Gå til innhold

Evige etiske dilemma: hvorfor spiser du kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan forsvarer dere valget med å spise kjøtt ift miljø, dyrevelferd, helse? Ikke et angrep, (spiser kjøtt selv) men har noen et godt, velformulert, faktabasert, etisk reflektert svar på dette? 

Anonymkode: d7105...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forsvarer ikke en dritt. Spiser kjøtt åpenlyst og med god samvittighet.

Anonymkode: e9379...95a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke forsvare det. Har jeg lyst på kjøtt, finner det i butikken og har råd til å kjøpe det, så spiser jeg det. Siden jeg stort sett både finner det og har råd, så koker det ned til "har jeg lyst på det så spiser jeg det". Det betyr ikke at jeg spiser kjøtt morgen, middag eller kveld. Det betyr heller ikke at jeg spiser det hver dag. Men forsvare matvalget mitt gidder jeg rett og slett ikke. Det er det ikke noen andre som har noe med. 

Anonymkode: 142de...bad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er verre å forsvare fråtsing og overforbruk. 

Anonymkode: 07276...2ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan forsvarer dere valget med å spise kjøtt ift miljø, dyrevelferd, helse? 

Anonymkode: d7105...ab1

Jeg ser virkelig ingen grunn til å forsvare noe som helst jeg. Jeg spiser kjøtt fordi at jeg liker det, og fordi at mennesker tradisjonelt spiser kjøtt, og har gjort det i ganske så mange år. Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke kan forandre seg, eller at det man gjorde før er fasit, men slik jeg ser det så betyr det at jeg slipper å forsvare for noen hvordan jeg velger å leve mitt liv.

Veganere har sine verdier, og sin moral. Jeg har min. Det betyr ikke at noen er bedre enn noen andre. Det betyr at vi er forskjellige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kjøtt har proteiner, fett etc, smaker godt, var vegetarianer i flere år før, og spiser selv svært lite kjøtt, men kjøper kjøtt med god samvittighet. Dessuten spiser vi griselabber, oksetunge, kyllingføtter etc, bor i Asia. Da vi bodde i Norge gikk det mye i elgkjøtt, som fra et etisk standpunkt er å foretrekke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har jernmangel, og kjøtt er beste måten å få det opp på.

 

Proteiener tas også opp bedre i kroppen enn planteprotein.

Anonymkode: 9e324...237

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mennesker spiser kjøtt og kroppen min trenger det. 

Men jeg kan likevel gjøre etiske valg i forhold til kjøttspising. Jeg kjøper kjøtt fra dyr som har levd gode liv og jeg unngår å sløse/overforbruke. Jeg prøver også å unngå kjøtt som er transportert halve verden rundt og billigkjøtt pumpet fullt av saltvann. 

Anonymkode: 81513...312

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk landbruk egner seg godt til å dyrke dyrefor og skal vi være mest mulig selvforsynt med mat er det mest bærekraftig å spise norsk kjøtt.

Anonymkode: 112a7...a1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er godt. Jeg har ikke et behov for å forsvare det å spise kjøtt utover at jeg spiser kjøtt fordi jeg synes kjøtt smaker godt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammen river og sliter i meg, elsker en saftig burger men dyreverneren i meg mener at alle husdyr i hele verden burde blitt avlivet så de slipper å bli til mat for andre skapninger.

Jakt må også forbys, det er bedre at dyrene dør av sykdommer og matmangel som et naturlig resultat av for mange individer. Katter og hunder må også utryddes siden disse er naturlige kjøttetere, kan like så godt utrydde menneskeheten i samme slengen for vi er jo også kjøttetere fra naturen sin side.

Anonymkode: 4d906...4fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AlbertEinstein
På 15.11.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Hvordan forsvarer dere valget med å spise kjøtt ift miljø, dyrevelferd, helse? Ikke et angrep, (spiser kjøtt selv) men har noen et godt, velformulert, faktabasert, etisk reflektert svar på dette? 

Anonymkode: d7105...ab1

Det er et privilegium vi som bor i den rike delen av verden kan nyte. For meg handler det om mange ting egentlig. Jeg er positiv til kjøtt som proteinkilde og jeg anser det som myndighetenes ansvar å følge opp næringen. 

Som forbruker stoler jeg på myndighetens overoppsyn med industrien. Det bør foretas hyppige kontroller for å forhindre ukultur og dyremishandling. 

Jeg tenker på arbeidsplassene og på bonden. Disse lever av produksjonen og gir oss norsk kjøtt til en overkommelig pris. Jeg er uenig med SP mye, men forkjærligheten for bøndene og distriktene deler jeg. 

Videre er jeg preget av en gastronomisk motivasjon. Jeg elsker gode matopplevelser og for meg er kjøtt en essensiell del av et godt måltid. Kjøtt er i likhet med rødvin viktig når man skal nyte en god middag. 

Vi har dessuten spist kjøtt til alle tider. MDGs fanatisme er historieløs og totalitær. Hele tanken om at kjøttindustrien er på vei til å bli den nye tobakksindustrien er absurd. 

Det finnes ingen metastudier som tilsier at rødt kjøtt bidrar til noe annet en god folkehelse. Når det er sagt så bør man følge helsedepartementets anbefalinger om kjøtt vs grønt på tallerkenen.

Konklusjonen er at jeg ikke eier dårlig samvittighet over kjøttinntaket mitt. Jeg har betalt avgifter og skatt for det og ser det som min rett å kose meg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I norrøn tradisjon har vi ingen betenkeligheter med å spise dyr. Så eventuelle etiske innvendinger må være kommet med buddhistene. Da forutsatt at dyr behandles og avlives på best mulig måte.

 

Anonymkode: 05a24...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evolusjon.

På lik linje med andre predatorer er det en del av kostholdet vårt, og det er helt naturlig med rovdyr/ byttedyr fra naturen sin side.

Jeg er forøvrig for at husdyr skal ha det så bra som mulig. 

Anonymkode: 3e46f...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi synes det er godt. 

For meg er det viktig å bruke hele dyret, at dyret har blitt behandlet bra, at volum kjøtt er lite i løpet av en uke, og at vi tør å se slakting og partering av dyr - altså at vi har en forståelse for hva dyret må gjennom, og hva kjøtt er. 

Det er enkelte typer kjøtt jeg ikke kjøper. Vi handler inn en del vilt (hjort og elg), og sau i sesong som fryses for resten av året. Men får jeg det servert er det ingenting jeg nekter å spise. 

Anonymkode: 8cc4b...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...