Gå til innhold

Hvilke juletradisjoner fra andre nasjoner synes du ser koselig ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og har du selv innført noen av de? Evt du som har helt eller delvis opphav fra et annet land, hvilke tradisjoner velger du å videreføre?? 

Jeg synes Plumpudding virker så koselig. Og det med å løpe rundt i huset som på Fanny og Alexander! Kommer sikkert på mer og!

Anonymkode: 479c0...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har engelsk samboer, og vi har gaveåpning om morgenen første juledag. Jeg var skeptisk på forhånd, men det er virkelig supert med små barn. De er glade og opplagte om morgenen, og kan leke med de nye lekene sine så lenge de vil.

For større barn er det morsomt å få være lenge oppe (det husker jeg jo selv), men for de små er dette mye bedre. Så foreløpig har vi fin middag og går i kirka og sånn juleaften, men venter med gavene til morgenen etter.

Anonymkode: 176ee...ada

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og har du selv innført noen av de? Evt du som har helt eller delvis opphav fra et annet land, hvilke tradisjoner velger du å videreføre?? 

Jeg synes Plumpudding virker så koselig. Og det med å løpe rundt i huset som på Fanny og Alexander! Kommer sikkert på mer og!

Anonymkode: 479c0...b0a

Plumpudding er ikke godt, har smakt det. Hvis du syns det virker koselig er det jo bare å lage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min er polsk og familien hennes dekker alltid på og planlegger mat til en ekstra plass ved bordet til jul, gjennom årene har det hendt at de oppdaget at en nabo satt alene i stua, eller noen i det polske miljøet ikke kom seg hjem plutselig. Den tradisjonen tok min mor, og selv fikk vi i blant bruk for den ekstra plassen, som voksen gjør jeg det samme, har hendt at venninner har havnet der opp gjennom årene. :)

Anonymkode: d1509...86f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min er polsk og familien hennes dekker alltid på og planlegger mat til en ekstra plass ved bordet til jul, gjennom årene har det hendt at de oppdaget at en nabo satt alene i stua, eller noen i det polske miljøet ikke kom seg hjem plutselig. Den tradisjonen tok min mor, og selv fikk vi i blant bruk for den ekstra plassen, som voksen gjør jeg det samme, har hendt at venninner har havnet der opp gjennom årene. :)

Anonymkode: d1509...86f

Det var en fin tradisjon ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, SupaWoman skrev:

Plumpudding er ikke godt, har smakt det. Hvis du syns det virker koselig er det jo bare å lage. 

Så når du har smakt det og ikke likte det er det fasit. Så godt det måtte være for deg å kommentere dette. :jepp:

Anonymkode: 479c0...b0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min er polsk og familien hennes dekker alltid på og planlegger mat til en ekstra plass ved bordet til jul, gjennom årene har det hendt at de oppdaget at en nabo satt alene i stua, eller noen i det polske miljøet ikke kom seg hjem plutselig. Den tradisjonen tok min mor, og selv fikk vi i blant bruk for den ekstra plassen, som voksen gjør jeg det samme, har hendt at venninner har havnet der opp gjennom årene. :)

Anonymkode: d1509...86f

Nydelig! 

Anonymkode: 479c0...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle juletradisjonene virker som koselige tradisjoner. Alt handler jo om nestekjærlighet..

Anonymkode: ce07c...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Svenske lucia

 

 

D12185D6-B2FA-4F88-81D6-E1665F58A44E.jpeg

Hvordan er den, sammenlignet med den norske? 

Anonymkode: 479c0...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er den, sammenlignet med den norske? 

Anonymkode: 479c0...b0a

Den er mye mer omfattende og formelt. Som så mye annet. Skoleavslutning for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, November 17, 2019 den 20.32, AnonymBruker skrev:

Jeg har engelsk samboer, og vi har gaveåpning om morgenen første juledag. Jeg var skeptisk på forhånd, men det er virkelig supert med små barn. De er glade og opplagte om morgenen, og kan leke med de nye lekene sine så lenge de vil.

For større barn er det morsomt å få være lenge oppe (det husker jeg jo selv), men for de små er dette mye bedre. Så foreløpig har vi fin middag og går i kirka og sånn juleaften, men venter med gavene til morgenen etter.

Anonymkode: 176ee...ada

Noe lignende gjorde faktisk foreldrene mine også, da jeg vokste opp. 

Men dette var ikke fordi noen vi kjente kommer fra Storbritannia eller noe. Vi gjorde det sånn av praktiske gunner: Ungene hadde en slitsom tendens den 24. desember. Da gikk var de rastløse ig ventet på kvelden. Det var veldig vanskelig å sitte rolige med spisebordet gjennom hele middagen også. Det aller viktigste som skulle skje var jo alle julegavene, så folk gikk bare og ventet på DET øyeblikket. 

Men når alle sammen var klar over at julegavene ikke skulle komme eller åpnes før neste morgen, så var det LANGT lettere å slappe av om ettermiddagen og kvelden den 24. desember.        

Anonymkode: e292c...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Midnattsmesse var veldig fint og koselig! Det var natt til første juledag. 

Ellers er julekrybben veldig viktig for meg. Den betyr nesten alt. 

Liker norske juletradisjoner. Gjør mye mer ut av alt enn hva man gjør i Italia. Veldig koselig. Ser litt på de amerikanske også. De tar så av når det gjelder først Halloween, så Thanksgiving og så jul. Elsker å se de pynter og feirer og står på. Veldig sjarmerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...