Gå til innhold

Hvordan ble vi skapt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg spør her fordi jeg ikke helt klarer å forstå hvordan de første materiene ble til.

jeg skjønner greia med evolusjon og hvordan liv har oppstått. Skjønner poenget i the big bang også, det er greit nok. Men der jeg ikke forstår er hvor de første materiene som noen gang har eksistert kommer fra? Hvor ble de til fra, det kan jo ikke bare alltid ha eksistert. Kan noen forklare meg dette? Mener å ha lest noe om varme og gass, men hvor kommer dette fra?

Samme gjelder tanken om at en Gud har skapt det første materie, det er jo umulig ettersom at noen må jo ha skapt Gud. Han kan jo ikke ha skapt seg selv, vet at enkelte kreasjonister hevder det. Men det er jo totalt ulogisk.

Kan noen gode vitenskapsmenn eller himmelske profeter være så greie å opplyse meg på hvordan det aller første materie ble til? Kanskje det handler noe om at oppfattelsen vi har av tid og rom ikke gir mening, kanskje eksistensen ligger utenfor det som kan defineres som evighet?

Anonymkode: aa634...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor stort er verdensrommet og hvor ender det?  Og hva er bakenfor enden. Se for deg at man kjører ut i verdensrommet  med et romskip så langt man kommer, så treffer du en vegg.  Bakom veggen er det ingenting, men hvordan er det mulig?   Ingen vet hvordan livet oppsto på jorden og jeg tipper vi ikke kommer til å få vite det i vår levetid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SupaWoman skrev:

Hvor stort er verdensrommet og hvor ender det?  Og hva er bakenfor enden. Se for deg at man kjører ut i verdensrommet  med et romskip så langt man kommer, så treffer du en vegg.  Bakom veggen er det ingenting, men hvordan er det mulig?   Ingen vet hvordan livet oppsto på jorden og jeg tipper vi ikke kommer til å få vite det i vår levetid. 

og dette er ikke mystisk for mennesker?? hvordan kan vi bare late som alt er som det skal?

Anonymkode: 57e07...6f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Big Bang teorien var alt energi til universet var blitt kjølig nok til at partikler / materie kunne dannes. Einstein lærte oss at energi og materie kan konverteres. 

Det er litt skummelt å bruke hverdagslig logikk om både kvantefysikk og Gud. Kvantefysikken vet vi bryter med vår intuisjon, det er ikke urimelig å anta at at det samme gjelder Gud. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har blitt utviklet fra apene, hvordan apene ble til er et godt spørsmål. En eksplosjon eller noe 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, her er du inne på materialismens største paradoks:

"Gi oss ett gratis mirakel, så skal vi forklare resten"

Miraklet er at noe oppstår ut av ingenting.

Anonymkode: dbee8...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme gjelder tanken om at en Gud har skapt det første materie, det er jo umulig ettersom at noen må jo ha skapt Gud. Han kan jo ikke ha skapt seg selv, vet at enkelte kreasjonister hevder det. Men det er jo totalt ulogisk.

Hei, 

Jeg er en såkalt kreasjonist og kan si at vi ikke hevder Gud har skapt seg selv. Der tror jeg nok du har misforstått. Vi kreasjonister er kristne, og i likhet med andre kristne tror vi på en evig Gud. Altså, Gud har alltid eksistert. Gud er ikke født, ikke skapt, har ingen start. Gud har alltid vært. Gud er evig. Derfor er det også logisk å kunne hevde at Gud har skapt universet, jorden og all materie. Dessuten er ikke Gud selv materie. Vi kan ikke se Gud. Vi kan ikke ta på Gud. Men siden Gud har skapt materie kan Gud påvirke materie. Gud har til og med selv blitt materie. Nå nærmer det seg Jul, og da feirer vi at Gud ble menneske. 

Når det gjelder Big Bang tror jeg ikke det har skjedd slik det vanligvis er presentert i skolebøkene. Men for å kommentere Big Bang-teorien vil jeg vise hva Store Norske Leksikon sier om teorien: "Tid, rom og materie oppsto i big bang-hendelsen, og rommet har siden utvidet seg." https://snl.no/big_bang

I følge teorien var det altså ikke tid, ikke rom og ikke materie. Så kom Big Bang. Da lurer jeg på: Hva smalt, siden det ikke fantes materie? Hvor smalt det, siden det ikke var rom? Og når smalt det, siden det ikke var tid?

Det er på grunn av slike problem det dukker opp teorier som "multivers", altså at det skal finnes mange univers der vårt univers kun er ett av disse utallige universene. 

Vel, det er jo mange som vil si at vi kristne er rare som bare sier "Gud skapte". Det kan så være, men vi tror det fullt og helt. At Gud faktisk skapte universet, jorden og livet. I Bibelen kan vi lese at Gud skapte mennesket. Dette tror jeg absolutt er sant.

