Gå til innhold

Juleforberedelsestråd 2019.


Arkana

Anbefalte innlegg

I dag har jeg vasket og ryddet på plass juleserviset i skapene, hengt opp stjernene i vinduene, funnet fram adventsstæsj (brikker, servietter, adventslysene), kjøpt svibler, hengt opp krans med lys på døren, drukket julebrus og hørt på julesanger. Det er så deilig at julen er i gang! Gleder meg masse til i morgen. :) 

Anonymkode: bcf09...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettopp ferdig med å strikke nisselue nr. 3 av 4. Mangler en julegave (til gutt 11 år, ikke Lego...).

Har hengt opp stjerne i vinduet og funnet fram adventstaken. Julegardinene på kjøkkenet kommer opp når jeg får tid til å stryke, kanskje i morgen. Utebelysning tar mannen seg av.

Tirsdag er jeg ferdig med et stort oppdrag på jobben, så da blir det kortere arbeidsdager og tid til å vaske, bake og pynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med "alle andre" har julegardiner, adventsstake, adventskalender, utebelysning kommet på plass i dag. En julegave er innkjøpt samt 6 halve. Også har jeg tvunget ungen på 12 til å se Love Actually med meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nesten alle julegavene kjøpt og pakket inn. Har bare venninne gavene igjen. De er uansett de enkleste, duftlys, kremer eller Vinmonopolet :). Også pakke til pappa, men vil vente å se om det jeg skal kjøpe kommer på tilbud. 

Det er verre med pakkekalenderene til barna. Jeg tror jeg har kjøpt alle, men de har hengt over meg og nå er vi på hyttetur. Må pakke inn dagens luke når vi kommer hjem :) Det er julegensere. 

Jeg har vært forsiktig i år på prisen, det er en del mindre godteri, en plate med sjokolade (stor), julesokker, små spill... Så må gå gjennom å se hvordan det skal fordeles fornuftig. Mangler noen luker tenker jeg å pakke inn en tier :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle stryke julegardinene og så for meg å bruke hele helgen på det da. Så kom jeg på at mamma har strykepresse, så nå er alle gardinene så strøken som bare det og det tok bare en time. Nå er det bare baking og juletre igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at vi jukset litt med julepynt i år. Men jeg velger å se på det sånn at vi tar igjen for i fjor, for da hadde vi ikke tid til å pynte til jul. Det vi har av julepynt (minus juletre) kom opp i midten av november. Vi flyttet 12 november og jeg så ikke poenget med å sette opp året-rundt-pynt for å ta den ned igjen og sette opp julepynt to uker senere.

Ute har vi ingen julepynt, for vi flyttet fra en blokkleilighet med en nabo som overgikk julehuset på Vinterbro når det kommer til å få plass til mest mulig pynt på minst mulig plass. Vi følte at det ikke var "plass" til at vi kunne pynte ute også, så da blåste vi i det. Jeg var innom på mandag for å sjekke postkassen vår, og de har pynten klar. Jeg klarte ikke å tenke ut en måte de kunne pynte styggere i fjor, men nå har de virkelig overgått seg selv. Det er ikke en ledig plass på uteveggene, plattingen eller gressplenen deres - det er fullt av blinkende lys i forskjellige farger og oppblåstbare nisser, isbjørner og reinsdyr så langt øyet kan se. Vi er meget fornøyde med at vi rakk å flytte før pynten kom opp, for den plaget oss veldig i fjor. De blinkende lysene deres ga meg store synsproblemer når jeg satt i sofaen, og i år er det enda verre der nede. Stakkars han som kjøpte leiligheten vår, han kommer nok til å få seg et stooort sjokk når han skal overta om to uker. Har nesten litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har informert om julepyntproblemet i leiligheten ved siden av. 🙈

Nesten alle julegaver er kjøpt inn, og i dag har jeg pakket inn de julegavene som vi har liggende her hjemme. Resten av de kjøpte gavene er på vei i posten.

Jeg har veldig lyst til å lage noen julekaker i år - er det noen som har noen tips til digge julekaker? Vet bare at jeg ikke vil lage krumkaker, for da må jeg låne med meg krumkakejern, hybelkomfyr og pinne fra mamma og pappa, og det blir så styrete siden mamma skal bruke det minst to ganger før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over de som orker å stresse, lage masse greier ut av jul. 

