Gå til innhold

Kan man bli prest uten å være kristen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo bare karakterer som avgjør om man kommer inn? Eller må man på intervju? Kan man si man er kristen uten å være det?

Anonymkode: 564e1...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, altflyter skrev:

Hvorfor i alle dager har du lyst til å bli prest hvis du ikke er kristen?

Lett å få jobb, arbeidstider som passer meg og Ok inntekt 

Anonymkode: 564e1...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du kommer til å trives i yrket da om du ikke tror på Gud. 

Anonymkode: c6bd7...9f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lett å få jobb, arbeidstider som passer meg og Ok inntekt 

Vanskelig å beholde jobben hvis du ikke har interesse vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venter til noen skriver "Katolikker kan også bli prester" :skya:

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree

Jeg trodde det samme: kunne vi være prest uten å være kristen? Nei? prestens karriere har mange tester av tro?

Endret av Familytree
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli prest i DNK må du være døpt og fremdeles medlem i kirken, du må ha gjennomgått et slags kurs som heter Veien til Prestetjeneste. I det er det mange samtaler med biskopen, og jeg tipper dere kommer inn på personlig tro. Om du da gir uttrykk for å ikke være troende, kan biskopen skrive i attesten at du er uegnet og du kan nektes ordinasjon. Uten ordinasjon er du ikke prest.

Anonymkode: 6c58b...117

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lett å få jobb, arbeidstider som passer meg og Ok inntekt 

Anonymkode: 564e1...823

Arbeidstider som passer deg? Du er klar over at prester jobber MYE, til alle døgnets tider og gjør ganske mye mer enn å lede gudstjenesten søndag formiddag?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva slags prest du tenker å bli - jødisk, buddhistisk, hinduistisk prestegjerning stiller ingen krav til at du må være kristen, snarere tvert i mot. Wicca har også prester uten å kreve at de må være kristne.

 

Anonymkode: c6300...a06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme🤔

Om man liker mennesker, er flink med mennesker både i sorg og glede. Og virkelig kunne tenke seg å jobbe som prest, er det virkelig så gale om man ikke er personlig kristen?

Anonymkode: 7cef8...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lurt på det samme🤔

Om man liker mennesker, er flink med mennesker både i sorg og glede. Og virkelig kunne tenke seg å jobbe som prest, er det virkelig så gale om man ikke er personlig kristen?

Anonymkode: 7cef8...5cb

Du liker og er flink med mennesker - men har ingen problemer med å lyve dem rett opp i ansiktet i profesjonell sammenheng, både i sorg og i glede, på daglig basis?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lurt på det samme🤔

Om man liker mennesker, er flink med mennesker både i sorg og glede. Og virkelig kunne tenke seg å jobbe som prest, er det virkelig så gale om man ikke er personlig kristen?

Anonymkode: 7cef8...5cb

Du er klar over at som prest har du samtaler med folk om veldig private ting i deres tro? Hvordan skal du kunne være en veileder når det kommer til tro når du ikke er troende selv? Uten å fare med løgn selvsagt. Om du vil jobbe med mennesker uten at du er kristen så kan du bli sosionom, sykepleier, lege, psykolog osv. 

Anonymkode: c6bd7...9f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Daria said:

Arbeidstider som passer deg? Du er klar over at prester jobber MYE, til alle døgnets tider og gjør ganske mye mer enn å lede gudstjenesten søndag formiddag?

Som å kose seg med et vinglass og spise brød av god kvalitet?

Anonymkode: 190a3...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Som å kose seg med et vinglass og spise brød av god kvalitet?

Anonymkode: 190a3...91d

Haha, du har tydeligvis aldri gått til nattverd 😄

Anonymkode: 01ce6...f64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager bli prest hvis du ikke er kristen? Hvis du ønsker å jobbe med mennesker, finnes det mange yrker hvor du kan gjøre det. 

På 16.11.2019 den 21.16, Daria skrev:

Arbeidstider som passer deg? Du er klar over at prester jobber MYE, til alle døgnets tider og gjør ganske mye mer enn å lede gudstjenesten søndag formiddag?

Viktig poeng! Prester jobben mye mer enn bare på søndager. Som prest må du kanskje dra ut midt på natta med dødsbudskap til de pårørende, eller bli oppringt av en som er suicidal og trenger akutt hjelp. 

Min beste venninne er prest, og jeg har flere ganger opplevd at hun på kort varsel må avlyse avtaler med meg fordi noen trenger å snakke med henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En prest vil bl.a hjelpe mennesker i nød som vil ta imot Jesus som sin frelser. Hvordan kan en ikke-troende hjelpe andre til å ta imot Jesus?

Anonymkode: 1b477...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...