Kanskje SupaWoman sin kommentar kan gi oss noe å tenke på: "Ingen vet hvordan livet oppsto på jorden og jeg tipper vi ikke kommer til å få vite det i vår levetid.". Gud vet riktignok hvordan livet oppstod på jorden, men å bevise dette er ikke mulig i vår levetid. Men vår levetid her på jorden er ganske kort i forhold til evigheten. Og Bibelen har sagt at den som tror på Jesus og følger ham skal få evig liv. Vi kan derfor få vite hvem som skapte livet på jorden - og vi kan få møte ham. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både tid, rom og materie fantes ikke før big bang, og det er vanskelig å se for seg. Siden det ikke var tid, gir ikke FØR noe mening, siden det ikke var rom gir ikke UTENFOR noe mening. Men det er umulig å se for seg. Siden det er både materie og antimaterie, trenger ikke materien å komme fra noe annet enn energi. Som en bølge. Lokalt virker det som det har blitt mer vann, men det er bare mindre vann et annet sted. Du føler det er masse materie her, men det er bare fordi du ikke ser antimaterien. Totalt blir det null. 

Jeg tror det er Gud som står bak big bang, men at resten kan forklares med de fysiske lovene som også ble til i samme slengen. Vi finner ut stadig mer om hvordan ting fungerer, og jeg tror Gud har skapt mennesket som en undrende skapning som er ment å skulle undersøke og prøve å forstå verden vi lever i. Det at vi forstår de innfløkte lovene i naturen gjør ikke Gud mindre, men større. Vi har enda ikke forstått hva som gjorde at materie ble liv første gang og det kan være enkelt å si at det var Gud som hadde en finger med i spillet som en tryllestav der, men om vi finner ut hvordan det kan ha skjedd innenfor de fysiske lovene, er ikke det noen nedtur. Det betyr bare at vi lever i en fantastisk verden med mange muligheter. Jeg tror likevel Gud kan gripe inn om han ønsker, og at det er mulig med en slags kontakt. (Og siden Gud lever utenfor tid og rom er ikke hvor og når spørsmål som gir mening.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Vi mennesker har blitt utviklet fra apene, hvordan apene ble til er et godt spørsmål.

Nei, menneskene stammer ikke fra apene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Nei, menneskene stammer ikke fra apene...

Ikke fra de apene vi kjenner i dag, men våre felles stamfedre ville vi i dag ha kalt aper. 

Anonymkode: 11b98...782

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Nei, menneskene stammer ikke fra apene...

Jo, det gjør vi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Jo, det gjør vi 

Nei...

"Humans did not evolve from monkeys. Humans are more closely related to modern apes than to monkeys, but we didn't evolve from apes, either. Humans share a common ancestor with modern African apes, like gorillas and chimpanzees."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Nei...

"Humans did not evolve from monkeys. Humans are more closely related to modern apes than to monkeys, but we didn't evolve from apes, either. Humans share a common ancestor with modern African apes, like gorillas and chimpanzees."

Mennesker stammer fra apene, det er bekreftet ved funn. hvor ellers kommer vi fra, innavl fra Adam og Eva? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, abc123detvardet skrev:

Nei...

"Humans did not evolve from monkeys. Humans are more closely related to modern apes than to monkeys, but we didn't evolve from apes, either. Humans share a common ancestor with modern African apes, like gorillas and chimpanzees."

 

2 timer siden, Jævla fyllekalas ! skrev:

Mennesker stammer fra apene, det er bekreftet ved funn. hvor ellers kommer vi fra, innavl fra Adam og Eva? 

Apes = aper, monkeys = apekatter. Som sagt tidligere: 

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fra de apene vi kjenner i dag, men våre felles stamfedre ville vi i dag ha kalt aper. 

Anonymkode: 11b98...782

Betyr det at vi da alle er enige?

Anonymkode: 11b98...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Apes = aper, monkeys = apekatter. Som sagt tidligere: 

 

Betyr det at vi da alle er enige?

Anonymkode: 11b98...782

Menneskene stammer fra apene, aper og apekatter er det samme 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 12.47, Kreasjonisten skrev:

Hei, 

Jeg er en såkalt kreasjonist og kan si at vi ikke hevder Gud har skapt seg selv. Der tror jeg nok du har misforstått. Vi kreasjonister er kristne, og i likhet med andre kristne tror vi på en evig Gud. Altså, Gud har alltid eksistert. Gud er ikke født, ikke skapt, har ingen start. Gud har alltid vært. Gud er evig. Derfor er det også logisk å kunne hevde at Gud har skapt universet, jorden og all materie. Dessuten er ikke Gud selv materie. Vi kan ikke se Gud. Vi kan ikke ta på Gud. Men siden Gud har skapt materie kan Gud påvirke materie. Gud har til og med selv blitt materie. Nå nærmer det seg Jul, og da feirer vi at Gud ble menneske. 

