Gå til innhold

Juleforberedelsestråd 2019.


Arkana

Anbefalte innlegg

Har fått unna julegaver til åtte stk idag, og pakket dem inn. Gleder meg til julebord med jobben i morgen, og juleforestilling med datters teatergruppe lørdag 😊 Mandag ettermiddag drar jeg ilag med noen arbeidskolleger til nabokommunen til en fantastisk blomster/stæsj/gavebutikk med en eier som fråtser i juleting. Det er garantert julestemning! Det blir såååå godt siden det er så hektisk på jobb at jeg strever med å glede meg til jul slik jeg pleier. 

Fint å lese denne tråden, håper min julestemning også siger på veldig snart. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars deg Rainstorm. Masse god bedring sendes din vei. :klem:

Vi er ferdige med en av tre skolejuleavslutninger. Alle barna har juleavslutning med speideren på søndag (og typisk nok på to forskjellige steder til samme tid....) og så er det litt over en uke til de to neste. 

Vi begynner å nærme oss slutten på gaveinnkjøpene. Mangler et par småting til nevøene våre, gave til broren min og kona (alle disse blir handlet inn i morgen), samt gave til barna på vegne av farfar. I tillegg trenger vi gave til mannens tante og søskenbarn som skal feire med oss. De ønsker seg ingenting sier de, og det gjør jo det hele veldig vanskelig, for det er jo ikke som om vi ikke har tenkt å gi dem gave av den grunn. :roll: Så må virkelig tenke over hva i all verden de kunne få. Har kommet i gang med innpakkingen også. Storkoste meg med det både litt i går og i dag.

Har fått handlet inn en del julesnop, men ikke så mye mat egentlig, må ta en runde med det. Vi har spist oss ut av fryseren for å få plass til ribbe, kalkun og sånt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig snart ferdig med julegavene, tar siste rest til onsdag og fredag. Så blir det å forberede julestrømper! Må også kjøpe inn noen julekaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ferdige med alle unntatt én julegave. Har også pakket inn de fleste. I dag laget jeg pepperkakedeig, men har ellers ikke begynt å bake, foretrekker å gjøre det tettere på jul så tar det nok neste uke. 

Ellers er julealvens (elf on the shelf) besøk hos oss godt i gang. Han har bl.a. skrevet morsomme beskjeder på speilene, fisket Goldfish-snacks av en bolle, tegnet ansikter på all frukten i fruktskålen, laget snøengel i mel på kjøkkenbenken og en morgen barna stod opp var det fullt av ballonger i stua. Mange hadde sjokoladenisser i seg og i den ene hadde alven gjemt seg. Stor stas. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 17.28, CabinCruiser skrev:

Hei du :)

Kan dele mine tips og tanker, advarsel, langt innlegg:

Adventskalender:

Her i huset kjører vi ikke sånn pakkekalender med ræl og stress og jag for å finne 24x5 pakker til husets gutter (gubben teller med, det samme gjør hundene mine, så ja - det blir 5 raderx24 dager å finne på)
Jeg lager aktivitetskalender, og har gjort det i flere år, også for å lære ungene at jula ikke handler om materialistiske ting. Nå passer ikke alle disse med å ta med hund i, så jeg skal innrømme at bikjene får litt ekstra ;)