Er jo bare å kjøpe inn litt god mat, så er man ferdig 🙂 Akkurat som hvilken som helst annen dag man handler mat. Dropp gave/pynte tullet.

Anonymkode: 3271a...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det  skjedd mer her, bl.a. nydelige hjemmelagede løpere på hvert sitt bord, strøket. Det samme med julegardinene på kjøkkenet. Og julestjerne i nesten hvert vindu og har satt masse nisser rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Imponert over de som orker å stresse, lage masse greier ut av jul. 

Er jo bare å kjøpe inn litt god mat, så er man ferdig 🙂 Akkurat som hvilken som helst annen dag man handler mat. Dropp gave/pynte tullet.

Anonymkode: 3271a...81d

Jeg tror ikke denne tråden er ment for deg. :P 

Anonymkode: bcf09...83c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke denne tråden er ment for deg. :P 

Anonymkode: bcf09...83c

Nettopp. :) 

Dette skal være en hyggelig tråd, uten surmuling, for oss som elsker jul og liker forberedelsene og synes det er fint å lese om hvordan andre gjør klart til jul. Det er ikke stress for oss. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset handler jul og adventstid om fred, ro, takknemlighet, og å bruke tid sammen. Så det eneste vi har gjort er å kjøpe ferdig julegavene i november (for det meste på nett), og kjøpe 4 adventslys. Har en kasse med litt julepynt i boden som vi tar frem når julen nærmer seg litt mer. Gjør det enkelt og kjøper en stuegran til jul. Elsker det! Skal lage til Toro-boller, spise fenalår og se julefilm med mannen i kveld 😌 

Hadde vi hatt barn hadde det nok vært viktigere med f.eks. ekte juletre og baking.

Anonymkode: 6c9ec...df4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.11.2019 den 7.03, Matas skrev:

Skal vi se, hittil har jeg:

Rydda og vaska 3 av 6 rom i leiligheten. 

Er ferdig med 7 av 15 julegaver. 

Ferdig med 1 av 2 julekalendere. Er heldigvis ferdig med disse nå😂

Ferdig med halvparten av lysene ute. Lysene ute er tent❤️

Jeg har igjen:

Å vaske resterende rom, det inkluderer kjøkken som skal vaskes helt ned spesielt siden jeg ikke fikk gjort det ifjor. Kjøkkenet er vasket ned! 

Handle inn ferdig julegaver. 

Pusse vinduer. Vinduene er pusset👌

Lage krumkaker.

Lage julekort. 

Fikse ferdig likøren jeg satte i høst, og helle den over på flasker. Likøren er ferdig silt på flasker😊

Pynte❤️ Det er ferdig pyntet, nå mangler kun juletreet💚

 

Mulig det er flere ting også, men det er hovedessensen. Vurderer å bake et par slag til i år😊

En liten oppdatering😊 Blir så koselig med jul!❤️

Endret av Matas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på julekortet fra julenissen som jeg skal sende til tanteungen min! 
 

Fått melding fra Fotoknudsen om at fotoboka jeg har lagd til kjæresten er på vei. Gleder meg til å få den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke kjøpte jeg nisseskjerf og nisselue til hunden på Normal til 28 kr! :fnise: Ser de har fått inn julestrømpe til hund på Nlle til 100 kr, skal kjøpe det neste uke. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er julekortet fra nissen sendt til tanteungen min og diplomet fra nissen er rammet inn og skal gies selv fra nissen på julaften. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg pakket inn alle julegavene. :) Satte på julemusikk, drakk julebrus, spiste pepperkaker og brant kongerøkelse.

Anonymkode: bcf09...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Takk for at dere gir meg litt julestemning gjennom at jeg får lese det dere gjør av forberedelser. 🎄

Planene mine er i vasken i alle fall. Det jeg trodde var en harmløs forkjølelse var fullblown influensa med 40 i feber. Så i stedet for å kose meg med julemusikk, klementiner, gaveplanlegging og julebrus mellom oppgaveskriving så er det bare svimlimg under dyna UTEN julemusikk. Og FEM dager av min favorittmåned er gått. 😢 syns litt synd på meg selv. 

Trøster meg med å se for meg kokosmakronlaging og koselige julelys hjemme hos dere. Og jau, så har jeg sett Julefergå: den må ALLE se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...