Gå til innhold

Stoler du på Barnevernet?


AnonymBruker

Stoler du på barnevernet?  

217 stemmer

  1. 1. Stoler du på barnevernet?

    • Ja
      70
    • Nei.
      69
    • Jeg har blitt skeptisk med tiden..
      50
    • Ja, jeg har full tillit til barnevernet
      28


Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det mye kritikkverdig her.  Barnevernet har gjort feil vedrørende samvær og tilbakeføring og er dømt for det. Men selve omsorgsovertakelsen er altså helt riktig ifølge dommen!! 

Anonymkode: cceaa...80c

Hvorfor er du så besatt av omsorgssovertakelsen? Det er ingen som har nevnt det her, poenget er at Norge tapte så det sang og det er nok en ripe i lakken for søppelet av et «barnevern» vi har i dag.

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men alle disse sakene som barnevernet taper i EMD drar Norge til en viss retning. 

Anonymkode: 9f920...9af

Nemlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får det til å høres ut som om du jubler over omsorgsovertakelse under generelt grunnlag? Mener du at barn flest ikke har det best hos foreldrene sine?

Dette er heldigvis ikke en fasciststat og kan aldri bli det heller til din informasjon. Barn flest har det hjemme selv om det virker som om du av personlige grunner skyr familiebånd som pesten.

Anonymkode: a4785...4c5

Når det foreligger en omsorgsovertakelse er det en god grunn til det. 

Anonymkode: 659ef...79d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når det foreligger en omsorgsovertakelse er det en god grunn til det. 

Anonymkode: 659ef...79d

Ikke alltid.

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid.

Anonymkode: a4785...4c5

Jo det vil jeg si. Det foreligger imidlertid ikke alltid grunnlag for å opprettholde omsorgsovertakelsen. 

Anonymkode: 659ef...79d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det vil jeg si. Det foreligger imidlertid ikke alltid grunnlag for å opprettholde omsorgsovertakelsen. 

Anonymkode: 659ef...79d

Der kan jeg være enig. Men Bvtj er kjent for å trenere saker slik at det i mange tilfeller blir varige omsorgsovertakelser, og det går like mye utover barna som det går utover foreldrene.

Anonymkode: a4785...4c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det foreligger en omsorgsovertakelse er det en god grunn til det. 

Anonymkode: 659ef...79d

Det får vi vite når Ensby saken blir behandlet ferdig...

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jubler når det blir fortetta en omsorgsovertakelse, for det betyr at et barn får det litt tryggere og den behov er tatt hensyn til.

Jeg vil likevel at biologiske foreldre skal kunne ha samvær oftere enn hva som er vanlig i dag, gjerne under oppsyn om det er mer forsvarlig.

Foreldrene fikk barnet tilbake etter en rettsprosess som gikk alt for langt, og ja, det var feil av dem å opprettholde omsorgsovertakelsen så lenge. Selve omsorgsovertakelsen var imidlertid basert på helt riktige forutsetninger, man kan ikke overlate et nyfødt barn til en en gjentatt voldsdømt torpedo som nylig har blitt anklaget og anmeldt av sin høygravide kjæreste for vold. Da må man faktisk ta en slik avgjørelse. Det som imidlertid var feil her, var at mor ikke fikk barnet tilbake så fort hun viste at hun var en god nok omsorgsperson. 

Anonymkode: 659ef...79d

Jeg er ikke en anti-barnevernsperson og tenker at i de fleste saker så er det god grunn til at det fattes vedtak om å fjerne barnet fra foreldrene. Men denne saken skjønner jeg ikke. Hvorfor fikk ikke moren sjangs til å flytte fra den voldelige mannen før de tok barnet fra henne? Leste at mannen selv hadde uttalt at han heller ville legge seg inn på hotell enn at de tok barnet fra moren. Tidsperspektivet her som bare var noen få dager før de tok barnet viser jo at moren ikke fikk anledning til å gå fra mannen og evt flytte på hemmelig adresse med barnet. Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller var de så nådeløse?

Anonymkode: 81b1e...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet vurderte at barnet var i fare på mødrehjemmet, men hvorfor? Var det noe feil moren gjorde?

Anonymkode: 81b1e...687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal krysse på. Jeg stoler egentlig ikke helt på barnevernet, det er på grunn av at jeg synes de har gjort for lite i saker vi i barnehagen har meldt. Saker der barn har fortalt grusomme ting fra hjemmet og barnevernet har ikke gjort noe. 

Anonymkode: 64736...0b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva jeg skal krysse på. Jeg stoler egentlig ikke helt på barnevernet, det er på grunn av at jeg synes de har gjort for lite i saker vi i barnehagen har meldt. Saker der barn har fortalt grusomme ting fra hjemmet og barnevernet har ikke gjort noe. 

Anonymkode: 64736...0b6

Hva mener du med at de ikke har gjort noe? 

Anonymkode: ed0cf...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Eh, vanskelig å svare på. Har aldri hatt noe kontakt med BV selv. Har ikke barn heller.

Så mitt svar må være utifra andre rundt meg har opplevd... og da må jeg si at det er blandet. Jeg har liksom litt vansker for å tro på dette med at ''I Norge er barna viktigere enn i andre land og derfor har vi barnevernet'' Norge får masse kritikk utenlands for BV, og jeg tviler på at vi liksom er bedre på dette enn andre land, men kanskje norge bare liker å tro det.