  • Luke 1 2019: Lage pepperkakehjertene til vinduet og pepperkakehuset. Gjør det veldig enkelt og kjøper ferdiglaga deig til dette. 5 hjerter og hver pynter sitt. Jeg pleier å ta fotavtrykk på bikjene. Også pepperkakehuset, der gubben er Byggherre og entreprenør hvert år, blir pyntet og satt på sin plass slik som i fjor og året før og året før osv.
  • Luke 2 2019: Rebusløp og skattejakt. Premien er en donasjon til en veldedig organisasjon.
  • Luke 3 2019: Vi deltar på dugnad på dyrebeskyttelsen, donerer kr 100,- Pr hode til innkjøp av dyresnacks
    Luke 4 2019: Vi jakter på juletre i juletreskogen. Hver av oss bidrar med en ting, f.eks kakao, smørbrød, en aktivitet i matpausen osv
  • Luke 5 2019: Vi lager marsipan til julegaver
  • Luke 6 2019: Vi inviterer en venn hver på middag
  • Luke 7 2019: Familiedag i marka og kanskje med en liten overraskelse (les escape room uten room)
    Luke 8 2019: Vi syr kjøttrull. De fleste skal vi gi til blåhuset nærmere jul
  • Luke 9 2019: Vi deltar på innsamlingsaksjon for "omvendt julenisse"
  • Luke 10 2019: Spille spill. Brettspill-kveld er hyggelig for hele familien
  • Luke 11 2019: Vi finner ting vi kan gi til andre: gir til noen som trenger klær og leker (passer selvfølgelig på at alt er helt og i orden og ikke noe ræl)
    Luke 12: Vi baker lussekatter til dagen etterpå, vi lager så mange at vi kan ta med på jobb og skole
  • Luke 13 2019 Vi utfordrer oss ved å dra på gjennvinningsstasjonen hvor hver og en skal finne 1 ting de kan forvandle til noe som kan brukes
  • Luke 14 2019: Vi lager konfekt til julegaver
  • Luke 15 2019: Vi baker rundstykker og julebrød til frelsesarmeens julearrangement
  • Luke 16 2019: Vi drar på familiefotografering og etterpå skal vi kjøpe is (ja, i desember) på Narvesen. Vi betaler for den neste kaffen som blir kjøpt og legger igjen ett julekort med hilsen fra oss (signert nissene i julestria eller noe slikt)
    Luke 17 2019: Vi lager snølykter i oppgangen til jul
  • Luke 18 2019: Juleferie: Vi lager sparkefest i gata (dette er egentlig ett "samarbeid" mellom mange husvær, og er basically en aktivitet i gata vår - vi trekker ut sparker i gata for å sitte på, lager ett par bål og det er en aktivitet ved hvert hus, f.eks pil og bue, gløggkonkurranse, etc)
  • Luke 19 2019: Vi leverer ut mat og gaver til vanskeligstilte hjem (vi hjelper med å pakke ned og pakke inn først)
  • Luke 20 2019: Vi pakker inn marsipan, konfekt og div annet hjemmelaget i fine gavepakker. Vi deltar på fattighusets arrangement
    Luke 21 2019: Vi er besøksvenner på sykehjemmet; Vi tar med julekaker og godteri og litt sånne ting og sprer litt glede både fra oss på 2 og 4 føtter.
  • Luke 22 2019: Gjør en ting som får de andre til å le (nesten alt er lov, jeg blir grinete om det helles maling over gulvet mitt f.eks, men implisitt)
    Luke 23 2019: Kamera ruller under juletrepyntingen. Alle får velge sine bilder til kavalkade. Om mor har dobbelthake og er svett fordi lysene har krøllet seg, eller far er irritert fordi treet ikke blir rett i år igjen, så går det i kavalkaden om noen vil det). Om å gjøre å skape mest mulige blinkskudd. Vi setter ut grøt til nissen.
    Luke 24 2019: Man må si minst en fin ting til alle de andre i løpet av dagen. Alle må bruke de teite tøflene sine (sånne med kaninører og reinsdyrneser osv).

    1. juledag: Familieselskap med utvidet familie.
    2- juledag: Familiedag med spill, mat, latter osv.
  • 3. juledag på kvelden: Guttene har den årlige julefesten sin i kjelleren med gutta sine. Enda for ung til alkohol, men slett ikke for ung til sukker

Gaver: Jeg liker generelt ikke at ongene får julegaver. Jeg mener at tiden ikke skal være for å få, få få og det mest mulig dyrt. Om de ønsker seg noe, så kan de jobbe for det resten av året. Den ene har ønsket seg TV og det skal han få, men prisen er at han må "bruke" julegaven fra besteforeldrene + fra oss+ egne penger for å få den TVen. Den andre har ønsket seg ski og samme prinsipp der. De må lære seg å sette pris på det de får, og jeg mener derfor at det skal være en mening bak gaven, sånn som hjemmestrikka votter fra oldermor, som nesten er uvurderlig, ett bilde av dem + mottaker etc etc.

Jeg har også for lengs slutta å bruke masse penger på gaver å kjøpe for å gi bort. Det skal være litt mening bak den. I år lager vi mye godteri som vi gir bort, vi lager også likører, dessertsauser, osv som blir gitt bort. Det må jo være mer gøy å få hjemmelaga konfekt enn en eske kong haakon?

Årets kjipeste mor. 

Anonymkode: ec9dc...7eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor har vært slått ut av sykdom i noen dager, men i dag føles det som om hodet er oppe av den verste tåka. 

Kanskje jeg i dag skal få laget et nytt brett med kokosmakroner og så få laget isen til julaften? Eggeplommene kan ikke stå for lenge uten å bli brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag ble noen julegaver handlet (de fleste til hundene i familien). Ellers er de aller mest hektiske ukene over nå, og de siste juleforbredelsene skal gjøre. Etter trening i morgen skal jeg prøve å få handlet de siste julegavene jeg mangler, før jeg skal på strikkecafe. Har et par gaver som jeg skal lage igjen da. (skal blant annet lage karameller og kanskje marsipan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt opp og pyntet juletreet, og nå er alle julegavene i boks. :) Kjøpte flere svibler og amaryllis i dag.

