns du ikke det er lurt drøyt å høre at barnet dit døde fordi noen valgte å redde hunden sin i stedet? 

Mister troen på menneskeheten her. 

Anonymkode: 89f26...d69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo at du elsker hunden din som et barn. 

Dyret mitt er også et unikt individ med personlighet jeg ikke ville fått igjen. Ikke like unikt som et menneske. 

Syns du ikke det er lurt drøyt å høre at barnet dit døde fordi noen valgte å redde hunden sin i stedet? 

Mister troen på menneskeheten her. 

Anonymkode: 89f26...d69

Nå tror jeg du bør roe deg ned og slutte å ta ting ut av kontekst her.

Anonymkode: c0521...b5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du bør roe deg ned og slutte å ta ting ut av kontekst her.

Anonymkode: c0521...b5f

Hva hadde du tenkt om noen valgte å redde hunden sin framfor ditt barn? Eller din mann. Eller venninne? Dyr er like mye verdt så det var synd.? 

Anonymkode: 89f26...d69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi en hund er ikke i stand til å utforme noen lover og regler. 

 

Anonymkode: 89f26...d69

Alle flokkdyr, om det er hunder, løver eller aper,  har sine "regler" om hva som er lov og ikke lov og hvordan man bør oppføre seg for å bli akseptert av sin flokk. 

Du vet hvor lite som skiller oss fra apene? 

Men nei, de er ikke nedskrevet i en bok og vedtatt på stortingen slik som våre lover 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle dyr (inkludert mennesket) er like mye verdt. Skulle jeg gradert, måtte mennesket komme nederst på lista da vi ikke tar spesielt godt vare på kloden.

Anonymkode: 2b731...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker, stein, dyr, havet, alt sammen er bare molekyler og den eneste forskjellen er måten de er satt sammen. Om vi tenker sånn, så er alt like verdt og det finnes ingen mening med livet i det hele tatt! 😱 men det som er så bra er at vi er bevisste og kan selv skape en mening med livet 👍 

 

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Rucula skrev:

Ok, men selv om du har et bruk og kast forhold til dine hunder, så er det ikke alle som har det sånn. 

Jeg har en hund og jeg har et barn. Jeg hadde valgt barnet over hunden, men kjærligheten jeg føler mot hunden min er veldig lik den jeg føler mot barnet og mannen min. Jeg elsker hunden min! Hardt! Og sorgen over å miste han hadde vært enorm. 

Så for meg er hunden familie og vil reddes i lik prioritet som øvrig familie. Jeg hadde risikert livet for den hunden, det hadde jeg ikke gjort for et fremmed menneske 

Det er å dra det for langt å si at jeg har et bruk og kast-forhold til mine hunder. Jeg har et normalt forhold til de. 

Du derimot har ikke det. Det vet du jo så klart og liker tydeligvis å ta den diskusjonen. 

Bare for å stille nysgjerrigheten min så må jeg spørre om du har mistet noen av dine hunder før? Hva gjør du når du mister den du har? Klarer du å leve med at du skal miste «noen» du elsker kanskje så ofte som hvert 10 år? Eller som meg som har flere hunder, hvert tredje/fjerde..

Jeg kjenner folk som aldri klarte å skaffe seg ny hund fordi det ble for tungt å miste den de hadde og det skjønner jeg til en grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, frekvens skrev:

Det er å dra det for langt å si at jeg har et bruk og kast-forhold til mine hunder. Jeg har et normalt forhold til de. 

Du derimot har ikke det. Det vet du jo så klart og liker tydeligvis å ta den diskusjonen. 

Bare for å stille nysgjerrigheten min så må jeg spørre om du har mistet noen av dine hunder før? Hva gjør du når du mister den du har? Klarer du å leve med at du skal miste «noen» du elsker kanskje så ofte som hvert 10 år? Eller som meg som har flere hunder, hvert tredje/fjerde..

Jeg kjenner folk som aldri klarte å skaffe seg ny hund fordi det ble for tungt å miste den de hadde og det skjønner jeg til en grad.

Det er godt å vite at du er det normale da og jeg er det unormale. Hvem er det som har bestemt disse definisjonene egentlig?  Hva som er normalt og ikke kommer jo veldig ann på hvem du sammenligner deg med. 

I min omgangskrets så er det ikke normalt å si "jaja det er ikke så fsrlig om bikkja dør, man kan jo lære opp en ny en til å kunne de samme tingene". Det er høyst unormalt! 

De fleste jeg kjenner er jo ekstremt glade i hundene sine. Som naboen min sa til meg her om dagen... "jeg kan ikke huske å noen gang ha vært så glad i noen før, som jeg er i den hunden" . Hun er førstegangs hundeeier i 70 årene. 

Du skal ikke undervurdere hvor mye folk elsker hundene sine der ute, hvor mye folk er villig til å gjøre for dem og offre for dem. 

Så hva som er "normalt " kommer nok ann hvem du omgås med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist
På 17.11.2019 den 22.29, Luna Llena skrev:

Du har helt rett alle er en del av livets sirkel, bare se på biene for eksempel uten dem vil nesten all frukt og grønt forsvinne.

Skummelt å tenke på at de er utrydningstruet 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du er på et jenteforum, når man sammenlikner dyr med mennesker, til stående applaus. 

Hadde blitt sliten av å bli like lei meg for døde fluer, rotter og storfe, som av terrorangrep i naboland feks. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Rucula skrev:

Det er godt å vite at du er det normale da og jeg er det unormale. Hvem er det som har bestemt disse definisjonene egentlig?  Hva som er normalt og ikke kommer jo veldig ann på hvem du sammenligner deg med. 

I min omgangskrets så er det ikke normalt å si "jaja det er ikke så fsrlig om bikkja dør, man kan jo lære opp en ny en til å kunne de samme tingene". Det er høyst unormalt! 

De fleste jeg kjenner er jo ekstremt glade i hundene sine. Som naboen min sa til meg her om dagen... "jeg kan ikke huske å noen gang ha vært så glad i noen før, som jeg er i den hunden" . Hun er førstegangs hundeeier i 70 årene. 

Du skal ikke undervurdere hvor mye folk elsker hundene sine der ute, hvor mye folk er villig til å gjøre for dem og offre for dem. 

Så hva som er "normalt " kommer nok ann hvem du omgås med. 

Jeg tar utgangspunkt i samfunnet.

er din omgangskrets i et slags kollektiv der alle skal være venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyenstillingen vår, med to forholdsvis tett plasserte øyne i front av ansiktet, tyder på at vi er et rovdyr. Tannsettet og fordøyelseskanalen tyder imidlertid på et blandingskosthold.

Å ta livet av dyr og spise dem, er en del av livet.

Selvsagt skal jakt og slakt gjøres skånsomt. Det er en del av humanismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Nesten stygt å si,men hvis jeg hadde kommet i en situasjon der katten min og en random unge sto på veien, jeg ikke kunne bremse og måtte treffe en av dem,så hadde det blitt ungen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...