Når det gjelder Big Bang tror jeg ikke det har skjedd slik det vanligvis er presentert i skolebøkene. Men for å kommentere Big Bang-teorien vil jeg vise hva Store Norske Leksikon sier om teorien: "Tid, rom og materie oppsto i big bang-hendelsen, og rommet har siden utvidet seg." https://snl.no/big_bang

I følge teorien var det altså ikke tid, ikke rom og ikke materie. Så kom Big Bang. Da lurer jeg på: Hva smalt, siden det ikke fantes materie? Hvor smalt det, siden det ikke var rom? Og når smalt det, siden det ikke var tid?

Det er på grunn av slike problem det dukker opp teorier som "multivers", altså at det skal finnes mange univers der vårt univers kun er ett av disse utallige universene. 

Vel, det er jo mange som vil si at vi kristne er rare som bare sier "Gud skapte". Det kan så være, men vi tror det fullt og helt. At Gud faktisk skapte universet, jorden og livet. I Bibelen kan vi lese at Gud skapte mennesket. Dette tror jeg absolutt er sant.

Kanskje SupaWoman sin kommentar kan gi oss noe å tenke på: "Ingen vet hvordan livet oppsto på jorden og jeg tipper vi ikke kommer til å få vite det i vår levetid.". Gud vet riktignok hvordan livet oppstod på jorden, men å bevise dette er ikke mulig i vår levetid. Men vår levetid her på jorden er ganske kort i forhold til evigheten. Og Bibelen har sagt at den som tror på Jesus og følger ham skal få evig liv. Vi kan derfor få vite hvem som skapte livet på jorden - og vi kan få møte ham. :)

Det er jo enda mindre logisk at Gud alltid skal ha eksistert, noe må jo ha skapt denne mektige mannen i himmelen. Han må jo komme fra noe

Anonymkode: aa634...4c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 17.11.2019 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Det er jo enda mindre logisk at Gud alltid skal ha eksistert, noe må jo ha skapt denne mektige mannen i himmelen. Han må jo komme fra noe

Anonymkode: aa634...4c9

Hvorfor det? Før big bang fantes hverken tid eller rom, og dermed er det heller ikke lenger noen før eller hvor Gud kan ha kommet fra. Da holder det å bare være, og uendelig blir da ikke noe lengre enn 5 minutter. Det er ikke så lett å tenke seg noe uten tid og sted, og vi har ikke en gang ord for å beskrive det. Da er det heller ikke mulig å se for seg hva annet som eventuelt finnes. 

Anonymkode: 11b98...782

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor det? Før big bang fantes hverken tid eller rom, og dermed er det heller ikke lenger noen før eller hvor Gud kan ha kommet fra. Da holder det å bare være, og uendelig blir da ikke noe lengre enn 5 minutter. Det er ikke så lett å tenke seg noe uten tid og sted, og vi har ikke en gang ord for å beskrive det. Da er det heller ikke mulig å se for seg hva annet som eventuelt finnes. 

Anonymkode: 11b98...782

Big bang.
Big bløff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slask skrev:

Big bang.
Big bløff.

Mulig, men astronomer har ganske gode forklaringer på hvorfor de mener big bang er sannsynlig. Hva er din forklaring? Og hva er galt med big bang-teorien?

Anonymkode: a2da0...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 23.30, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg spør her fordi jeg ikke helt klarer å forstå hvordan de første materiene ble til.

jeg skjønner greia med evolusjon og hvordan liv har oppstått. Skjønner poenget i the big bang også, det er greit nok. Men der jeg ikke forstår er hvor de første materiene som noen gang har eksistert kommer fra? Hvor ble de til fra, det kan jo ikke bare alltid ha eksistert. Kan noen forklare meg dette? Mener å ha lest noe om varme og gass, men hvor kommer dette fra?

Samme gjelder tanken om at en Gud har skapt det første materie, det er jo umulig ettersom at noen må jo ha skapt Gud. Han kan jo ikke ha skapt seg selv, vet at enkelte kreasjonister hevder det. Men det er jo totalt ulogisk.

Kan noen gode vitenskapsmenn eller himmelske profeter være så greie å opplyse meg på hvordan det aller første materie ble til? Kanskje det handler noe om at oppfattelsen vi har av tid og rom ikke gir mening, kanskje eksistensen ligger utenfor det som kan defineres som evighet?

Anonymkode: aa634...4c9

Hvorfor ikke? Er det ikke bare vår tanke at alt har en begynnelse?

 

Anonymkode: 9d808...08c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...