Gå til innhold

Juleforberedelsestråd 2019.


Arkana

Anbefalte innlegg

Det hadde vi her på forumet i fjor, er det stemning for det samme i år? Det er jo bare to uker til desember. Jeg synes det er hyggelig å lese hva andre forbereder til jul og hvordan man ligger an i løypa så jeg håper så mange som mulig vil oppdatere her med (u)jevne mellomrom. :)

 

Selv er jeg/vi så smått i gang. Jeg har ikke kjøpt en eneste julegave (utover å bestille kopi av ett av de veldig fine søskenbildene tatt på skolen som vi skal ramme inn og gi til besteforeldrene, dette blir i stedet for fotokalender) Jeg er derimot faktisk ferdig med barnas pakkekalendere. Kjøpte alt innholdet i løpet av en uke eller to og satte meg så ned to kvelder på rad forrige uke og pakket inn alt. Eller, jeg er faktisk ikke heeelt ferdig, for fire av pakkene er så store at de ikke får plass i posene jeg kjøpte så jeg må lage fire rebuser til disse dagene, men det tar ikke lang tid. Ungene elsker rebusdagene forøvrig, så jeg ville lagt inn noen sånne uansett. :) 

Jeg fant de fleste tingene på butikker som TGR ("bygg din egen" dinosaurskjelett/helikopter/fly/svane osv av tre, godteri, utgravningssett, enkle spill), Normal (badebomber, leppepomade, hårpynt, mer godteri), Clas Ohlson (LED-lys til å feste på jakkeglidelås, refleksdyr) og i tillegg får de f.eks. juletrepynt, glowsticks, Nutella & Go, poser med varm sjokolade + marshmallows, sjokoladejulefigurer på pinne (Søstrene Grene), julesokker, kinobilletter til en julefilm vi uansett skal se, Pez julefigurer o.l.

I år kommer dessuten Julealven (Elf on the shelf) på besøk igjen. Jeg ble medlem av en elf-gruppe på Facebook og de er virkelig fulle av idéer så jeg har skrevet ned en hel haug ting alven skal gjøre i løpet av desember (spør gjerne om tips hvis dere vil ha). 

Hvordan er det med dere andre? :)

 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Starter i morgenen. Skal skolde mandler og håper å få laget deig og kransekaker neste helg. Tradisjon at jeg gjør det. Neste helg tenker jeg at jeg også henger opp belysning ute slik at det er klart til uken etter. Greit å ta det litt før i tilfelle været slår seg helt vrangt. Ikke at det er noe særlig nå her rett ved Oslo, men ser ut til å komme seg de neste dagene.

Har forresten i uken som var bestilt en ny ikke så pen julegenser. Den er vel den styggeste jeg noensinne har anskaffet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :)

Kan dele mine tips og tanker, advarsel, langt innlegg:

Adventskalender:

Her i huset kjører vi ikke sånn pakkekalender med ræl og stress og jag for å finne 24x5 pakker til husets gutter (gubben teller med, det samme gjør hundene mine, så ja - det blir 5 raderx24 dager å finne på)
Jeg lager aktivitetskalender, og har gjort det i flere år, også for å lære ungene at jula ikke handler om materialistiske ting. Nå passer ikke alle disse med å ta med hund i, så jeg skal innrømme at bikjene får litt ekstra ;)