Anonymkode: 71d02...0da

Jeg tror ikke at noen mener at barna i Norge er viktigere enn barna i andre land. Det handler mer om hva slags verdier og holdninger vi som samfunn har til barn kontra andre land. Vi ser på barn som små personer som skal høres, sees og respekteres som hvilke som helst andre mennesker selvom de er små.

I andre land så blir barn ansett som små vesner som skal sees men, ikke høres. De skal adlyde sine foreldre for en hver pris, ha strenge regler og konsekvenser og om man ikke hører så vanker det slag med belte. Du skal ikke lenger enn til Russland før det er lov å slå barna sine.

I mange land er vold mot barn helt ok så lenge man bruker det i oppdragelsen og barnet ikke tar fysisk skade. I tillegg så trenger vi at mennesker med barn har mentale ressurser, slik at de kan stimulere barnas sånn at de utvikler seg som de skal og gjøre de sosialt kompetente.

Vi kjenner vel alle noen foreldre som dessverre er ganske enkle, og som konsekvens av dette oppdrar sosialt inkompetente barn. Barna blir hengende etter andre, mobbet osv... Et norsk barnevern ser disse utfordringene som et mye større problem enn andre land. Av disse grunnene tror jeg at vi får andre land mot oss. At barnevernet gjør feil, selvfølgelig men, ikke på langt nær så mange som pressen og den europeiske menneskerettighetsdomstolen skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så besatt av omsorgssovertakelsen? Det er ingen som har nevnt det her, poenget er at Norge tapte så det sang og det er nok en ripe i lakken for søppelet av et «barnevern» vi har i dag.

Anonymkode: a4785...4c5

Besatt?? Innlegget du siterer er mitt første i tråden 🤷‍♀️ Og grunnen til at jeg skriver hva dommen gikk ut på er at det virker som om mange tror at dommen det linkes til, i innlegget jeg siterte, var en dom som knuste hele barnevernets engasjement i familien. 

Ja, det  er alvorlig når det gjøres feil. Nei, det er ikke enkelt for barnevernet å gjøre omsorgsovertakelse.  

Bra at feil tas tak i, men fremstillingen av flere saker i media virker jo som om barnevernet har gjort flere feilaktige omsorgsovertakelser, noe de ikke har. Derfor presiserte jeg dette i innlegget.  😊👍

 

Anonymkode: cceaa...80c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jubler når det blir fortetta en omsorgsovertakelse, for det betyr at et barn får det litt tryggere og den behov er tatt hensyn til.

Jeg vil likevel at biologiske foreldre skal kunne ha samvær oftere enn hva som er vanlig i dag, gjerne under oppsyn om det er mer forsvarlig

Anonymkode: 659ef...79d

På et generelt grunnlag skal man aldri juble over en omsorgsovertakelse. Hvis man skal juble over det, så skal vite med garanti at det er det rette. I mange av disse sakene er det ikke blitt gjort tilstrekkelige undersøkelser, men heller en jakt på å vinne mot familiene for Barnevernets del. Jeg jubler ikke når jeg vet at barn må gjennomgå traumatiske opplevelser med maktmisbruk og vold av Barnevernet med politibistand. Det tar mange år for et barn å komme seg etter slikt. 

Anonymkode: 20a96...3c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det foreligger en omsorgsovertakelse er det en god grunn til det. 

Anonymkode: 659ef...79d

Det er det ikke. Stort sett er det fordi at Barnevernet er mer interesserte i å vinne sakene fremfor å gjøre en tilstrekkelig undersøkelsesprosess. 

Anonymkode: 20a96...3c2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke. Stort sett er det fordi at Barnevernet er mer interesserte i å vinne sakene fremfor å gjøre en tilstrekkelig undersøkelsesprosess. 

Anonymkode: 20a96...3c2

Fjas. 

Anonymkode: 659ef...79d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.11.2019 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Stoler du på barnevernet, at de kan gjøre jobben sin?

Anonymkode: a4785...4c5

Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si både ja og nei. De prøver å gjøre en god jobb. De lykkes ikke bestandig. Men i hovedsak, de prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke en anti-barnevernsperson og tenker at i de fleste saker så er det god grunn til at det fattes vedtak om å fjerne barnet fra foreldrene. Men denne saken skjønner jeg ikke. Hvorfor fikk ikke moren sjangs til å flytte fra den voldelige mannen før de tok barnet fra henne? Leste at mannen selv hadde uttalt at han heller ville legge seg inn på hotell enn at de tok barnet fra moren. Tidsperspektivet her som bare var noen få dager før de tok barnet viser jo at moren ikke fikk anledning til å gå fra mannen og evt flytte på hemmelig adresse med barnet. Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller var de så nådeløse?

Anonymkode: 81b1e...687

Er det bare jeg som stusser på dette? Ingen som vet noe om det?

Anonymkode: 81b1e...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, malifika said:

I andre land ....

I andre land kan man ikke tjene seg rik på omsorgsovertakelsene, og dette er første og fremste grunn hvorfor de skjer så ofte i Norge.

Kommunene sparer penger og profitører tjener seg rik

Anonymkode: 9f920...9af

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...