Gå til innhold

Synet på pop-kultur etter du ble voksen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde aldri det skulle skje, men jeg irriterer meg grønn over hvordan barn og unge svelger popkultur rått og ukritisk. Da jeg var ung selv var det Backstreet Boys og Spice Girls, tåpelige tv-serier, dataspill og SuperMario. Jeg følte dette var min "kultur". Barndomskultur. En verden de voksne ikke forstod. Jeg var jo akkurat like ille selv. 

Men at de ikke gjennomskuer at dette er oppkonstruert av voksne for å tjene penger. Nå der det Ariana Grande, Fortnite, hva enn det heter, som alle unger trykker til sitt bryst. De innser ikke at dette er laget av og pushet på dem av VOKSNE som vil tjene penger på dem. Det er bare kvalmt of idiotisk.

Hva tenker dere?

Anonymkode: b5ff5...299

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er nok klare over at voksne tjener penger på at de er hekta på Fortnite og hører på Ariana Grande, det er bare ikke noe de gidder å bry seg om. Det viktigste er jo at Fortnite er gøy å spille og at Ariana lager bra musikk. 

Anonymkode: 23299...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er fordi noen rundt et møtebord har bestemt at dabbing og Fortnite og den tåpelige Carlton-dansen skal være kult. Menn og damer med grått hår og dress. Ariana er ikke bare en søt syngedame, men et gjennomkommersielt produkt, med låtskrivere, PR-agenter, annonsører og trendanalytikere. Det er bare ekkelt å bevitne. Forhenget har liksom falt ned.

Anonymkode: b5ff5...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er fordi noen rundt et møtebord har bestemt at dabbing og Fortnite og den tåpelige Carlton-dansen skal være kult. Menn og damer med grått hår og dress. Ariana er ikke bare en søt syngedame, men et gjennomkommersielt produkt, med låtskrivere, PR-agenter, annonsører og trendanalytikere. Det er bare ekkelt å bevitne. Forhenget har liksom falt ned.

Anonymkode: b5ff5...299

Skjønner hva du mener, men jeg tenker uansett at 12 år gamle meg ikke hadde brydd seg selv om hun hadde innsett dette. Men det er kanskje det som gjør at unge blir så lett hekta på nye trender da. 

Anonymkode: 23299...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skribent på Wikipedia definerer pop-kultur som: "

Sitat

Populærkultur er en fellesbetegnelse for kulturelle sjangre, uttrykk og områder som har vid utbredelse og stor popularitet, for eksempel pop- og rockemusikk, kiosklitteratur, ukeblader, tegneserier, film og tv, videospill og internett."

Dvs. at begrepet favner såpass vidt at vi alle er tilhengere av pop-kulturer idag. F.eks. fans av Tv-serier, underholdningsprogram, idrett osv.

Som før oppfatter jo gjerne voksne pop-kulturene unge er opptatt av som noe banale. Reality-TV, K-pop osv. Slik var det jo før også, f.eks min generasjon vokste jo opp med voksne menn med hockey-sveis og permanent som spilte puddel.rock.

Anonymkode: 4f73d...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg tenker også at de ikke bryr seg om det, eller ikke hvis de liker alle de tingene, og at det er noe som alle har opplevd når de har vokst opp.  De har noe som er sitt og som voksne "ikke forstår". Slik har det vært lenge (i hvert fall siden ungdomskulturen ble en greie) og jeg husker at når voksne kritiserte de tingene jeg likte så ble det enda mer mitt/vårt og at de var gamle og utdaterte. 

Men jeg var raskt ute med å være kritisk til det som var mainstream og jeg forstod det som stod bak. Så jeg tror at mange ikke bryr seg fordi det er en del av deres kultur eller så tror jeg at de tar avstand fra det fordi "alle" liker det og man vil ikke være en del av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har bl.a med modningsnivå å gjøre. En gang trodde man på tannfeen og julenissen også. Det er en del av å vokse opp. Bli mer kritisk, velge selv, finne ut hvem man er lik og ikke. Noen idoler er jo også gode forbilder. 

Må innrømme at jeg kløp meg litt i armen da jeg så en bestefar ta med seg barnebarna i 10-12årsalderen i operaen. For noen heldige barn!!

Anonymkode: 27784...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har bl.a med modningsnivå å gjøre. En gang trodde man på tannfeen og julenissen også. Det er en del av å vokse opp. Bli mer kritisk, velge selv, finne ut hvem man er lik og ikke. Noen idoler er jo også gode forbilder. 

Må innrømme at jeg kløp meg litt i armen da jeg så en bestefar ta med seg barnebarna i 10-12årsalderen i operaen. For noen heldige barn!!

Anonymkode: 27784...e56

Hvorfor er de heldige som blir tatt med i operaen? Det ble jeg og og det er ikke særlig minneverdige minner, husker det bare som skikkelig kjedelig. Har ikke blitt særlig mye mere kulturell av å ha blitt dratt med på sånne ting heller. 

Anonymkode: 6a1ac...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterte meg over dette da jeg var ung også. Keg syntes at mine jevnaldrende bet på mye lavpannet kultur og trashy mote. Det irriterer meg faktisk mindre nå, som jeg er godt over 40. Har ikke noe spesielt i mot populære dataspill, de blir i det minste stort sett populære fordi de er bra og har noe særegent ved seg, i motsetning til enkelte andre deler av kulturen.   

Det er bare å pøse på med variert inspirasjon fra tidlig alder, når det gjelder musikk og annen kultur, så ender de neppe opp med å bare høre på typiske tenåringsidoler. 

 

Anonymkode: a6370...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...