  • Luke 1 2019: Lage pepperkakehjertene til vinduet og pepperkakehuset. Gjør det veldig enkelt og kjøper ferdiglaga deig til dette. 5 hjerter og hver pynter sitt. Jeg pleier å ta fotavtrykk på bikjene. Også pepperkakehuset, der gubben er Byggherre og entreprenør hvert år, blir pyntet og satt på sin plass slik som i fjor og året før og året før osv.
  • Luke 2 2019: Rebusløp og skattejakt. Premien er en donasjon til en veldedig organisasjon.
  • Luke 3 2019: Vi deltar på dugnad på dyrebeskyttelsen, donerer kr 100,- Pr hode til innkjøp av dyresnacks
    Luke 4 2019: Vi jakter på juletre i juletreskogen. Hver av oss bidrar med en ting, f.eks kakao, smørbrød, en aktivitet i matpausen osv
  • Luke 5 2019: Vi lager marsipan til julegaver
  • Luke 6 2019: Vi inviterer en venn hver på middag
  • Luke 7 2019: Familiedag i marka og kanskje med en liten overraskelse (les escape room uten room)
    Luke 8 2019: Vi syr kjøttrull. De fleste skal vi gi til blåhuset nærmere jul
  • Luke 9 2019: Vi deltar på innsamlingsaksjon for "omvendt julenisse"
  • Luke 10 2019: Spille spill. Brettspill-kveld er hyggelig for hele familien
  • Luke 11 2019: Vi finner ting vi kan gi til andre: gir til noen som trenger klær og leker (passer selvfølgelig på at alt er helt og i orden og ikke noe ræl)
    Luke 12: Vi baker lussekatter til dagen etterpå, vi lager så mange at vi kan ta med på jobb og skole
  • Luke 13 2019 Vi utfordrer oss ved å dra på gjennvinningsstasjonen hvor hver og en skal finne 1 ting de kan forvandle til noe som kan brukes
  • Luke 14 2019: Vi lager konfekt til julegaver
  • Luke 15 2019: Vi baker rundstykker og julebrød til frelsesarmeens julearrangement
  • Luke 16 2019: Vi drar på familiefotografering og etterpå skal vi kjøpe is (ja, i desember) på Narvesen. Vi betaler for den neste kaffen som blir kjøpt og legger igjen ett julekort med hilsen fra oss (signert nissene i julestria eller noe slikt)
    Luke 17 2019: Vi lager snølykter i oppgangen til jul
  • Luke 18 2019: Juleferie: Vi lager sparkefest i gata (dette er egentlig ett "samarbeid" mellom mange husvær, og er basically en aktivitet i gata vår - vi trekker ut sparker i gata for å sitte på, lager ett par bål og det er en aktivitet ved hvert hus, f.eks pil og bue, gløggkonkurranse, etc)
  • Luke 19 2019: Vi leverer ut mat og gaver til vanskeligstilte hjem (vi hjelper med å pakke ned og pakke inn først)
  • Luke 20 2019: Vi pakker inn marsipan, konfekt og div annet hjemmelaget i fine gavepakker. Vi deltar på fattighusets arrangement
    Luke 21 2019: Vi er besøksvenner på sykehjemmet; Vi tar med julekaker og godteri og litt sånne ting og sprer litt glede både fra oss på 2 og 4 føtter.
  • Luke 22 2019: Gjør en ting som får de andre til å le (nesten alt er lov, jeg blir grinete om det helles maling over gulvet mitt f.eks, men implisitt)
    Luke 23 2019: Kamera ruller under juletrepyntingen. Alle får velge sine bilder til kavalkade. Om mor har dobbelthake og er svett fordi lysene har krøllet seg, eller far er irritert fordi treet ikke blir rett i år igjen, så går det i kavalkaden om noen vil det). Om å gjøre å skape mest mulige blinkskudd. Vi setter ut grøt til nissen.
    Luke 24 2019: Man må si minst en fin ting til alle de andre i løpet av dagen. Alle må bruke de teite tøflene sine (sånne med kaninører og reinsdyrneser osv).

    1. juledag: Familieselskap med utvidet familie.
    2- juledag: Familiedag med spill, mat, latter osv.
  • 3. juledag på kvelden: Guttene har den årlige julefesten sin i kjelleren med gutta sine. Enda for ung til alkohol, men slett ikke for ung til sukker

Gaver: Jeg liker generelt ikke at ongene får julegaver. Jeg mener at tiden ikke skal være for å få, få få og det mest mulig dyrt. Om de ønsker seg noe, så kan de jobbe for det resten av året. Den ene har ønsket seg TV og det skal han få, men prisen er at han må "bruke" julegaven fra besteforeldrene + fra oss+ egne penger for å få den TVen. Den andre har ønsket seg ski og samme prinsipp der. De må lære seg å sette pris på det de får, og jeg mener derfor at det skal være en mening bak gaven, sånn som hjemmestrikka votter fra oldermor, som nesten er uvurderlig, ett bilde av dem + mottaker etc etc.

