Gå til innhold

Thanksgiving friendsgiving dinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvordan gjør dere det?

Er det noen i Norge som feirer Thanksgiving? Og hvis, hvorfor?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd deler av livet i USA og har tatt med meg Thanksgiving hjem. Syns det er hyggelig å samle til middag og innlede julemåneden før alle blir lei av middagsselskap. 

Du finner oppskrifter på det meste, men jeg har pleid å ha følgende (med noe variasjon ettersom antall gjester):

Kalkun, stuffing (jeg foretrekker en enkel "sage and onion dressing" som ikke bakes i kalkunen), potetmos, bakte søtpoteter, tranebærsaus, green bean casserole, corn bread og dampede grønnsaker. Og gresskarpai og eplepai til dessert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, California said:

Jeg har bodd deler av livet i USA og har tatt med meg Thanksgiving hjem. Syns det er hyggelig å samle til middag og innlede julemåneden før alle blir lei av middagsselskap. 

Du finner oppskrifter på det meste, men jeg har pleid å ha følgende (med noe variasjon ettersom antall gjester):

Kalkun, stuffing (jeg foretrekker en enkel "sage and onion dressing" som ikke bakes i kalkunen), potetmos, bakte søtpoteter, tranebærsaus, green bean casserole, corn bread og dampede grønnsaker. Og gresskarpai og eplepai til dessert. 

Takk for ordentlige svar  og tips :)

Anonymkode: 112d9...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen forslag. Men det høres ut som en veldig koselig tradisjon. 😊

Anonymkode: 5d013...149

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke noen forslag. Men det høres ut som en veldig koselig tradisjon. 😊

Anonymkode: 5d013...149

Ikke sant :) Handler om å samle venner over et god måltid, og noe annet enn julemat :)

Anonymkode: 112d9...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant :) Handler om å samle venner over et god måltid, og noe annet enn julemat :)

Anonymkode: 112d9...ba9

Men kalkun er julemat, også i USA. 

Anonymkode: 0ebb0...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Men kalkun er julemat, også i USA. 

Anonymkode: 0ebb0...13e

Javel.

Anonymkode: 112d9...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, California said:

Jeg har bodd deler av livet i USA og har tatt med meg Thanksgiving hjem. Syns det er hyggelig å samle til middag og innlede julemåneden før alle blir lei av middagsselskap. 

Du finner oppskrifter på det meste, men jeg har pleid å ha følgende (med noe variasjon ettersom antall gjester):

Kalkun, stuffing (jeg foretrekker en enkel "sage and onion dressing" som ikke bakes i kalkunen), potetmos, bakte søtpoteter, tranebærsaus, green bean casserole, corn bread og dampede grønnsaker. Og gresskarpai og eplepai til dessert. 

Hva slags drikke pleier dere å ha?

Anonymkode: 112d9...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags drikke pleier dere å ha?

Anonymkode: 112d9...ba9

Jeg har pleid å ha en karaffel rødvin på bordet og vann, men vi er ikke eldre enn at gjestene også som regel har med egen drikke også. Og litt bobler som velkomstdrikke mens vi venter på maten + Bailey's til kaffen og desserten. 

Sausen pleier jeg å lage på kraft av innvollsposen som følger med kalkunen. Kjøpte en gang kalkun i Sverige, men da fulgte den ikke med. Da måtte jeg til Meny på CC Vest for å finne kalkunkraft (men hadde sikkert gått greit med hønsekraft også). Pleier også å gjøre mye unna dagen før, så blir det litt mindre stress selve dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Forslag till mat og tilbehør.

hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 112d9...ba9

 Svarte akkurat på en lignede tråd i mat og drikke- forumet. (Har også bodd i USA i mange år og er gift med en amerikaner.) I korte drag vil jeg si: kalkun og saus av kalkunskyen, potetstappe, stuffing (som helst bakes utenfor kalkunen tross navnet), diverse grønnsaksretter (ristet rosenkål, green bean casserole, noe med søtpoteter), cranberry sauce, rundstykker eller corn bread med godt smør. Pai(er) til dessert med nyvispet krem.

Om det er en vennefest kan det være hyggelig å gjøre det som spleiselag; sette opp meny sammen og la alle ta med en rett hver. Slik gjorde vi det da jeg var student 😊

Anonymkode: e3f18...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/17/2019 at 10:15 PM, abc123detvardet said:

Er det noen i Norge som feirer Thanksgiving? Og hvis, hvorfor?

Ja, men ikke så mye som der gjør i USA. Årsak: Venner og kollegaer fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...