AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #1 Skrevet 17. november 2019 Hva ligger egentlig i ordet overspising? Jeg har nesten hele dagsinntaket mitt av mat mellom 18.00 og 21.00. Spiser altså minimalt resten av dagen, men i disse timene går det nesten i ett. Jeg er på ingen måte overvektig, så jeg inntar jo ikke "for mye" kalorier, og det jeg spiser, er ikke typisk "ulovlig" mat. Men er det likevel overspising? Flere som har denne (u)vanen? Anonymkode: 5c730...48d
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #2 Skrevet 17. november 2019 Du hadde nok unngått å spise så «mye» innenfor den tidsrammen hvis du hadde hatt flere måltider tidligere på dagen. Anonymkode: 684d5...af9 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #3 Skrevet 17. november 2019 Når du bare spiser mellom 18-21 vil det "måltidet" være unormalt stort, dersom kaloriinntaket ditt er normalt. Så hvis du har det kaloriinntaket du skal ha: så er svaret ja. Men så lenge du spiser på en så idiotisk måte så må du jo overspise for å dekke næringsbehovet ditt. Hvorfor spiser du ikke heller 2 store måltider i det minste? Du må jo få vondt i magen når du stapper i deg all maten for én dag på 3 timer.. Anonymkode: e2761...df2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #4 Skrevet 17. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Når du bare spiser mellom 18-21 vil det "måltidet" være unormalt stort, dersom kaloriinntaket ditt er normalt. Så hvis du har det kaloriinntaket du skal ha: så er svaret ja. Men så lenge du spiser på en så idiotisk måte så må du jo overspise for å dekke næringsbehovet ditt. Hvorfor spiser du ikke heller 2 store måltider i det minste? Du må jo få vondt i magen når du stapper i deg all maten for én dag på 3 timer.. Anonymkode: e2761...df2 Hvis det fungerer for henne så er det ikke noe galt å spise all maten hun skal ha innenfor tre timer. Jeg gjør det på samme måte som henne, og det fungerer helt supert, har null problemer med vekta, går ikke sulten. Det er en myte at man trenger mange måltider for dagen. Jeg får ikke vondt i magen av å spise 2000 kcal på kort tid. Og nei, det er ikke overspising. De jeg kjenner som har slitt/sliter med overspising spiser gjerne 5000 +++ kcal på svært kort tid... Anonymkode: a3d06...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #5 Skrevet 17. november 2019 Fortsetter du å spise selv om du er mett, føler du at du må fortsette å spise selv om du er mett? Anonymkode: e55b6...034
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #6 Skrevet 17. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fortsetter du å spise selv om du er mett, føler du at du må fortsette å spise selv om du er mett? Anonymkode: e55b6...034 Ikke sånn fordi jeg har et sug etter mer mat, men fordi jeg må få i meg nok mat til ikke å gå ned. Tror jeg kunne "klart" å slutte når som helst, hvis du skjønner? 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du bare spiser mellom 18-21 vil det "måltidet" være unormalt stort, dersom kaloriinntaket ditt er normalt. Så hvis du har det kaloriinntaket du skal ha: så er svaret ja. Men så lenge du spiser på en så idiotisk måte så må du jo overspise for å dekke næringsbehovet ditt. Hvorfor spiser du ikke heller 2 store måltider i det minste? Du må jo få vondt i magen når du stapper i deg all maten for én dag på 3 timer.. Anonymkode: e2761...df2 Nei, jeg får ikke vondt i magen, selv om det blir masse mat. Og det er jo fordelt på tre timer. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg liker det best sånn... Kanskje fordi det er på ettermiddagen jeg her mest tid? Det er ikke sånn at jeg er sulten på dagen heller, så egentlig følers det ok. Men noe inni meg sier at det kanskje er litt syklig preg på spisemønsteret. TS Anonymkode: 5c730...48d
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #7 Skrevet 17. november 2019 Er ikke normen men funker det for deg og det ikke går utover din velvære så hvorfor ikke? Spiser ikke etter tre måltider dagen heller. Spiser kun når jeg er sulten eller om det har gått for lang tid og trenger å få i meg noe. Virker som du har fast rutine fra 18-21 og det er ikke anbefalt - men får du i deg nok næring, vitaminer, føler deg vel ellers er det ikke noe du må legge i det. Anonymkode: b0a38...22c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #8 Skrevet 18. november 2019 Nei! Overspising brukes om de som spiser for å døyve følelser Anonymkode: 1ef9f...d13
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #9 Skrevet 18. november 2019 På 17.11.2019 den 18.48, AnonymBruker skrev: Ikke sånn fordi jeg har et sug etter mer mat, men fordi jeg må få i meg nok mat til ikke å gå ned. Tror jeg kunne "klart" å slutte når som helst, hvis du skjønner? Nei, jeg får ikke vondt i magen, selv om det blir masse mat. Og det er jo fordelt på tre timer. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg liker det best sånn... Kanskje fordi det er på ettermiddagen jeg her mest tid? Det er ikke sånn at jeg er sulten på dagen heller, så egentlig følers det ok. Men noe inni meg sier at det kanskje er litt syklig preg på spisemønsteret. TS Anonymkode: 5c730...48d Dersom du kjenner på at dette mønsteret ikke er bra, Ts, så bør du nok vurdere å endre det. Litt sære spisevaner handler typisk om behov for kontroll. Og man skal være på vakt når det man kontrollerer her i livet er mat. Altså, for all del: å kontrollere mat på en sykelig måte er veldig vanlig. Folk går på lavkarbo, dietter, spiser vegansk og så bortetter helt åpent. Så du er ikke alene om å oppleve mat som en lett måte å oppnå kontroll på i et kaotisk liv. Men det er ikke dermed sunt for deg. Sære spisevaner i seg selv er helt greit. Men dersom du kjenner deg svett av å måtte innta noe du har definert som «ugreit» eller unngår invitasjoner som betyr at du må spise på et «ugreit» tidspunkt så bør du lage en plan for å trappe ned kontrollbehovet. Anonymkode: 5f7bd...03c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå