Gå til innhold

Juleforberedelsestråd 2019.


Arkana

Anbefalte innlegg

Fått bestilt julekort i dag (fra fotoknudsen, rabattkode hos speiltvillingene)! Sykt stolt av meg selv for å være så tidlig ute. 😅

En lue er på pinnene og skal bli gave. 

Anonymkode: 01a07...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reiser bort i julen. Den feires i varmere strøk. Halvparten av julegavene er ferdig, innkjøpt og pakket. Skal ordne kalender til Gullet i løpet av uken. Hun er nå voksen, så det blir praktiske voksengaver i kalenderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine juleforberedelser består i å kjøpe 4 julepresanger og å sende 3 julekort. Ikke startet.

Anonymkode: 05886...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Hurra! Årets favoritt-tråd er i gang igjen! 

Jeg har gjort null juleforberedelser så langt, null adventsforberedelser. Men det er jo det koseligste i verden så jeg skal prioritere det (selv om jeg ikke har tid tjohei!). 

Det jeg derimot har gjort (som er stikk i strid med alle reglene for advent) er å drikke julebrus FØR 1. Desember. Gått av banen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

@CabinCruiser

Koste meg med å lese innlegget ditt! Så mye gøy og så mye fine ting også for andre rundt dere. Hørtes ut som mye hjertevarme i den familien! Likte spesielt "invitere en venn hver til middag", så for meg at hundene også fikk besøk 😆 

Men jeg har et spørsmål: hvordan får dere tid til alt? Krever det ikke mye planlegging og tid til gjennomføring? Føles det aldri hektisk? (Ops, det var visst tre stykk det. 😇)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
5 timer siden, CabinCruiser skrev:

Jeg blir ikke helt enig med meg selv; På den ene siden er det jo ingen som spiser de tørre julekakene, bortsett fra krumkaker. På den andre siden; Tørr jeg å la være? Blir det riktig? Vil jeg få OCD, skal jeg tørre å bare lage andre ting jeg vet blir spist og som vi kan gi vekk også?

 

Lag andre ting!!! 

OCD er jævlig, men du får det ikke av å droppe julekakene 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler at jeg må utdype voksengaver i kalenderen. Gullet mitt har gjort studier i utlandet. Da fikk hun suppeposer og bakemuffins og sånt. Ikke noe hun skulle ta med seg hjem, men bruke. I år er hun hjemme. For 2 år siden fikk hun en skrumaskin i bursdagsgave, og tilbehør fra bestemor. Men jeg har oppdaget at hun mangler shiftnøkler. Så hun kommer til å få 3 stk, i forskjellige størrelser. Hun er en søtmons, så en liten marsipangris hver lørdag. Hun har hammer, men tenker at hun trenger litt mere verktøy. Jeg har alltid lært ungen min å gjøre ting selv. Jeg har lært det hjemme. Små reparasjoner. Så kalenderen i år blir tema; verktøy. Hun er voksen nå da. Og kommer til å sette pris på det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig glade i julekaker/småkaker vi da, men av de tradisjonelle syv slagene er det bare pepperkaker vi baker, ellers blir det mest andre ting. :) 

Her stresser vi heller ikke med julevask. Det blir en vanlig vask og så kan inni skap og annet som ingen egentlig bryr seg om vente til en annen gang. Målet er å være ferdig (eller så godt som ferdig) med julegaver i løpet av november slik at desember kun er baking, innpakking, pynting og kos. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har satt julelikør etter oppskrift fra P4.

-Har handlet inn et par julegaver 

- skrevet liste over hva vi skal lage av spiselig til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet et godt stykke på vei med julegavene, og planlagt hva jeg har lyst til å bake/lage så fort jeg får juleferie. Sirupsnipper er favoritten og jeg er den eneste i familien som baker det lenger, så det må jeg få til. Ellers pleier vi å bake pepperkaker og pynte pepperkakehus, utrolig koselig tradisjon.

Vi er egentlig ikke så "strenge" på juletradisjonene hos oss, vi gjør bare det som er koselig og dropper alt som er pliktfølelse. De siste årene har vi til og med pyntet juletreet 21. desember (gisp!), og det er bare så gøy å ha juletreet oppe allerede da! Gleder meg skikkelig! 

Anonymkode: 080a2...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nok gått litt for langt, men fått meg kunstig juletre idag og klarte ikke å vente med å sette det opp! Så nå står det juletre med juletrelys her i stua. Gjenstår bare å kjøpe pynt, stjerne og juletreduk! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, NewStart87 skrev:

Forresten: Noen som vet om man får kjøpt ferdiglagde lussekatter? 

Meny pleier å selge det i alle fall.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bakt 70 krumkaker og 50 brune pinner + noen snipper. Skal bake endel mer etterhvert. En del julegaver er kjøpt, noen er bestillt og på vei hit. Vasking blir kun vanlig støvtørk og gulvvask og det skal jeg gjøre  i 3 hus før jul. Tror ikke det blir hjemmelaga sylte i år, kjøper heller litt som er laga lokalt. 

Desember er full av masse rart , julemarked, grøtfest, gløggfest og julebord. 

Anonymkode: deb8e...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 17.28, CabinCruiser skrev:

Hei du :)

Kan dele mine tips og tanker, advarsel, langt innlegg:

Adventskalender:

Her i huset kjører vi ikke sånn pakkekalender med ræl og stress og jag for å finne 24x5 pakker til husets gutter (gubben teller med, det samme gjør hundene mine, så ja - det blir 5 raderx24 dager å finne på)
Jeg lager aktivitetskalender, og har gjort det i flere år, også for å lære ungene at jula ikke handler om materialistiske ting. Nå passer ikke alle disse med å ta med hund i, så jeg skal innrømme at bikjene får litt ekstra ;)

  • Luke 1 2019: Lage pepperkakehjertene til vinduet og pepperkakehuset. Gjør det veldig enkelt og kjøper ferdiglaga deig til dette. 5 hjerter og hver pynter sitt. Jeg pleier å ta fotavtrykk på bikjene. Også pepperkakehuset, der gubben er Byggherre og entreprenør hvert år, blir pyntet og satt på sin plass slik som i fjor og året før og året før osv.
  • Luke 2 2019: Rebusløp og skattejakt. Premien er en donasjon til en veldedig organisasjon.
  • Luke 3 2019: Vi deltar på dugnad på dyrebeskyttelsen, donerer kr 100,- Pr hode til innkjøp av dyresnacks
    Luke 4 2019: Vi jakter på juletre i juletreskogen. Hver av oss bidrar med en ting, f.eks kakao, smørbrød, en aktivitet i matpausen osv
  • Luke 5 2019: Vi lager marsipan til julegaver
  • Luke 6 2019: Vi inviterer en venn hver på middag
  • Luke 7 2019: Familiedag i marka og kanskje med en liten overraskelse (les escape room uten room)
    Luke 8 2019: Vi syr kjøttrull. De fleste skal vi gi til blåhuset nærmere jul
  • Luke 9 2019: Vi deltar på innsamlingsaksjon for "omvendt julenisse"
  • Luke 10 2019: Spille spill. Brettspill-kveld er hyggelig for hele familien
  • Luke 11 2019: Vi finner ting vi kan gi til andre: gir til noen som trenger klær og leker (passer selvfølgelig på at alt er helt og i orden og ikke noe ræl)
    Luke 12: Vi baker lussekatter til dagen etterpå, vi lager så mange at vi kan ta med på jobb og skole
  • Luke 13 2019 Vi utfordrer oss ved å dra på gjennvinningsstasjonen hvor hver og en skal finne 1 ting de kan forvandle til noe som kan brukes
  • Luke 14 2019: Vi lager konfekt til julegaver
  • Luke 15 2019: Vi baker rundstykker og julebrød til frelsesarmeens julearrangement
  • Luke 16 2019: Vi drar på familiefotografering og etterpå skal vi kjøpe is (ja, i desember) på Narvesen. Vi betaler for den neste kaffen som blir kjøpt og legger igjen ett julekort med hilsen fra oss (signert nissene i julestria eller noe slikt)
    Luke 17 2019: Vi lager snølykter i oppgangen til jul
  • Luke 18 2019: Juleferie: Vi lager sparkefest i gata (dette er egentlig ett "samarbeid" mellom mange husvær, og er basically en aktivitet i gata vår - vi trekker ut sparker i gata for å sitte på, lager ett par bål og det er en aktivitet ved hvert hus, f.eks pil og bue, gløggkonkurranse, etc)
  • Luke 19 2019: Vi leverer ut mat og gaver til vanskeligstilte hjem (vi hjelper med å pakke ned og pakke inn først)
  • Luke 20 2019: Vi pakker inn marsipan, konfekt og div annet hjemmelaget i fine gavepakker. Vi deltar på fattighusets arrangement
    Luke 21 2019: Vi er besøksvenner på sykehjemmet; Vi tar med julekaker og godteri og litt sånne ting og sprer litt glede både fra oss på 2 og 4 føtter.
  • Luke 22 2019: Gjør en ting som får de andre til å le (nesten alt er lov, jeg blir grinete om det helles maling over gulvet mitt f.eks, men implisitt)
    Luke 23 2019: Kamera ruller under juletrepyntingen. Alle får velge sine bilder til kavalkade. Om mor har dobbelthake og er svett fordi lysene har krøllet seg, eller far er irritert fordi treet ikke blir rett i år igjen, så går det i kavalkaden om noen vil det). Om å gjøre å skape mest mulige blinkskudd. Vi setter ut grøt til nissen.
    Luke 24 2019: Man må si minst en fin ting til alle de andre i løpet av dagen. Alle må bruke de teite tøflene sine (sånne med kaninører og reinsdyrneser osv).

    1. juledag: Familieselskap med utvidet familie.
    2- juledag: Familiedag med spill, mat, latter osv.
  • 3. juledag på kvelden: Guttene har den årlige julefesten sin i kjelleren med gutta sine. Enda for ung til alkohol, men slett ikke for ung til sukker

Gaver: Jeg liker generelt ikke at ongene får julegaver. Jeg mener at tiden ikke skal være for å få, få få og det mest mulig dyrt. Om de ønsker seg noe, så kan de jobbe for det resten av året. Den ene har ønsket seg TV og det skal han få, men prisen er at han må "bruke" julegaven fra besteforeldrene + fra oss+ egne penger for å få den TVen. Den andre har ønsket seg ski og samme prinsipp der. De må lære seg å sette pris på det de får, og jeg mener derfor at det skal være en mening bak gaven, sånn som hjemmestrikka votter fra oldermor, som nesten er uvurderlig, ett bilde av dem + mottaker etc etc.

Jeg har også for lengs slutta å bruke masse penger på gaver å kjøpe for å gi bort. Det skal være litt mening bak den. I år lager vi mye godteri som vi gir bort, vi lager også likører, dessertsauser, osv som blir gitt bort. Det må jo være mer gøy å få hjemmelaga konfekt enn en eske kong haakon?

Er dette reelt? 🙈😅 Bøyer meg i støvet og lurer på hvor du finner motivasjon og energi.. Noen piller jeg ikke har hørt om? Trener du? 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når begynner dere å pynte? Synes egentlig at jeg burde vente til første desember, men jeg er utålmodig og har så lyst å sette frem julepynten.

Anonymkode: b9598...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når begynner dere å pynte? Synes egentlig at jeg burde vente til første desember, men jeg er utålmodig og har så lyst å sette frem julepynten.

Anonymkode: b9598...dfd

Tenkte å pynte til advent 1. desember og til jul 23. desember. Sånn ca. 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter litt 1. desember/1. søndag i advent. Det vil si at jeg henger opp julegardiner i stua, tar fram juleløpere til salongbordet, finner fram juleputetrekk til pynteputene i sofaene, bytter ut alle telysholder/lykter o.l. med juleversjonen, henger krans på ytterdøra, tenner julelys ute og henger stjerner i vinduene. Det er det. Juletreet og resten av pynten kommer fram lille julaften. Det er så koselig. Vi spiser julegrøt til middag. Etterpå pynter vi juletreet og huset sammen. Ungene elsker det og har også egen pynt som de henger opp helt selv. Etter pyntingen finner vi fram litt julekaker, lefseruller og annet snacks og ser Grevinnen og Hovmesteren sammen før vi avslutter kvelden med brettspill. Gleder meg allerede. :hjerte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men jobber dere ikke? Hvordan i huleste har dere fått unna så mye allerede?😇

Anonymkode: a0c1a...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...