Anonymkode: bcf09...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så mye som må gjøres, men så ble det en kjempetravel uke, og jeg jobber mer enn vanlig. I tillegg ble jeg plutselig syk, så er glad jeg var ferdig med gavene og pynting før 1 desember! XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mangler bare noen småting blant julegavene (hadde glemt en hund feks 🙀) ellers er de siste julegavene jag skal lage snart ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da mangler jeg kun å få en til pakke i hus, den er på vei, men ikke kommet enda. De fleste er pakket inn, mangler kun et par stk, tenker å ta dem når den siste pakken ankommer.

Jeg er ferdig pyntet, til og med treet, men er noen julekuler på vei i posten som også skal på. Når ikke Royal Canin gir ut julekule med katt på, måtte jeg finne noe annet, fant noen flotte julekuler med katteansikt på EMP 🙌🏻💙😸

Jeg kommer ikke til å bake alverdens i år, jeg er singel, prøver å ikke legge på meg de 7 kg jeg har tatt av i år, så blir ikke 7 slag på meg. Skal bake kakemenn og pepperkaker til helga med venner. Har lagt klar til denne her oppskriften, da jeg bare ikke kunne la være å prøve, den nye firkløverskokolafen er så sinnsykt god!

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/firklovertrofler

Men det nærmer seg, 12 dager igjen til jul!! Er jo helt fantastisk! 7 dager til med jobb 🎉🎉 så en hel uke ferie! 🎉 jeg gleder meg som en liten unge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er treet pyntet, og julekortene er ferdigskrevet og levert ut de fleste. Ellers er de fleste gavene i boks, så her er det egentlig ikke så mye igjen.

Jeg må jo selvfølgelig rydde og vaske litt her før jul, det gjør jeg nærmere julaften. Ellers vil jeg gjerne bake litt mer.

Anonymkode: 7af30...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lussekatter står til heving på benken og jeg tenkte jeg skulle montere pepperkakehusene etterpå slik at de er klare til å pyntes i helgen. Jeg har noen gaver igjen å pakke, det tenkte jeg også at skal bli gjort i dag samt at jeg bør ha klart det som skal sendes i posten. Sviblene lukter fantastisk i stua og julestemningen er virkelig på plass. Det som mangler utenom bakingen er å sende gaver i posten samt å handle inn mat som ikke kan lagres så lenge (frukt, grønnsaker, fløte osv). Ribbe og kalkun er på plass i fryseren og i helgen skal vi kjøpe juletre. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har virkelig svingt meg med julegave kjøp. Har dessuten vært flink til å pakke inn etterhvert. Har 2 julegaver igjen som jeg står 'eneansvarlig' for å komme på hva skal være, og så er jeg 'medansvarlig' på etpar til og bidrar med ideer. 

Har bakt 1 kakesort idag, mannen har fiksa juletre, og jeg har nesten fått ferdig 5 julestrømper. Har fått tatt en skikkelig vask av badet, inkl under badekaret. 

Har mye rydding igjen, øvrig vasking tar jeg som en god helgevask. Så skal jeg bake mer, men venter til neste uke. 

Det har vært en travel høst, og jeg er litt for fæl til å stresse med juleforberedelser og ikke kose meg med det. Så jeg prøver å legge lista lavere på endel ting, og å nyte fine kvelder med julefilm, gløgg, fint pyntede butikker og julegate osv. 

Skal ta fri hele jula i år, det blir godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese denne tråden, men jeg kjenner jeg blir litt stresset. Leiligheten er fullstendig bombet og det er null jul her. Har en baby som har tatt all min tid. Lurer på om jeg bare er nødt til å starte å vaske og rydde hele driten, jeg har så lyst til å få det julekoselig her 😂 Målet er å vaske hele leiligheten og så få ut litt julepynt. 

Anonymkode: ea540...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fremdeles god tid AB. Det er jo nesten to uker igjen og når man først er i gang går det fort. Og få med mannen! :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går bakte jeg lussekatter og i dag kokosmakroner og havreflarn (Tror jeg må lage flere av sistnevnte. Jeg doblet oppskriften, men synes ikke det ble nok likevel.). I dag fikk vi også sendt julegavene som skal til familie som bor andre steder i landet og i løpet av helgen skal vi kjøpe juletre. :jepp:  Det blir nok bra. Tre arbeidsdager til og så har hele familien to ukers juleferie (barna litt lenger) sammen. :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...