Jeg har også for lengs slutta å bruke masse penger på gaver å kjøpe for å gi bort. Det skal være litt mening bak den. I år lager vi mye godteri som vi gir bort, vi lager også likører, dessertsauser, osv som blir gitt bort. Det må jo være mer gøy å få hjemmelaga konfekt enn en eske kong haakon?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekort er bestilt, planen er klar for nesten alle julegavene og julestrikken begynner å nærme seg ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med planleggingen,  har vasket 4 av 9 rom, og har kjøpt/laget en julegave. 

Det som gjenstår er:

Vasking av stue, kjøkken, bad, yttergang og trappeoppgang. 

Baking.  Lite, men det som blir bakt er de kakene som blir spist.

Julegaver.  En er unnagjort, de siste 5 er planlagt,  men jeg liker å handle dem i desember.

Julekort.  Tradisjonen tro blir disse sendt ut i siste liten.

Handling av mat. 

Anonymkode: baeae...3e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går bestilte jeg julekort (optimalprint.no som vanlig, anbefales!) og så tok jeg en runde på lekekassen og fikk bestilt de fleste gavene til de to yngste. :jepp: Vi har jo to bursdager ganske tett på jul i tillegg (eldste tre uker før og yngste tre uker etter) og gavene til disse må også ordnes sammen med juleforberedelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset elsker vi jul❤️

Har en blanding av aktivitetskalender og god gammel sjokoladekalender til 10,-

Vi har gått gjennom julepynt og sett hva vi mangler, samt hengt opp julepynt. Litt juleklær og sengsett er innkjøpt, men dem bruker vi fra 1 desember.

Juleteater er bestilt og det gleder vi oss veldig til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekortene er i hus og alle julegavene er kjøpt eller bestilt inn. Vi har allerede begynt å se noen julefilmer (tv6 sender hver dag nå!), drikker julebrus og spiser juleskum😛 Nå gleder jeg meg til å pynte til jul, men venter litt med det. Frister veldig å henge ut julelysene da, tror jeg gjør det i løpet av uka🌟 Baking tar vi i desember. 

Anonymkode: fb1bc...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker jul :)

Det jeg har begynt med er: brente mandler, to sorter julekaker, noe julesnop... Dessverre har vi spist opp mye av det allerede. Det er jo før jul det smaker.

Har handlet litt mer julepynt.

Har ryddet huset ganske bra, slik det blir plass til å pynte. 

Noen julegaver er kjøpt, og litt til pakkekalenderene. Julegensere skal være første luke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt begynt. Eller jeg er ferdig med mye av det kjedelige... (vaskingen)

Vasking: har vasket tak og vegger i hele huset, inkludert vask av bad og kjøkken (som da innebærer å ta ut alt av skuffer og skap og vaske inni, utenpå og oppå). Så det som gjenstår er å vaske mikro'n (det gjør jeg jo flere ganger før jul), vaske kjøleskapet og kjøkkenvifte. Også er det jo gulvvasken som vi også gjør hver uke fram til jul, men som også må tas siste dagene før jul.

Julegaver: utenom våre egne barn, har vi 3 nieser å kjøpe til. Disse gavene er allerede kjøpt og pakket inn. Alle andre julegaver gjenstår.

Julekort: bestilles fra Optimalprint.no som vanlig (kjempefornøyd med de!!!). I og med eldste barnet nå er 18 år, har vi ikke helt bestemt oss for hvordan julekortene skal være i år. Litt usikker på om h*n har lyst til å være med på oppstilt bilde, så da kan det hende jeg bruker noen bilder vi allerede har fra året som har gått. 

Baking: her har jeg ikke begynt enda. Men alle syv slagene pleier å være i boks i god tid før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besstilte fergebiletter til Riga, så vi slipper å sette opp juletre, rydde vekk julen osv. Feirer i utlandet.

Har ikke begynt å tenke på julegaver enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet så smått, elsker jul! Jeg har foreløpig vært i skogen og hentet inn einebærkvister som jeg skal bruke til å brygge juleøl og laget egen adventstjerne av ting jeg fant ute i skogen. Så har vi faktisk sett en julefilm allerede😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper vi slipper mange negative svar i denne tråden, om folk som hater julen, gaver, maten osv... Hadde vært hyggelig å slippe masse syting om hvor forferdelig jula er. La oss fylle denne tråden med positivitet, masse fine tips og råd, og masse førjulskos🎅🏻🤶🏻🎄☃️❤️🔔🎁🍪🍩

Anonymkode: 1a9c4...fa2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en koselig tråd! :)

Dette er unnagjort hos oss:

  • Jeg har gått gjennom juleboksen og notert ned hva vi mangler, som må kjøpes inn.
  • Jeg har ryddet en del slik at det begynner å bli nok rene flater til julepynt (pynter 30.11.).
  • Mannen har handlet inn de fleste julegavene allerede.

Dette gjenstår:

  • Finne igjen adventstingene. Jeg aner ikke hvor de er!
  • Fortsette å handle inn julegaver, ting vi mangler og selvfølgelig mat og drikke.
  • Pakke inn julegavene.
  • Pynte! (julepynt, juletre, utelys)
  • Pepperkakebakedag med barselgruppen. I år har jeg lyst til å lage store hjerter som kan brukes til pynt.

Vi har en veldig avslappet desember – ingen annen baking enn pepperkakebakedagen (med ferdigkjøpt deig), julevasken tar Freska, og vi har få avtaler i kalenderen. Vi skal mest være hjemme og ute og kose oss. :) 

Anonymkode: bcf09...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie med en sønn på 3 år :) 

Til sønnen har jeg kjøpt inn en julebok med 24 kapitler som vi skal lese i hver dag frem til jul. Har også kjøpt en god gammeldags sjokoladekalender til han samt at vi skal ha "rampenissen" på besøk hver dag frem til jul. Har kjøpt inn nissen og juledør. Til meg selv har jeg kjøpt inn flax julekalender og nemi julehefte. Så da er alt klart til 1. des. 

Har også funnet frem julepynten og satt det lett tilgjengelig, og gått gjennom litt av hva jeg har. Noe nytt har kommet til, og noe er kastet. Pynting finner sted 30.11. 

Julevasken settes bort. 

Er ikke noe fan av julekaker, så det dropper vi. Men vi skal lage pepperkaker og pynte pepperkakehus. Ellers kjøper vi inn godt med julesnop, julebrus og klementiner. 

Ca halvparten av julegavene er kjøpt og pakket inn. 

Gleder meg til jul! :) 

 

Anonymkode: 3bafc...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gleder meg masse til jul :) 

Nå bruker ikke jeg å stresse og styre med storrengjøring til jul. Det tar jeg til våren når det er varmere ute. Før julaften vasker jeg grundig helgerengjøring.

I år skal jeg begynne å pynte tidligere enn jeg har gjort før. Julen er går alt for fort, og det er koselig å ha den en stund på forhånd. 

Jeg skal bake noen julekaker selv om de ikke blir spist. Lukten av julebakst er godt 😛 

I desember skal jeg kose meg masse frem til jul :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å planlegge middager i jula. Koser meg veldig med å planlegge meny og tilbehør og desserter. I år er vi «bare oss» og tenker at litt annen mat enn vi pleier er fint for at ikke jula skal bli en eneste stor hverdag.

Julegaver har jeg tenkt å handle på black Friday.

Jeg liker ikke å pynte til jul.. kan egentlig ikke fordra nips og pyntegjenstander. Men har noen småting jeg kjøpte på søstrene grene ifjor som går fort å slenge litt utover. Mannen og eldste tar seg av juletre, stjerner i vinduet og lyslenke på terassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår begynte jeg å pakke inn julegaver og det var så koselig og gøy. :laugh: Ellers må jeg få prioritert å strikke de siste julegavene, den ene begynte jeg på i dag. Nå skal jeg ta vekk litt nips og sånt så det blir enkelt å vaske klart til julepynt når det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke helt enig med meg selv; På den ene siden er det jo ingen som spiser de tørre julekakene, bortsett fra krumkaker. På den andre siden; Tørr jeg å la være? Blir det riktig? Vil jeg få OCD, skal jeg tørre å bare lage andre ting jeg vet blir spist og som vi kan gi vekk også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...